Gå til innhold

F45 (225xe) og oljeskift


Mons1
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg følger ikke BMW sine anvisninger for oljeservice. Jeg skifter oljen minst en gang i året eller maks 10k km.

Når jeg søker opp olje til min F45 225xe så får jeg opp kun 5W-30 (LL-04). Jeg har større sansen for 5W-40 da disse virker å tåle temperatur om sommeren bedre.

LL-04 gjelder vel både 0W-30, 5W-30 og 5W-40. Så hvis det er LL-04, så er det bare tut og kjør med 5W-40? Men det virker som flere olje-produsenter har kuttet ut BMW-godkjenningen. Jeg finner ikke Mobil1 med BMW-godkjenning lenger.

Jeg har tenkt på i vinter hvordan bensinmotoren blir "behandlet" på disse hybridene. Ja for når det er skikkelig kald, så starter bensinmotoren med en gang, men under minus 10 grader, så kjører man et stykke på ren el. Så kan plutselig bensinmotoren starte hvis man kjører over 80. Hvor fra er denne starten i kulden?
Jeg håper at bensinmotoren faktisk varmes opp selv om man kjører kun på El eller starter den iskald i fart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mons1 skrev:

Jeg følger ikke BMW sine anvisninger for oljeservice. Jeg skifter oljen minst en gang i året eller maks 10k km.

Når jeg søker opp olje til min F45 225xe så får jeg opp kun 5W-30 (LL-04). Jeg har større sansen for 5W-40 da disse virker å tåle temperatur om sommeren bedre.

LL-04 gjelder vel både 0W-30, 5W-30 og 5W-40. Så hvis det er LL-04, så er det bare tut og kjør med 5W-40? Men det virker som flere olje-produsenter har kuttet ut BMW-godkjenningen. Jeg finner ikke Mobil1 med BMW-godkjenning lenger.

Jeg har tenkt på i vinter hvordan bensinmotoren blir "behandlet" på disse hybridene. Ja for når det er skikkelig kald, så starter bensinmotoren med en gang, men under minus 10 grader, så kjører man et stykke på ren el. Så kan plutselig bensinmotoren starte hvis man kjører over 80. Hvor fra er denne starten i kulden?
Jeg håper at bensinmotoren faktisk varmes opp selv om man kjører kun på El eller starter den iskald i fart?

Når det gjelder godkjenning så har de fjernet den pga noen miljøkrav eller noe, jeg har fortsatt en 20l Mobil Dunk stående med LL04 olje som jeg fortsatt bruker, da det ikke er noe motormessig grunn til ikke å bruke oljen.

Tror jeg ville holdt meg til produsentens anbefaling av viskositet (eller vet du bedre tenker du?) så lenge du ikke driver med mye banekjøring så vil jeg tro at 5W-30 holder bra her i Norge.

Er nok ikke noe problem at motoren starter under fart, regner ikke med den fyker rett opp på turtallsperren likevel? for motorens del har det ikke noe å si om du har 2000rpm om bilen står i ro eller du kjører i 200km/t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Ble litt paff når jeg ikke fant oljefilteret på motoren og måtte inn på Realoem for å finne ut av oljefilteret er "under motoren".
Noen som vet om man må ha et sånn spesial-verktøy for å skru løs lokket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har n63tu motor som også har innsatsfilter på underside av motor, jeg bruker 86mm 16kant filterkopp, denne passer til det meste Bmw fra 2005 såvidt jeg vet 

86mm.thumb.jpg.3e95e7a4ba319dd0cb19619d07009d5c.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Longlife-sertifiseringen har ikke sammenheng med viskositet. Jeg har pleid å kjøre Castrol 0W-40 og 5W-40, men også der har den formelle godkjenninga forsvunnet fra påskriften, uten at jeg tror at dette påvirker selve innholdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kravene for å få LL04 endret seg i 2019, frem til da ble testene utført på N52 motoren. De gamle kravene holdt ikke til N20 så man har LL04 til --> 2019 og LL04 fra 2019-->.  Leste dette på "Bob is the oil guy" forumet som jeg regner som troverdig. Usikker på hva som endret seg men jeg tolker det slik at om man har N20 så bør man ha olje som har nyere enn 2019 LL04 godkjenning. Jeg brukte Liqui Moly top tec 4100 5w40 ei stund og den hadde "anbefalt" LL04 men hadde ikke lenger godkjenning. Kunne brukes på biler som krevde LL04 opptil 2018 modeller stod det på flaskene. 

Liqui Moly Top Tec 4100, LL04 til og med 2018 modeller, ihvertfall sist jeg brukte den.  

4100.thumb.png.da5ed2de902e263bd6c2e3ec118e7826.png

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke både LL98, LL01 og LL04 oppkalt etter året? Da blir det rart med "LL04 etter 2019" det burde i så fall hete LL19? Den "nyeste" motoren jeg har i bilparken er N52, men jeg mente å huske at LL04 kom ifm. DPF, så det var ikke primært smøreevnen det gikk på, men på å ikke ødelegge for cat/dpf.

N20 ble vel ikke produsert etter 2017, så det er litt rart å lage ny standard for disse i 2019? Skjønner jeg må prøve å lese litt i TIS for å se om man finner noe der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, E.C. skrev:

N20 ble vel ikke produsert etter 2017, så det er litt rart å lage ny standard for disse i 2019?

Man har LL01,LL04, LL12, LL14FE+  og LL17FE+ for bensinmotorer. For diesel LL01, LL04 og LL12FE .Du finner tabeller i TIS nederst under engine.

Endret av 540is
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Hpi skrev:

Kravene for å få LL04 endret seg i 2019, frem til da ble testene utført på N52 motoren. De gamle kravene holdt ikke til N20 så man har LL04 til --> 2019 og LL04 fra 2019-->.  Leste dette på "Bob is the oil guy" forumet som jeg regner som troverdig. Usikker på hva som endret seg men jeg tolker det slik at om man har N20 så bør man ha olje som har nyere enn 2019 LL04 godkjenning. Jeg brukte Liqui Moly top tec 4100 5w40 ei stund og den hadde "anbefalt" LL04 men hadde ikke lenger godkjenning. Kunne brukes på biler som krevde LL04 opptil 2018 modeller stod det på flaskene. 

With a global presence and large market share BMW has been a key player in the light duty vehicle market for many years.

In 2004, BMW introduced a new specification for engine oils called BMW Longlife-04. This was in response to hardware changes to its vehicles that the company had introduced to address ever tightening global emissions legislation and in particular to meet the Euro 4 emissions standard. However, since 2004 the specification has gradually changed, and today is considerably more demanding.

The main reason behind these changes is that vehicle hardware is changing faster nowadays than ever before. Lubricants are, of course, key components in engine design and are often critical in enabling hardware components to function correctly and efficiently.

The latest version of BMW Longlife-04, released in December 2018, shows considerable differences from the original 2004 specification. It is specifically designed to meet the requirements of BMW’s latest vehicles as well as being suitable for older cars still in the market.

As the engines have changed, so has the testing regime. Under the latest release BMW specification, there are two specific engines that are tested: the BMW N20 and the BMW B48. These are both four-cylinder gasoline engines capable of developing high torque even at low RPMs.

There are also three new bench tests that are included which reflect potential issues in modern engines. An aeration test is included along with a new bench wear test: these require that the light viscometrics of the lubricant do not cause issues in service. In addition, there is a requirement for a new turbocharging coking test, reflecting the fact that turbochargers operate at highly elevated temperatures and deposits can be formed with inferior lubricants.

For peace of mind it is therefore worth ensuring that the lubricant you employ is not only tested and suitable for use, but has been officially approved by BMW.

 

Kilde:

 

https://www.q8oils.com/automotive/bmw-ll-04-specification/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Mons1 skrev:

Jeg må nevne her at for mitt tilfelle, så dreier dette om 2017mod 225xe som har B38 og er en 1,5 3syl.
Så sammenligninger med N20, B48, N52 og N63TU blir litt søkt ;-)

En 1,5 3 syl er jo bare en halv 3 6syl B58 motor, så søkt blir det ikke.

Endret av Haug523
Lenke til kommentar
Del på andre sider

F45 225xe er vist ikke så utbredt utenfor Norge, så jeg fant ikke en eneste veiledning for oljeskift på 225xe, men jeg fant for Mini med B38. Der ser jeg at det brukes en Torx T55 for å tømme filterhuset med olje og så 32mm sekskant-kopp for å skru løs filteret.

Blir spennende å se om det er likt mellom Mini og BMW :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...