Gå til innhold

Død bil

Kristopass
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har en E91 318i som har fusket en stund nå. Første begynte ABS å koble seg inn konstant. Byttet ABS sensor og ring, i tillegg til hjullager. Hadde også full service. Så var plutselig bilen død en dag når jeg skulle starte. Speedometer og skjerm skrudde seg på med nøkkelen i tenningen men annet enn det så er det ingen reaksjon. 

Byttet så til et nytt AGM batteri 12V 95Ah. Etter dette startet den fint og gikk som ei kule en liten stund. Så begynte bilen plutselig å være meget treg på giring, brukte mye mer på literen og ble vanskeligere å skru på. Helt til plutselig en dag så var den død igjen. 

I ettertid har jeg fått vite at nye batterier må programmeres inn. Dette ble ikke gjort første gangen vi byttet. Så vi tenkte at dette er grunnen til at den nå er død igjen..

Eneste problemet er at nå har vi byttet batteri igjen, ladet det før og etter vi satt det inn. Vi har også koblet av bilen fra batteriet under lading og ladet rett på batteriet. Dette var fullt. Men så er det noe som trekker strøm selv om bilen er helt død.

Nå når jeg skulle prøve å skru den på siden den var fulladet så lyste speedometer og skjerm frem til det plutselig gikk svart. Dette har aldri skjedd før. Da hadde bilen trekt en betydelig mengde med strøm selv om det bare var lys, speedometer og skjerm som var på. Det kom heller ingen reaksjon fra motorrommet.

Er det noen som har vært borti dette selv?

Kan CAS har sperret hele systemet?

Er dynamoen gåen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt over.
Annet tips for strømproblemet:  Du kan ha/ og eller den var ødelagt IBS ved lading rett på batteri (biler med IBS bør helst lades via motorrom)  er den defekt så tapper den batteriet veldig fort. Sjekk den via dignose, den kommer opp som feilkode eller koble den fr og se om strømmen da holder.

Endret av Reef89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har den på verksted nå. Første dagen så mente han at CAS og startknappen var deaktivert. Han aktiverte disse. Så startet han den fint tre ganger på rad, fjerde gangen var den død.

Han prøvde igjen i går og byttet relé. Da startet den fint 25 ganger men så døde den igjen. 
Hverken han eller jeg blir klok på hva dette kan være og han er utrolig dyktig med BMW.. I dag skal han komme seg ordentlig inn på hjernen så får vi se hva han finner der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tross en del tekst er det fortsatt manglende beskrivelse for å kunne gå noe mer i dybden. 

Byttet relé. Til hva da? Ble det påvist dårlig relé eller er det delekanon på gang?

Strømtrekket det ble pratet om, hva skjer der? Er dette funnet og fikset? Har dere sjekket jording og tilførsel, samt målt spenningsfall fram til starter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Otis skrev:

Det høres ut som noe muffens ja.
Men hva er det som skjer når bilen ikke starter da? Mangler dere bensin? Går motoren rundt? Får dere gnist?

Men det å komme seg ordentlig inn på hjernen, hva betyr det?

Er null reaksjon. Jeg fylte full tank noen dager før den døde. Om du tenker gnist i batteriet så ja, ellers ikke noe jeg vet om.

Med hjernen tenker jeg at han kommer til å bruke bmw program og ikke bare diagnose utstyr. Jeg er ikke god på biler, vare videreformidler det jeg hører 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, E.C. skrev:

Tross en del tekst er det fortsatt manglende beskrivelse for å kunne gå noe mer i dybden. 

Byttet relé. Til hva da? Ble det påvist dårlig relé eller er det delekanon på gang?

Strømtrekket det ble pratet om, hva skjer der? Er dette funnet og fikset? Har dere sjekket jording og tilførsel, samt målt spenningsfall fram til starter?

Ja jeg vet. Jeg har null peiling på bil. Jeg får info av han som har bilen og prøver å forstå så godt som mulig. 
Relé var ikke gåen så vidt jeg vet. Men han prøvde med ny relé siden han er clueless på hva dette kan være..

Strømtrekket er ikke sjekket opp enda annet enn at vi vet det er lavere spenning foran på minus og pluss pol kontra bak hvor batteriet er.

Han skulle sjekke det nærmere når han får liv i bilen igjen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Rune-K skrev:

Be kameraten din og krype under bilen så finner han nok feilen der.

Ikke sikkert han trenger å krype under bilen, det kan være nok å se i batterikassen om den er full av vann og/eller opprustede tilkoblinger/gjennomføringer inni der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...