Robin L Skrevet August 27, 2022 Share Skrevet August 27, 2022 Vurderer en bmw med firehjulstrekk til vinterbruk. har sett på e61, e46 og første gen x5 hvilke modeller gir minst trøbbel og hva er enklest å selge videre? er Xdrive og bensinmotor håpløst dyrt å kjøre med? De er endel rimeligere på Finn ser jeg. Budsjettet er ikke fast, men 50-60 kanskje. er det mye problemer med xdrive? Fordelingskassee, drivknuter osv? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sveigis Skrevet August 27, 2022 Share Skrevet August 27, 2022 Skal du ha høy bil ,så er e53 veien og gå . Fallgruvene her på første generasjon er jo girkasse men,somregel er disse byttet nå som disse er såpass gamle . Facelift e53 om du finner det til den prisen så går for det ,eller om du velger før 2004 en bil du vet kassen er iorden på . Komfort da velger du e61 uten tvil av disse tre . Angende xdrive og spm der ,så får andre svare da jeg ikke sitter med kompetanse nok til det . Lykke til .😊 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Robin L Skrevet August 27, 2022 Forfatter Share Skrevet August 27, 2022 Har ikke bruk for noe spesiell bakkeklaring. Dette blir en bybil. Regner med at alle med xdrive tar seg fram til mitt bruk. E53 virker ikke å være så populære på Finn. Spesielt de med bensin er lavt priset. Samme går for e61 bensin. er automat et problem også på bensinmodellene? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sveigis Skrevet August 27, 2022 Share Skrevet August 27, 2022 Akkurat nå, Robin L skrev: Har ikke bruk for noe spesiell bakkeklaring. Dette blir en bybil. Regner med at alle med xdrive tar seg fram til mitt bruk. E53 virker ikke å være så populære på Finn. Spesielt de med bensin er lavt priset. Samme går for e61 bensin. er automat et problem også på bensinmodellene? Angående bensinmodellen og girkasseproblem ,så vet jeg ikke altså ,men sikkert samme dritten om de ikke er byttet .. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ron Jeremy Skrevet August 27, 2022 Share Skrevet August 27, 2022 E83 med M47 og manuell. Traktor - men billig i bruk og drifte men samtidig med solid drivlinje - for den type penge. TRF og sveigis reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Robin L Skrevet August 27, 2022 Forfatter Share Skrevet August 27, 2022 (endret) E83 har jeg egentlig ikke tenkt på. står en grei e53 på face. Men ser infoen ikke stemmer. Det er mange eiere på den 3.0i ryddig e46. Men noe ribba bil. 325xi Endret August 27, 2022 av Robin L Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet August 27, 2022 Share Skrevet August 27, 2022 (endret) Jeg vet ikke hvordan det er med E60/61 eller E83, men 4x4 systemet på E46 og E53 er ganske enkelt med bl.a tre åpne differensialer (de bruker istedenfor DSC - altså ABS enheten til å kontrollere hjulspinn). Systemet er OK, men er ikke konstruert til offroad eller relativt vanskelige forhold. Audis 4x4 (altså de modellene med Torsen differensial - modellene med motoren på langs - på den samme tiden er vesentlig bedre). E46 og E53 (med xDrive) har såvidt jeg forstår en fast 38/62 (foran-bak) fordeling av drivkraften. Jeg tror at xDrive systemet på E60/61 og E83 er litt mer sofistikert med bl.a en fordelingskasse som tillater 100% av drivkraften til en aksel. Endret August 27, 2022 av Fredrik sveigis og Marius2002 reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Robin L Skrevet August 27, 2022 Forfatter Share Skrevet August 27, 2022 Ang bruk av edc så imponerer dette neppe. Min e39 hadde edc og stoppet fort opp pga det i motbakker jeg hadde en A6 b5 for noen år siden. Fantastisk framkommelighet, men kjøreegenskaper var elendige. Understyrte noe voldsomt. Motoren på den havarerte. Var kanskje uheldig med den men Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet August 27, 2022 Share Skrevet August 27, 2022 (endret) 1 time siden, Robin L skrev: Ang bruk av edc så imponerer dette neppe. Min e39 hadde edc og stoppet fort opp pga det i motbakker DSC+T (Dynamic Stability Control + Traction) kunne man slå av i to nivåer (i alle fall på E46 og sikkert også på E39). Første nivå gjør at motoren ikke reduserer effekten (momentet) altså ved å trykke på knappen DSC+T. Et poeng med DSC+T systemet er å forhindre at det kommer for mye motorkraft (moment) på hjulet som spinner. Dette gjøres ved å elektronisk redusere motorkraften når et hjul spinner. Dette systemet kan man altså slå av ved å trykke på den aktuelle knappen. Man kan imidlertid også slå av hele DSC+T systemet ved å holde knappen inne i tre sekunder (mener jeg å huske og det kommer også opp et varsel i instrumentpanelet). På den måten får man full motoreffekt uansett hvor mye et hjul spinner og ABS systemet vil heller ikke forhindre at et hjul spinner. E46'en vil i praksis opptre som en ordentlig gammeldags BMW (som den også egentlig er uten elektroniske hjelpemidler) med åpen differensial og bakhjulstrekk. Endret August 27, 2022 av Fredrik mslello og sveigis reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå