smashy Skrevet Juli 16, 2022 Share Skrevet Juli 16, 2022 (endret) Har trøbbel med iDrive/infotainment som restarter seg regelmessig. Alt fungerer som det skal, men plutselig rebooter den. Dette gjelder både alle inputkilder (radio, CarPlay etc). Har ikke tatt diagnose utover enkel sjekk med BimmerLink og fikk disse kodene: - b7f805 - e1c440 - e1c603 Disse ga ikke mye mening for min del, eller via Google. Er det noen måte å resette infotainment på? Sletting av alt inkludert cachet data (albumcover, kjente enheter etc) Er alternativet å forsøke en softwareupdate rund baut? Dette vil vel også wipe ecuen(e)? Kom gjerne med andre forslag! Endret Juli 28, 2022 av smashy Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Juli 16, 2022 Share Skrevet Juli 16, 2022 I f31'en eller? Kan være noe som fikses ved å legge inn software på nytt, men kan også være hardware-problem eller overopphetting for eksempel. Start med å lese ut koder med ISTA. På en såpass ny bil har de sikkert ganske bra beskrivelse også. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
papertiger Skrevet Juli 17, 2022 Share Skrevet Juli 17, 2022 Har du prøvd å gjøre en hard reset, holde inne volumknappen til systemet skjermen skrur seg av? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
smashy Skrevet Juli 17, 2022 Forfatter Share Skrevet Juli 17, 2022 18 hours ago, E.C. said: I f31'en eller? Kan være noe som fikses ved å legge inn software på nytt, men kan også være hardware-problem eller overopphetting for eksempel. Start med å lese ut koder med ISTA. På en såpass ny bil har de sikkert ganske bra beskrivelse også. Dessverre ja. Frykter overoppheting mtp været den siste uka + mangel på garasje. Blir en tur til bmw i morra og få tatt en sjekk i mangel på ISTA selv. Håper at det kan løses med en oppdatering og at rebooting kun er forårsaket av korrupt data i cache eller tilsvarende. Har ikke sjekket spenning på batteriet og vet at det ikke er helt optimalt. Kan batteriets tilstand være en potensiell årsak? 6 hours ago, papertiger said: Har du prøvd å gjøre en hard reset, holde inne volumknappen til systemet skjermen skrur seg av? Ja, forsøkt å tvinge reboot noen ganger uten endring. Det kan gjerne spilles alt fra 1 til 4-5 sanger før den rebooter av seg selv igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reef89 Skrevet Juli 17, 2022 Share Skrevet Juli 17, 2022 Da er det vel ny enhet som er løsningen. Det sammenlignes jo med det kjente CCC. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
smashy Skrevet Juli 17, 2022 Forfatter Share Skrevet Juli 17, 2022 13 minutes ago, Reef89 said: Da er det vel ny enhet som er løsningen. Det sammenlignes jo med det kjente CCC. Må ny enhet kodes eller er det bare å bytte til en lik med samme funksjonalitet? Er det noe jeg bør passe på om jeg kjøper en brukt? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///M-ini95 Skrevet Juli 17, 2022 Share Skrevet Juli 17, 2022 (endret) Enig med @Reef89, dette er første tegn på HU som er på vei ut. Bekjent hadde samme symptomer, og etter noen uker fungerte den feilfritt. Nå har den begynt å tulle igjen. Så du kan vente og se ann hvorvidt den fungerer igjen før du hiver penger. Ny/brukt enhet må kodes til bil. Greit å passe på om DAB finnes på den HU som erstatter din hvis din har det fra før. Vet ikke om andre forskjeller mellom NBT High HU enn en ekstra plugg for DAB, så noen andre får skyte inn der. Endret Juli 17, 2022 av ///M-ini95 Reef89 og E.C. reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
