Gå til innhold

Årrestaen’s E28 Prosjekt


Årrestan
 Share

Anbefalte innlegg

Heihei.

Tenkte jeg skulle opprette en liten post for E28en min. Litt slikt for at jeg klarer holde styr/loggføre, og for andres leselyst og inspirasjon.

C87626E0-B7CE-4948-A4AF-E8965EE2DD00.thumb.jpeg.9842e06cd24110d08a4130ed1842fa35.jpeg

D777B495-C39E-4DFC-831C-DE5D6CDD4B63.thumb.jpeg.bf9853d22d496a50b247b64c5e1af5b3.jpeg
Annonsebilde fra bilen før den ble kjøpt i 2020😀 Ganske trist i hjørnet på framskjerm og bakluka.


Dette er originalt en 1982 mod. 520i, som kom med K-Jet/mekanisk innsprut. Denne motoren hadde ett sinnsykt oljeforbruk på nærmere 4 til 5 liter i uka, så ble byttet ut til en M20B20 med L-jet, fra en facelift bil. Bilen gikk ett år problemfritt, til og med tur/retur Geiranger.

Men i år, på vei til E30Meet, ble det for mye, bilen kokte og begynte sette trykk i kjølesystemet. Hovedsaklig var ikke dette særlig til bry, da jeg hadde M50 motorfester til E28, og M50 stående.

Meeeen…. Så kom det en 2 måneder nyere, 528i ut som delebil. En relativt oppbrukt og opprusta en. Men med god motor og drivverk. Denne ble da kjøpt inn, og det ble satt i gang en donor-bilprosess der. 

Nå de to siste ukene har jeg tatt ut motor, alt av interiør, og sveist enhver rustflekk. Endelig rustfri bil😎

EL-nettet i bilen ble byttet ut til ett nyere ett, og bilen fikk da el-vinduer og sentrallås, noe jeg savnet. Gulvteppet ble i samme sleng svart, og donorbilen hadde tilfeldigvis M-Tech stoler, som jeg lenge har vært på let etter. Har til nå kjørt med E34 sportsstoler og sofa i den.

Oppdateringer kommer straks og underveis😎😎


Er på jakt etter litt deler utenom, så om noen har, hyl ut!

Dørtrekk i houndstooth eller annet stoff/skinn (må være antrasitt eller sort)

Alpinavinge bak

Felger i 16-17”, spesielt interessert i Alpinafelger da disse kler E28 bra. BBS RK/RS er også av interesse.

Endret av Årrestan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aiai ny e28 tråd ,det trenger vi .😊

Her må du bare få lagt ut oppdateringer og bilder på hva du gjør og hva som skjer .

For her skal det følges med og ser frem til veien videre her .

En e28 med 2.8 liters m30 er en hyggelig bil å kjøre .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her bare litt historikk for dem 2 siste åra jeg egentlig ikke har kommet på å ha post her inne. Så litt tilbakeblikk for meg.

Her er litt interiør og motorbilde av bilen da jeg kjøpte den.

3E3F023B-A736-4652-84E9-6669734D6E85.thumb.jpeg.a548e2e17464d68b53e5bd710780bbfc.jpeg2878E03C-F296-4E1F-91B1-C9B1DD9CBC72.thumb.jpeg.5b34b20d08e22d241fc91ab1b73c488e.jpeg3848AD1F-3D34-4B58-86F6-0FABC72E76E5.thumb.jpeg.d590de803901c8aa7cedb3d941b5904f.jpeg7D87FDE0-0F03-431D-BC31-9A1DDBA1E3FA.thumb.jpeg.c86b0b74cd081bb1eeddf75e1b51e3a6.jpeg

Helt standard blått kjedelig interiør, med den «gode» foringen av hestehår som stikker deg i ryggen, og drysser ned hele gulvteppet.

M20B20 med 4 trinns manuellkasse, egentlig en blodkjip bil. Trommelbrems bak, ikke klokke, ikke takluke, og egentlig heller ikke radio ifra fabrikk.

0FFE1EE8-C3AB-470B-9039-C21674FAF3D2.jpeg.f1931017c4cd2822b051dc0aa0c42415.jpeg

Preface frontblekket var opprusta, så da ble det heller Facelift, som jeg mener er mye penere. Her også fått ny rustfri framskjerm 😊 Bilde tatt under E30Meet 2021.

89A19AD9-7815-4217-A6E5-9535F58F5D36.thumb.jpeg.4d4c324c1f6c78e2854714344e35aa66.jpeg

På tur til Geiranger, BMW CCN Landstreff i 2021.

18083044-CE49-47FD-9EBE-6B2BA952A62A.thumb.jpeg.ba9593834c53d6ac54f4f667872ce382.jpeg

Her har den fått seg sprell ny original Alpinaleppe, og pynta for 17. Mai.

Tok forøvrig mye rust vinteren 2020, men finner desverre ikke igjen mesteparten av bildene. Men rust i panserinnfestning, lykteinnfestning og batterikasse ble da tatt. Lyktene kunne nesten demonteres uten å røre ei eneste skrue, for å si det slikt. 
Her er bildene jeg fant igjen.

3BBA049D-2E12-4D6E-9C76-3518E4CED72E.thumb.jpeg.b9bbbb307fda0f47198a6b439e771836.jpeg
6E98B764-8B7B-4C2D-A3CE-7C2A0120B7E9.thumb.jpeg.160aca82a9ce747299f442114e6002ec.jpeg

Ene jekkfestet (det eneste som var rusta) ble også sveiset opp. Bruker ikke jekkfestene i prinsipp, men greit å ha på stell allikevel.

Bilen ble etter en heftig vinter 2020/Vår 2021, med sveiseapparat og skruing godkjent for to nye år på veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er litt hva som er gjort de to siste ukene når jeg har hatt ferie. 😎

9ACF0C58-183B-4119-9E3E-1F91463D05DB.thumb.jpeg.678b5e163c9d5ce00129ccef18e485e9.jpeg

Her har jeg akkurat fått heist av delebilen, som ble tatt med ifra Bergen. Greit med tilgang til slikt utstyr av og til 😀

E6F60FA6-B66C-4D17-A203-234EA8B6A3D1.thumb.jpeg.226eca694a4dadcb589c99de0bc4df78.jpeg

Donorbil 528i kommet til rette hjemme. Denne har jeg tatt alle braketter jeg trenger i motorrom og interiør. Denne har også takluke, så var en liten stund fristet til å bytte tak. Men det tror jeg blir for omfattende til at jeg gidder.

E49C9365-CD70-4BE1-A71C-B7AA180AC71B.thumb.jpeg.d2911c2f6ab389c644a85cc208edcad0.jpeg
 

Motoren ut 😎

9137B1B6-9F48-4FD4-B35C-363A75CB3C84.thumb.jpeg.097715ec29feaeea54498b9c0a6ca549.jpeg

Dashbordet ute, og klargjort for bytte av ledningsnett. Dette var overraskende lett, og faktisk ingen gnissing eller knirking i dashbord etter montering igjen.

0FF27DC8-D988-44AA-83BF-2EA61C7269E7.thumb.jpeg.a7f239c502d4787024061717a9dce699.jpeg
3D4629DC-09F5-4594-ABD0-C49ECDF18C40.thumb.jpeg.600a23614048bab5636a18fc1f4a0af6.jpeg

Gulv før og etter sveising. Siste flekk med rust (eller, gjenstående er bak i hjørnene, men det må taes etterhvert).

28BD1FAC-2709-4F0E-A12F-8ED1EB51279D.thumb.jpeg.95b1cb80267b44dbdd99bd13be3f452b.jpeg

F141811D-70A9-4729-9D11-85148BE2CCCD.thumb.jpeg.b0a7bfcc1d21214685f3e147f96a3f88.jpeg

518/520i radiatorramma kappet bort for å gjøre plass til stor M30 radiator. Ble punktsveist nedover i blekket for å stive av, samt lagt inn en pyntelist rundt, for at det ser greit ut. Synd man ikke ser det uansett bak dekselet, menmen. Ble iallefall et resultat jeg er godt fornøyd med.

99C1372A-E737-402D-8BC0-1778E5669389.thumb.jpeg.27035be29e233cd4fb69acc526e92ee3.jpeg

Utkapp av fester for bakre midtkonsoll i delebilen, for å sveise inn igjen i min. Da den ikke hadde konsollen mellom setene 😊

5F035E9A-3F9E-4261-890E-ECE7BA4D7B2D.thumb.jpeg.f64a5dda3dafc905f6d23d229a55152e.jpeg

535i speedometer ble anskaffet, nytt batteriløst SI kort og stilt inn til korrekt kilometerstand. Glasset ble og i denne anledning polert og blankt som bare det 😎

D8276DA5-F220-45C6-9031-04345AABE472.thumb.jpeg.84ca86205afde35d11a458498734dd32.jpeg

Brakett til noe tenningsgreier akkurat sveist inn 😬

CEDAB5B9-023C-4260-97A1-06A27D399F9E.thumb.jpeg.92f07f7cfde59ca94b02d42ada5837e6.jpeg
 

Braketten til ekspasjonstanken kappa ut fra delebil og sveist inn 😊

Det blir forøvrig å beholde vakum bremsekraftforsterker da jeg ikke er noe stor tilhenger av det hydrauliske opplegget. Slipper derfor de indre brakettene også 😊

4DDB2EA9-E522-4358-811A-13198B349B44.thumb.jpeg.5f3e7bcf9c616914a141e2b1eb8c3d16.jpeg

Motorrommet i sin helhet.

5F1A9E42-FA7E-4F0F-A5CC-2DDB2F532D36.thumb.jpeg.d3129c4b01fda8d726199180621d9cff.jpeg

Begynt litt smått å montere interiøret igjen. Dashbordet og midtkonsoll er på plass igjen, sammen med den over håndbrekket. Synes den gjorde veldig mye 😄 M-Tech stolene må jeg si meg fornøyd med og. Relativt bra stand egentlig.

C468B37E-D1C2-462B-BE7F-4827B1F38573.thumb.jpeg.20e9a93dcdfeae9bf02293f11d9a45e5.jpeg

Fått på plass M-Tech 1 ratt, som forøvrig må trekkes opp på ny. Vanskelig å få tak i siden jeg måtte ha grovsplinet/evt bytte rattstamme. Brytere til EL vindu også på plass.

02FD31AD-BA71-4AAC-B5A5-F771FA1F9546.thumb.jpeg.c68920654ae208b37a8778e6c9fac812.jpeg


Siden det er litt tamt med lyd i E28, så har jeg også strukket opp ledninger til høyttalere og forsterker. Blir å kjøre den originale størrelsen (4x6) i fotbrønnen, og noen større i hattehylla. Tenkte 6x9 i utgangspunktet, hvor begge setta blir kobla på forsterker. Blir også diskanter i enden av dørtrekkene, ca under speilene, tenker jeg.  Tenkte å droppe subwoofer per nå, evt skaffe en liten under setet. Noen som har forslag? Ikke akkurat noen god bil å legge opp for popanlegg i.

BB41DE52-F480-4044-BD00-53FD11D0916C.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt på let etter nye felger.

Noen som har noen kjekke i 16 eller 17 tom? 
Har veldig sansen for Alpina felgene som kom på disse, BBS RK, RS, Mahle eller lignende.

Er også på let etter en ny bakfanger da min er bulka, eventuelt M-tech eller noe slikt 😊 Leter også etter Alpinavinge hvis noen har. Det stod det på denne før, men forrige eier dro denne i stykker under demontering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Årrestan skrev:

Er litt på let etter nye felger.

Noen som har noen kjekke i 16 eller 17 tom? 
Har veldig sansen for Alpina felgene som kom på disse, BBS RK, RS, Mahle eller lignende.

Er også på let etter en ny bakfanger da min er bulka, eventuelt M-tech eller noe slikt 😊 Leter også etter Alpinavinge hvis noen har. Det stod det på denne før, men forrige eier dro denne i stykker under demontering.

Lika arbeidet so ha blitt gjort her 😁 Angåande felga so kjem eg kanskje til å selga eit sett 16x8 ET20 Style 5 sidan eg e redd dei ikkje kjem til å gå klar bremsane eg ska ha på bilen. Ikkje heilt 100% bestemt endå, men per dags dato set da ut til at da blir salg. Blir nok ikkje før til hausten/vinteren då, men 🤷‍♂️

 

Endret av RF91
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, RF91 skrev:

Prøvde å legga inn bilde av felgane, men eit eller anna e tydlevis klikkings. Kan knipsa eit bilde eller to om detta høyres interessant ut 🙂

Style 5 er ikke helt det jeg er ute etter desverre, skal jeg ha krysseiker så tror jeg at jeg må ha litt mere kant enn hva BMW hadde originalt på felgene sine. Ser man bort ifra hva BBS felgene som noen ble levert med, det er vel heller akseptabel kant😂 🤔

Endret av Årrestan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, sveigis skrev:

Aiai ny e28 tråd ,det trenger vi .😊

Her må du bare få lagt ut oppdateringer og bilder på hva du gjør og hva som skjer .

For her skal det følges med og ser frem til veien videre her .

En e28 med 2.8 liters m30 er en hyggelig bil å kjøre .

E28 og M30 må bare være en god kombo, har tidligere hatt E32 med M30, og har vel ikke vært annet enn fornøyd. Ser man bort fra at den slet med rund kam-syndromet. 😬

Fantastisk lyd og drag i de gamle arbeidshestene, og det må jo bare bli bra i en kombo i en dritlett E28 og manuellgir. Blir nok en kjekk søndagsbil.

Venter på svar fra Biltilsynet på søknad, så er det vel bare inn å plombere donorbilen og begynne å sandblåse deler og sette over i 520en. Klør i fingra å klarer igrunn egentlig ikke vente. Gleder meg til første kjøretur med denne🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Årrestan skrev:

E28 og M30 må bare være en god kombo, har tidligere hatt E32 med M30, og har vel ikke vært annet enn fornøyd. Ser man bort fra at den slet med rund kam-syndromet. 😬

Fantastisk lyd og drag i de gamle arbeidshestene, og det må jo bare bli bra i en kombo i en dritlett E28 og manuellgir. Blir nok en kjekk søndagsbil.

Venter på svar fra Biltilsynet på søknad, så er det vel bare inn å plombere donorbilen og begynne å sandblåse deler og sette over i 520en. Klør i fingra å klarer igrunn egentlig ikke vente. Gleder meg til første kjøretur med denne🙈

Skjønner at du gleder deg 😊

Har selv eid en original 528 i og var en veldig gøy bil som gikk bra og m30 er en riktig motor i disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...