Gå til innhold

DrSakke sin M535i -86 zinnoberrot


DrSakke
 Share

Anbefalte innlegg

Heissan!!

Kjøpte en Norsksolgt -86 model M535i i Zinnoberrot i september/oktober. Bilen har gått 214k km og siste EU er fra -99. Tre eiere. siste eieren hadde hatt bilen i nærmere 20 år, stått lagret i tørr/varm garasje og blitt delvis pusset opp. Han hadde mange biler og prosjekter som han hadde bestemt kvitte seg med da han hadde funnet en bil som han syntes var mere interessant (e24 m635csi).

Bilen var kortvarig annonsert på FINN, men han trakk annonsen da et objekt han hadde tenkt seg ble solgt. Hadde kommet til skade å lagre annonsen og sendte en melding en julikveld da jeg kjedet meg litt... resten er historia. Etter litt om og men så kom jeg frem til at jeg ville se på bilen da den virket veldig bra i karrosseriet. , Interiøret var omtrukket i sort skinn av høy kvalitet, det var M5/540 e34 bremser på den og Mye nytt listverk, pakninger og diverse. nytt simons eksos og rustfritt ekstraktorgrenrør. Toppen var portet ferdig til S38 innsug med adapterplater, kvassere kam og totalt overhalt topp. Han hadde fått dette gjort i tyskland.  Bunndelen bygget på M106, original M30 blokk fulgte med. 

Som sagt så gjort - fløy til Bergen en dag i september og videre til Stord for å se på bilen. 

Bilen bar preg av å ha vært eid av voksne eiere, den var relativt rett og fin i plåten, tectylert fra ny og det var minimalt med rust på den- begge fremdørene hadde noe som kom fra innsiden i bakre nedre hjørner samt førerdørr nedom bakspeilet i kittskarven. Motorrommet inklusive batterihylla, under abs-pumpe, dempertorn og bakre hjørner samt langs forskjermer var strøkent, gulvet såg brå ut og alt plåt var originalt unntatt takluke som var rustskadet av at bilen stod en tid ute - fabrikkny takluke var innhandlet og fulgte med. likeså panser, originalen var rustfri (nå), det var brønnene til kupeluftinntak som var rustet grunnet barrnåler/løv fra tiden da bilen stod. Til og med forskjermer var originale og rustfrie. 

Jeg måtte ha den. 

I garasjen til forrige eier:

1E18221C-B2BD-4D1C-B8A9-B49B34B59E03.jpeg

 

6B20CCA4-771B-493A-A755-BE2CD684B40C.jpeg

Nytrekte seter i skinn:

AA9A7EC4-4E9B-4B08-ABB7-5C542771389A.jpeg

1D397E8B-3F95-48F1-84FF-B155B22C3F39.jpeg

Fabrikkny takluke:

B85B956E-2DBF-49DF-B16E-61DF90F22D3E.jpeg

Endret av DrSakke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyren viste seg å ha røtter i Trøndelag og reiste med jevne mellomrom oppover med bil. Han tilbydde seg å ta med bilen på en av turene - dette takket jeg selvfølgelig ja til - da tur/retur Trondheim -Stord fristet ikke noe særlig- hadde ikke heller en bil som kunne trekke så mye.  mulig den vår litt dyr, men mye vår nytt og viktigste av alt så var ikke dette et "rustholk" og var komplett. 

Ble handlet inn felger i venten på karrosseri/lakk. 

Fikk akkurat plass i garasjen....

72343FF3-EC3A-406D-9F56-2B094CBE1C98.jpeg

Den kom til Trondheim i 2.e oktober. 

Vinteren kom og plass/temperaatur gjorde jo at det ikke skjedde så mye- prøvde mest å finne en karrosseri/lakkfirma med et godt renomme som var villig til å ta jobben. Dette var ikke aldeles enkel da de fleste jeg fikk anbefalt var lunkne - det var mest forsikringsjobber som interesserte de- de ville ikke ha et prosjekt stående. 

Fant til slutt Krogstad auto i Selbu som jeg hadde fått anbefalt og som dreiv med en del Renoveringer og der sluttresultatet pleide å være bra. Kom overens om at vi skulle snakkes på "nyåret"......

0428A2C7-8062-4608-B563-C0ECDD25034F.jpeg

Endret av DrSakke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg få satt sammen motor (Topp må settes på plass med ny toppakning, simmeringer, etc. 

Da oppstår problemet - Skal jeg prøve å få S38 innsuget på plass med en gang med nye dyser og ny motorstyring , eller skal jeg sette den sammen med orig. innsug og motronic bare for å få den i gang først...

.E49B8054-B5C8-488A-993E-43582F04F801.thumb.jpeg.1093f3d7f0749ab9adff54eaa3e7bda1.jpeg

denne fant jeg under baksetet:

7370483C-AFCE-48B2-BAF5-5CD88D1D5A54.jpeg

MVH:

Sakke

Endret av DrSakke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, sveigis skrev:

Som e28 entusiast er det bra med flere tråder ,så dette er gøy 😊.

Men mulig jeg blander her ,men var det ikke en tråd om denne her før jul og ?

tja, jo. Det var vel mere introduksjon og litt div bilder- ligger ikke under prosjekter heller trur jeg. 
var jo snakk om å lage egen tråd om prosjektet.

så her er den.

mvh

Sakke

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Pekka skrev:

image.png.057665222c3e44feec42b6f28be928da.png

Kanskje ikke Apples bildefilformat HEIC er kompatibelt?

Alle bilder kommer fra samme maskin og er tatt med samme telefon , så skjønner ikke hvorfor det er bare et par stykker som vises direkte. 
er ikke snakk om størrelse heller da en av de som faktisk vises er størst.

mvh

sakke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, DrSakke skrev:

Alle bilder kommer fra samme maskin og er tatt med samme telefon , så skjønner ikke hvorfor det er bare et par stykker som vises direkte. 
er ikke snakk om størrelse heller da en av de som faktisk vises er størst.

mvh

sakke

Det første bildet ditt har jpeg-format:  https://bimmers.no/repository/monthly_2022_03/1E18221C-B2BD-4D1C-B8A9-B49B34B59E03.thumb.jpeg.b07575084201d7e116b0a43bb34fc28f.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, DrSakke skrev:

tja, jo. Det var vel mere introduksjon og litt div bilder- ligger ikke under prosjekter heller trur jeg. 
var jo snakk om å lage egen tråd om prosjektet.

så her er den.

mvh

Sakke

 

Bra du lager tråd fremover .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...