Gå til innhold

Hjelp, nylig kjøpt 530E med ødelagt hybrid-batteri.


MTech86
 Share

Anbefalte innlegg

Er ikke skummelt med "gammel" bil så lenge man har maskinskadeforsikring. 

Ser at brukte batterier ligger på 15-20k til denne bilen.

Ville ikke blitt sjokkert hvis selger vil montere brukt.

Så lenge det fungerer kan man vel ikke kreve noe mer heller.

Ikke sikkert merkeverksted vil montere disse, men finnes andre som gjør dette. 

Det er ofte helt absurde summer å montere nye deler på merkeverksted.

Ja det blir bra, men blir det 10 ganger så bra?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikker på hvilke rettigheter eg som kjøper har, men for meg er det ikke godt nok om batteriene som blir byttet er brukte. Nei de er sikkert ikke 10 ganger så bra, men de gir meg iallefall en garanti fra produsent om at dette holder,  i så mangen år. Å bytte til brukte batteri, er iallefall etter min mening risikosport. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, MTech86 skrev:

Usikker på hvilke rettigheter eg som kjøper har, men for meg er det ikke godt nok om batteriene som blir byttet er brukte. Nei de er sikkert ikke 10 ganger så bra, men de gir meg iallefall en garanti fra produsent om at dette holder,  i så mangen år. Å bytte til brukte batteri, er iallefall etter min mening risikosport. 
 

Jeg er ikke direkte uenig med deg, men samtidig er det jo en brukt bil… dilemma. Når det skal sies så er det ytterst sjeldent at det er feil på batteripakkene og BMW med fler har gode garantier på batteri. Men det hjelper jo såklart ikke om garantitiden er forbi. Jeg tror det beste er å inngå dialog med forhandler idag(hvis du ikke allerede har gjort det) og ta det derifra, det kan fort bli synsing for alle rundt som har lite innblikk kjøpsprosessen. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva slags forhandler du har kjøpt fra. Men kanskje en ide om forhandler tar kontakt med BMW rundt dette, med tanke på at bilen er bare 6 år og har gått så kort så kan det jo være at BMW Norge kan søke "goodwill" mot BMW sentralt på dette og se om BMW vil dekke i hvert fall deler av kosten. 

Endret av laffe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, laffe skrev:

Jeg vet ikke hva slags forhandler du har kjøpt fra. Men kanskje en ide om forhandler tar kontakt med BMW rundt dette, med tanke på at bilen er bare 6 år og har gått så kort så kan det jo være at BMW Norge kan søke "goodwill" mot BMW sentralt på dette og se om BMW vil dekke i hvert fall deler av kosten. 

Ja, vil ikke henge ut noen forhandler her, forhandleren har til nå opptrett veldig proft, og vore veldig behjelpsom med alt. Så synes jo egentlig synd i han også, ettersom dette er en innbytte bil han har tatt imot der hele historikken før km-standen eg kjøpte den er fjernet. Noe Bavaria synes var meeget spesielt.

Så eg tror noen har prøvd og lure noen her, uten å kunne bevise noe. Ja det var som de sa på Bavaria, det er ytterst sjelden dette skjer, men det som også kunne være med på å utløse noe slikt er hvilken ladefrekvens forrige eier har brukt. Om han foreksempel noen gang i hele tatt har ladet batteriet, kun spekulasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Marius2002 skrev:

Jeg er ikke direkte uenig med deg, men samtidig er det jo en brukt bil… dilemma. Når det skal sies så er det ytterst sjeldent at det er feil på batteripakkene og BMW med fler har gode garantier på batteri. Men det hjelper jo såklart ikke om garantitiden er forbi. Jeg tror det beste er å inngå dialog med forhandler idag(hvis du ikke allerede har gjort det) og ta det derifra, det kan fort bli synsing for alle rundt som har lite innblikk kjøpsprosessen. :) 

Helt enig med deg, men når omstendighetene er slik som det er med slettet historikk, hele 3 av 6 celler er ødelagt. Da vil eg aldri få fred i bilsjela, om ikke alle batteriene blir byttet. Som nevnt, Bavaria sa jo det var noen som har gått inn for å skjule noe, men det kan jo aldri bevises.. Skikkelig leit, for meg og forhandler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • MTech86 changed the title to Hjelp, nylig kjøpt 530E med ødelagt hybrid-batteri.

Jeg synes ikke BMW sin batterigaranti er spesielt god. (Spesielt ikke på hybridene). Grunnen til det er nettopp kosten med å reparere en fatal feil. En brukt bensin/dieselmotor eller girkasse kan man få for en noenlunde levelig penge, så da blir ikke skrellen like ille om man er uheldig utenfor garantitid. Vil anta at dette er en modningsprosess der det MÅ komme endringer. Det er ikke bærekraftig at det ikke lønner seg for kunden å reparere en bil med ødelagt batteri.

Ellers stiller jeg meg bak det som er gjennomgående tilbakemelding her. Selger har en rett til å foreslå kompensasjon, så du må begynne der. Heving er et tema, og det kan godt være at det ender der, men det er noen bokser som skal krysses av fra selgers side først. En evt reparasjon/cellebytte er muligens noe som må være ihht BMW sine direksjoner også. Pleier å være noe jus der, uten at jeg kan detaljene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, *MrB* skrev:

Jeg synes ikke BMW sin batterigaranti er spesielt god. (Spesielt ikke på hybridene).

BMW har 8 år / 160000km på batteriet på en elbil, det må jo sies å være veldig bra? At det er mindre bra på hybridene, 6 år / 100000km kan jeg være enig i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, *MrB* skrev:

Jeg synes ikke BMW sin batterigaranti er spesielt god. (Spesielt ikke på hybridene). Grunnen til det er nettopp kosten med å reparere en fatal feil. En brukt bensin/dieselmotor eller girkasse kan man få for en noenlunde levelig penge, så da blir ikke skrellen like ille om man er uheldig utenfor garantitid. Vil anta at dette er en modningsprosess der det MÅ komme endringer. Det er ikke bærekraftig at det ikke lønner seg for kunden å reparere en bil med ødelagt batteri.

Ellers stiller jeg meg bak det som er gjennomgående tilbakemelding her. Selger har en rett til å foreslå kompensasjon, så du må begynne der. Heving er et tema, og det kan godt være at det ender der, men det er noen bokser som skal krysses av fra selgers side først. En evt reparasjon/cellebytte er muligens noe som må være ihht BMW sine direksjoner også. Pleier å være noe jus der, uten at jeg kan detaljene.

Ja det skulle en tro, til syvende og sist så er det jo BMW som må gå god for hvilke batteri som settes i her, ifm. Sertifisering og den slags. Det må være noen form for videre kvalitetsikring i en slik sak..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Marius2002 said:

BMW har 8 år / 160000km på batteriet på en elbil, det må jo sies å være veldig bra? At det er mindre bra på hybridene, 6 år / 100000km kan jeg være enig i.

Når man ser det opp mot den økonomiske konsekvensen av ødelagt batteri, så mener jeg absolutt det er for dårlig ja. Hadde det vært en form for panteordning på batteribytte, eller noe annet insentiv som bedrer økonomien, så blir det noe annet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan du enkelt heve kjøpet på :)

det kan bli motstand fra forhandler men det er bare å holde hodet kaldt og stå på kravet.

Enkelt forklart er det slik at selger har ansvar for alle feil som lå i bilen på slagstidspunktet (selv om selger ikke visste om at feilene var der) Kjøper må bevise at feilen lå der i kjøpstidspunktet. Det kan kanskje bavaria hjelpe med, også regningen de skriver for å kjøre en slik diagnoserapport skal selger betale (når) han blir bedt om å heve kjøpet. 

for selger er det nok mest gunstig og få tilbake bilen og heve kjøpet, så tipper de vil går for det istedenfor å betale 160.000kr f+ saklige omkostninger for et nytt batteri. 

Det første du gjør er å kontakte selger skriftlig (dette blir gull verdt senere når tvistesaken setter igang) sier at du viser til kjlpslov paragraf 19.

"Det følger av kjøpsloven § 19 bokstav c at en vare har en mangel hvis den er i “vesentlig dårligere stand” enn du hadde grunn til å regne med etter kjøpesummens størrelse og forholdene ellers. Når loven bruker ordet “vesentlig”, er det en høy terskel for at en feil skal anses som en mangel ved “som den er” forbehold.

Hva som utgjør “vesentlig dårligere stand”, varierer fra sak til sak"

 

I ditt tilfelle betyr vesentlig dårligere stand, at du har en hybrid som ikke er hybrid lengre. Formålet med å kunne bruke bilen er borte og du må drasse på masse døde batterier og få et lavere effektuttak enn bilen er oppgitt med.

Også saken er som nevnt relativ til kjøpesum. Dette er jo 350.000kr biler så da skal de ikke ha feil som er halve bilens kjøpsverdi.

 

Denne saken går nok bra i din fordel. Kjør krav mot selger. Lykke til :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Evopower skrev:

Dette kan du enkelt heve kjøpet på :)

det kan bli motstand fra forhandler men det er bare å holde hodet kaldt og stå på kravet.

Enkelt forklart er det slik at selger har ansvar for alle feil som lå i bilen på slagstidspunktet (selv om selger ikke visste om at feilene var der) Kjøper må bevise at feilen lå der i kjøpstidspunktet. Det kan kanskje bavaria hjelpe med, også regningen de skriver for å kjøre en slik diagnoserapport skal selger betale (når) han blir bedt om å heve kjøpet. 

for selger er det nok mest gunstig og få tilbake bilen og heve kjøpet, så tipper de vil går for det istedenfor å betale 160.000kr f+ saklige omkostninger for et nytt batteri. 

Det første du gjør er å kontakte selger skriftlig (dette blir gull verdt senere når tvistesaken setter igang) sier at du viser til kjlpslov paragraf 19.

"Det følger av kjøpsloven § 19 bokstav c at en vare har en mangel hvis den er i “vesentlig dårligere stand” enn du hadde grunn til å regne med etter kjøpesummens størrelse og forholdene ellers. Når loven bruker ordet “vesentlig”, er det en høy terskel for at en feil skal anses som en mangel ved “som den er” forbehold.

Hva som utgjør “vesentlig dårligere stand”, varierer fra sak til sak"

 

I ditt tilfelle betyr vesentlig dårligere stand, at du har en hybrid som ikke er hybrid lengre. Formålet med å kunne bruke bilen er borte og du må drasse på masse døde batterier og få et lavere effektuttak enn bilen er oppgitt med.

Også saken er som nevnt relativ til kjøpesum. Dette er jo 350.000kr biler så da skal de ikke ha feil som er halve bilens kjøpsverdi.

 

Denne saken går nok bra i din fordel. Kjør krav mot selger. Lykke til :)

 

Takk for mye nyttig informasjon, nå har eg det skriftlig med selger, at vi beholder bilen mot at alle 6 batteri-cellene blir byttet. Batteripakken bli jo da ny, og dette er et krav fra min side for å beholde bilen. Bilen er ellers som ny, er blitt glad i den også. 

- Så har du denne hendelsen med at all historikk før km stand eg kjøpte den på er fjernet. Bavaria prøvde finne denne, men det var umulig. De sa ''som det er noen som vet hva de holder på med og har fjernet minnet for alltid, muligens for å skjule noe''   Da tenker nå eg, hvem sletter slik, uten det er noe hensikt bak?

Hva kan egentlig forhandler som har tatt denne bilen i innbytte kreve, for alt vi vet kan det også være han som er blitt lurt her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen her med samme bil, som kan uttale seg litt om rekkevidde på kun batteridrift, leser i forskjellige tester at en skal ha minst 2 mil, kun på batteri i 12-15 grader. Noe mindre på vinterstid, men ser her i loggen at det meste eg har klart på batteri er 3 kilometer, da ved 0 grader. Dette la eg merke til før diagnosen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, *MrB* skrev:

2 mil på vinter og 3 mil på sommer. Om man er litt bevisst. Er man «bevisstløs» mister man fort km. 
 

Erfaring fra F30 330e, med samme drivlinje. 

Det er såpass ja. Da var det tydelig allerede da at det var noe alvorlig gale 😥

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...