Gå til innhold

Skifte til comfortseter på 2011 F10 525d.


Enes Yakici
 Share

Anbefalte innlegg

Hei. 

Har nylig kjøpt meg en BMW F10 525D. 

Bilen er utstyrt med de vanlige kjedelige setene foran og jeg ønsker meg comfortseter.. Har funnet setene jeg vill ha og ønsker å kjøpe de. Men før jeg går til innkjøp har jeg litt spørsmål rundt dette. 

Regner med at det er noen her som har gjort dette tidligere og kan hjelpe meg. :)

Setene jeg har funnet er fra en 13 mod F11. Disse er full elektriske. 

Er det samma kontakter på airbag, og alt av det elektriske? 

Må de nye setene kodes inn? Eller er dette en plug&play jobb? 

Bilen min er utstyrt med elektriske seter foran samt memory. 

Takk for svar på forhånd. :)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Saltkjelen skrev:

Det aller aller viktigste her er at det er fysiske forskjeller i seterammene på seter før og etter 07/2013 som gjør at setene ikke passer om hverandre. Ellers er det noe kabling og koding som skal til. 

Takk for svar. Trodde rammene var like. Da må jeg finne et annet sett som er fra tidlig 13 mod og ned. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
På 29.6.2022 den 22.07, Saltkjelen skrev:

Det aller aller viktigste her er at det er fysiske forskjeller i seterammene på seter før og etter 07/2013 som gjør at setene ikke passer om hverandre. Ellers er det noe kabling og koding som skal til. 

Hei. Har nå kjøpt comfortseter og fysisk så passer de. Men når jeg prøver å bevege setene med justeringsknappene så skjer det ingenting. Og får feil på lin bus når jeg sjekker med diagonose. Hva kan årsaken være? Hva må kables opp og kodes? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket koblingsskjemaet til stolene i f.eks. newTIS eller ISTA? Hvis knapper kommuniserer via LIN så betyr det at alle brytere bare sender signaler over samme kabel, så det skal være en modul som styrer justering av motorene. Modulen vil behøve strøm og sannsynligvis tilkobling til resten av bilnettverket, samt koding av VO (utstyrslisten) for å fortelle resten av bilen at den er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, E.C. skrev:

Har du sjekket koblingsskjemaet til stolene i f.eks. newTIS eller ISTA? Hvis knapper kommuniserer via LIN så betyr det at alle brytere bare sender signaler over samme kabel, så det skal være en modul som styrer justering av motorene. Modulen vil behøve strøm og sannsynligvis tilkobling til resten av bilnettverket, samt koding av VO (utstyrslisten) for å fortelle resten av bilen at den er der.

Du har ikke et telefonnummer jeg bare kan ringe om du kan hjelpe meg? Kan evnt betale for det. Mitt er 98070383 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, E.C. skrev:

Har du sjekket koblingsskjemaet til stolene i f.eks. newTIS eller ISTA? Hvis knapper kommuniserer via LIN så betyr det at alle brytere bare sender signaler over samme kabel, så det skal være en modul som styrer justering av motorene. Modulen vil behøve strøm og sannsynligvis tilkobling til resten av bilnettverket, samt koding av VO (utstyrslisten) for å fortelle resten av bilen at den er der.

Problemet er at når jeg trykker på memory knappen i døra så justerer de seg. Så de får tydeligvis strøm men tror ikke bryterpanelet får strøm for når jeg trykker på knappene så skjer det ingenting. Men når jeg trykker på memory en eller to så justerer de seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På E chassis så er det slik at man må legge opp en ekstra strømkabel til komfortseter. Da kan man faktisk bare maske over fra den som allerede er i setet. Det går bra, tror jeg. 
lin bus på E chassis er bare en kabel til hvert sete på en passende plass. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ha en LIN-kabel fra panelet på siden (S32*1B) pin 3 grå/hvit:

image.png.36ffde07ecd9484ce4814d5cbd9a72a2.pngimage.png.ede132b049ddad6f91ce766da5b396c9.png

 

Den skal gå til selve modulen under setet i koblingen A93*3B (sort plugg med 8 pins), den gråhvite kabelen skal ende opp i pin 4 på den.

 

image.png.a0ea2a8137cc1eb28550c54b618e4817.png image.png.3faea0e381b9c5a4e49f525121852ee1.png

Sjekk aller først at den er hel og ikke kortsluttet til noe (plugg ut begge endene og mål for kontinuitet med multimeteret). 

Du får ikke målt aktivitet uten oscilloskop, men om du bruker et mulitmeter og måler volt så skal du ligger opp mot batterispenning (12-15V avhengig om bilen går eller ikke). Dette altså på den grå/hvite-kabelen. Når du trykker på knappene så skal spenninga gå litt ned da det sendes et signal. Det skal uansett ikke være 0V/jord. Om du greier å fange opp noe sånt med multimeteret vil jeg dog ikke gå god for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...