Jump to content

Min F34 GT 320d xDrive 2017 tråd - tidligere: Trenger "ny" bil maks 300 000,- - E39'n er erklært død


Recommended Posts

EDIT: Endrer trådnavn slik at det blir en tråd/logg av min "nye" F34, mest for min egen del så jeg kan ha det meste på en plass på hva jeg gjør med bilen.

Jeg personlig ønsker selvsagt en 6-syl. men kjøremønster og bruk (pluss madamens krav om nyest mulig bil) samt at dette som vil bli bil #2 gjør at jeg må droppe 6'er ønsket og heller gå for en 4-syl.

Har forhørt meg med en bekjent som jobber med BMW og han sier at 2.0 diesel er meget bra (bedre enn sitt rykte og at regkjede og pumpe problematikk er blåst mye opp) Men ba meg finne en med så lav km som mulig. Selv med en del småkjøring mente han dieselen er bedre enn bensin.

Er primært 320d touring (2017 og 2018) og 520d touring (2014 - 2016) som er aktuelle. Hva er de værste fallgruvene her?
Må ha Cruise med bremsefunksjon/adaptiv cruise, xDrive og hengerfeste, helst HeadUp og skinn og stor navi (pro).



 

Edited by sondre
Endrer til ren biltråd.
Link to comment
Share on other sites

Finn en med B47 (diesel) motor eller B48 (bensin) disse kom vel fra 2015 modellene og opp om eg ikkje tar feil.

Syns ikkje N47 har Noke ufortjent rykte, både den og N43/N20 er godt kjent for sine problemer rundt kjede og høytrykkspumpe. B47 og b48 skal vere bedre der men har vore noke tilfeller der kjede ryker der også. Bytt olje kvar 10 000 eller kvart år alt etter kva som kommer først så er mykje gjort.

Edited by BMWE39turbo
Link to comment
Share on other sites

Enig her, N47 har ikke et ufortjent rykte. Du har noen som sier de har kjørt 300 000 på samme kjede eller ht.pumpe, men de er nok en minioritet.

Skal du først ha en 20d, gå for B47. Mindre bråkete motor, samt frem til nå ikke like plaget av sykdommene som N47 har slitt med. 

Har til nå truffet 2 av 3 kjente feil med N47 motoren på under 133 000 km, så jah... klarer ikke forsvare N47 motoren på holdbarhet selvom jeg er på 6. Året av eierskap med den.

 

Edited by ///M-ini95
Link to comment
Share on other sites

I det prissegmentet har du ingen problemer med å finne deg en B47-motor, det være seg 3, 4 eller 5-serie. 3/4-serie er "enklere" biler med mindre som kan gå galt, 5-serie er mer komfort og utstyr. Har selv 420xd Gran Coupé med B47 190hk og alt det du beskriver over, og det er en knakende god bil som leverer det lille ekstra over 3-serie i kjøreegenskaper og design. Om du ikke har et spesifikt ønske om stasjonsvogn ville jeg ha sjekka ut den - de vil ligge innenfor budsjettet ditt. 5-serie fra samme periode fåes også innenfor budsjett, men da med litt varierende utstyrsnivå og km. Hva er viktigst, og hva er maks km? 

 

Link to comment
Share on other sites

Han kompisen din må være helt nedsnødd når han mener at 2,0d er "meget bra". Så topper han det hele med å mene at dieselen er bedre enn bensin også til småkjøring...? Kan du vennligst fortelle hvor han jobber sånn at jeg vet hvor jeg aldri skal ta bilen min? ;) 

Med ditt budsjett så ville jeg funnet meg en så ny som mulig 320d, da får du B47 motoren som ikke på langt nær har de samme utfordringene som N47 hadde. Man kan også strekke seg til en 520d, men da må du akseptere eldre bil med lenger kjørelengde. Gå for en 320d så får du nyere bil, skal vel holde hardt å få bil med nybilgaranti men ikke langt unna iallfall :) 

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Når kom B47 i 3 og 5 serie, fra 2015 på begge?

Skal ikke påstå at han ordrett sa meget gode, det var nok jeg som pynta litt for å skape litt engasjement ;-)
Ordrett var det: "brukbare motorer" han sa, pluss så ny som mulig og så lav km som mulig. Og han var vel inneforstått med at jeg fortrinnsvis er på jakt etter biler fra 2016 - 2018.

Selv kjører jeg under 10k km i året. Noe småkjøring og til og fra jobb (22 km en vei) 2 til 3 ganger i uken. en sjelden gang litt lengre tur.

Edited by sondre
Link to comment
Share on other sites

Først: hadde jeg hatt 22km en vei til jobb hadde jeg ikke karakteristert det som småkjøring 😛. Jeg har 10km en vei, og der blir B47'en akkurat driftsvarm i sommerhalvåret innen jeg ankommer jobb. Bittelitt under på vinterhalvåret. Så 22km hadde jeg ikke hatt noen problemer med en diesel. 

B47 kom i 03/2015 på 4-serie, MY2015 på 5-serie (høsten 2014 en gang) og MY2016 (LCI - sommer/høst 2015) på 3-serie.

På 5-serie bør du sjekke VIN nr i VIN-dekoder på aktuell bil for å være sikker.
På 3-serie har alle pre-LCI N47 og alle LCI B47.

Link to comment
Share on other sites

19 minutter siden, papertiger skrev:

Først: hadde jeg hatt 22km en vei til jobb hadde jeg ikke karakteristert det som småkjøring 😛. Jeg har 10km en vei, og der blir B47'en akkurat driftsvarm i sommerhalvåret innen jeg ankommer jobb. Bittelitt under på vinterhalvåret. Så 22km hadde jeg ikke hatt noen problemer med en diesel. 

Takk :-)

Med småkjøringen mente jeg det som ikke er til/fra jobb, ala 4 - 8 km, til og fra barnas treninger ;-)

Link to comment
Share on other sites

Stop and go er at den følger køtrafikk. Bremsefunksjon er at cruisekontrollen bremser for deg i nedoverbakker. Har du satt 70 på cruise på en gammel bil så vil den kunne trille opp i 90 pga. mangel på bremsefunksjon.

Link to comment
Share on other sites

  • sondre changed the title to Min F34 GT 320d xDrive 2017 tråd - tidligere: Trenger "ny" bil maks 300 000,- - E39'n er erklært død

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...