Gå til innhold

Hva ødelegger ett hjullager?


PIIIPower
 Share

Anbefalte innlegg

[Ikke BMW, derav off-topic]

Har vært igjennom 6 eller 7 hjullager på en bil som har gått ca 180.000.

Forhandler har bare heist på skuldrene og byttet på garanti. Før utløp anga jeg feilen med hjullager som en mangel, men de sneik seg unna. Nå har nok ett lager gått og jeg er rimelig kraftig++ forbanna.

Bilen ble normalt levert med 17" hjul, men denne versjonen er utstyrt med 19"  sommerdekk og dertil lavprofil. Kan der være en årsak til tette bytter? Har også hatt noen sett dekk med trappesliting (kun på sommer sett på 19") jeg har ikke hørt om andre med samme bil som har bytta hjullager i det heletatt.

Noen her som har noen innspill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken bil er det snakk om da? 

Er det snakk om 7 lager på ett hjul eller 7 totalt?

Når røyk det første? Feilmontering tar relativt fort liv av et lager. Enten feil under pressing eller feil ved stramming av sentermutter. 

Store hjul, feil hjulstilling, kjøring gjennom vann og kjøring på mye dårlig vei bidrar også godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kai Sportage QL(2016) . Første 2 var bak, gnagde seg igjenom til abs. Hadde noe spennende opplevelser med det og periodisk juletrelys i dash. Neste var høyre bak. Deretter begge forran og siste høyre forran som hadde skapt såpass med trøbbel at de bytta hele spindelen. (Mulig jeg Har glemt noe). Ca 60k mellom hver periode. Til sammenligning har jeg ellers kun bytta på 3ern jeg har nå som har gått 280k (satt på orginalt) og det har vært mange biler på tunet her de siste 25+ åra..

Hjulstilling er tatt ca annethvert år med små avvik, hjullager er bytta på merkeverksted, lite kjøring igjennom vann(?) gitt og riktignok har vi grusvei, men det går sakte og ingen av naboene har tilsvarende problem. Ikke hadde vi det med forrige Sportage heller (med 17")

Endret av PIIIPower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fort at det er navet / hubb / spindelen som er neste problemstilling om hjullagrene spises opp. Liten skade evt feilprodusert. 

Men man kan også være uheldig, det er stor forskjell på kvaliteten på hjullagre (-merke) 

Men siden det er byttet på garanti er vel det blitt montert oem lager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg fikk nylig defekt hjullager bak på min e46. Rakk akkurat å runde 340000 km, har time nå på fredag på å bytte.

 

mekaniker ble med ut for å prøvekjøre. Han kunne hvert fall garantere meg en ting. Det nye lageret kom aldri i verden til å holde like lenge😅 kvaliteten var generelt blitt dårligere de siste årene. Nå er vel stort sett alt av produksjon flyttet til Kina. Kan jo være heldig å få hjullager fra en gammel produksjon før ting begynte å bli dårlig vel å merke.

jeg hadde bremser som hang på, på samme side bak, så jeg er sikker på at varmgang forårsaket det. Like fine på motsatt side. Tror ikke dette er tilfeldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Lagerproduksjon er så pass high tech at om de er lagd direkte på svenske kulelagerfabrikken eller fx deres avdeling i østen er det samme lageret. Alt er helautomatisert og det er strenge greier. ( les SKF/kojo,timken,fag o.l ja, ikke mikke mus deler)

- Dersom det har vert brukt originale KIA lager uten andre merker enn KIA så ville jeg først og fremst prøvd ett lager direkte fra FAG eller SKF ( det er ofte samme lageret du får for den del). KIA er noe mikke mus greier, det hadde ikke overaska meg om dem plutslig hadde bytta leverandør til noe vesentlig dårligere som Topran eller Febi.

- Ellers er jo ofte grunnen til at første lagersettet på biler står seg så bra det at lageret har gode arbeidsforhold. Det blir ikke det samme med nytt lager dersom det lageret må jobbe opp mot utslitte foringer, skeiv hjulstilling, defekte dempere o.l.

- Har du original/tilnærmet ET på felgene eller spacere? mer kraftarm = mer slitasje.

- Lager er ett av verdens mest piratkopierte produkter, alt er identisk utenom holdbarheten.  kjøp fra anerkjente leverandører.

- Hjelper ikke noe av dette, og man naturligvis har utelukka andre mekaniske finurligheter som at lagerhuset har mista spennet, skeivheter o.l. så kan jo man bli ekstra kreativ å f.eks demontere lageret på benken før montering å bytte til grommere smørefett enn dem kommer med originalt f.eks. ( en del brukt i racing )

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Han det tenkes hjullager er av en bedre kvalitet på BMW kontra Kia? Laget av materialer som har større slitestyrke..

Er ikke helt utenkelig at (tidligere?) BMW og andre tyskere har/hadde større margin på lager slik at det ble brukt overdimensjonerte lagre som holdt bilens levetid.
Nå skal alle selge mest mulig billigst mulig og bunnpanner produseres i plast.. Andre deler maskinenes til ned til minste mulige salgbare holdbarhet.

Endret av PIIIPower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.8.2023 den 0.13, PIIIPower skrev:

Andre deler maskinenes til ned til minste mulige salgbare holdbarhet.

Ja dette er det noe i !! Se på støtdemperfjærer feks på 70-80 tallet røk aldri disse.

Idag er det normalt at de ryker/brekker og ofte etter ikke mange 1000km . Årsak tror jeg maskinert ned til min dim for å spare penger og vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...