525TDSA Skrevet Oktober 16, 2023 Share Skrevet Oktober 16, 2023 (endret) Hei, er det noe spes å sjekke før en kjøper en bruktimportert slik? Endret Oktober 16, 2023 av 525TDSA Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
525TDSA Skrevet Oktober 16, 2023 Forfatter Share Skrevet Oktober 16, 2023 Er det bare 3 års garanti på bruktimporterte biler? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jarod Skrevet Oktober 16, 2023 Share Skrevet Oktober 16, 2023 9 minutter siden, 525TDSA skrev: Er det bare 3 års garanti på bruktimporterte biler? Fra Tyskland er d 3 års fabrikkgaranti på BMW’er registrert etter 01.11.2016. Før dette var d 2 år. Noen kan ha ytterligere garanti gjennom BMW Repair Inclusive avtaler. I Sverige er d fortsatt 2 år, men noen av bilene kan ha Repair Inclusive garanti som gir ytterligere 1-3 år. 525TDSA reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
525TDSA Skrevet Oktober 17, 2023 Forfatter Share Skrevet Oktober 17, 2023 (endret) 10 hours ago, Jarod said: Fra Tyskland er d 3 års fabrikkgaranti på BMW’er registrert etter 01.11.2016. Før dette var d 2 år. Noen kan ha ytterligere garanti gjennom BMW Repair Inclusive avtaler. I Sverige er d fortsatt 2 år, men noen av bilene kan ha Repair Inclusive garanti som gir ytterligere 1-3 år. Takk for info, vi er heldige i Norge da. Da blir vel ikke bilen kalt inn for oppdatering av EGR o.l heller da? Det er det vel BMW Norge som gjør, og importerte biler går da utenom og blir ikke fanget opp? Endret Oktober 17, 2023 av 525TDSA Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ampera Skrevet Oktober 17, 2023 Share Skrevet Oktober 17, 2023 19 minutter siden, 525TDSA skrev: Takk for info, vi er heldige i Norge da. Da blir vel ikke bilen kalt inn for oppdatering av EGR o.l heller da? Det er det vel BMW Norge som gjør, og importerte biler går da utenom og blir ikke fanget opp? Det er ikke riktig, jeg har en brukt import bil fra 2015, denne fikk jeg innkalling til retting av airbag nå i 2023. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
525TDSA Skrevet Oktober 17, 2023 Forfatter Share Skrevet Oktober 17, 2023 (endret) 5 hours ago, Ampera said: Det er ikke riktig, jeg har en brukt import bil fra 2015, denne fikk jeg innkalling til retting av airbag nå i 2023. Jøss. fikk du innkalling fra BMW Norge? Da er det vel bare garantitiden som er ulempen? Jeg ser forresten at importbilen har DAB antenne i frontruta, litt overraskende på en 2018 modell. Endret Oktober 17, 2023 av 525TDSA Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TurboJens Skrevet Oktober 17, 2023 Share Skrevet Oktober 17, 2023 3 hours ago, 525TDSA said: Jøss. fikk du innkalling fra BMW Norge? Da er det vel bare garantitiden som er ulempen? Jeg ser forresten at importbilen har DAB antenne i frontruta, litt overraskende på en 2018 modell. Tilbakekallingskampanjar er ikkje noko importør/fabrikk gjere for å vere grei, det er kanskje ikkje like strengt som i Amerika men trur dei må gjere det, men i alle fall så hentar dei informasjon frå kjøretøyregisteret for å finne bilane det gjeld. Så kva land bilen var førstegangsregistrert i har nok ikkje noko å seie i denne sammenhengen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
525TDSA Skrevet Oktober 17, 2023 Forfatter Share Skrevet Oktober 17, 2023 Er det sånn at bilen må på service hos Bilia eller Bavaria for å få registrert servicen i bilen? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars89 Skrevet Oktober 17, 2023 Share Skrevet Oktober 17, 2023 (endret) Finnes en god del verksteder som får lagt inn service i det digitale serviceheftet, f.eks gjennom GS-systemet. https://www.gsbildeler.no/kundeservice-gs_partnerverksted Endret Oktober 17, 2023 av Lars89 525TDSA reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
525TDSA Skrevet Oktober 18, 2023 Forfatter Share Skrevet Oktober 18, 2023 17 hours ago, Lars89 said: Finnes en god del verksteder som får lagt inn service i det digitale serviceheftet, f.eks gjennom GS-systemet. https://www.gsbildeler.no/kundeservice-gs_partnerverksted Ok. Jeg har hatt min i3 hos en av disse og fikk beskjed om at den måtte til BMW verksted for å få det lagt inn i bilen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
papertiger Skrevet Oktober 18, 2023 Share Skrevet Oktober 18, 2023 59 minutes ago, 525TDSA said: Ok. Jeg har hatt min i3 hos en av disse og fikk beskjed om at den måtte til BMW verksted for å få det lagt inn i bilen. Jeg bruker uavhengige ///Moe Auto her i Stavanger på mine biler, der ligger alt inne i systemet etterpå. I stedet for den femsifrede verkstedkoden til BMW så står det MOEAUTO. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TurboJens Skrevet Oktober 18, 2023 Share Skrevet Oktober 18, 2023 1 hour ago, papertiger said: Jeg bruker uavhengige ///Moe Auto her i Stavanger på mine biler, der ligger alt inne i systemet etterpå. I stedet for den femsifrede verkstedkoden til BMW så står det MOEAUTO. Problemet er vel at om du reiser til BMW og tar service så forsvinne alt igjen om eg har forstått det rett. Men service? Aldri brydd meg om, tok ein service eller to sidan det var gratis, men så fort garantien gjekk ut så er det heilt fullstendig verdilaust å ta ein orginal service. Gjere sjølv er tingen. Ellers så blir skifte av bremseklossar, bremsevæske, motorolje osv. registrert i telleverket i bilen sjølv om det ikkje viser i iDrive med dato og km.stand. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Oktober 18, 2023 Share Skrevet Oktober 18, 2023 Mange som kan utføre service like bra om ikke bedre enn et verksted, men om man tenker å videreselge bilen på noe tidspunkt så er det en andel av potensielle kunder som forsvinner pga. manglende verkstedservice. Verksted har per definisjon minimum kompetansekrav i motsetning til hvermannsen. Tenk noe så enkelt som drivstoffilter på n47. "Alle" kan jo bytte filteret, men ikke alle har diagnoseverktøy til å prime systemet før oppstart. Blir fort kjedelig å tørrkjøre en cp4, så fantastisk som den allerede er. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///M-ini95 Skrevet Oktober 18, 2023 Share Skrevet Oktober 18, 2023 (endret) 43 minutter siden, TurboJens skrev: Problemet er vel at om du reiser til BMW og tar service så forsvinne alt igjen om eg har forstått det rett. Men service? Aldri brydd meg om, tok ein service eller to sidan det var gratis, men så fort garantien gjekk ut så er det heilt fullstendig verdilaust å ta ein orginal service. Gjere sjølv er tingen. Ellers så blir skifte av bremseklossar, bremsevæske, motorolje osv. registrert i telleverket i bilen sjølv om det ikkje viser i iDrive med dato og km.stand. Antar verkstedet har tilgang til AOS portalen hos BMW, så den blir ikke slettet slik den gjør hvis du bruker 3.partsprogramvare. Servicehistorikken blir lastet opp online, ikke bare registrert fysisk i bil. Ellers enig med deg at selvgjort er velgjort. Det har jeg praktisert selv, men jeg ser også nytten av å bruke verksted utenfor 5 års garantien. Tenker da på rustgaranti, men også at serviceprisene hos BMW (utifra hva jeg ser andre poster her) virker helt OK sammenlignet med andre premiummerker. Og for mange er det "stempelet i boka" verdt de pengene det koster å sende til Bavaria/Bilia. Ellers veldig fint poeng som @E.C.kommer med her, at man ikke alltids gå god for at den som skrur på bilen nødvendigvis gjør alt etter boken. Det er sånn sett en risiko som er verdt det desto mer verdiløs bilen blir, men ikke på en som koster mange hundre tusen. Da skal du isåfall kjenne personen som har lagt inn arbeidet på bilen. Edit: Ofte er det også kampanjer som ikke nødvendigvis er av kritisk art hvor en får brev hjem (les: EGR aksjon). Disse går man glipp av ved å ikke levere bilen, slik at man eventuelt må grave sjøl og spørre om dem selv. Slik er det iallefall hos oss, antar at det er samme med BMW. Endret Oktober 18, 2023 av ///M-ini95 E.C. reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
525TDSA Skrevet Oktober 18, 2023 Forfatter Share Skrevet Oktober 18, 2023 22 minutes ago, E.C. said: Mange som kan utføre service like bra om ikke bedre enn et verksted, men om man tenker å videreselge bilen på noe tidspunkt så er det en andel av potensielle kunder som forsvinner pga. manglende verkstedservice. Verksted har per definisjon minimum kompetansekrav i motsetning til hvermannsen. Enig der, mange blir skeptisk hvis de ikke kjenner/stoler på selger, noe man sjeldent gjør Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå