Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Som noen kanskje har fått meg seg, så hadde eg ein E61 530d for noen år tilbake.
Ref.

I etterkant av denne har eg hatt ein drøss E60/E61, men det har helst vært flippe biler og dele biler, som ikkje har fått all verdens med mods og oppgraderinger.

Har jo sysslet litt med denne innimellom: 

Og denne er langt ifra ferdig, men følte at tiden var inne for ett nytt E61 eventyr... :)
Så eg fant meg ein billige E61 525d LCI oppi Otta.
Denne hadde gåen girkasse, så den blei min for 30k, som var ett kupp mtp. tilstand og ustyrs nivå.
(syns eg)
Fekk heldigvis kjørt bilen heim, for egen maskin (såvidt) girkassa krangla ganske greit på turen fra Otta til Sandnes, via sognefjellet - Flåm - Voss -Odda.
Måtte ganske mange ganger daue bilen og starte den på nytt, for å få girkassa ut av nødmodus med låst 3 gir.
Kjørte så og si heile turen i manuell modus, da var kassa "best". Problemene var størst ved kø kjøring, kryp kjøring, igang settelse, snuing etc.
Folk så rart på meg når eg måtte starte/stoppe motoren 4-5 ganger for å snu bilen, på ein treng parkerings plass.
Kassa kunne fint finne på å "frie" ut til N, når den skulle settes igang, beste måten å sette igang bilen på, var å gi mye/full gass... 😛
Den kunne tidvis være kranglete å få girt ned til 2 og 1 gir, på svingete fjell veier.


Men den kom heim til slutt, etter ein nervepirrende ettappe over seljestad fjellet, 
det begynte med alle stigningene etter låtefoss, og opp mot krysset til E134 Oslo-Haugesund,
kassa bli liggende å slure på 3/4 gir oppover, klarte ikkje å gire ned, så når toppen var nådd,
så begynte kassa å klage på høy olje temp og gjekk i rød nødmodus, for å deretter å forsvinne fra kjøre computer displayet! 
Dvs. det stod ingen info, hverken D,N,P etc. tomt, som i ein bil med manuell kasse.
Daua bilen og trilla ned til åkra fjorden, for å la kassa kjøle seg ned. (var heldigvis kommet over det høyeste punktet før dette skjedde)
(Ja, det er skadelig å trille med automat, men her var kassa nesten kommet til sin siste time)

Etter litt nedkjøling, så var kassa tilbake til slik den var tideligere på turen, og den holdt dei siste 20 mila heim. :)

Anyways, litt om bilen:

Lakk: Platingrau Metallic (A68)

IMG_20220910_180730.thumb.jpg.170a8f6e6f20b1485fe05f47e585485a.jpg

 

IMG_20220911_200600.thumb.jpg.9513a7a6c7959a3cf79936a5a91408f1.jpg

Interiør: Natur-braun (LCNG)

 

IMG_20220911_134546.thumb.jpg.f9d46142777085881450d803be088d28.jpg

Bilen har bla.
Comfort stoler
Webasto
Adaptive Cruise med Stop&Go
Head up
Piano blank svart listverk
Hifi 676
Aktiv styring
M-Sport ratt

Etter at eg fekk bilen heim, så var det rett på bukken med den, og deretter blei det montert ei 6hp28 kasse fra ein 535d LCI.
Etter "ny" kasse blei montert, fungerte bilen heilt fint.

Etter dette blei bilen eu godkjent, alltid greit med "fersk" eu godkjenning før man begynner med tuning/modifisering etc. :)
Kun 1 feil; defekt skilt lys høyre side

Bilen blei deretter utlånt ein liten periode, nå er bilen tilbake hos meg, og i helga satte eg i gang med "galskapen".

Først ut (eller rettere sagt inn) med hybrid turbo fra Turbo Systems + downpipe.

IMG_20230311_101620.thumb.jpg.5ff513df88b8a6fa44acdd2945cf46c6.jpg

La deretter inn ett midlertidig 300hk snillt map, med DPF, EGR delete.
Eg venter på litt deler og ustyr før neste tuning steg;
Neste steg:
- 530/535d Piezo dyser  (med tilhørende dyse rør, retur slange etc.)
- M50d rail trykk sensor
- R90 pumpe
- EDC16CP ecu som støtter Piezo dyser
- Stor intercooler
- Nytt custom map, satser på å klare ca. 450hk / 900nm

Ellers så måtte eg få gjort noe med det FÆLE gråe taktrekket;

 

IMG_20230312_165603.thumb.jpg.9db53525cb68f060dd62a867fafee79d.jpg
Inn med svart taktrekk, heldigvis for min del har ikkje bilen panorama tak.
(eg er generelt sett lite glad i biler med hull i taket som kun bidrar til høyere vekt og høyere coupe støy, og som er ett potensielt lekkasje helvete)

 


Videre blei M5 replica/kopi fanger prøvemontert, litt usikker på om den ville passe med avstands radaren til adaptive cruise, men det går akkurat.
Prøvekjørte bilen og cruise controllen var ikkje i det minste brydd med den nye fangeren. :)


Eg må gjer ein lite custom jobb med gitteret til fronten.
IMG_20230313_211542.thumb.jpg.f17c6195e11c9913ffddbd0b3d461933.jpgIMG_20230313_211603.thumb.jpg.53c62608640e43bc989c8d45df29d619.jpg

Nå må front fanger av igjen og inn til lakkering, sammen med org. M5 speil, M-sport bak fanger med dobbel utblås, og M-sport sideskjørter.
To be continued.... :)

 

Endret av RB26DETT
Skrevet

Rått! Gratulerer med nytt prosjekt, og nye problemer 😝 Pent eksemplar du plukket opp, LCI rekkesekser går for en grei penge på bruktmarkedet, så her er det penger å hente 😄 Har den gått langt? 

Skrevet
2 minutter siden, HakonLimseth skrev:

Rått! Gratulerer med nytt prosjekt, og nye problemer 😝 Pent eksemplar du plukket opp, LCI rekkesekser går for en grei penge på bruktmarkedet, så her er det penger å hente 😄 Har den gått langt? 

Denne er kjørt 234'000km :)

Solgte nettopp ein nesten lik, 2007 525d LCI , med mye mindre utstyr, og som var kjørt 290k km, for 90k.

Skrevet

Hørtes ut som en spennende tur hjem 😆

Ser ut som en pen bil med rett fargekombo :)

Trodde dysene i disse "stoppet" et lite stykke før 300hk? 🤔

Skrevet
12 timer siden, E.C. skrev:

Dæven som du holder på med prosjektene dine, mye inspirasjon å hente 🙂 

Takk for det, det er fleire prosjekt på gang også, kjøpte ein E92 320i med rådebank i januar. Denne skal bygges om til 335d.
(Forhåpentligvis med velsignelse fra høyere makter, SVV :P )

Kjøpte ein 2019 120ah i3 på auksjon igår, så det blir sikkert litt mods på den også.

Utenom BMW, så har eg ein 2011 Leaf, som er litt modifisert, har fått ratt fra 2019 Leaf, seter fra 2015 Leaf, og komplette bakbremser fra 2018 Nissan Juke.
I tilleg til 4stk. Nissan Skyline GT-R prosjekt, og ein Z32 300ZX som skal få N57 og 8hp på sikt. :)

+ ein 17 fot draco, som skal få montert m57 med vannjett iløpet av våren. Så eg har litt å finne på ;) 

  • 1 month later...
Skrevet
1 minutt siden, E60stage3 skrev:

Hei

kult innlegg💪

har ett spm, når du monterte 6hp28 kassa, var det plug and play?

måtte ikke skifte noe mer?

Kun olje rør fra girkasse til varmeveksleren må skiftes. Dei er grovere på 26/28, kontra 19/21. Husk nye o ringer på girkasse siå :)

Skrevet
1 minutt siden, RB26DETT skrev:

Kun olje rør fra girkasse til varmeveksleren må skiftes. Dei er grovere på 26/28, kontra 19/21. Husk nye o ringer på girkasse siå :)

Ja stemmer, skifta nå nylig her om dagen, men hadde så uflaks og vite girkassa var fra x5 og de er de eneste som kommer med startsperre i mekatronikken og det er annen software på motor på x5, så prøvde mye greier og fikk ivertfall start på bil igjen etter koding av Cas modul med ecu og kode nye nøkler, så bestemte meg for å kjøpe girkasse fra e60 med 6hp28x, men godt å vite at det er plug and play, nå skal det vertfall gå å få den i gir💪👍

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...