mr.pingu Skrevet Desember 19, 2023 Share Skrevet Desember 19, 2023 Demper bak begynte å lage lyd når det blir kaldere. Den ser fortsatt fint ut og også føler grei ut men skal orientere meg på nytt sett som jeg skal bytte ut til sommeren, bilen nærmer seg 120k så bytte ut dempere er ikke noe rart, mener jeg. Jeg vurdere å gå til Bilstein B6 dempere men er litt redd at den er for stiv. Noen som vet hvordan de er den på norske veier? fleste på nett skryter høyt av de men… Jeg er fornøyd med standard dempere komfort-messig men de kunne vært en hakke stivere. Men er litt redd at B6 blir for stiv. Er det sant? Om det er en ja, da blir det mellom Bilstein B4, Original BMW eller Sachs. Og om jeg har forstått det riktig er sachs OE-dempere bare uten BMW-logo? På nåværende bil har jeg «bortfall av Sport suspension» så har nok «225 Standard Suspension». Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Desember 19, 2023 Share Skrevet Desember 19, 2023 Da burde du velge b4, da de er direkte erstatning. Men hvorfor ikke gå for sachs? De leverer vel originalt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Desember 19, 2023 Share Skrevet Desember 19, 2023 (endret) Sikkert enklest å kjøpe Sachs da. De pleier alltid å ha direkte erstatninger for både standard og sportsunderstell. På M-sport og M-Sport II (på eldre biler) kan det stå verre til med tilgjengeligheten. Da trenger man enten B6 eller originale. Endret Desember 19, 2023 av E.C. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mr.pingu Skrevet Desember 19, 2023 Forfatter Share Skrevet Desember 19, 2023 (endret) 3 hours ago, Otis said: Da burde du velge b4, da de er direkte erstatning. Men hvorfor ikke gå for sachs? De leverer vel originalt. Fordi jeg har hørt at B4 er bedre Pris er omtrent likt med Sachs. 30 minutes ago, E.C. said: Sikkert enklest å kjøpe Sachs da. De pleier alltid å ha direkte erstatninger for både standard og sportsunderstell. På M-sport og M-Sport II (på eldre biler) kan det stå verre til med tilgjengeligheten. Da trenger man enten B6 eller originale. Det er noe rart med det, på X1 (F48) virker det som Sachs har bare et modell (hvertfall bak) ikke forskjell mellom sport / non-sport understell. original er egentlig bortkastet penger i mine øyene. Så den kommer jeg ikke til å bestille. jeg are bare redd at B6 blir for stiv. Hadde håpet noen har erfaringer på akkurat det. B6 er betraktelig dyrere enn B4 og Sachs så det må være verdt det. Så blir sikkert at jeg ender opp med B4 eller Sachs, men da hvilken av de 2? Endret Desember 19, 2023 av mr.pingu Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Desember 19, 2023 Share Skrevet Desember 19, 2023 Jeg kjøpte for 2,5 år siden og har fortsatt B6 bak på min E61. Fordi Sachs ikke hadde M-Sport bak, kun standard og "sport". Jeg kan ikke si at jeg opplever disse som for stive. Understelldesignet har mye å si. E91-en min har standardunderstell og det er mye stivere og humpete enn min E61 med M-sport og B6 bak. Ikke helt fair med 3-er vs. 5-er, men poenget er at folk med samme dempererfaring må nesten ha erfaring fra samme bil om det skal være vettug sammenligning. Det høres ikke ut som at du har akutt behov for B6, så du kan like gjerne bare kjøpe B4 og spare de penga? mr.pingu reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mr.pingu Skrevet Desember 19, 2023 Forfatter Share Skrevet Desember 19, 2023 33 minutes ago, E.C. said: Jeg kjøpte for 2,5 år siden og har fortsatt B6 bak på min E61. Fordi Sachs ikke hadde M-Sport bak, kun standard og "sport". Jeg kan ikke si at jeg opplever disse som for stive. Understelldesignet har mye å si. E91-en min har standardunderstell og det er mye stivere og humpete enn min E61 med M-sport og B6 bak. Ikke helt fair med 3-er vs. 5-er, men poenget er at folk med samme dempererfaring må nesten ha erfaring fra samme bil om det skal være vettug sammenligning. Det høres ikke ut som at du har akutt behov for B6, så du kan like gjerne bare kjøpe B4 og spare de penga? Ja jeg vet og jeg vil tro at X1’en(F48) ligner mer på din E91 enn på E61’en. Jeg har ikke akutt behov nei men kunne tenkt meg litt stivere men ikke så stiv at det blir ukomfortabelt, det er fortsatt vår «turbil». X1 med 18D er ikke akkurat en sportsbil heller. Tror nok jeg vil spare pengene ja for en fremtidig Z4 sommerbil for eksempel 😝 men jeg er fortsatt interessert hvordan folk opplever B4 vs B6 på sammen understell. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Desember 19, 2023 Share Skrevet Desember 19, 2023 B6 blir neppe for stivt, jeg kan ikke si at de er det på min bil. Bilstein har tross alt både B8 og enda sportsligere varianter enn det igjen. mr.pingu reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Evopower Skrevet Desember 20, 2023 Share Skrevet Desember 20, 2023 Har kjørt med b6 og det er ikke for stivt faktisk. Faktisk så er de fleste biler slik at originaldempere er av dårligere opplevd demperkvalitet enn de fleste anerkjente aftermarket leverandørene. Produsentene må tenke pris og lang holdbarhet, foran kjørbarhet. Selv også på msport biler. Man må over i rene M modeller eøler biler med edc før man merker at det er en annen opplevd kvalitet mot underlaget. Så b6 gir deg en fastere opplevelse i form av at den absorberer ujevnhetene uten for mye rykk og og dabbing som en slapp oem demper kan gjøre. Selve dempingen er tregere og noe pga monotube designet som b6 og b8 har. det gjør det mer behagelig. Den er fremdeles myk nok til å ta store ujevnheter nesten likt som en oem demper, men det er på de små ujevnhetene jeg føler b6 vinner over produsentene sine. Derfor ville jeg styrt unna b4 som bare er en standard demper med bilstein logo på. Da ville jeg mye heller gått for sachs som leverer med bmw spec, og ikke minst er en lett demper i forhold til mange andre. Og kvaliteten er helt super. Kjøpte sachs til mine bmwer sist. Bare bestill til bil uten msport. Men siden du allerede har msport pakken og dermed srivere fjærer er jeg ikke i tvil om at b6 er det rette, da de vil takle stivere fjærer (dermed kontrollere rebound bedre) enn om du setter på slappere non msport dempere ilag med msport fjærer. mr.pingu, Øyvind L. og sveigis reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
*MrB* Skrevet Desember 20, 2023 Share Skrevet Desember 20, 2023 Synes ikke Bilstein er all verden. Hadde elendig erfaring med B8 på E39 for mange år siden, da demperne ikke tålte frost. (dette er et godt dokumentert problem også, men det var muligens begrenset til en periode/gitt produksjon). I nyere tid kjørte jeg Bilstein B4 på E60, og det var bedre, men ene demperen begynte å lekke etter ca 40000km, så det var nå ikke top-notch det heller. Jeg kjører på relativt gode veier. I mitt hode er Sachs bedre enn Bilstein. B6 og B8 er for øvrig en god del stivere enn f.eks original M-sport, men om det er FOR stivt er jo en individuell sak. Jeg hadde ikke satt det på en bruksbil i dag, men jeg begynner jo å bli gammel.... mr.pingu reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind L. Skrevet Desember 20, 2023 Share Skrevet Desember 20, 2023 Jeg har Bilstein B8 på min E90 og er kjempe fornøyd. Bilstein hadde en del trøbbel med kvaliteten for noen år tilbake, men har inntrykk at det er fikset opp i. Jeg hadde ikke vært i tvil, men litt smak å behag også. Jeg liker karakteristikken til Bilstein, mens andre liker den ikke. mr.pingu reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå