Gå til innhold

Min 02 525D M-Sport - Nå på rett understell igjen

Share

Anbefalte innlegg

Det skal godt gjøres å finne en ettermarkeds leverandør som leverer deler i samme kvalitet ja. Har egentlig sagt det siden den første E39'en jeg handla; om du bryr deg nok til å handle original/OEM deler, så har du en evighetsmaskin. Handler du billige deler er det kjappeste veien å gjøre verdens beste kjøremaskin om til en delebil.

synes forsåvidt det er noe gøyalt i det at den første originaldelen jeg må bytte på bilen grunnet slitasje er intet mindre enn 23 år gammel😂

temperaturen ser mye bedre ut etter kjøreturen til jobb i dag på ca. 15 minutter, kommer seg faktisk opp i driftstemp nå under dagligdags bruk.

IMG_0513.thumb.jpeg.9ac1df64051d88bc514105df199e4737.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Feriedagbok 1: tok turen sørover til Molde-området, har allerede lagt ned et par tusen kilometer på det nye understellet, men må si at det gjorde seg sinnsykt bra på langtur også, bilen ligger som en drøm på veien!IMG_0607.thumb.jpeg.8177108227cdbc8f85680da4d3028f8f.jpeg

underveis så handla jeg meg et sett til med bakfelger og en framfelig til, planen med dette var rett og slett at jeg kunne hive over dekkene på de nye bakfelgene, så blir det fort mye enklere å lakkere de gamle så jeg slipper svarte bakfelger. Framfelgen var så jeg slipper å ha med et vinterhjul i reserve.

Dette gir også mulighet for å kjøre 9,5J hele veien rundt om jeg noen gang føler for det.

når jeg kom fram møtte jeg en gammel kjenning fra forumet her, nemlig selveste Magda som tidligere hørte til @RemyNG

IMG_0612.thumb.jpeg.e9964256ae751342e41375b2c5b9251f.jpeg

hun lever enda i beste velstående!🥳

IMG_0610.thumb.jpeg.601f1ec01d57934db0a4a42f32dcb09b.jpeg

mye fint landskap nedover her, er noe helt annet enn trøndelag ihvertfall.

etter ei natt på hotell i Molde, så ble det nye dekk på nye felger, og utseendet på bilen ble fort løfta 10 hakk bare av det .

IMG_0617.thumb.jpeg.16b91000ef7311b5a683b70c07032d11.jpeg

etter det tenkte jeg meg videre sørover, men måtte brått snu, da bilen ble helt mongolid å kjøre.
Nedre bærearm venstre fram er eneste delen i forstillinga jeg ikke har bytta enda, dette fordi jeg så det var en original BMW-del i relativt pen stand når jeg handla den. Nå har det imidlertid dannet seg en god del slakke i kula der i løpet av turen, så bilen er rett og slett ikke noe god å kjøre noe mere, den vingler og kjennes ikke forutsigbar ut etter veien.

jeg endte opp med å snu, sette kursen mot Bud for å få tak i ny bærearm, noe som gikk vellykket. Artig å innom GS og se, de hadde mye pent stående utenfor verkstedet også som jeg ikke rakk å ta bilder av😅IMG_0619.thumb.jpeg.3f02346c0344c5efa9709878ffba0b2a.jpeg

etter det fikk jeg lånt meg et verksted, men bærearma var rett og slett alt for grodd fast i spindelen for at jeg kunne løsne den uten induksjonsvarme og riktig konusadskiller. Dermed ble det ei ekstra natt i Molde så jeg rekker å få sett litt mere av byen, før jeg retter snuten hjemover igjen.

Bremser har jeg fiksa, men poster litt ut av rekkefølge her da jeg ikke har gidda å skrive det innlegget enda😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reisedagbok 2: 

fikk om sider vingla meg hjem igjen. Måtte faktisk krangle med bilen hele veien oppover siden framstillinga var såpass slaskete.

har også fått en hvinelyd når jeg svinger, og tikking som følger farta på bilen så tipper jeg må handle meg et hjullager eller to i nærmeste framtid. 

møtte flere E39'er underveis, fikk bare tatt bilde av 2 av dem.

IMG_0628.thumb.jpeg.52f6ab2633413bc0fed05aeb2285f7f1.jpeg

IMG_0627.thumb.jpeg.0cc8368a368f5a534364b7bc45dc44b2.jpeg

nå er det bare å ladde batteriene litt før jeg setter i gang med å fikse bilen i morgen. Har utover det hatt en helt ålreit ferie, selv om jeg endte opp med å snu før jeg kom fram dit jeg ville. Fikk kjørt på bilen gode 1100km, eller 550 bra og 550 dårlige kilometer da😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Heia bloggen! Har egentlig ikke stort å skrive om bremser, men føler jeg må legge ut litt alikevel.

har hatt vibrering i pedalen under bremsing, og aner ikke hva slags skiver som var på bilen når jeg handla den, så bytta like greit klosser og skiver hele veien rundt.IMG_0457.thumb.jpeg.dab6ac183f9fad1d1297250b9fb8d5d9.jpeg

gikk da for kjente merkevarer: Zimmermann skiver og Hella Pagid klosser. Bytta også glidere hele veien rundt, og gummiforinger til gliderene siden jeg bytta skiver. Det eneste ekstra jeg har å si om det er at jeg ikke smurte glideboltene, da de ikke skal smøres. Selve gummiforinga har en coating som lar caliperen gli, og denne forsvinner om man har på fett.

IMG_0458.thumb.jpeg.15eb2fcef54ca78ac29bcc66bac60be2.jpeg

sånn, da var bremsene skrevet om, og jeg er storfornøyd med de nye delene så langt.

under byttet merka jeg at caliperen høyre fram lekker litt, så handla et overhalingskit fra BMW og gikk til verks.

etter ferieturen så ønska bilen seg nye hjullager på de stedene hvor det ikke har blitt bytta enda, så det fikk den. Høyre bak var rimelig ferdig.

Ble bytta med original BMW-del av merke FAG. nå gjenstår bare å samle motivasjon til å bytte hjullageret høyre framme, så er det nye hjullager rundt om på bilen.

nå nærmer det seg med stormskritt at jeg er ferdig med 'gammel BMW'-vedlikehold på bilen, og kun kan tenke på kjøreglede videre😅

IMG_0699.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vist du har tanker om å kjøre på bane eller bremse ned fra høye hastigheter så anbefaler jeg å kaste hella pagid klossene, hella pagid ødela ferien min i 2022 fordi de glaserte seg. mulig de kan fungere til nød i norge. 

hadde originale klosser på min e39 når jeg var på autobahntur ifjord å de var vibrasjonsfrie selv etter flere kraftige nedbremsinger fra 200kmt. de va produsert av jurid med bmw stempel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Er ikke særlig mye banekjøring på meg enda, og ikke når jeg 200km/h i det daglige heller, men får vurdere å bytte merke neste gang jeg bytter klosser om det er tilfelle. Så langt har de fungert helt utmerket til meg ihvertfall. Har sett en del folk anbefale ATE Ceramic klosser også da, hvordan er erfaringen med disse?😅

Endret av bronstad_98
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sliter egentlig å finne noe som helst som har gode skussmål på tyske forum, hva folk mener om klosser i norge uten å bruke de er ikke til noe hjelp. 

første bud er å se til at stempel ikke har gravrust og at glidere er rene å fri for fett som du skriver.

ser også negative omtaler om ate ceramic. men klosser som er lagd for å gi mindre støv har jeg ikke tro på, støv tilsier bare at klossen gjør den jobben den skal slik at skiva ikke tar all varmen og glaserer klossen.  med pagid klosser på 550d så krympa jeg alle 4 senterkoppene, med originale textar med bmw logo så hadde jeg farts etappe turetur ringen og 6 runder på ringen uten varmgang eller fading.

Endret av Ingvaldsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir det ihvertfall Textar-klosser neste gang klossene byttes, om ikke erfaringa med Pagid-klossene sier noe annet til mitt bruk.

Er glad i svingete veier, men det er ikke så mange av dem i nærområdet, så kjøringa ender opp med å være relativt fin på norske drittveier, er liksom ikke sånn at bremsene ender opp med å brukes til det fulleste ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, bronstad_98 skrev:

da blir det ihvertfall Textar-klosser neste gang klossene byttes, om ikke erfaringa med Pagid-klossene sier noe annet til mitt bruk.

begynner snart å få litt skepsis til textar uten bmw logo å, men kommer tilbake til den fulle forklaring nå til helgen da jeg skal til med å komplettere bremsene på bilen min i løpet av uka. for tidlig å si hva som er problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Bilen har funka knall siden sist, så har ikke gjort stort med den annet enn å kjøre😇

MEN

Har nå laget en prototyp av et produkt som skulle eksistert for 20 år siden ifølge min mening: ledpærer til angel eyes i varmhvit.

begynte med en donorpære fra biltema, ferdig med LED-driver og alt som hører til der, hva kretskortet inni pæra gjør aner jeg ikke, men det blir lys i andre enden når det får strøm.

IMG_1074.thumb.jpeg.e6865655ad66219fee24386ac9d2a637.jpeg

komponent 2: likedanne dioder som på pæra over, bare med fargetemperatur på rundt 3500K.

IMG_1080.thumb.jpeg.77e704fdc76361888c07246cea5a50ad.jpeg

Lodda rett og slett av den gamle og på den nye, er ikke stort mere å nevne der.

Halvveis ferdig, og for å sammenligne hvordan det blir seende ut

IMG_1070.thumb.jpeg.25e1f8af1d7b8ebbc1431b155956210d.jpeg

kamraet klarer ikke å fange opp hvordan det ser ut i virkeligheten på noe som helst vis, men her har jeg prøvd å justere så godt jeg kan for å få bildet tilnærmet virkelighetstro. I levende live er lyset hakket mindre gult 

IMG_1088.thumb.jpeg.94ff4503d291bc8001084fb2844fd7e9.jpeg
(Nei, det står ikke på rånerblinklys, det er bare ei refleksjon fra pæra)

E39 er akkurat gammelt nok til at det her funker synes jeg, neste steg blir å bytte ut tåkelyspærene med helt vanlige halogenpærer uten blåfilm på for å få fargen til å matche.

Hvorfor ikke bare sette i originale glødepærer til angel eyes? Tja, jeg aner ikke hvor pærene jeg hadde på lager havna, pluss at LED gir litt mere lys-styrke.

Takk for meg i denne omgangen😁

neste på lista nå er å trekke om førerstolen, skinnet ser helt jævlig ut, pluss at det er ei rift i bolstringa på ryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ett sett med oransje pærer selv, men synes det blir litt for meget for min smak. 
IMG_0313.thumb.jpeg.597c0911193f4f24a1c74e53056f249f.jpeg

den forrige E39en hadde jeg gule angel eyes og gule tåkelys på, gjorde seg ganske bra på svart bil det også, og der røyk også ene pæra etter kort tid. Når jeg bestilte nye dukka de oransje opp😅IMG_0707.thumb.jpeg.91e8e4659f277e06fbde2214d0bef997.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...

Hadde endelig et ledig øyeblikk, så bestemte meg for å gå løs på førerstolen. Hadde en ganske strøken passasjerstol liggende etter den forrige E39en, så den ble en perfekt donor til førerstolen. Skummet er fortsatt helt og skinnet er ganske plettfritt.
Eneste nedturen er at denne stolen kommer fra en preface bil, så varmeelementene vil ikke funke på en facelift bil uten litt modifikasjoner.

starta med å plukke av stolryggen på førerstolen og begynte med å sprette av skinnet, for deretter å separere skinntrekket fra skumputa

IMG_1263.thumb.jpeg.e1db8438429a27595a07f04d69dea07e.jpeg

som man ser er det en god del slitasje, særlig på pipinga i midten, pluss en rift i skinnet på sidebolstringa.

den neste delen av prosessen krevde en god del tenking, jeg bestemte meg for å separere varmeelementet fra skinnet på nåværende stol, dette er sydd inn i skinntrekket, så alle sømmene måtte raknes.

IMG_1264.thumb.jpeg.58258a76e6b56f8870c131e7023ffd17.jpeg

ferdig varmeelement fra facelift-stol. Det var også et lag med noe myk isolasjon bak her, mellom varmeelementer og puta. Dette ble tatt vare på og satt på plass under montering.

IMG_1267.thumb.jpeg.9114ae597960a192ddef7efec2112fe6.jpegIMG_1266.thumb.jpeg.521b5808935c6e5f3f5a2a78d60c8c26.jpeg

bestemte meg rett og slett for å klippe ut varmeelementet fra det nye trekket, sånn at det nye jeg setter inn fungerer så optimalt som mulig. Dette lar meg også feste skinntrekket til puta igjen. Ingen hokus pokus her, bruker bare strips i stedet for å måtte bruke låseringer.

IMG_1269.thumb.jpeg.a464d5ec24d35a905b93337fb15d96df.jpeg

Etter det var det bare å ta et par strategiske hull i varmeelementet som stripsen kunne føres igjennom. Målte da motstand i matta med multimeter hele tiden, så jeg var sikker på at jeg ikke tok livet av noen varmetråder. Rakk ikke å ta noen bilder av selve sammenføyinga av skinntrekk og pute, men det er ikke så komplisert. 

IMG_1270.thumb.jpeg.5c6d24037b2fb44a55be04a02ed00311.jpeg

liten før/etter som viser forskjellen på slitasje før jeg bryter meg løs på sittedelen. dette er vel stort sett samme prosess, bare at jeg får fiska ut ei ekstra sensormatte siden det nye trekket kommer fra en passasjerstol.

får også forbedra sidebolstringa, siden den puta som står på stolen nå er suttet ned ganske kraftig

Kommer nok med et bilde eller to så fort jeg er ferdig med hele stolen. Blir å gi hele interiøret et ganske bra løft🥳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...