Mons1 Skrevet November 4, 2023 Share Skrevet November 4, 2023 Nå som jeg har lagt over til vinterdekk, så får jeg feilmelding når jeg prøver å nullstille RDC. Jeg trodde dekktrykk blir målt når man kjører (måling av rulleomkrets), men på vinterdekkene så kommer det opp lufttrykk-indikator på skjermen i bar. Det tyder på at det er TPMS-sensorer på hjulene og at bilen automatisk detekterer disse sensorene og vil bruke dem. Og disse TPMS-sensorene går jo på batteri, som varer i 5-7 år. Nå er bilen 6 år, så jeg antar at batteriene nå er ferdig. Men hvis TPMS-sensorene ikke lenger fungerer, så hvorfor velger ikke bilen å gå tilbake til rulleomkrets-måling? Nå får jeg varsel om defekt RDC hver gang jeg starter bilen. Så for å bytte batteri eller TPMS-modulene eller batterier, så må vel dekkene av felgen? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reef89 Skrevet November 4, 2023 Share Skrevet November 4, 2023 Må av med dekkene for og bytte batteri ja og en glimrende mulighet for å få fjernet sensorene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
papertiger Skrevet November 4, 2023 Share Skrevet November 4, 2023 Jepp. Fikk plutselig samme problem på 4-serien min, med ca 5 år gamle sensorer (uoriginale) på sommerhjula. De to framme var tomme for batteri og sendte ikke ut signal når Bavaria sjekket de. Bare lot det plinge frem til jeg byttet til vinterdekk - disse er bare et drøyt år gamle så da var systemet oppe å gikk igjen. «Heldigvis» var dekka utslitt så jeg må bytte dekk uansett. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TurboJens Skrevet November 6, 2023 Share Skrevet November 6, 2023 (endret) Eg har ein F46, den er 1. gangsregistert seint 2015 og har fortsatt orginale dekktrykksensorar som fungerar. Bank i bordet. Gått 330.000km så vil absolutt påstå at dette er holdbare greier. Ville aldri vurdert å tatt det vekk, sensorane (evt. batteri) er billige å skifte i samband med dekkomlegging i forhold til kronene ein sparar i det lange løp på å køyre med riktig dektrykk. Vanskeleg å måle gevinsten i kroner, men det er ein stor besparelse på drivstoff og dekkslitasje. Så er det viktig med riktig dekktrykk for sikkerhet og stabilitet. Endret November 6, 2023 av TurboJens Hpi reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reef89 Skrevet November 6, 2023 Share Skrevet November 6, 2023 men riktig dekktrykk, sikkerhet og satabilitet har jeg klart og ha uten sensorer i alle dekk jeg har hatt på mine biler, så ikke der det ligger sensorene sier jo ikke hvilket trykk en skal ha, så en må jo uansett fylle og sjekke manuelt. BMWE39turbo og ///M-ini95 reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius2002 Skrevet November 6, 2023 Share Skrevet November 6, 2023 (endret) 30 minutter siden, Reef89 skrev: men riktig dekktrykk, sikkerhet og satabilitet har jeg klart og ha uten sensorer i alle dekk jeg har hatt på mine biler, så ikke der det ligger sensorene sier jo ikke hvilket trykk en skal ha, så en må jo uansett fylle og sjekke manuelt. Jeg hadde tomt batteri på den F46 jeg hadde litt. Her byttet jeg til ettermarked og det fungerte bra(klonet sensorer i vinterhjulene). Uansett skal alle personbiler etter 2015 ha sensor, jeg ble fortalt av dekkverkstedet at dette ble mangel på EU-kontroll om de ikke var i orden - jeg vet ikke bedre så jeg må tro på verkstedet 🤷🏼♂️ Endret November 6, 2023 av Marius2002 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reef89 Skrevet November 6, 2023 Share Skrevet November 6, 2023 20 minutter siden, Marius2002 skrev: Jeg hadde tomt batteri på den F46 jeg hadde litt. Her byttet jeg til ettermarked og det fungerte bra(klonet sensorer i vinterhjulene). Uansett skal alle personbiler etter 2015 ha sensor, jeg ble fortalt av dekkverkstedet at dette ble mangel på EU-kontroll om de ikke var i orden - jeg vet ikke bedre så jeg må tro på verkstedet 🤷🏼♂️ Siden 2014 har det i EU vært påbudt at nye biler kommer med såkalt TPMS, eller tire pressure monitoring system, som forkortelsen står for. Men hvor godt dette følges opp er jo en annen sak. Marius2002 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hpi Skrevet November 6, 2023 Share Skrevet November 6, 2023 Mener jeg betalte 400,- pr stk hos Vianor for 3-4 år siden for nye uoriginale TPMS sensorer. Sist jeg hadde behov så hadde de mulighet til å skifte batteri på sensor og da betalte jeg 200,- mener jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå