Gå til innhold

Idas tråd - vårmønstring på Bjerke


 Share

Anbefalte innlegg

  • 3 weeks later...

Mens vi venter... Heh. 

Nåværende prosjekt har tatt litt lengre tid å få ferdigstilt enn først antatt (alt er egentlig ferdig, utenom en teit liten filleting), så i mellomtiden tenkte jeg at jeg heller kan komme med en oppdatering på det lille prosjektet som ble gjort like før vi satte i gang med dette. 

Vi har valgt en dekkdimensjon som ikke er helt riktig for E60 på vinterdekkene, og de er såpass høye (og firkantige!) at det har subbet foran om man har vært så uheldig å treffe en hump samtidig som man har hatt rattutslag. Hjulbuene bak er kanskje rullet frivillig, men hjulbuene foran har også fått seg noen runder disse siste par årene for å si det sånn - men da ufrivillig. 😅
Tanken har vært at det bare må være sånn frem til vi etter hvert får satt på coilovers istedenfor senkefjærer (fortsatt mye igjen av demperne, blir for dumt å bytte de ut allerede nå), men så kom plutselig min bedre halvdel over noe veldig spennende - nemlig spacere til tårnlagrene.

Leveres visst originalt på biler med "bad road package" - aldri hørt om dette, men er jo smått genialt å kunne ta høyde for dårlige veier når man bestiller seg ny, flott bil. 🤭

Ikke store greiene: 

1120932507__MG_6896jpg.thumb.jpg.3bbbfb0eed8f9ff7e0511f580b71b868.jpg

Men allikevel nok til at all subbing er helt borte! Endelig er det slutt på å måtte fokusere på å ha rattet beint hver gang man vet at man er i ferd med å treffe noe, og det er så forbanna deilig!

Ikke så det feil ut etter montering heller. Bilde tatt i forbindelse med vask, men det kommer allikevel frem ganske tydelig på bildet at bilen sitter ganske pent, til tross for at den ble 3mm høyere foran: 

357E9961-54F2-4882-9134-36C5336CB2E1.thumb.jpeg.ff2d9fcd68067668a0c58fbac267e3ed.jpeg

Det var i tillegg ganske bra priser på Autodoc rundt juletider, så vi har hatt bærearmer og nye bumpstops liggende en stund som vi også endelig fikk montert: 

801420203__MG_6893jpg.thumb.jpg.a13245eeacca0951e28f6629713e48b7.jpg

I tillegg til å få vasket over calipere og flekket på med lakk der det manglet: 

1484285027__MG_6887JPG.thumb.jpg.9e8842dbcd6166dd2d407cb222bc9ced.jpg
1025994675__MG_6892JPG.thumb.jpg.da428a3d1b3bbe1b0c2caae1abdc1faf.jpg

Ellers har det ikke skjedd så altfor mye egentlig, annet enn en og annen vask. Vi får se om det skjer noe mer til helgen, hadde i alle fall vært kult å bli helt ferdig med det vi holder på med. 😄

Endret av idapederse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken dimensjoner har du på vinterdekkene? 

Har selv sett på noen style 218 dekk, men usikker på om original dekkdimensjon kommer til å subbe?

Mener original dekkdimensjon på style 218 er 245/40R19 og 275/35R19, imens BMW anbefaler 245/35R19 og 275/30R19 til e6x.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra jobbet som vanlig dette 😊

Angående dette med disse forhøyningene eller bad road package,så er dette levert til flere modeller og mener til og med til eldre Bmwer får du dette ,bla til e34 mener jeg .

Men er nok tilfredstillende og slippe denne subbingen nå .😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, E.C. skrev:

@Saltkjelen Du er ganske nærme:

image.png.992f0e880aa5bc5562fbc994b5f9890c.png

@idapederse De platene er vel nærmere 1 cm når de kommer fra BMW, så de på 2 mm er vel kanskje noe aftermarket?

 

Viser seg at de vi har montert opprinnelig kommer fra E9x og E87, og er 3mm tykke - ikke 2mm som jeg opprinnelig skrev. Delenummer 51717180143 om du vil sjekke de ut. 😊

Er kodet inn i bilens utstyrsliste, og ble lagt inn som S815A der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, HakonLimseth skrev:

Hvilken dimensjoner har du på vinterdekkene? 

Har selv sett på noen style 218 dekk, men usikker på om original dekkdimensjon kommer til å subbe?

Mener original dekkdimensjon på style 218 er 245/40R19 og 275/35R19, imens BMW anbefaler 245/35R19 og 275/30R19 til e6x.

Vi gikk for 235/40R19 rund baut. Dette for at jeg i forrige jobben hadde testdekk som ble solgt billig etter hver sesong til noen som ikke nødvendigvis ville legge så mye penger i dekk, og da er det litt lettere å omsette dekk i Model 3-dimensjoner enn dekk i originaldimensjonene du har nevnt over her.
Ikke var det veldig mange typer vinterdekk å oppdrive i de originale E60-dimensjonene sist jeg sjekka heller, siden dette begynner å bli (om det ikke alltid har vært ukurant på vinter?) en ukurant dimensjon i dagens marked.
Med dimensjonen vi har landet på vil det i alle fall være dekk tilgjengelig i lang tid fremover, også fra de større produsentene og med de nyeste modellene. Hilsen dekknerden som er blitt litt for godt vant med nye dekk hver høst.. 😆

Bilen her er jo senket med 35mm senkefjærer fra H&R, så det er liksom ikke så mye å gjøre med høyden om det skulle subbe. Om du har coilovers er det jo brått litt enklere å gjøre noe med om det skulle være problematisk, og om du har original høyde bør ikke 235/40R19 være et problem i det hele tatt.
Ingen subbing bak med disse, men Nokian sine vinterdekk er ekstremt firkantete i formen så det tror jeg også skal ha noe av skylda for at det har subbet foran. Har allikevel ikke vært verre enn at 3mm har eliminert problemet helt, så selv om det hørtes og føltes brutalt ut når dekket tok i skjermen, så begynner jeg jo nesten å tvile på at det var så ille som det føltes. 😅

Endret av idapederse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, sveigis skrev:

Bra jobbet som vanlig dette 😊

Angående dette med disse forhøyningene eller bad road package,så er dette levert til flere modeller og mener til og med til eldre Bmwer får du dette ,bla til e34 mener jeg .

Men er nok tilfredstillende og slippe denne subbingen nå .😊

Takk og takk! 😊 

Ja, det ser ut til at dette ble levert på en del modeller. Spacerne som er satt på her er opprinnelig til E87 og E90, så det er tydeligvis ei greie 😅 

Det er helt utrolig deilig å slippe maset med å rette opp før man traff humper og hull, og den smerten man kjenner på de gangene man er lykkelig uvitende om hull eller ujevnheter, eller en sjelden gang glemmer det litt. 😬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, idapederse skrev:

Vi gikk for 235/40R19 rund baut. Dette for at jeg i forrige jobben hadde testdekk som ble solgt billig etter hver sesong til noen som ikke nødvendigvis ville legge så mye penger i dekk, og da er det litt lettere å omsette dekk i Model 3-dimensjoner enn dekk i originaldimensjonene du har nevnt over her.
Ikke var det veldig mange typer vinterdekk å oppdrive i de originale E60-dimensjonene sist jeg sjekka heller, siden dette begynner å bli (om det ikke alltid har vært ukurant på vinter?) en ukurant dimensjon i dagens marked.
Med dimensjonen vi har landet på vil det i alle fall være dekk tilgjengelig i lang tid fremover, også fra de større produsentene og med de nyeste modellene. Hilsen dekknerden som er blitt litt for godt vant med nye dekk hver høst.. 😆

Bilen her er jo senket med 35mm senkefjærer fra H&R, så det er liksom ikke så mye å gjøre med høyden om det skulle subbe. Om du har coilovers er det jo brått litt enklere å gjøre noe med om det skulle være problematisk, og om du har original høyde bør ikke 235/40R19 være et problem i det hele tatt.
Ingen subbing bak med disse, men Nokian sine vinterdekk er ekstremt firkantete i formen så det tror jeg også skal ha noe av skylda for at det har subbet foran. Har allikevel ikke vært verre enn at 3mm har eliminert problemet helt, så selv om det hørtes og føltes brutalt ut når dekket tok i skjermen, så begynner jeg jo nesten å tvile på at det var så ille som det føltes. 😅

Takk for godt og utfyllende svar! 

Påvirkes speedometeret av at du har litt større rulle-omkrets, eller er det innafor både med tanke på speedometeret og EU-krav? Må også si at det å hoppe opp en dimensjon i dekk ser også mye finere ut, da det blir mindre "luft" i hjulbuene. 

Personlig så har jeg sportsunderstellet (Ikke m-sport) på min e60, syntes det allerede er nok senk for min smak med tanke på veistandarden i området der jeg bor. Var i utgangspunktet derfor jeg var skeptisk til å gå opp en dimensjon i dekk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, HakonLimseth skrev:

Takk for godt og utfyllende svar! 

Påvirkes speedometeret av at du har litt større rulle-omkrets, eller er det innafor både med tanke på speedometeret og EU-krav? Må også si at det å hoppe opp en dimensjon i dekk ser også mye finere ut, da det blir mindre "luft" i hjulbuene. 

Personlig så har jeg sportsunderstellet (Ikke m-sport) på min e60, syntes det allerede er nok senk for min smak med tanke på veistandarden i området der jeg bor. Var i utgangspunktet derfor jeg var skeptisk til å gå opp en dimensjon i dekk. 

Helt enig, å hoppe opp en profil fyller gjerne hjulbuene veldig godt også. 😊

Speedometeret påvirkes noe, men er fortsatt innafor mtp lovverket. Du kan ha et avvik i rulleomkrets på +/- 5%, men er selvfølgelig best å holde seg nærmest mulig 0.

A3B02B67-7392-4EC2-8B87-8DA3886E3FF7.thumb.png.e3539f920d2864655464eb9548e8a9ce.png

Om du har det originale sportsunderstellet har du nok litt mer klaring enn det jeg har, så da bør det ikke være noe problem å gå opp en profil. Men igjen, man vet jo aldri.. 😅
Er i alle fall vesentlig lettere å få tak i gode vinterdekk i denne dimensjonen enn originaldimensjonene. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Siste hånd på verket er lagt, bildene er tatt og jeg er omsider klar for å avsløre hva vi har brukt de siste ukene på - nytt interiør er nemlig på plass og endelig helt komplett! Aktive komfortstoler hadde vi jo allerede, men ventilerte var de ikke. Det var de vi kom over hos en hugger for noen uker siden. 😁

Det var noen småskader her og der og vi har måttet jobbe litt med både varmepistol, lim og farge.
Og rens.. Herregud, så mange runder med rens disse stolene har fått nå. 😅 
Bilen de kom fra har nok ikke vært tatt særlig godt vare på dessverre, og skitten i setene var så inngrodd at vi på et punkt trodde det var meningen at det skulle være så mye glans i skinnet som det var - det var tross alt etter to-tre runder med grundig rens etter alle kunstens regler.

Fikk dog høre det når jeg var innom Car Spa for å hente riktig skinnfarge (kjøpte feil først), at disse setene trengte en grundig rens. Dette etter de to-tre rundene jeg allerede hadde gjort før montering i bilen.
Litt motløs der et øyeblikk, altså.

Redningen ble heldigvis Fenice sin deep cleaner, i kombinasjon med denne dual-svampen deres som har skum på ene siden og type "magic sponge" på andre siden. Sistnevnte gjorde virkelig mirakler, virkelig imponert!

Ganske shiny selv etter de første rundene med rens som ble gjort før de i det hele tatt ble montert i bilen. Her førbilder av sidevanger og midtre del av førersetet, før oppfarging. 

IMG_7727.thumb.JPG.9153556c383034cb06c69fd8f23089f9.JPG
IMG_7729.thumb.JPG.d423a173e7899c65f5ed9d18841e1665.JPG
IMG_7728.thumb.JPG.9c3c963b724ae9fbec314469994b1c26.JPG
 

Det viste seg selvfølgelig at den fargen vi allerede hadde liggende ikke var bra lengre, derfor gikk det en stund fra disse bildene ble tatt til vi faktisk fikk farget opp. Like greit egentlig, for da fikk vi også tiden til å finne andre, litt mer aggressive produkter.

Her er lårstøtta renset helt ferdig, halvdelen nærmest kamera er påbegynt og halvdelen lengst unna kamera ikke rørt:
IMG_7831.thumb.JPG.77583fe4b220c3b06864b5fc364b2c4c.JPG

Bilde fra samme dag som monteringen, føltes som en enorm oppgradering!
IMG_7675.thumb.JPG.056bcc43a5ab99a96ee6e9bbccbe42b6.JPG

Vi var heldige og hadde fått med oss @Saltkjelen på dette prosjektet. Han har demontert og montert sin share med E60-interiør med årene, så demontering og montering i E60 ble gjort med stoppeklokke. Husker ikke hva han klokka inn på her, men imponerende var det i alle fall. 😅

De små detaljene. Binders er blitt en god venn, passer helt perfekt ned i hullene sånn at man får kvittet seg med det som måtte ligge av smuler og lignende. Dette hadde enormt mye å si for totalinntrykket.
Er ganske synlig når det ligger skitt i disse hullene.

IMG_7672.thumb.JPG.336075a5dd9da10617d1532bcbda885f.JPG

Uansett - vi fikk omsider lagt på litt farge: 

IMG_7852.thumb.JPG.e63acc919a6434038d75f98c03b859ec.JPG

Smurt setene godt inn med Leather Revive: 

IMG_7851.thumb.JPG.62506dbab4bcf43caf7424a553f6f6de.JPG

Sheesh. 😬

IMG_7850.thumb.JPG.bf77d80db68ca7927944184e18730f61.JPG

.. og lot dette marinere godt over natten. Kom tilbake til et interiør som nå nesten ser ut som nytt. Mye av stivheten i skinnet hadde også forsvunnet, til min forbauselse. Trodde det bare var hardere enn Dakota i utgangspunktet (det er det), men det var nok også ganske tørt og tørst etter litt fuktighet.
Mye mykere etter å ha buffet av det lille som ikke ble absorbert. 

Som siste hånd på verket ble det lagt Leather Shield. Se på disse her, da! 😍

IMG_7849.thumb.JPG.5b0fcb034981f98c90d2c0afdb8956b0.JPG
_MG_6921.thumb.jpg.792a9d2394cff2e5810c2c09b2fb68a5.jpg

Seteryggene fra E65 er også på plass, også disse med ambientbelysning: 

_MG_6904.thumb.jpg.45c41ec9215f9a466ce0136d768d8ece.jpg

...nevnte jeg at vi har montert nakkestøtter fra E65 i baksetet? 

_MG_6908.thumb.jpg.c049c041b9693406b1de6c6ad899859a.jpg

Har med hjelp fra Tommi (Bimmerfiks) fått kodet dette inn også, sånn at alt fungerer som det skal: 

IMG_7848.thumb.JPG.ded091819c583e2b4139cc05706ba534.JPG
_MG_6934.thumb.jpg.0d90abf928b0ebdf84b206ea70062ff4.jpg

Litt lek med kamerafokus, girspaken er jo også byttet ut tidligere:

_MG_6942.thumb.jpg.4f0a674657460ef7736fe1b6abe1408e.jpg

Et glimt av de nye interiørlistene gir det også. Flere bilder her: 

_MG_6927.thumb.jpg.0f63125ccbb597e63da42076494cb9d7.jpg
_MG_6929.thumb.jpg.bf059af6d7a20256ce038e73bc75e8ee.jpg
 

Synes de gjør seg godt i kombinasjon med Individual høyttaler-dekslene. :) 

 

 

Endret av idapederse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • idapederse changed the title to Ida's tråd - nytt interiør!
6 minutter siden, Snagg30 skrev:

Nydelig! :) 

Takk og takk! Utrolig fornøyd med hvordan det ble, både med interiørlistene og alt det andre. 😊 
Var litt spent et øyeblikk, for dagen etter at vi hadde sendt melding på dette interiøret var du og henta et identisk til @E.C. 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • idapederse changed the title to Idas tråd - vårmønstring på Bjerke

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...