Gå til innhold

N47 motoren (Registerhavari)


Krakereid
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, er på utkikk etter en second hand BMW og har landa på 520 F11 da 320 F30 prisene på Finn er helt ute å kjøre.

Har pekt meg ut en 2012 mod F11 520D med bakhjulsdrift, og etter litt diskusjoner med venner og Googling har eg funne ut der er sannsynlighet for registerhavari på den motoren.

Lurer bare på om eg har over gjennomsnittet panikk eller om det faktisk er ei stor sannsynlighet for å få havari på disse? Uansett ken du høyre på eller Googla en motor eller ett bilmerke kjem der masse drit fram har eg erfart.

Ser at han som selger bilen har hatt oljeskift minst kvar 10k km, noke som eg har blitt fortalt kan hjelpe. Men fyren har hatt bilen berre eit år (ca.), og har ikkje sett resten av papira, fekk berre beskjed at Bavaria har hatt alle servicer og dokumentasjonen ligger hos dei.

Har også lest at å la dei stå lenge kan øke risikoen for havari, og sida eg er mellom 2 jobber akkurat no og skal snart tilbake på sjøen blir den ståande i 4 veker i strekk i slengen.

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv n47 motor, da i E91 produsert 12/2010. Var selv nysgjerrig over dette (kanskje litt bekymret også). Endte opp med å bytte registerkjede. Motor var kjørt ca. 140k km. Det som overrasket meg var at det ikke var noe som helst slakk i kjedet når jeg byttet. Så det ble rent prevantivt. 

Men er dog delte meninger om det er risiko eller ikke, jeg personlig har endret litt syn etter at jeg byttet kjede selv, og tror ikke det er så mye å tenke på. 

Men selvsagt, det er nok en risiko å historikken viser jo at dette er et "vanlig" problem med disse motorene. 

Vet ikke om dette hjalp men 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du får like mange forskjellige svar her inne som antall folk som svarer dessverre. Noen har dårlige erfaringer med N47, jeg har utelukkende positive. Hadde for noen år siden en 2010 320xd med N47-motoren, og kjørte den da fra 130000km til 175000km over et par år uten noen feilslag. Den hadde originalt kjede og turbo. Doble oljeskift i mitt eie. Langkjørt før mitt eie. Mens andre her har opplevd røket kjede både før og rett etter 100 000km, selv med alle forhåndsregler tatt. Så virker til å være litt bingo det her. 

Personlig hadde jeg nok ikke skygget banen om bilen i seg selv er bra, men B47-motoren som kom høsten 2014 (på 2015-modellene) har vist seg å være ganske bra. Har samme motor i vår 420xd, og den har vi kjørt fra ca 30000km til nå snaue 140000km over 6 år uten et feilslag på motoren - bank i bordet. Er det langt hopp opp til en slik fra den du ser på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde selv en 11 modell 320D, den hadde ikke gått mer enn 45000 km når jeg kjøpte den, og solgte den rundt 90000 km. Null problem med register, men måtte skifte turbo tidlig, aktuator som røk. Ellers var jeg veldig fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet et nettopp det - bingo. Det er så mange sammensatte grunner til hvorfor noen får og andre ikke får problemer med kjede relativt tidlig. Alt over 200'km er lånt tid etter min mening på denne motoren og man bør skifte komponentene. 

BMW har ved 3(?) tidspunkt forbedret kjededriften på disse motorene. Første var vel i 2009, andre i 03/2011 og siste 07.2013 om jeg husker rett. Dog har det dukket opp nye varianter av øvre kjedestrammer i senere tid, men usikker på om det nye delenummeret på denne er en oppgradering fra 07.2013 eller bare ny leverandør. 

BMW har en egen prosedyre for hvordan sjekke slakk i øvre kjede, men den forteller kun tilstanden på øvre kjedet. Som regel er det den som ryker først, da den er noe tynnere enn midtre kjedet. Har dog sett noen biler ryke midtre og ved ytterst sjeldne tilfeller, nedre kjedet til oljepumpen. Uavhengig av årsmodell, anbefaler jeg skift til nyeste type øvre kjedestrammer for å unngå at kjede får for mye slakk, ettersom den nyeste er noe lenger og muligens noe kraftigere. 

De kjedehavariene jeg selv har vært borti, har som regel oppstått når det er kaldt og ved oppstart. Det betyr ikke at det ikke kan skje mens bilen ligger i 110 på E6'n.  

N47 motoren er en veldig uharmonisk motor sammenlignet med B47 og andre tyske 2 litere. Det kjenner man fort ved kald start og på tomgang, så registerkjede får greit med juling når motoren blir dratt rundt av starteren, tilegg til den røffe gangen frem til motor får litt varme i seg. 

Hvis bilen skal stå flere uker i strekk anbefaler jeg to ting, en er å sjekke hvorvidt nyeste typen strammer er montert og to - Montere en eller annen variant av motorvarmer. Trenger ikke være store greier, selv bunnpannevarmeren fra Defa klarer med sine 250W å gi fin temp for kaldstart. Du merker stor forskjell på kaldstart når du bruker den i 2-3 timer kontra ingenting. Min F10 produsert 02.2012 med nå 141'km på telleren, har nyeste strammeren ettermontert ved c.a 80'km, tilegg til motorvarmer. Da jeg hadde av toppdekselet var det så og si ingen slakk i øvre kjede til tross for at den hadde stått stille i flere uker grunnet høytrykkspumpehavari.

Og her kommer neste ting på listen du bør ha i bakhodet. Disse motorene har en såkalt Bosch CP4.1 pumpe montert. Skal spare deg for detaljene med mindre du ønsker å google det selv, men den havarer som regel når den føler for det... og det er svært kostbart med mindre du gjør jobben selv. Kort fortalt, dårlig design fra Bosch fører til metallspon i hele drivstoffsystemet, så alt som ikke kan rengjøre, må skiftes. Hos merkeverksted er hovedregel skift alt, vask ingenting - for å unngå reklamasjoner i senere tid. Vi snakker her om prisantydninger på godt over 100 000 riksdaler. Det er også hva du må se for deg hvis registerkjede ryker :P

Pleier som regel ikke å anbefale folk å kjøpe bil med N47 motor med mindre kjede har blitt skiftet ut eller kontrollert, spesielt folk som har et forhold til bil hvor den kun er A til B verktøy og driter i så og si alt som heter preventivt vedlikehold. De yngste bilene med N47 montert i seg er vel nå 9 år (?), så før eller siden må man påberegne en kostnad der. 

59 minutter siden, Hpi skrev:

Kan disse kjedene ryke med et smell uten forvarsel eller kommer den velkjente raklinga alltid som et forvarsel? 

Et trent øre hører nok når det er lurt å skifte. Som regel hører du en ganske klar lyd ved oppstart, eller at kjedet slår rytmisk når den står på tomgang. Den der varianten hvor du ruser til 1500-1750 omdreininger er hit'n'miss for den swish-swish lyden man ofte hører på disse ikke nødvendigvis betyr at kjede har strukket seg. BMW kom med en PUMA på dette hvor årsaken til akkurat den lyden der er pga kjedeguidene og de nye variantene fikser dette ved å ha en slags lyddempende materiale montert i seg. 

bmw-n47-timing-chain-problem.thumb.jpg.377b3b3313a4def4db4c2a81d9b35615.jpg

44176804_2213102228925444_6715813659496415232_n.thumb.jpg.1dafb1d901cab3016ad03f594fae1768.jpg

Endret av ///M-ini95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, F25x3 skrev:

Hva koster preventivt vedlikehold? 
Tenk original bil med ca 150’000 KM; girkasse, turbo, register, pumpe.. 

Bilen er nok ikke verdt mer enn et havari med 100’000kr i rep kost. (2013 modell)

Turbo er ikke noe man må skifte preventivt. Sjeldent fører turbohavari til komplett motorhavari. Eneste tilfelle jeg kan se for meg diesel run-away. Finnes folk som leverer overhalte bytteturbo slik at du ikke trenger å kjøpe en ny fra BMW for 20 løk. 

En service på girkasse koster ikke all verdens, og er ganske overkommelig å gjøre selv hvis man først klarer å skifte motorolje.

Bytte av register preventivt har nå blitt så vanlig at det er haugevis med verksteder og privatpersoner som tilbyr dette. Flere som tilbyr denne jobben for under 20k (ref Finn). Det er en veldig fair pris med tanke på mengden jobb det er på en N47/N57. Dette er såklart med uoriginale deler, men det må man ta en vurderingssak på hvorvidt man føler seg komfortabel med. 

HT.pumpe skifte er også rimelig sett i lys av hvor stor kostnaden er hvis det går galt. Du får vel overhalte pumper for 5-6k mener jeg å huske fra dieselgrossisten. 

Så 20' for register og kanskje 12-15' for skift av HT.pumpe ser jeg for meg du kunne kanskje kommet unna med om man leter litt og hører med mer enn bare et verksted. Så må man jo selvfølgelig veie opp om 35-40' i påkost for preventivt vedlikehold er verdt det hvis bilen er verdt 120-150'. Skal du ha bilen lenge, så mener jeg det absolutt er verdt det. 

Fra en som har opplevd HT.pumpe havari, så er jeg mer redd for at registerkjede ryker enn pumpen, selvom ettermæle av pumpen ikke er  billig det heller. Mye kjekkere å bytte dyser og pumpe enn å skifte topp eller verstefall bytte hele motoren. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/2/2023 at 8:26 AM, papertiger said:

Personlig hadde jeg nok ikke skygget banen om bilen i seg selv er bra, men B47-motoren som kom høsten 2014 (på 2015-modellene) har vist seg å være ganske bra. Har samme motor i vår 420xd, og den har vi kjørt fra ca 30000km til nå snaue 140000km over 6 år uten et feilslag på motoren - bank i bordet. Er det langt hopp opp til en slik fra den du ser på?

Eg har B47 motoren, kan ikkje seie noko negativt om den (utenom støyen på tomgang).

Eg har 190hk orginalt, har tuning til ~220hk. Motoren er utruleg sprek og samtidig sterk. Svært lavt dieselforbruk og min har no gått 326.000km uten eit feilslag. Så den motoren kan eg i alle fall varmt anbefale om en først skal ha en firer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Har tidligere fått pris på 10-15k for girkassene flush hos automatgearservice, så det baller på seg. 
Dog har Jaeger sjekket motoren da 3. part sa at det var slakk i reg kjede (hørte dette på tomgang). Jaeger fant ingen feil ved sjekk av dette.. 

frister med noe slikt, Finn kode 311544591

Endret av F25x3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, F25x3 skrev:

Takk for svar! Har tidligere fått pris på 10-15k for girkassene flush hos automatgearservice, så det baller på seg. 
Dog har Jaeger sjekket motoren da 3. part sa at det var slakk i reg kjede (hørte dette på tomgang). Jaeger fant ingen feil ved sjekk av dette.. 

frister med noe slikt, Finn kode 311544591

Jeg hadde en 2012 x3 2,0d som jeg kjørte fra 138000km til 226000km. Hadde ingen store problemer med den, skifta EGR ventil en gang bare.

Skifta ut den med en slik bil som du linker til på Finn, i oktober. Akkurat samme farge og utstyr, men har gått mye lengre. Den har nå passert 180000 km, men kjennes nesten ut som ny enda. Virker veldig moderne, og er god og komfortabel å kjøre. Motoren på 190 hk er akkurat passe sprek. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er godt å høre solskinnshistorier fra folk som har eid disse bilene og attpåtil kjørt langt. Er vel en i Norge som har kjørt over 300' før han byttet kjede og pumpe preventivt.

Jeg personlig har byttet både lille turboen (kjent svakhet på 25d N47) og HT.pumpe (også kjent svakhet) ila c.a 130'km. Turboen var en fabrikkny originalturbo fra BorgWarner (uten BMW logo) og kostnaden den gang med pakninger/slanger ble rundt 13'. HT pumpe havariet kostet meg c.a 30'000,- hvor på sprellny pumpe fra BMW stod for c.a 18'500,-. Dette er naturligvis kun delekostnad. 

Alt av preventive tiltak er blitt gjort, og mye mer enn den gjennomsnittlige eier, og alikevel har jeg opplevd to av tre kjente (og dyre) havarier. Da klarer jeg liksom ikke å unngå å opplyse om farene ved å eie en slik bil, selvom flere har vært heldige, så er det nok av folk som har vært uheldige. Selv de som faktisk har tatt ekstra oljeskift, ikke kjørt motor hardt når kald eller aldri kjørt tanken tom for diesel. 

For min del har jeg kommet svært greit ut av det da jeg skrur selv. Dermed skjønner jeg at svarene mine blir litt farget utifra det når jeg sier at det bare er å bytte komponenter før de havarerer, og at 45' i preventive tiltak er "innafor" og "verdt det". Forstår godt også at ikke alle har kunnskapen, muligheten eller midlene til å fikse det selv og må bruke verksted. 

Før sommer nå var jeg med på å montere M-Sport kit på en 2012 F10 520d som hadde kjørt rett over 200' på tellern. En lykkelig 18-19 åring har kjøpt det han anser som drømmebil, og skal bygge om til M-Sport. Første jeg la merke til da motoren startet, var en forferdelig raklelyd i to-tre sekunder før kjedestrammeren fikk bygget nok trykk til å holde kjedet tight. Dette var attpåtil inne, i 20 grader og bilen var ikke kald en gang da den hadde blitt kjørt 20 min før den ble parkert. Eieren hadde ikke peiling på at motoren hadde den ulyden en gang, og hadde sikkert lest seg opp på at så lenge du gjør det og det - så får du ikke havari. Enden på visa ble at han booket inn time for skift av kjede hos ene fyren på Finn som tilbyr rep, og bilen fungerer etter det jeg vet enda. Da er det bare å stille seg spørsmålet, hvordan kan man anbefale en N47 motorisert bil til en sånn fyr? Hadde jeg ikke sagt ifra, hadde den bilen der mest sannsynlig blitt solgt som delebil nå, for den ulyden var ikke god. Et par kaldstarter i minusgrader, og det kjedet hadde ryki tvers av. 

Derfor sier jeg at man må tenke seg om før man kjøper en slik bil, med mindre kjedet er bytta - eller man har planer om å ta seg av det selv. Jeg hadde ikke klart å selge inn en 10 år+ gammel bil med N47 (eller N57 med høy km.stand for den saks skyld) til en uviten/ikke bilkyndig person og tenke at dette går bra siden det har gått bra for flere. Jeg vet veldig godt hvem som da hadde fått en tekstmelding den dagen bilen havarerer 🙃

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ledningsnett er også en svakhet på disse bilene (x3 2010-15?) det ble fikset på goodwill av bmw etter tips her inne. Så er mye dyrt som kan gå i stykker med denne modellen x3. Glad du er fornøgd med din nye, jeg er veldig fornøgd med x3 så ønsker meg en sånn igjen.


Så skal det sies at vindusheisene gikk adiundans i for litt siden, 13 løk for to nye heiser og programmering + arbeid… Da er ikke 20 for bytte av kjedestrammer så ille. 

Skal ikke overta tråden med x3 biler og lignende. Det er veldig kjekt med mekanikere som deler av sin kunnskap her inne - takk for info ///m-ini95 😊👍🏼 

edit: veldig interessant å lese på adc vehichle services! Synes det høres rimelig ut alt arbeidet som blir gjort og på så kort tid?

Se vedlagt bilde, rundt 1400 pund for girkasse og bytte av timing chain (antar dette er reg kjede og alt som hører til her)

IMG_8645.jpeg

Endret av F25x3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, F25x3 skrev:

edit: veldig interessant å lese på adc vehichle services! Synes det høres rimelig ut alt arbeidet som blir gjort og på så kort tid?

Se vedlagt bilde, rundt 1400 pund for girkasse og bytte av timing chain (antar dette er reg kjede og alt som hører til her)

Ja prisen er det ikke noe å si på, men det blir vel påvirket av to ting ser jeg for meg.

- Timesprisen på arbeid i UK er vel ikke helt som norsk pris

- At de er så rutinerte på slike registerkjede jobber med motor ut/inn, slik at det gjøres på et 8t skift. Det må jo nesten bli billigere da enn å betale en annen 15-16t for samme jobben

Utifra hva jeg har sett så bruker de vel IWIS deler, som også er originalt på disse bilene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...