Gå til innhold

E87 | ABS, DTC, Brems og Håndbrekk lampe lyser


Wjaas
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Har en BMW E87 med noen rare lamper som kom etter å ha sladdet litt (stod stille da de kom). Det er snakk om ABS, DTC og en lampe med et utropstegn mellom paranteser der alle lampene lyser gult. Jeg hadde en lampe lysende før disse kom på og det var håndbrekk lampa som lyste konstant, selv når håndbrekket var nede. Første jeg gjorde når disse 3 lampene kom var å sjekke bremsevæske. Reservoaret var fullt. Neste jeg gjorde var å kjenne på om jeg i det hele tatt hadde ABS, det hadde jeg ikke. Scannet bilen for feil, ingen feil rettet mot ABS. Dagen etterpå tok jeg av høyre fronthjul og prøvde å få ut ABS sensoren, noe jeg ikke klarte. Gikk løs på høyre fronthjul og fikk ut ABS sensoren. Den så mer eller mindre ny ut og tenkte ikke noe mer på at det kunne være noe galt med ABS sensorene. Samtidig som jeg sjekket venstre fronthjul kom jeg over at slitasjevarsleren for bremseklossene manglet. Jeg hadde hanndelen, men ikke hunndelen. Derretter sjekket jeg høyre bakhjul, det var slitasjevarsleren kuttet av. Kjøpte 2 nye slitasjevarslere, én venstre foran, og en høyre bak. Da fikk jeg også resettet bremseklosse service-intervallet, noe jeg ikke kunne når slitasjevarslene ikke var fungerende. Det er også verdt å nevne at bremseklossene på alle hjul ser helt fine ut og at traction ikke er mulig å slå på.

ABS lampen og de 2 andre lyser fortsatt i dashbordet etter å ha kjørt litt.

Jeg har også forsøkt å resette ECU-en ved å koble fra batteriet, uten hell.

Alle svar settes pris på!


Modell: 2005 BMW 116i
Motor: N45B16A
Kilometerstand: 193 000


Bilde av den ene ABS sensoren:
dsdsd.thumb.jpg.9439a0f823a5b477ad21d049dade2a51.jpg


Vedlagt ligger bilde av lampene:
image.png.187ec2f333278d95132fb4fad36262fc.png

Og en PDF med alle feilmeldinger rett etter at alle lampene kom.
Error memory-17-01-2023[984].pdf

Endret av Wjaas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv en e87 og har hatt denne feilen .

Første gang ,så var det ABS ring som var gåen husker ikke om det var foran eller bak .

Andre gangen i høst ,så var det noe så simpelt som lite luft i fordekket .

Jeg hånlo når noen sa det ,men etter jeg fylte lik mengde luft i alle dekk ,så forsvant det problemet .

Så ja verdt å sjekke dette først .

Du nevner håndbrekklampen ,det var ikke lampen for slitasjefølerene da ?

Du får heller ikke slått av eller på traction controll når disse lampene er aktivert .

Endret av sveigis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det @E.C. skriver er nok beste plass å starte. Får du kontakt med ABS?

Nå er det riktignok mest canbus-low feil, og det i seg selv er ikke nok for å miste kommunikasjon på noe, for man har enda high igjen. Men det var et par feil beskjeder med canbus error - physical error. Så det er mulig at en modul (feks ABS) ligger å drar ned canbus og dermed ødelegger for andre moduler, men det er bare spekulering.

Videre feilsøking må til. Er alle sikringer OK?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Otis skrev:

Det @E.C. skriver er nok beste plass å starte. Får du kontakt med ABS?

Nå er det riktignok mest canbus-low feil, og det i seg selv er ikke nok for å miste kommunikasjon på noe, for man har enda high igjen. Men det var et par feil beskjeder med canbus error - physical error. Så det er mulig at en modul (feks ABS) ligger å drar ned canbus og dermed ødelegger for andre moduler, men det er bare spekulering.

Videre feilsøking må til. Er alle sikringer OK?

Alle sikringer er ok. Skal få sjekket at det er kontakt med ABS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Etter mye fram og tilbake fant jeg ut av problemene.

 

Brukte ordentlig diagnose verktøy og fikk sjekket «Wheel speed sensor» på begge bakhjul mens jeg roterte hjulene. Høyre bak viste riktige verdier mens venstre bak stod fast på 0. Kjøpte ny ABS føler til venstre bak og dette løste problemet. Den gamle ABS-føleren var nedslitt av ringen.

 

Angående håndbrekket kom jeg fram til at venstre bremsesko bak ikke ville justeres, så jeg fikk tatt av bremseskoene på begge sider bak og sørget for at bremse-justeringen ville utvides. På venstre side bak ville ikke skruen som sitter i justeringen rotere fordi den var rustet sammen med tannhjulet. Fikk løsnet opp i dette samt byttet bremsesko på begge sider og dette løste problemet med håndbrekket.

 

Da er det ikke lenger noen varsellamper i dashbordet og jeg får leve lykkelig med det inntil videre. Takk for alle svar og tips!

 

 

366AC7D5-7D2B-4058-B9C1-CEC8E8CAB4B6.jpeg

Endret av Wjaas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget bra! Men jeg frykter at du har fikset noe, som går i stykker snart igjen. For du sa at ABS ringen hadde skrapt i gamle ABS sensor, og det skjer pga rust under ABS ringene som utvider de. Til slutt så er sprekker ringen og river i stykker sensor på nytt. Løsningen på E8x chassis er å skifte ringer fra drivaksel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Otis sier så er nok dette bare en midlertidig fix uheldigvis, men istedenfor å bytte ut abs-ringen så er det også mulig å bare putte en liten skive imellom sensor og mutteren som fester denne. Det har holdt for meg i mange måneder nå :)

Selvfølgelig er det beste å bare bytte ringen, men det er en tidkrevende prosess. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...