Gå til innhold

Min F34 GT 320d xDrive 2017 tråd - tidligere: Trenger "ny" bil maks 300 000,- - E39'n er erklært død


sondre
 Share

Anbefalte innlegg

Må demonteres for å finne fasit, men ofte sitter spreder/ekspander fast. (Nr5)

364399.webp.6233fd8a1711eba6d5f08b880df67926.webp

Sjeldent det er utslitt på bremsebånd montert inni skiver, men belegget kan løsne så like greit å bare bytte mens man har det demontert. Er svært enkelt på de fleste Bmw. 

Hvis du vil ha en liste over hva som kan forventes av fremtidig vedlikehold kan det nok være smart å avklare dette med verksted på forhånd.

Har selv opplevd å levere bil på service (Bavaria) og ikke fått beskjed om 100% rust på bremseskiver.

Endret av Lars89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
På 4.4.2023 den 12.09, Lars89 skrev:

Må demonteres for å finne fasit, men ofte sitter spreder/ekspander fast. (Nr5)

364399.webp.6233fd8a1711eba6d5f08b880df67926.webp

Sjeldent det er utslitt på bremsebånd montert inni skiver, men belegget kan løsne så like greit å bare bytte mens man har det demontert. Er svært enkelt på de fleste Bmw. 

Hvis du vil ha en liste over hva som kan forventes av fremtidig vedlikehold kan det nok være smart å avklare dette med verksted på forhånd.

Har selv opplevd å levere bil på service (Bavaria) og ikke fått beskjed om 100% rust på bremseskiver.

Skal #5 smøres med fett eller lignenede, eller bare monteres slik den kommer rett fra pakken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Skal om en uke inn på første service i mitt eie (fulgte med service inclusive til sept. 2024)
Blir olje/filtre og bremsevæske bytte i følge det jeg ser på meldinger i bilen.
Fikk også beskjed av mekaniker som skal gjøre jobben at det ligger inne en aksjon på bytte av EGR kjøler på bilen min så de tar det samtidig.

Usikker på om det lønner seg å forlenge service inclusive når den utløper i 2024.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, sondre said:

Skal om en uke inn på første service i mitt eie (fulgte med service inclusive til sept. 2024)
Blir olje/filtre og bremsevæske bytte i følge det jeg ser på meldinger i bilen.
Fikk også beskjed av mekaniker som skal gjøre jobben at det ligger inne en aksjon på bytte av EGR kjøler på bilen min så de tar det samtidig.

Usikker på om det lønner seg å forlenge service inclusive når den utløper i 2024.

Det lønner seg som regel alltid. Spesielt dersom du har tenkt å bruke merkeverksted. Si at du sparer ca 40%. Noen ganger langt mer, avhengig av kjørelengde pr. år. og hvordan servicene treffer. Jeg betalte 1800kr sist for forlenging fra 8år/160k til 9år/150k, da fikk jeg plutselig dekket en bremsevæskeservice + storservice + vehicle check i disse 1800kr. Det er vel fort ca 13000kr spart. Minst.

Jeg har også aksjoner på EGR-kjøler på begge bilene våre. Og så har du sikkert aksjon på byte av airbag. Tentativt deler tilgjengelig er oktober sier Bavaria her.

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, papertiger skrev:

Det lønner seg som regel alltid. Spesielt dersom du har tenkt å bruke merkeverksted. Si at du sparer ca 40%. Noen ganger langt mer, avhengig av kjørelengde pr. år. og hvordan servicene treffer. Jeg betalte 1800kr sist for forlenging fra 8år/160k til 9år/150k, da fikk jeg plutselig dekket en bremsevæskeservice + storservice + vehicle check i disse 1800kr. Det er vel fort ca 13000kr spart. Minst.

Da er jeg ikke usikker lenger 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Marius2002 skrev:

@sondre fortsatt fornøyd med bilen? :D 

Hei @Marius2002

Ja fortsatt veldig fornøyd 👍 Etter å fått renset opp drenering til bakluka så er alt som det skal. 

Noe av det som jeg er mest fornøyd med i tillegg til utseendet med M pakken er:

1. Kjøremoduser, sport på dårlig vei gjør underverker. Kjøreegenskapene 👍

2. Headup

3. Sportsseter med minne, sidestøtten er konge

4. Adaptive led lys er i en annen klasse enn hva jeg er vant til

5. Adaptive cruise control bruker jeg nesten hele tiden

6. Navi med traffic info må jeg betale for, men det er verdt det

7. Motoren imponerer både med effekt og moment i tillegg til fraværet av dieselraklingen jeg fryktet

8. Sportsgirkasse, bruker nesten aldri paddleshift på rattet, men svinger innom sport når det passer seg 😎

9 Plass, spesielt baksetene. Fikk også inn en 120x200 cm rammemadrass etter å ha lagt ned baksetene og lukket bakluka, en fordel at jeg ikke er kjempehøy 🤣

Det jeg er mest bekymret for er vel holdbarhet på BMW 2 liter diesel som jeg håper de ikke har dratt med seg svakhetene fra forrige versjon. Akkurat passert 92 000 kilometer.

Snittforbruk ligger på 0,61 l/mil med blandet kjøring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Marius2002 skrev:

Det er godt å høre :) Du får slenge ut et nylig bilde av bilen ved anledning. 3GT er skikkelig kul 😎

Har i dag fjernet 320d merket på bakluka, bilen er ikke nyvasket så ikke det beste bildet, men sikkert bedre enn ingenting.

 

Brukte varmepistol på ikke alt for høy varme, da var det bare å dra dem av. Brukte fingertuppene for å fjerne det meste av limet som var igjen, og neglen til å fjerne siste rest. Avsluttet med en rask polering.

20230801_192649.thumb.jpg.d29b936e23624712a83dad55f762f963.jpg

Endret av sondre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre du er fornøyd med bilen. Ypperlige familiebiler dette.

Angående B47-dieselen som vi begge har: vår bikket i dag 139000km, bank i bordet uten et eneste motorrelatert feilslag på de 6 årene og 110000km vi har eid og kjørt den. Jeg har vært påpasselig og tatt et mellomskift på olje mellom hvert reglementære oljeskift som bilen ber om, bare ikke registrert det i systemet slik at BSI-intervallene opprettholdes. Må si det er en vanvittig kjekk motor, frisk og kraftfull, og bruker lite diesel.
Med vårt kjøremønster har den snittet på 0,65 på blandet kjøring over de siste 3300km ifølge kjørecomputer (mest tettbygde strøk med 50-80-soner, og litt motorvei og landevei), men kona har en relativt tung høyrefot :D . Med et forsøk jeg kjører denne uken snitter den på 0,57 ca over de siste dagene til og fra jobb, med bevisst lett høyrefot i Comfort mode. 

Har du adaptivt understell på din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@papertiger

Hei, ja har adaptive m suspension på min.

Jeg prøver å unngå småkjøring, men noen ganger blir det kjøring av barn til trening ala 5 km. Stort sett går den til/fra jobb, 22 km en vei i alt fra 30 til 90 sone, heldigvis mot køen.

Jeg kommer nok til å følge ditt eksempel på et mellom oljeskift, bytter du oljefilter samtidig og hva slags olje og mengde?

Hva med automatkassen og xdrive bytte olje/flushe?

Lurer på om jeg bør fylle på klimagass, kjøler bra, men er en liten lyd fra klima når ac er aktiv.

Endret av sondre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, sondre said:

@papertiger

Hei, ja har adaptive m suspension på min.

Jeg prøver å unngå småkjøring, men noen ganger blir det kjøring av barn til trening ala 5 km. Stort sett går den til/fra jobb, 22 km i alt fra 30 til 90 sone, heldigvis mot køen.

Jeg kommer nok til å følge ditt eksempel på et mellom oljeskift, bytter du oljefilter samtidig og hva slags olje og mengde?

Hva med automatkassen og xdrive bytte olje/flushe?

Lurer på om jeg bør fylle på klimagass, kjøler bra, men er en liten lyd fra klima når ac er aktiv.

Bytter olje og filter ja. Tar mellomskiftet stort sett på uavhengig verksted - NAF har såpass greie priser på oljeskift (1900kr) at jeg har kommet fram til at det ikke er verdt "hasselet" med å ta det selv når en ikke har skikkelig plass å gjøre det på. De bruker Total Quartz 5W-30 LL04 mener jeg. I vårt klima funker det bra, kan ikke si jeg merker noe forskjell.

Flushet automatkassen og byttet olje på alle differ og fordelingskasse på ca 100 000 km, i tråd med ZF sin anbefaling for oljeskift på 8HP. Fikk det utført hos girkasseverkstedet lokalt her. 

AC hos meg står for øvrig alltid på, året rundt. Det er visstnok lurt for å holde både inneklimaet i bilen bedre og i tillegg at ikke anlegget går tomt eller noe i AC-anlegget feiler (etter filosofien om at ting som går rundt ikke er laget for å stå i ro). Har, bank i bordet, aldri måtte etterfylle AC-gass eller gjort noe med klimaanlegget på mine biler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.8.2023 den 8.37, papertiger skrev:

Bytter olje og filter ja. Tar mellomskiftet stort sett på uavhengig verksted - NAF har såpass greie priser på oljeskift (1900kr) at jeg har kommet fram til at det ikke er verdt "hasselet" med å ta det selv når en ikke har skikkelig plass å gjøre det på. De bruker Total Quartz 5W-30 LL04 mener jeg. I vårt klima funker det bra, kan ikke si jeg merker noe forskjell.

Flushet automatkassen og byttet olje på alle differ og fordelingskasse på ca 100 000 km, i tråd med ZF sin anbefaling for oljeskift på 8HP. Fikk det utført hos girkasseverkstedet lokalt her. 

AC hos meg står for øvrig alltid på, året rundt. Det er visstnok lurt for å holde både inneklimaet i bilen bedre og i tillegg at ikke anlegget går tomt eller noe i AC-anlegget feiler (etter filosofien om at ting som går rundt ikke er laget for å stå i ro). Har, bank i bordet, aldri måtte etterfylle AC-gass eller gjort noe med klimaanlegget på mine biler. 

Flott.

Olje og filter tar jeg nok selv i garasjen 🤞

Da får jeg legge inn flushing av girkasse/differ og fordelingskasse i løpet av neste år 👍

Jeg har også alltid AC aktiv, men tror bilen stod i butikken i nesten 6 mnd. før jeg kjøpte den, så kan ha tørket litt der

 

Endret av sondre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...