Gå til innhold

Min F34 GT 320d xDrive 2017 tråd - tidligere: Trenger "ny" bil maks 300 000,- - E39'n er erklært død


sondre
 Share

Anbefalte innlegg

EDIT: Endrer trådnavn slik at det blir en tråd/logg av min "nye" F34, mest for min egen del så jeg kan ha det meste på en plass på hva jeg gjør med bilen.

Jeg personlig ønsker selvsagt en 6-syl. men kjøremønster og bruk (pluss madamens krav om nyest mulig bil) samt at dette som vil bli bil #2 gjør at jeg må droppe 6'er ønsket og heller gå for en 4-syl.

Har forhørt meg med en bekjent som jobber med BMW og han sier at 2.0 diesel er meget bra (bedre enn sitt rykte og at regkjede og pumpe problematikk er blåst mye opp) Men ba meg finne en med så lav km som mulig. Selv med en del småkjøring mente han dieselen er bedre enn bensin.

Er primært 320d touring (2017 og 2018) og 520d touring (2014 - 2016) som er aktuelle. Hva er de værste fallgruvene her?
Må ha Cruise med bremsefunksjon/adaptiv cruise, xDrive og hengerfeste, helst HeadUp og skinn og stor navi (pro).

Div. kjekt å vite:

Tiltrekning hjulbolter: Stram hjulboltene i kryss. Tiltrekkingsmomentet er 140 Nm. 

Viskerbytte: Vippe ut visker
1. Slå tenning på og av igjen.
2. Pass ved fare for frost på at viskerbladene ikke er frosset fast.
3. Trykk viskerspaken opp forbi trykkpunktet, og hold i ca. 3 sekunder, til viskerne stan‐ ser i en omtrent loddrett stilling.
4. Løft visker helt av frontruten.
Vippe inn visker Etter av viskerne er vippet på plass igjen må viskeranlegget aktiveres igjen.
1. Slå på tenning.
2. Trykk viskerspak ned. Visker går tilbake til hvileposisjonen og er klar til bruk


 

Endret av sondre
Endrer til ren biltråd.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn en med B47 (diesel) motor eller B48 (bensin) disse kom vel fra 2015 modellene og opp om eg ikkje tar feil.

Syns ikkje N47 har Noke ufortjent rykte, både den og N43/N20 er godt kjent for sine problemer rundt kjede og høytrykkspumpe. B47 og b48 skal vere bedre der men har vore noke tilfeller der kjede ryker der også. Bytt olje kvar 10 000 eller kvart år alt etter kva som kommer først så er mykje gjort.

Endret av BMWE39turbo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig her, N47 har ikke et ufortjent rykte. Du har noen som sier de har kjørt 300 000 på samme kjede eller ht.pumpe, men de er nok en minioritet.

Skal du først ha en 20d, gå for B47. Mindre bråkete motor, samt frem til nå ikke like plaget av sykdommene som N47 har slitt med. 

Har til nå truffet 2 av 3 kjente feil med N47 motoren på under 133 000 km, så jah... klarer ikke forsvare N47 motoren på holdbarhet selvom jeg er på 6. Året av eierskap med den.

 

Endret av ///M-ini95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det prissegmentet har du ingen problemer med å finne deg en B47-motor, det være seg 3, 4 eller 5-serie. 3/4-serie er "enklere" biler med mindre som kan gå galt, 5-serie er mer komfort og utstyr. Har selv 420xd Gran Coupé med B47 190hk og alt det du beskriver over, og det er en knakende god bil som leverer det lille ekstra over 3-serie i kjøreegenskaper og design. Om du ikke har et spesifikt ønske om stasjonsvogn ville jeg ha sjekka ut den - de vil ligge innenfor budsjettet ditt. 5-serie fra samme periode fåes også innenfor budsjett, men da med litt varierende utstyrsnivå og km. Hva er viktigst, og hva er maks km? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kompisen din må være helt nedsnødd når han mener at 2,0d er "meget bra". Så topper han det hele med å mene at dieselen er bedre enn bensin også til småkjøring...? Kan du vennligst fortelle hvor han jobber sånn at jeg vet hvor jeg aldri skal ta bilen min? ;) 

Med ditt budsjett så ville jeg funnet meg en så ny som mulig 320d, da får du B47 motoren som ikke på langt nær har de samme utfordringene som N47 hadde. Man kan også strekke seg til en 520d, men da må du akseptere eldre bil med lenger kjørelengde. Gå for en 320d så får du nyere bil, skal vel holde hardt å få bil med nybilgaranti men ikke langt unna iallfall :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når kom B47 i 3 og 5 serie, fra 2015 på begge?

Skal ikke påstå at han ordrett sa meget gode, det var nok jeg som pynta litt for å skape litt engasjement ;-)
Ordrett var det: "brukbare motorer" han sa, pluss så ny som mulig og så lav km som mulig. Og han var vel inneforstått med at jeg fortrinnsvis er på jakt etter biler fra 2016 - 2018.

Selv kjører jeg under 10k km i året. Noe småkjøring og til og fra jobb (22 km en vei) 2 til 3 ganger i uken. en sjelden gang litt lengre tur.

Endret av sondre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først: hadde jeg hatt 22km en vei til jobb hadde jeg ikke karakteristert det som småkjøring 😛. Jeg har 10km en vei, og der blir B47'en akkurat driftsvarm i sommerhalvåret innen jeg ankommer jobb. Bittelitt under på vinterhalvåret. Så 22km hadde jeg ikke hatt noen problemer med en diesel. 

B47 kom i 03/2015 på 4-serie, MY2015 på 5-serie (høsten 2014 en gang) og MY2016 (LCI - sommer/høst 2015) på 3-serie.

På 5-serie bør du sjekke VIN nr i VIN-dekoder på aktuell bil for å være sikker.
På 3-serie har alle pre-LCI N47 og alle LCI B47.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, papertiger skrev:

Først: hadde jeg hatt 22km en vei til jobb hadde jeg ikke karakteristert det som småkjøring 😛. Jeg har 10km en vei, og der blir B47'en akkurat driftsvarm i sommerhalvåret innen jeg ankommer jobb. Bittelitt under på vinterhalvåret. Så 22km hadde jeg ikke hatt noen problemer med en diesel. 

Takk :-)

Med småkjøringen mente jeg det som ikke er til/fra jobb, ala 4 - 8 km, til og fra barnas treninger ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan sjekke ut 3GT også, du får en 2017-2018 320d xDrive til rundt 300 med det meste av utstyr :) God bagasjeromsplass og større bakseteplass enn en 5-serie.

Et eksempel:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=266444835

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sondre changed the title to Min F34 GT 320d xDrive 2017 tråd - tidligere: Trenger "ny" bil maks 300 000,- - E39'n er erklært død

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...