Gå til innhold

Hjulstillingskontroll på 5-serie med xDrive


Frode_E61
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har noen spørsmål til hjulstillingskontroll og om feil hjulstilling kan være årsak til vibrasjon. Har ikke klart å google meg til noe svar, så lager en tråd her og håper kompetansen inne på forumet kanskje kan gjøre meg litt klokere.

Bil: 2007 E61 med xDrive

Symptomer: Vibrasjoner i ratt, men ingen andre vibrasjoner i bilen. Noe periodisk, men stort sett vibrerer rattet i større eller mindre grad. Verst over 90 km/t. Finner ingen sammenheng med bremser, dvs. det vibrerer ikke noe mer under oppbremsing.

For en tid tilbake fikk jeg tatt en hjulstillingskontroll, etter at et ytre endeledd foran var skiftet. Det var etter dette at vibrasjonene begynte. Hjul ble balansert på nytt, uten at jeg merket forskjell (de var ganske balansert fra før). Jeg har brukt 3 nybalanserte hjulsett etter dette (17 og 18 tommer), uten å merke særlig forskjell i vibrasjoner i rattet. Bilen har også vært på verksted, som ikke finner noe feil i forstilling.

Jeg kikket derfor nærmere på skjemaet for hjulstilling og forsøkte å lære meg dette. Da ser jeg at de kun har justert ETT sted: Camber på høyre foran har anbefalt område -0°16' til 0°24' og stod fra før på -0°16', altså helt i ytterkant av det som er anbefalt. Denne vinkelen ble endret til -0°29', altså et stykke utenfor anbefalt område. Bak var camber og spissing litt utenfor anbefalt område, men ble uansett ikke rørt. Til tross for flere røde tall, har et annet verksted i ettertid sett på skjemaet og konkludert med at det er "greit nok" på en litt eldre bil. Derfor har jeg ikke fulgt det opp før nå.

Spørsmålet er om litt feil hjulstilling, særlig på spissing foran, kan forklare noe av ratt-vibrasjonene? Oppsummert, her er to spørsmål jeg håper å få svar på:

1) Spissing foran har anbefalt område 0°03' til 0°13' (både på venstre og høyre). Jeg regner med at dette er vinkler målt INNOVER, slik at hjulene skal skrå litt mot hverandre?

2) Spissing venstre foran står på 0°03' og høyre foran på 0°00'. Framhjulene står med andre ord ganske parallelt, og ble ikke endret på da jeg hadde hjulstillingskontroll. Stemmer tipset jeg har fått om at (særlig på BMW) bør framhjulene skrå såpass innover at de justeres til maks vinkel innenfor anbefalt område, dvs. i mitt tilfelle opp mot 0°13'?

Teorien her er om helt parallelle hjul vil begynne å "ploge utover" jo fortere man kjører, og om dette kan forårsake ratt-vibrasjonen jeg opplever? Håper det er noen som kan bidra med litt oppklarende tanker her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill! Det andre endeleddet var byttet for ikke så lenge siden av forrige eier, og er sjekket ut OK av verksted. Men det kan så klart være underliggende problemer i forstillingen som forårsaker vibrasjonen, selv om ingen har klart å påvise noen feil der. I første omgang tenkte jeg å få avklart om det evt. er noe galt med hjulstillingen, og se om det hjelper å få rettet opp dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, Frode_E61 said:

Jeg har noen spørsmål til hjulstillingskontroll og om feil hjulstilling kan være årsak til vibrasjon. Har ikke klart å google meg til noe svar, så lager en tråd her og håper kompetansen inne på forumet kanskje kan gjøre meg litt klokere.

Bil: 2007 E61 med xDrive

Symptomer: Vibrasjoner i ratt, men ingen andre vibrasjoner i bilen. Noe periodisk, men stort sett vibrerer rattet i større eller mindre grad. Verst over 90 km/t. Finner ingen sammenheng med bremser, dvs. det vibrerer ikke noe mer under oppbremsing.

For en tid tilbake fikk jeg tatt en hjulstillingskontroll, etter at et ytre endeledd foran var skiftet. Det var etter dette at vibrasjonene begynte. Hjul ble balansert på nytt, uten at jeg merket forskjell (de var ganske balansert fra før). Jeg har brukt 3 nybalanserte hjulsett etter dette (17 og 18 tommer), uten å merke særlig forskjell i vibrasjoner i rattet. Bilen har også vært på verksted, som ikke finner noe feil i forstilling.

Jeg kikket derfor nærmere på skjemaet for hjulstilling og forsøkte å lære meg dette. Da ser jeg at de kun har justert ETT sted: Camber på høyre foran har anbefalt område -0°16' til 0°24' og stod fra før på -0°16', altså helt i ytterkant av det som er anbefalt. Denne vinkelen ble endret til -0°29', altså et stykke utenfor anbefalt område. Bak var camber og spissing litt utenfor anbefalt område, men ble uansett ikke rørt. Til tross for flere røde tall, har et annet verksted i ettertid sett på skjemaet og konkludert med at det er "greit nok" på en litt eldre bil. Derfor har jeg ikke fulgt det opp før nå.

Spørsmålet er om litt feil hjulstilling, særlig på spissing foran, kan forklare noe av ratt-vibrasjonene? Oppsummert, her er to spørsmål jeg håper å få svar på:

1) Spissing foran har anbefalt område 0°03' til 0°13' (både på venstre og høyre). Jeg regner med at dette er vinkler målt INNOVER, slik at hjulene skal skrå litt mot hverandre?

2) Spissing venstre foran står på 0°03' og høyre foran på 0°00'. Framhjulene står med andre ord ganske parallelt, og ble ikke endret på da jeg hadde hjulstillingskontroll. Stemmer tipset jeg har fått om at (særlig på BMW) bør framhjulene skrå såpass innover at de justeres til maks vinkel innenfor anbefalt område, dvs. i mitt tilfelle opp mot 0°13'?

Teorien her er om helt parallelle hjul vil begynne å "ploge utover" jo fortere man kjører, og om dette kan forårsake ratt-vibrasjonen jeg opplever? Håper det er noen som kan bidra med litt oppklarende tanker her.

Det stemmer at du vil ha litt positiv spissing, det som skjer er som du sier at når du begynner å kjøre så vil hjulene ploge litt utover, så når du har litt spissing så er teorien at hjulene blir dradd parallelt under kjøring. 
 

Og slik jeg leser det så har du jo på en måte svart på hvit att spissingen er utenfor spec på høyre hjulet å helt på grensa på venstre hjulet.

Har dog ikke erfaring med de symptomene sammen med hjulvinklene dine, så kan ikke gi noe fasit svar om det er det som er forårsakende her, men kanskje det kommer noen som har litt ekstra peiling😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Har ikke kommet i mål her, og forsøker å få litt mer forståelse av problemet. Siden sist er følgende gjort:

Verkstedet som hadde utført det som må være en ganske "slapp" hjulstillingskontroll, tok på seg å gjøre det på nytt. Men i stedet for å justere noe, kom de tilbake og hevdet foringer foran/bak måtte byttes først (for 20.000,-). Siden andre har sett på foringene (bl.a. verkstedet som EU-godkjente bilen) og mener de ikke trenger skiftes, avventer jeg en så stor utgift foreløpig. 

Jeg har justert inn spissingen foran med EN HEL omdreining pr. side, etter tips. Jeg vet ikke hvor mange grader/minutter dette utgjør (noen som har forslag?), men bilen ble bedre å kjøre: Selvopprettingen er mye bedre, og den går helt rakt fram. Generelt responsiv og fin å kjøre. Ingen ulyder fra understellet. Men vibrasjonene i rattet er de samme.

Spørsmålet videre er om casterstag-foringene skal byttes. De kjennes greie ut, men bør kanskje byttes for sikkerhets skyld (km. stand 142 000). Men jeg mistenker at det ikke vil hjelpe på vibrasjonene. Så problemstillingen i denne tråden blir da i stedet: Noen som har forslag til årsaken til ratt-vibrasjoner, når hjul/bremser er utelukket? Det er heller ikke mulig å kjenne/høre slark noe sted i forstillingen. Vibrasjonene er følbare helt fra gangfart, men øker med farten og er verst over 80 km/t.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du utelukket dekk og felg? 

Ville dratt til ei dekksjappe i nærheten av deg som kan balansere med roadforce. 

Har selv vært plaget med små vibrasjoner i rattet på stort sett alle BMWer jeg har eid, byttet deler, dekk og felg i utide og brukt godt over 100k på feilsøking (fordelt på 2-3 BMWer selvfølgelig 😆).

Ved roadforce balansering vil du iallefall kunne utelukke 100% at det ikke er noen urundheter i dekk eller felg.. Er ikke så mange som har Roadforce maskin, koster ca. 250k for en slik maskin, men de eksisterer rundtom hvis man undersøker..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville sjekka felg og dekk jeg også som Kolstad nevner. 
Jeg slet med vibrasjon foran på min bil i fjor. Dro til ei dekksjappe og der viste det seg at den ene felgen var skjev. Kompenserte med ekstra vekter og da forsvant vibrasjonen. Ikke optimalt å gjøre det sånn men det var ikke aktuelt å sende bort felgen til retting midt i sesongen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eu kontroll krever bare at foring returnerer

gode kjøreegenskaper krever langt mer en det!

 

bytt alt å bli ferdig med det, og sørg for all del å bruk lemførder deler

høres ut som en av gummiforingene har gjort sitt, bytter du en ting kan du like gjerne ta alt. For neste år kan du banne pp at noe nytt er utslitt og du må bytte mer og ta enda en hjulstillingskontroll 

 

bestill lemførder fra autodoc idag så er det 39% avslag, komplett forstilling kommer på 6-10k på e60.

 

X5’n min ser ok ut og er sikkert EU-godkjent. Men den stikker, rister og gir tydelige tegn for at noe er løst. Her blir det ny forstilling 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips!

Jeg har brukt 3 forskjellige sett dekk og to sett felger, uten særlig forskjell. Men nå snart bytter jeg til helt nye sommerdekk med nye felger. Blir spennende å se om vibrasjonene endrer seg. Så er jo heller ikke de nye felgene balansert med roadforce, så det kan evt. være verdt et forsøk.

Hvis ikke, er nok Ingvaldsen inne på noe når det gjelder slitte foringer. Siden bilen ellers er god å kjøre, og ingen ulyder høres, avventer jeg helst større utskiftinger før jeg forstår mer av ratt-vibrasjonen. Men casterstag-foringene kan være en mistenkt. Jeg har lagt ved to videoer; er det noen som kan si om dette er normal mykhet, eller om de gir seg for mye når jeg beveger på dem (håndmakt på den ene, brytejern på den andre)?

Å bytte komplette deler i forstillingen høres ut som en overkommelig jobb å gjøre selv, hvis jeg slipper å presse foringer inn/ut. Høres ut som Autodoc har bra priser, også (selv om jeg får opp 24 % og ikke 39 %).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Frode_E61 skrev:

Autodoc har bra priser, også (selv om jeg får opp 24 % og ikke 39 %).

Hvis du skal bruke Autodoc vil jeg anbefale deg å handle via. mobilen. Der er det meste man kan få i rabatt 41% (Som jeg har vært borti). Hvis ikke så har skruvat også mye bra til overkommelige priser, de har også prismatch/alltid laveste pris-garanti :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt vibrasjoner i begge bilene mine (F36 xdrive og F11 xdrive) som følge av slitte casterstagforinger. Begge har gått på ca 100-110 000 km. På F36'en var det kun vibrasjoner under nedbremsing (som om det var kast i bremseskivene). På F11 begynte det med knirking ved kjøring i typisk fartshumper, og utviklet seg med vibrasjoner under nedbremsing, på samme måte som F36'en. Alle ulyder og vibrasjoner forsvant etter bytter. 

På F11 hadde jeg også problem med vibrasjoner under kjøring. Det oppstod etter at jeg kjøpte bilen i fjor sommer. Fikk dekkverksted til å ta en sjekk på sommerhjula ved bytte til vinterhjul, og det viste seg at flere av sommerfelgene hadde fått kast/ujevnheter i seg, i tillegg til at det var kast i et par av dekkene. Dårlig kombo. Ved bytte til vinterhjul med nye dekk var bilen plutselig som et flyvende teppe å kjøre - null vibrasjoner og en helt annen bil.

Siden casterstagforingene ikke er byttet og bilen har gått såpass mye hadde jeg absolutt satt penger på disse, da det virker som at de kan gi litt forskjellige utslag på forskjellige modeller når de er gåene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Autodoc har eit forvirrande prissystem, men som nevnt bruk mobilappen der er ein prosent eller to høgare rabatt enn i nettbutikken.

Sleng varene i handlekorga og ta eit skjermbilde. Så vil du oppleve at frå dag til dag så varierar rabatten mellom 22-41% ca men også den veiledande prisen endrar seg så om det ikkje hastar er det lurt å ha litt is i magen og vente. Kan spare mange tusenlappar på det. Slik eg pleier å gjere det, men må ta med i berekninga at det tar ca 14dagar frå bestilling til varene er framme så det tar litt tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Liten oppdatering:

Jeg har ikke kommet noe videre i å finne årsak til vibrasjonen i rattet. Da jeg skulle bytte over til sommerdekk, oppdaget jeg en utbuling i dekksiden på høyre framdekk. Jfr. bildet; dette er nok ikke trygt å kjøre på, men heldigvis fikk jeg byttet dekk før noe mer skjedde. En skulle jo tro en slik utbuling i seg selv skaper ubalanse i dekket, men jeg merket utrolig nok ingen forskjell da jeg byttet over til nye sommerdekk på nye felger. Siden vibrasjonen i rattet oppleves som venstre/høyre-vibrering, skulle det vel være ubalanse et sted som skaper dette, evt. forsterkes kanskje vibrasjonene av myke foringer i forstillingen?

To spørsmål jeg håper noen har kommentarer på:

- Ifølge dekkprodusenten (Continental) er det ingen annen mulig årsak til utbulingen enn at jeg har truffet en skarp kant under kjøring. Jeg har ikke merket noen slik smell i bilen, og stusser over hvor lite dekkene da eventuelt tåler. De har rullet 3000 km i vinter siden de var nye. Er det ingen mulighet for at denne utbulingen skyldes en produksjonsfeil?

- Jeg vurderer å bytte foringer i forstilling, jfr. tips tidligere i tråden. Men er det noen som ut fra videoene lenger opp kan si om foringene er alt for myke, eller om de rett og slett flekser akkurat slik de skal?

utbuling på dekk 1.jpg

utbuling på dekk 2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å bestille seg nye casterstag, de så veldig myke ut. Du kan legge merke til om de har noe antydning til sprekker i gummien, for så snart det er antydning til det så blir de slappa

 

driten med autodoc ser ut til å være at beste rabattene er via appen på telefon, der svinger den stadig mellom 25 og 41%, sørg for å kjøp lemførder deler.

Du må likevell inn på ny hjulstillingskontroll så dan det være billig å bytte resten i forstilling når du først er igang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. dekket, jeg satte på kliss nye Nokian vinterdekk for noen år tilbake på løse felger, hadde de løse i bilen og da jeg skulle sette på hjulene to dager etterpå hadde jeg akkurat samme bulken, så det er nok produksjonsfeil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...