Gå til innhold

Kjøp av rimelig bmw firehjulstrekk


Robin L
 Share

Anbefalte innlegg

Vurderer en bmw med firehjulstrekk til vinterbruk.

 

har sett på e61, e46 og første gen x5

hvilke modeller gir minst trøbbel og hva er enklest å selge videre? 
 

er Xdrive og bensinmotor håpløst dyrt å kjøre med? De er endel rimeligere på Finn ser jeg.

Budsjettet er ikke fast, men 50-60 kanskje. 

er det mye problemer med xdrive? Fordelingskassee, drivknuter osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha høy bil ,så er e53 veien og gå .

Fallgruvene her på første generasjon er jo girkasse men,somregel er disse byttet nå som disse er såpass gamle .

Facelift e53 om du finner det til den prisen så går for det ,eller om du velger før 2004 en bil du vet kassen er iorden på .

Komfort da velger du e61 uten tvil av disse tre .

Angende xdrive og spm der ,så får andre svare da jeg ikke sitter med kompetanse nok til det .

Lykke til .😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke bruk for noe spesiell bakkeklaring. Dette blir en bybil.  Regner med at alle med xdrive tar seg fram til mitt bruk.

 

E53 virker ikke å være så populære på Finn. Spesielt de med bensin er lavt priset.  Samme går for e61 bensin. 
 

er automat et problem også på bensinmodellene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Robin L skrev:

Har ikke bruk for noe spesiell bakkeklaring. Dette blir en bybil.  Regner med at alle med xdrive tar seg fram til mitt bruk.

 

E53 virker ikke å være så populære på Finn. Spesielt de med bensin er lavt priset.  Samme går for e61 bensin. 
 

er automat et problem også på bensinmodellene?

Angående bensinmodellen og girkasseproblem ,så vet jeg ikke altså ,men sikkert samme dritten om de ikke er byttet ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvordan det er med E60/61 eller E83, men 4x4 systemet på E46 og E53 er ganske enkelt med bl.a tre åpne differensialer (de bruker istedenfor DSC - altså ABS enheten til å kontrollere hjulspinn). Systemet er OK, men er ikke konstruert til offroad eller relativt vanskelige forhold. Audis 4x4 (altså de modellene med Torsen differensial - modellene med motoren på langs - på den samme tiden er vesentlig bedre). E46 og E53 (med xDrive) har såvidt jeg forstår en fast 38/62 (foran-bak) fordeling av drivkraften. Jeg tror at xDrive systemet på E60/61 og E83 er litt mer sofistikert med bl.a en fordelingskasse som tillater 100% av drivkraften til en aksel.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang bruk av edc så imponerer dette neppe.  Min e39 hadde edc og stoppet fort opp pga det i motbakker

 

 

jeg hadde en A6 b5 for noen år siden. Fantastisk framkommelighet, men kjøreegenskaper var elendige. Understyrte noe voldsomt.  Motoren på den havarerte.  Var kanskje uheldig med den men

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Robin L skrev:

Ang bruk av edc så imponerer dette neppe.  Min e39 hadde edc og stoppet fort opp pga det i motbakker

DSC+T (Dynamic Stability Control + Traction) kunne man slå av i to nivåer (i alle fall på E46 og sikkert også på E39). Første nivå gjør at motoren ikke reduserer effekten (momentet) altså ved å trykke på knappen DSC+T. Et poeng med DSC+T systemet er å forhindre at det kommer for mye motorkraft (moment) på hjulet som spinner. Dette gjøres ved å elektronisk redusere motorkraften når et hjul spinner. Dette systemet kan man altså slå av ved å trykke på den aktuelle knappen.

Man kan imidlertid også slå av hele DSC+T systemet ved å holde knappen inne i tre sekunder (mener jeg å huske og det kommer også opp et varsel i instrumentpanelet). På den måten får man full motoreffekt uansett hvor mye et hjul spinner og ABS systemet vil heller ikke forhindre at et hjul spinner. E46'en vil i praksis opptre som en ordentlig gammeldags BMW (som den også egentlig er uten elektroniske hjelpemidler) med åpen differensial og bakhjulstrekk.   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...