smashy Skrevet Juli 19, 2022 Forfatter Share Skrevet Juli 19, 2022 On 7/17/2022 at 5:51 PM, ///M-ini95 said: Enig med @Reef89, dette er første tegn på HU som er på vei ut. Bekjent hadde samme symptomer, og etter noen uker fungerte den feilfritt. Nå har den begynt å tulle igjen. Så du kan vente og se ann hvorvidt den fungerer igjen før du hiver penger. Ny/brukt enhet må kodes til bil. Greit å passe på om DAB finnes på den HU som erstatter din hvis din har det fra før. Vet ikke om andre forskjeller mellom NBT High HU enn en ekstra plugg for DAB, så noen andre får skyte inn der. Æsj, det var kjedelig å høre. Vurdert problemet nå i løpet av et par dager og kommet frem til at jeg må få fiksa. Orker ikke kjøre rundt med HU som oppfører seg slik, merker jeg blir lettere irritert 😅 Ved eventuell overoppheting, er det da HDDen som rapporterer høye verdier som fører til reboot? Eller kan det også være forårsaket av høy lufttemperatur registrert av sensor på hovedkortet? Slik saken er nå, så kan det egentlig ikke bli noe verre, så jeg tenker å forsøke å bytte HDD i den for å se om det kan løse problemet. HDDen kan jeg bruke til andre ting om det ikke går i orden. Eventuelt er det brukt, eller i verste fall en ny. Ny er nok usannsynlig dyr 😅 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rune-K Skrevet Juli 19, 2022 Share Skrevet Juli 19, 2022 Hvor gammel er bilen din da? Bør jo være 5 års reklamasjon på en slik del. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Juli 19, 2022 Share Skrevet Juli 19, 2022 Ny er vel rundt 15-20k, er vel der de har pleid å ligge på. Sikkert like greit å kjøpe en brukt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
smashy Skrevet Juli 19, 2022 Forfatter Share Skrevet Juli 19, 2022 22 minutes ago, Rune-K said: Hvor gammel er bilen din da? Bør jo være 5 års reklamasjon på en slik del. Jepp, hadde det bare ikke vært en import 😔 5 minutes ago, E.C. said: Ny er vel rundt 15-20k, er vel der de har pleid å ligge på. Sikkert like greit å kjøpe en brukt. Brukt blir alternativet dersom det ikke fungerer med ny disk. 15k er ganske vilt. 💸💸💸 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reef89 Skrevet Juli 19, 2022 Share Skrevet Juli 19, 2022 Ny hos BMW så fikk en vel pant på 5k. Vet ikke om det gjelder lenger. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
smashy Skrevet Juli 28, 2022 Forfatter Share Skrevet Juli 28, 2022 Da har jeg hørt rundt om pris på eventuell ny headunit, og den koster 16000 ved innbytte av defekt HU. I tillegg kommer montering / koding. Ikke aktuelt med andre ord. Brukt HU ligger til alt fra 1000kr og oppover. Mesteparten i sjiktet 4000. Mye å velge mellom og flere typer tilgjengelig. Jeg hadde sikkert endt opp med feil, eller en som tryner ikke langt inn i framtida. Koding også her. Fulgt med på oppførselen på HU i bilen over en tid nå, og magefølelsen tilsier sviktende HDD (som nevnt tidligere). Data forsvinner; bt profiler m.m Endte opp med å bytte disk i dag, og etter en runde med prepping av disk og montering så ser det jammen meg ut til at det fungerer. Null reboots på en halvtimes kjøretur med CarPlay. 🥳 Nå har jeg ikke kopiert over data fra gammel disk, så det mangler kart, manualer og annet. I tillegg har jeg gjort en blemme, så det kommer en melding om en usbenhet som er korrupt. Jeg gjetter på en liten blings med filsystem. Neste steg er å kjøpe en ny disk og sette denne opp på korrekt måte ved hjelp av scriptene som finnes i NBT firmwaren/bootloaderen. Tldr: feil løst ved bytte av disk. Kostnad 2 timer og en gammel disk. Vegard_, Lars89, papertiger og 2 andre reagerte på dette 5 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå