E.C. Skrevet Fredag kl. 01:02 Share Skrevet Fredag kl. 01:02 Det er faktisk 100% det motsatte av en syre du har kjøpt. Strip All er ifg. databladet mer eller mindre en ren base (natronlut), her er det pH 14. Pass på å ikke bruke det på aluminium. Rene glassbeholdere kan også bli etset gjennom. Det er også absolutt ikke anbefalt å få i øynene, sterke baser regnes ofte som verre enn syre å få i øyet, så husk vernebriller. Bomull blir lett ødelagt av syre, base tenker jeg blir ganske likt. Syntetiske klær tåler normalt slike kjemikalier en del bedre. Ellers ser det jo ut som at blandingen gjør en god jobb på delene du putter oppi. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olaandref Skrevet Fredag kl. 09:49 Forfatter Share Skrevet Fredag kl. 09:49 8 timer siden, E.C. skrev: Det er faktisk 100% det motsatte av en syre du har kjøpt. Strip All er ifg. databladet mer eller mindre en ren base (natronlut), her er det pH 14. Pass på å ikke bruke det på aluminium. Rene glassbeholdere kan også bli etset gjennom. Det er også absolutt ikke anbefalt å få i øynene, sterke baser regnes ofte som verre enn syre å få i øyet, så husk vernebriller. Bomull blir lett ødelagt av syre, base tenker jeg blir ganske likt. Syntetiske klær tåler normalt slike kjemikalier en del bedre. Ellers ser det jo ut som at blandingen gjør en god jobb på delene du putter oppi. Stemmer det du skriver, er bare enklere å kalle det syrebad, men syre har vel ikke høyere enn 7 i pH om jeg ikke husker feil, så lut er nok bedre beskrivende. Nei, lettmetall kan ikke legges i, og det finnes i tillegg enkelte lakktyper den ikke tar. Men ja, virkningen så langt ser veldig bra ut, blir spennende å se på kalipperene i dag. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Fredag kl. 10:25 Share Skrevet Fredag kl. 10:25 Stemmer, pH 7 er nøytralt og alt under blir syre av varierende styrke. Olaandref reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olaandref Skrevet Fredag kl. 21:29 Forfatter Share Skrevet Fredag kl. 21:29 11 timer siden, E.C. skrev: Stemmer, pH 7 er nøytralt og alt under blir syre av varierende styrke. Har ikke erfaring med dette, men mange bruker sitronsyre og sier det skal gi samme nytte som Stripall, men om jeg har forstått det riktig så har Stripall den fordelen i forhold til syrer er at den tar lakk og maling, mens de fleste syrer ikke tar dette. Maursyre skal vist ta lakk, men den tar og overflaten på stålet, og det ruster visst umiddelbart. Men dette er ting jeg har lest, har ikke testet det ut. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olaandref Skrevet Fredag kl. 21:37 Forfatter Share Skrevet Fredag kl. 21:37 Ser jeg må ha litt mer tålmodighet med behandlingstid om jeg skal få bort alt av lakk, men alt av rust er borte, så dette er lovende. Et lite slør av brunt på overflaten etter jeg spylte, men jeg skal legge de til vask noen timer til, spyle, og så tørke de med varme og legge på grunning med det samme. Men nå får det vente til været og temperatur blir litt bedre, så kan jeg få spylt det med høytrykk ute. 🙂 E.C., Sørlendingen og sveigis reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Lørdag kl. 00:36 Share Skrevet Lørdag kl. 00:36 Blir nok bra når disse er ferdige. Det er mange ulike malinger i dag og det er dermed ikke alle kjemikalier som tar alle malingene like bra. Skal man fjerne det med syre må den være såpass sterk at det er fort gjort at metallet under også får kjørt seg. Lut er en klassisk malingsfjerner (som ikke er løsemiddelbasert) og spiser ikke stål, dermed brukes det en del. Det meste av syre kan brukes til å fjerne rust. De fleste syrene er ikke sterke nok til å gjøre noe særlig skade på stål, men de greier å ta rust om det får reagere en stund. Når det gjelder sitronsyre og maursyre så er de begge "svake syrer" og relativt like i styrke, så jeg vil ikke tro at den ene skal være vesentlig verre enn den andre. Eddik(syre) er også typisk brukt til slikt, den skal være litt mildere enn sitronsyre og maursyre igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olaandref Skrevet Søndag kl. 14:54 Forfatter Share Skrevet Søndag kl. 14:54 Deler skifter eier, denne skal til ny eier i dag, men kassa er demontert og blir beholdt til S38. Grenrøret skal videre til ny eier i Fevik etter hvert Men jeg har en del M30 deler liggende som jeg skal gå over og kvitte meg med fremover, noe av det ser dere under her, men har en god del mer. Blir lagt ut etter hvert som jeg får kontroll på hva jeg kan selge. 🙂 DrSakke og sveigis reagerte på dette 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sveigis Skrevet Søndag kl. 15:41 Share Skrevet Søndag kl. 15:41 Sabla morro å at tingene du har kjøpt inn virker ,ikke minst så fint arbeid som legges bak her .😊 Hadde jeg hatt garasje skulle jeg hatt et fat med strip all jeg og ,men blir for galt å sette inn på vaskerommet .😅 Det grenrøret gleder jeg meg stort til å få på plass til våren ja . Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olaandref Skrevet Søndag kl. 19:20 Forfatter Share Skrevet Søndag kl. 19:20 3 timer siden, sveigis skrev: Sabla morro å at tingene du har kjøpt inn virker ,ikke minst så fint arbeid som legges bak her .😊 Hadde jeg hatt garasje skulle jeg hatt et fat med strip all jeg og ,men blir for galt å sette inn på vaskerommet .😅 Det grenrøret gleder jeg meg stort til å få på plass til våren ja . Haha, det hadde sikkert blitt høylytte protester om du satte inn et slik fat ja 😅 sveigis reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olaandref Skrevet Mandag kl. 20:27 Forfatter Share Skrevet Mandag kl. 20:27 Ble sånn tålig fornøyd med kalipperne etter en runde til i Stripall, gikk over de med varmt vann og børste, før de fikk seg et strøk syreprimer og et par strøk epoxy filler, så nå kan disse pakkes ned til de skal monteres igjen, så får vi se hvilken farge de ender opp med, men vurderer sort eller en slags "gull" farge. Som vanlig skal jo ting ikke gå helt etter planen, så den ene falt ned med våt lakk, ikke høyt, men rett på en fille med passelig med lo på. Men de blir nok pusset litt før lakk uansett, om ikke de blir blåst og pulverlakkert ja 🙂 Nå ligger de fint i varmen på spisestuebordet og herder, så får vi se hva dama sier når hun kommer ned, etter snart to timer med legging av jentungen, har kjøpt is, så jeg tror de får ligge 😇 sveigis, Iv3rs3n og wSax reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RF91 Skrevet Mandag kl. 22:04 Share Skrevet Mandag kl. 22:04 Kjenne eg damekjønnet rett so e ikkje kalipera på stovebordet da dei vil sjå etter to tima med ungalegging 😂 viggo E34 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olaandref Skrevet Mandag kl. 22:29 Forfatter Share Skrevet Mandag kl. 22:29 23 minutter siden, RF91 skrev: Kjenne eg damekjønnet rett so e ikkje kalipera på stovebordet da dei vil sjå etter to tima med ungalegging 😂 Du hadde helt rett, i tillegg hadde hun startet på en diett som gjør at tilbud om is heller hadde motsatt effekt, så nå ligger kalipperene i kjelleren 😅 sveigis, Iv3rs3n, DrSakke og 3 andre reagerte på dette 6 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Iv3rs3n Skrevet i går, 00:10 Share Skrevet i går, 00:10 Ble faktisk imponert over hvor godt resultat det ga med det stoffet. Ble nesten fristet til å gå til innkjøp av det selv til framtidige prosjekt. Nå har jeg avtalt og sende bort understellsdeler til syrebad, sandblåsing og pulverlakk. Men det er vel helt sikkert mye småtteri underveis en skulle gjort rent også 😃 Bestillte du fra Gasolin ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olaandref Skrevet 22 timer siden Forfatter Share Skrevet 22 timer siden 9 timer siden, Iv3rs3n skrev: Ble faktisk imponert over hvor godt resultat det ga med det stoffet. Ble nesten fristet til å gå til innkjøp av det selv til framtidige prosjekt. Nå har jeg avtalt og sende bort understellsdeler til syrebad, sandblåsing og pulverlakk. Men det er vel helt sikkert mye småtteri underveis en skulle gjort rent også 😃 Bestillte du fra Gasolin ? Genialt stoff der du ikke kommer til, hulrom og falser. 🙂 Kjøpte fra Gasolin ja, eneste dumme er at de ikke sender, men kjørte forbi der i julen, så da fikk jeg hentet. Men de selger det flere steder og. Iv3rs3n reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sveigis Skrevet 20 timer siden Share Skrevet 20 timer siden Dette ble meget bra Ola-Andre 😊. Men du ? Bare hold på med bildeler inne du ,tilslutt gir hun opp og er totalt likegyldig . Sånn er det blitt her i huset .😊 Som du sikkert har fått med deg i trådene mine så har jeg gjort mye ukurant bilarbeid inne i huset . opeth84 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå