Gå til innhold

Webasto

Sondrer
 Share

Anbefalte innlegg

1 time siden, Sondrer skrev:

Hei, lurer på bruk av webasto på 5 serie 16mod. Hvor lenge burde den stå på for å forhindre soting? 
Bruker det mye drivstoff? 
varmer den blokka samtidig som kupé? Andre ting man burde passe på?

Jeg skal være forsiktig med å uttale meg, men det finnes noen erfaringer her:  webastodiskusjon rundt om den varmer blokka eller ei. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sondrer skrev:

Hei, lurer på bruk av webasto på 5 serie 16mod. Hvor lenge burde den stå på for å forhindre soting? 
Bruker det mye drivstoff? 
varmer den blokka samtidig som kupé? Andre ting man burde passe på?

På så ny bmw går den kun som parkvarme, og bår du starter bilen etter å satt på parkvarme så går den ut tiden

webasto yter 5kw, 1 liter diesel er 10kwh

pga utslippskrav iforhold til euro6 så går den kun som kupevarmer, varmer ikke motor. Den går altså ikke som kjørevarmer

men har du slått den på rett før du reise så regner jeg med den åpner opp spjellet til motor likevell

den fungerer ikke om du har noe særlig under kvart tank

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, Ingvaldsen said:

webasto yter 5kw, 1 liter diesel er 10kwh

pga utslippskrav iforhold til euro6 så går den kun som kupevarmer, varmer ikke motor. Den går altså ikke som kjørevarmer

Men sidan virkningsgrada ikkje er 100% så er forbruket litt høgare. Sist eg såg på en sånn så meina eg det stod 0.62l/time på den.

Ganske sikker på at den vil forvarme motoren. Det er jo det som er normalt, at det sirkulerar gjennom varmeapparatet og motoren. Fordelen med det er at utsleppa frå motoren går ned når den blir fortare driftsvarm.

Endret av TurboJens
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, TurboJens skrev:

Men sidan virkningsgrada ikkje er 100% så er forbruket litt høgare. Sist eg såg på en sånn så meina eg det stod 0.62l/time på den.

Ganske sikker på at den vil forvarme motoren. Det er jo det som er normalt, at det sirkulerar gjennom varmeapparatet og motoren. Fordelen med det er at utsleppa frå motoren går ned når den blir fortare driftsvarm.

Webasto selv sier c.a 0.6l per time, så det er helt korrekt.

Den skal i utgangspunktet ikke forvarme motor, for ellers ville det ikke vært montert en sperreventil der. Er ulike årsaker til hvorfor BMW har valgt å gjøre det slik, men default er at den varmer kun kretsen som går til kupé.

1311886026_Screenshot_20230811_112435_SamsungInternet.thumb.jpg.e5c50f0f7f4a80de46ddb3e27ba3b0f5.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, TurboJens skrev:

bmw startet sluttet med det å forvarme motor på e90, e60, e70... siden den gang har det vært en ventil som deler kretsen i 2 så webasto varmer kun kupe. e39, e38, e55 - generasjonen er siste som fikk forvarmet motor ved parkvarme.  kjørevarmer ble det slutt på når euro 6 modellene kom på diesel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...