Andiman Skrevet Desember 30, 2023 Share Skrevet Desember 30, 2023 Hei, jeg har en bmw 318d 2007 modell, som plutselig ikke ville starte. Jeg kjørte den ned til en butikk. Og etter ca 1 - 1,5 timer senere ville den ikke starte. Den kinnet i kanskje 3 sek også stoppet den. Etter det så vil den ikke kinne i det hele tatt når jeg trykker på startknappen. Prøvde med startkabler men det hjalp ikke, og jeg har ganske nylig byttet batteri. Prøvde også og banke litt på starteren til ingen nytte. Når jeg trykker på startknappen så kommer det noe klikke lyd fra under rattet et sted høres det ut som, også bare skrur den seg av. Som du kan se i videoen jeg lag ved. Noen som vet hva som kan være galt? Kan det være et relé eller en sikring? Eller er rett og slett starteren ødelagt? IMG_3560.mov Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Krisfje Skrevet Desember 30, 2023 Share Skrevet Desember 30, 2023 Har du målt batteriet eller sjekket for feilkoder? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KMT Skrevet Desember 30, 2023 Share Skrevet Desember 30, 2023 (endret) Høyrest ut som for lav spenning. Det du hører er nok startreleet. Batteriet klarer å aktivere releet (lett jobb), men batteriet klarer ikkje å levere nok til å rotere motoren (tyngre jobb). Kan sjølvsagt vere ulike årsaker, og tipset om feilsøking kan gi svar. Men, du kan iallefall sjekka flg: - om kablane har tilstrekkeleg kontakt med batteriet. - sjekka om det er ein jordingskabel som har dårleg kontakt Ellers kan kanskje svaret ligga i årsaken til at du nyleg bytta batteri. Supert om du uansett legger inn resultatet/løsningen når du har funne den (altfor mange trådar som ender uten konklusjon ) Endret Desember 30, 2023 av KMT Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Desember 30, 2023 Share Skrevet Desember 30, 2023 Relativt vanlig med både dårlige jordingskabler og plusskabler på E9x. Marius2002 og Otis reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andiman Skrevet Desember 30, 2023 Forfatter Share Skrevet Desember 30, 2023 31 minutter siden, Krisfje skrev: Har du målt batteriet eller sjekket for feilkoder? Ja, jeg har målt batteriet var rett over 12 volt. Jeg har ikke sjekket for feilkilder nei Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andiman Skrevet Desember 30, 2023 Forfatter Share Skrevet Desember 30, 2023 17 minutter siden, KMT skrev: Høyrest ut som for lav spenning. Det du hører er nok startreleet. Batteriet klarer å aktivere releet (lett jobb), men batteriet klarer ikkje å levere nok til å rotere motoren (tyngre jobb). Kan sjølvsagt vere ulike årsaker, og tipset om feilsøking kan gi svar. Men, du kan iallefall sjekka flg: - om kablane har tilstrekkeleg kontakt med batteriet. - sjekka om det er ein jordingskabel som har dårleg kontakt Ellers kan kanskje svaret ligga i årsaken til at du nyleg bytta batteri. Supert om du uansett legger inn resultatet/løsningen når du har funne den (altfor mange trådar som ender uten konklusjon ) Men når jeg bruker startkabler burde den jo ihvertfall få nok strøm. Men det skjer ingenting da heller. Jeg har også prøvd å måle med multimeter fra+ polen under panseret også til forskjellige deler av motoren og det viser rett over 12 volt. Da er det vel ikke en jordingskabel? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
laffe Skrevet Desember 30, 2023 Share Skrevet Desember 30, 2023 Om problemet skyldes dårlig jordinskabel til motor så går det vel an å ta en startkabel fra jordingspunkt i motorrom og til motor og deretter sjekke om den starter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andiman Skrevet Desember 30, 2023 Forfatter Share Skrevet Desember 30, 2023 3 minutter siden, laffe skrev: Om problemet skyldes dårlig jordinskabel til motor så går det vel an å ta en startkabel fra jordingspunkt i motorrom og til motor og deretter sjekke om den starter. Jeg har prøvd det også 😅 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KMT Skrevet Desember 30, 2023 Share Skrevet Desember 30, 2023 (endret) 2 hours ago, Andiman said: Jeg har også prøvd å måle med multimeter fra+ polen under panseret også til forskjellige deler av motoren og det viser rett over 12 volt. Da er det vel ikke en jordingskabel? Kor stor spenning eksakt har du? Med nytt batteri burde du ha minimum 12.4V. Prøvde du å etterstramme tilkoblingane på batteripolane? Meinar forøvrig det er fleire jordingskablar på bilen din enn den eine i motorrommet, utan at eg veit eksakt kvar den er. Eine batterikabelen din kan óg vera dårleg, eg måtte byta plusskabelen tidlegare på min E87. Endret Desember 30, 2023 av KMT Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KMT Skrevet Desember 30, 2023 Share Skrevet Desember 30, 2023 (endret) Og, om du har vore såvidt borti noko med bilen, kan visstnok IBS ha blitt delvis utløst, hvilket kan medføre redusert forbindelse. Dermed kan du oppleve å få nok strøm til "lette" oppgaver, men ikkje til feks å starte motoren. Men, eg har ingen egen erfaring med dette. Endret Desember 30, 2023 av KMT Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lagunilla Skrevet Desember 30, 2023 Share Skrevet Desember 30, 2023 Vært tilbakekalling på hovedpluskabelen som går til sikringsboksen bak hanskerommet. Slå litt på sikringsboksen og se om bilen starter. Relativt vanlig feil på E9x. uglefossen reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andiman Skrevet Januar 4 Forfatter Share Skrevet Januar 4 På 31.12.2023 den 0.12, KMT skrev: Kor stor spenning eksakt har du? Med nytt batteri burde du ha minimum 12.4V. Prøvde du å etterstramme tilkoblingane på batteripolane? Meinar forøvrig det er fleire jordingskablar på bilen din enn den eine i motorrommet, utan at eg veit eksakt kvar den er. Eine batterikabelen din kan óg vera dårleg, eg måtte byta plusskabelen tidlegare på min E87. Målte det til 11.8 ca. Men det er ikke helt nytt og nå har det jo stått i litt over en uke ca. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Januar 4 Share Skrevet Januar 4 11,8V uten last er dårlig og toppen 30 % oppladet. Krisfje reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andiman Skrevet Januar 4 Forfatter Share Skrevet Januar 4 Jeg prøvde og sette strøm rett på starten, men det skjer ikke noe da heller. Så det vil vel si at starteren er gåen / børstene er slitt? Men jeg har et annet spørsmål. Når jeg prøver og starte så blinker parklysene. Kan dette ha noe sammenheng med at den ikke vil starte...? Jeg legger ved en video som viser lysene. IMG_3608.mov Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Januar 5 Share Skrevet Januar 5 Kan du snurre motor for hånd? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå