Gå til innhold

Type bensin på sugemotor N52B30


Lars S
 Share

Anbefalte innlegg

Kjøpte en 2007 mod Z4 nå nylig med 3l 265hk, og fylte først 98 oktan E5, så våknet gjerrigknarken i meg, så neste fylling ble med 95 E10. Synes den virket kvikkere med 98 på tanken, men vet ikke om dette er noe jeg innbiller meg. Hva kjører folket på og noen som har merket noen forskjell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører nå normalt med 98 på min N52B30. I krisetilfeller fylles det en skvett 95. Men nå før jeg satt den inn til vinterlagring har jeg passet på å kjøre de tre siste tankene med 98. Og står nå smekkfull. Merker heller ikke noe særlig forskjell, men sover bedre om natta 😅

Endret av StigJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis bilen er en bruksbil som brukes ofte så kan man fint kjøre 95 E10 på den, BMW har godkjent E10 bensin for alle sine modeller produsert etter 2001. I USA har de også hatt E10 bensin siden 90 tallet og tatt i betraktning at N52 er en smør og brød motor som sto i alt av BMW over der i mange år så tror jeg ikke det skal by på utfordringer. Bruker du derimot av og til og at den fort kan stå i korte til lange perioder så ville jeg absolutt ha kjørt 98 på den. 

Jeg har samme motoren selv i min E87 130i og jeg prioriterer å fylle 98, mest som ett bidrag for å holde etterspørsel etter 98 i mitt område oppe. Men dette er en bil vi bruker hver dag og de gangene bensinen er veldig dyr så hender det at det blir en tank med 95.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, E.C. skrev:

Tenker du først og fremst på ytelse pga oktantall eller innblanding av etanol i RON95 som enkelte mener kan være problematisk? 

Jeg har sjekket at BMW sier at alle sine motorer kan bruke 95 E10 bensin, og tenker at ved vinterlagring skal tanken fylles helt med 98 oktan for å sikre at det blir minst mulig vann i bensinen. Det er jo mindre energi i bioetanol enn bensin så når andelene bio går opp så vil sikkert ytelsene på bilen gå noe ned, men om det er merkbart er jo ikke sikkert. Mitt spm i denne tråden var egentlig om dere merker noen forskjell på ytelser med denne nye 95 E10 mot 98 E5, men andre vurderinger rundt dette er jo også interessant selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Manglende energimengde vil i så fall kompenseres med høyere innsprøytet mengde drivstoff. Ser ikke at det skal være et problem på original motor. Om forbruket skulle gå opp marginalt som følge av dette så tror ikke jeg at man henter prisdifferansen mot 98. Hadde 95 og 98 kostet det samme derimot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en bil man er glad i ville jeg fulgt nøye med på slanger selv om bmw sier det er ok. 

 

Skumleste greia med etanol er jo dette med slanger/sprekker/lekkasje  Har selv gått over til å bruke https://gundersenmotorsport.no/butikk/slanger-og-koblinger/slanger-ror/drivstoff-olje-slanger/bensinslange-r9-push-on-63-mm-etanol-godkjent/

 

Har prøvd det meste før denne. Tess sentralt har denne, og sa det er eneste slangen dem har som tåler e10. Bare synd få senter vet om dette/slangen. Kjøpte første partiet mitt hos tess, men billigere hos gundersen.  Vart også lei selgeren på tess som mente vanlig slange var ok for det hadde dem solgt i alle år. Jau. 

Man bør nok også planlegge for at det kan komme etanol i 98, slik tenker ivertfall jeg. 

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...