Gå til innhold

N47 og dieselfilter


PIIIPower
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg bytter ikke diesel filter på intervall. Men jeg byttet en gang på forrige bilen, for moroskyld. Da hadde det gått 150kkm. Merka ingenting før eller etter.

Jeg tenker litt sånn at luftfilter, klima filter og diesel filter er greie å skifte når man merker dårlig effekt.

Noen som er uenig? Og i såfall, hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luftfilter og klimafilter er greit å inspisere visuelt, for det er ikke sikkert at man merker at det har kommet rift eller skader på det og når man først er der koster det lite å skifte. Klimafilter er også vanskelig å kjenne effekt av, man merker ikke nødvendigvis at det har blitt dårligere. Ved dårlig luftstrøm gjennom filter så begynner gjerne lufta å finne andre veier gjennom også, særlig på eldre biler.

Dieselfilter kan ta opp vann/fuktighet i begrenset mengde. Mulig det kan bli noe mer uheldig om det bare går videre, samt at det kan lettere fryse til slush om varmeren ikke funker (eller man har bil uten varmer). Intervallet mener jeg er lengre enn 2 oljeskift. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener at intervallet var hvert tredje oljeskift (altså ca 90 000km/6år om man bytter olje ved BMWs intervaller) på tidlige utgaver med N47, men at det gikk over til hvert andre oljeskift rundt 2010 eller på F-serie biler om jeg ikke tar helt feil.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@E.C. Er litt knot å søke opp når jeg ikke har vin og er på mobilen..

Grunnen til at jeg lurer er jeg på familiefrakteren har samme høytrykkspumpe, men der er det betydelig dårligere flow etter 60k så det virker som filteret enten er mindre eller finere. Service intervallet er 60.000. 

Sjekka på E90n, og som så mye annet var det originalt etter 16 år og 270.000 km. Bytter til sommeren tenker jeg..

Endret av PIIIPower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Otis said:

Jeg bytter ikke diesel filter på intervall. Men jeg byttet en gang på forrige bilen, for moroskyld. Da hadde det gått 150kkm. Merka ingenting før eller etter.

Jeg tenker litt sånn at luftfilter, klima filter og diesel filter er greie å skifte når man merker dårlig effekt.

Noen som er uenig? Og i såfall, hvorfor?

Eg praktiserar stor reinhold ved fylling av diesel, ikkje vatn inn i påfyllinga ved regn osv. Så eg strekker intervallet litt. Filteret på bilen min har nok gått rundt 150k km det og, har nytt liggande så eg skal skifte en gang eg skal under bilen, men er jo så himla mykje deksel i veien så ikkje prioritert.

Iflg. serviceinformasjonen i bilen så har det blitt skifta dieselfilter på annakvart oljeskift, men den har ekstremt mange oljeskift så det har blitt skifta unødvendig mange dieselfilter (BMW serviceavtale).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar som regel luftfilter og dieselfilter hvert tredje oljeskift, alt etter hvor mye jeg har kjørt. :-)
Klimafilter bytter jeg hvert år.

Husker en gang jeg byttet på E39'en min, da sjekket jeg matetrykk før og etter, og det ble 0.2 bar mer trykk med nytt filter.
Da var vel filteret omtrent 3 år å en del km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker og ta en storservice med alle oljer og filter når jeg kjøper bil, om det ikke er dokumentert at det nylig er bytta. Dieselfilter ville jeg bytta hvert 3dje år, luftfilter hvert andre år, og oljefilter 1-2 ganger i året. Det er jo ikke så dyrt. Men jeg klarer ikke ha bilene lenge nok til at jeg rekker og bytte dieselfilter, knapt luftfilter😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...