Gå til innhold

Godkjennelse av allerede ombygd bil.


HakonLimseth
 Share

Anbefalte innlegg

Hei! Fikk en mulighet her om dagen som er vanskelig å takke nei til, en ferdig ombygd E36 med M54B30 motor. Det er bare ett eneste stort problem, bilen er ikke godkjent ombygd... Spørsmålene mine blir da som følger, er det mulig å søke om ombygging selv om motoren allerede er satt inn, og er det mulig å få den godkjent?

Info om bilen:

Opprinnelig en 316i, med M43B16 motor. (Vekt ~133kg)

Motor som er satt inn er en M54B30, som ifølge litt googling ikke veier mer enn om lag 140kg, så det å overskride totaltvekt skjer nok ikke. 

Dette er det jeg har av info om bilen hittil, men kan sikkert skaffe mer. Jeg har aldri søkt om å bygge bil før eller for så vidt vært i kontakt med svv før, så all hjelp settes stor pris på! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Otis skrev:

Understell? Det må dokumenteres av hva som er passende for motoren/hk. Og hvilke motorer som chassis kan bli levert med.

Spurte han hva i understellet som var byttet, og da fikk jeg til svar at bremsene foran var byttet ut til 325 bremser. Regner vel med at det er mer enn det som må til for å få godkjent motoren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke motorvekta alene som potensielt vil vippe over dine godkjente akselvekter. Større radiator, grovere bremser, grovere girkasse må som regel regnes inn også. Når det er sagt så er det en del som må byttes ut på en 316i for at den skal være "egnet" effekten fra en M54B30. Effekten faller et sted midt mellom en 328i og en 3.0 M3, så for enklest mulig godkjenning bør understell og drivverk være mest likt disse (helst den oppover, altså 3.0 M3 og det er jo ikke billig). Mye på E36'er er likt, men f.eks. 316i har vel trommelbrems bak om jeg husker rett. Så er det det med å godkjenne i etterkant. SVV liker som regel ikke det i det hele tatt og du vil uansett behøve å hoste opp papirer på hvor motor kommer fra. Virker ikke som et bygg særlig tilrettelagt for godkjenning dette her og det gjenspeiler seg sikkert i den gode prisen du får på bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, E.C. skrev:

Det er ikke motorvekta alene som potensielt vil vippe over dine godkjente akselvekter. Større radiator, grovere bremser, grovere girkasse må som regel regnes inn også. Når det er sagt så er det en del som må byttes ut på en 316i for at den skal være "egnet" effekten fra en M54B30. Effekten faller et sted midt mellom en 328i og en 3.0 M3, så for enklest mulig godkjenning bør understell og drivverk være mest likt disse (helst den oppover, altså 3.0 M3 og det er jo ikke billig). Mye på E36'er er likt, men f.eks. 316i har vel trommelbrems bak om jeg husker rett. Så er det det med å godkjenne i etterkant. SVV liker som regel ikke det i det hele tatt og du vil uansett behøve å hoste opp papirer på hvor motor kommer fra. Virker ikke som et bygg særlig tilrettelagt for godkjenning dette her og det gjenspeiler seg sikkert i den gode prisen du får på bilen.

Var nok litt for godt til å være sant ja... Diffen var sveist i tillegg, så denne var nok tiltenkt drifting. Syntes det var nokså ergelig, da bilen er ganske strøken. Kun 3 eiere, og ikke gått lengre enn 113kkm... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis bilen er kjørt så lite og er såpass strøken, så kan det muligens være verdt å starte prosessen på ny? Finne en M52B28 istedenfor og bygge om derifra. Da slipper du å legge deg etter E36 M3 som mal for godkjenning, og 328 komponenter bør ikke være vanskelig eller dyrt å få tak i. For å ikke snakke om at SVV setter mye mer pris på et prosjekt hvor de blir informert på forhånd og ikke etter at alt er bygd ferdig. 

Da har du en fin og strøken E36 med 6'er, som i godkjent format er mye mer verdt enn et potensielt drifting-bygg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i det, men 328 komponenter er litt opp i pris de også. Jeg planla ombygg av en 320iA til 328i manuell. Motor + tilhørende blir fort 30-40k nå om dagen. 328 skal ha den store diffen og stikkakslingene, + den samme kassa som m3 3.0, ventilerte bremser, dobbel eksos... Blir litt deler som er kun felles med 325 eller m3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Reef89 skrev:

Ellers stå jo det meste her:
Statens vegvesen

Har allerede lest så vidt det var på statens vegvesen, men der stod det klart og tydelig "Du må søke før du starter en større ombygging" angående motorbytte og andre større endringer. Problemet er jo igjen det at bilen har allerede blitt bygget om, uten at det har blitt søkt om. 

Har sett litt på finn angående deler til videre oppgradering av bremser og girkasse. Bremsene ligger på 5900,- inkl. alt som sitter på spindel, og kassa ligger på 4000,-. Kanskje det kunne vært en mulighet? Er vel langt i fra alt man trenger, men det er en start. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men før en leiter etter masse deler osv. så ville jeg no hørt med SVV først om dette faktisk er mulig å i heletatt kunne bli godkjent, selv om du monterer inn masse deler. .. bilen er alleredet ombygd uten å søke. Er det mulig å få dette godkjent?  det er bla. spørsmålet du må stille de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...