Gå til innhold

Prosjektbil BMW 320D 2007


Stanipanini
 Share

Anbefalte innlegg

Har fått tatt over "hagenissen" til min svigerfar. Bilen er en BMW 320D 2007. Rundet 60000km og fremstår som ny i lakk og interiør. Bilen har nå stått i hagen hans i ca 7 år. Etter at turbo røyk.  Det er egentlig alt jeg vet om bilen pr nå.  I og med at vi fikk denne bilen gratis var tanken å bruke et par år på å fixe og gi den til datteren når hun fyller 18. 

Hvor bør jeg egentlig starte her? Turbo er jo en liten investering, og med tanke på at den har stått ute er det nok en del annet som  kan forfalle med åra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Stanipanini skrev:

Er det risikofylt å starte den med defekt turbo. Fare for at motorn har "rusta" fast feks?ser jo også det må gjøres noe med bremseskiver,batteri bla. 

Vet ikke hvordan turboen havarerte, men du risikerer i verstefall diesel run-away hvis det er mye olje i systemet som følge av havariet. Skader nok ikke å demontere intercoolerslanger for å sjekke/tømme for olje.

Ville prøvd å turne for hånd først med en stor nok latarm. Eventuelt ta ut dysene og spraye noe "fogging oil" når du skal turne den rundt så du får litt smøring rundt i sylinderen. 

Vet ikke hvordan det er på e90, men på de eldre M47 (type E46) så var ofte filteret til veivhusventilasjon årsaken til hvorfor mange fikk turbohavari. Hvis det er filter type på denne, så vil jeg legge et nytt slikt på listen over deler som bør byttes. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Olaandref said:

Er det turboen som har havarert? Eller kan det være aktuatoren som det var på min 320D? Måtte skifte turboen da og, men det var ikke slik at jeg ikke kunne starte bilen på grunn av det.

Det jeg  vet var  at den mistet effekt, og at svigerfar var å pratet med et verksted som mente det var turbo havari. Jeg tror det er kjørt flere mil etter den mistet effekten. Nå er ikke han noe ekspert, og det er heller ikke  jeg snarerere tvert i mot :-). De har jo kjørt den opp i hagen. Jeg vet også at han brukte å starte den et par ganger i året helt til batteriet tok kvelden. Jeg vurderte å gå til anskaffelse av diagnose verktør for å kunne hente ut feilkoder som ligger på den. Men de forsvinner kanskje vet power lost? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Hei igjen. Liten oppfølger av denne tråden. 

Har nå byttet alle vesker i bilen, dro i rundt motoren manuelt og den gikk fint. Har montert ny turbo, glødeplugger (3 stk, da den ene satt så mye at jeg ikke turte å vri mer) Renset egr og luft manifold. Har også fjernet innmat i dpf men ikke montert eksos enda. Fylt ca 20l diesel, den var så og si tom.

Forsøkt å starte den i dag, motor snurrer og alt virker relativt normalt bortsett fra at den ikke starter.. Kommer eksos fra motor når jeg kjører starter men motor tenner ikke. Forsøkt med en dusj startgass og da var den etter i 1-2 sec. Bilen står fortsatt oppjekket på fronten. løftet ca halv meter. Kan det være nok til at den ikke får drivstoff?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/8/2024 at 6:09 PM, Kvasi said:

Bør unngå startgass på dieselbil. 

Kan være flere ting, pumpe i tank og startsperre er kanskje de jeg ville tenkt på først. 

Jeg ville antatt om det hadde vært problemer med startsperre, hadde den ikke dratt i rundt motor? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Stanipanini skrev:

Jeg ville antatt om det hadde vært problemer med startsperre, hadde den ikke dratt i rundt motor? 

Ved startsperre inne så klikket min kun på starter hvertfall og starter slo ikke inn .

Uansett spennende det fremover og håper du får liv Iden .

Mange flinke folk her som kan guide deg videre😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, sveigis said:

Ved startsperre inne så klikket min kun på starter hvertfall og starter slo ikke inn .

Uansett spennende det fremover og håper du får liv Iden .

Mange flinke folk her som kan guide deg videre😊

Da konkluder jeg med at det ikke er noe trøbbel med startsperre, skrudde løs de små rørene som går inn på dysene i dag, for å se om det kom diesel når jeg filet på starteren. Det kom ingen ting... Forsøkte også å sette strøm på pumpa under baksete, men hørte ikke at den startet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...