Gå til innhold

BMW 320d XDrive 2018 M-sport


525TDSA
 Share

Anbefalte innlegg

9 minutter siden, 525TDSA skrev:

Er det bare 3 års garanti på bruktimporterte biler?

Fra Tyskland er d 3 års fabrikkgaranti på BMW’er registrert etter 01.11.2016. Før dette var d 2 år. Noen kan ha ytterligere garanti gjennom BMW Repair Inclusive avtaler. 

I Sverige er d fortsatt 2 år, men noen av bilene kan ha Repair Inclusive garanti som gir ytterligere 1-3 år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Jarod said:

Fra Tyskland er d 3 års fabrikkgaranti på BMW’er registrert etter 01.11.2016. Før dette var d 2 år. Noen kan ha ytterligere garanti gjennom BMW Repair Inclusive avtaler. 

I Sverige er d fortsatt 2 år, men noen av bilene kan ha Repair Inclusive garanti som gir ytterligere 1-3 år. 

Takk for info, vi er heldige i Norge da. Da blir vel ikke bilen kalt inn for oppdatering av EGR o.l heller da? Det er det vel BMW Norge som gjør, og importerte biler går da utenom og blir ikke fanget opp?

Endret av 525TDSA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, 525TDSA skrev:

Takk for info, vi er heldige i Norge da. Da blir vel ikke bilen kalt inn for oppdatering av EGR o.l heller da? Det er det vel BMW Norge som gjør, og importerte biler går da utenom og blir ikke fanget opp?

Det er ikke riktig, jeg har en brukt import bil fra 2015, denne fikk jeg innkalling til retting av airbag nå i 2023.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Ampera said:

Det er ikke riktig, jeg har en brukt import bil fra 2015, denne fikk jeg innkalling til retting av airbag nå i 2023.

 

Jøss. fikk du innkalling fra BMW Norge?

Da er det vel bare garantitiden som er ulempen? Jeg ser forresten at importbilen har DAB antenne i frontruta, litt overraskende på en 2018 modell.

Endret av 525TDSA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, 525TDSA said:

Jøss. fikk du innkalling fra BMW Norge?

Da er det vel bare garantitiden som er ulempen? Jeg ser forresten at importbilen har DAB antenne i frontruta, litt overraskende på en 2018 modell.

Tilbakekallingskampanjar er ikkje noko importør/fabrikk gjere for å vere grei, det er kanskje ikkje like strengt som i Amerika men trur dei må gjere det, men i alle fall så hentar dei informasjon frå kjøretøyregisteret for å finne bilane det gjeld. Så kva land bilen var førstegangsregistrert i har nok ikkje noko å seie i denne sammenhengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, Lars89 said:

Finnes en god del verksteder som får lagt inn service i det digitale serviceheftet, f.eks gjennom GS-systemet. 

https://www.gsbildeler.no/kundeservice-gs_partnerverksted

Ok. Jeg har hatt min i3 hos en av disse og fikk beskjed om at den måtte til BMW verksted for å få det lagt inn i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutes ago, 525TDSA said:

Ok. Jeg har hatt min i3 hos en av disse og fikk beskjed om at den måtte til BMW verksted for å få det lagt inn i bilen.

Jeg bruker uavhengige ///Moe Auto her i Stavanger på mine biler, der ligger alt inne i systemet etterpå. I stedet for den femsifrede verkstedkoden til BMW så står det MOEAUTO.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, papertiger said:

Jeg bruker uavhengige ///Moe Auto her i Stavanger på mine biler, der ligger alt inne i systemet etterpå. I stedet for den femsifrede verkstedkoden til BMW så står det MOEAUTO.

Problemet er vel at om du reiser til BMW og tar service så forsvinne alt igjen om eg har forstått det rett.

Men service? Aldri brydd meg om, tok ein service eller to sidan det var gratis, men så fort garantien gjekk ut så er det heilt fullstendig verdilaust å ta ein orginal service. Gjere sjølv er tingen.

Ellers så blir skifte av bremseklossar, bremsevæske, motorolje osv. registrert i telleverket i bilen sjølv om det ikkje viser i iDrive med dato og km.stand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange som kan utføre service like bra om ikke bedre enn et verksted, men om man tenker å videreselge bilen på noe tidspunkt så er det en andel av potensielle kunder som forsvinner pga. manglende verkstedservice. Verksted har per definisjon minimum kompetansekrav i motsetning til hvermannsen.

Tenk noe så enkelt som drivstoffilter på n47. "Alle" kan jo bytte filteret, men ikke alle har diagnoseverktøy til å prime systemet før oppstart. Blir fort kjedelig å tørrkjøre en cp4, så fantastisk som den allerede er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, TurboJens skrev:

Problemet er vel at om du reiser til BMW og tar service så forsvinne alt igjen om eg har forstått det rett.

Men service? Aldri brydd meg om, tok ein service eller to sidan det var gratis, men så fort garantien gjekk ut så er det heilt fullstendig verdilaust å ta ein orginal service. Gjere sjølv er tingen.

Ellers så blir skifte av bremseklossar, bremsevæske, motorolje osv. registrert i telleverket i bilen sjølv om det ikkje viser i iDrive med dato og km.stand.

Antar verkstedet har tilgang til AOS portalen hos BMW, så den blir ikke slettet slik den gjør hvis du bruker 3.partsprogramvare. Servicehistorikken blir lastet opp online, ikke bare registrert fysisk i bil.

Ellers enig med deg at selvgjort er velgjort. Det har jeg praktisert selv, men jeg ser også nytten av å bruke verksted utenfor 5 års garantien. Tenker da på rustgaranti, men også at serviceprisene hos BMW (utifra hva jeg ser andre poster her) virker helt OK sammenlignet med andre premiummerker. Og for mange er det "stempelet i boka" verdt de pengene det koster å sende til Bavaria/Bilia. 

Ellers veldig fint poeng som @E.C.kommer med her, at man ikke alltids gå god for at den som skrur på bilen nødvendigvis gjør alt etter boken. Det er sånn sett en risiko som er verdt det desto mer verdiløs bilen blir, men ikke på en som koster mange hundre tusen. Da skal du isåfall kjenne personen som har lagt inn arbeidet på bilen.

Edit:

Ofte er det også kampanjer som ikke nødvendigvis er av kritisk art hvor en får brev hjem (les: EGR aksjon). Disse går man glipp av ved å ikke levere bilen, slik at man eventuelt må grave sjøl og spørre om dem selv.

Slik er det iallefall hos oss, antar at det er samme med BMW. 

 

Endret av ///M-ini95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutes ago, E.C. said:

Mange som kan utføre service like bra om ikke bedre enn et verksted, men om man tenker å videreselge bilen på noe tidspunkt så er det en andel av potensielle kunder som forsvinner pga. manglende verkstedservice. Verksted har per definisjon minimum kompetansekrav i motsetning til hvermannsen.

Enig der, mange blir skeptisk hvis de ikke kjenner/stoler på selger, noe man sjeldent gjør ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...