Gå til innhold

Trenger ny batteri (Hvilken merker er bra?)


Anbefalte innlegg

Skrevet

Kulden har slått inn på batteri nå... Jeg har hatt mistanken at batteriet begynte å bli dårlig siden hvilespenning lå på 12.2V, nå har kulden fått grep på den så må nok erstatte den.  Tanken var egentlig å kjøpe ny batteri i Tyskland når jeg skal ditt på våren men det viser seg at batterien var/er ikke villig til å holde ut til April, dessverre...

Tanken var da å kjøpe en Bosch S5 80Ah AGM i tyskland og de ligger på rundt 180 EUR i tyskland, men i Norge må vi ut med mer enn 3000 for det....
Grunn at jeg egentlig satset på Bosch S5 at Bosch og VARTA batteriene kommer fra sammen fabrik og de er OEM. 

Men men, før jeg bruker 3400 kr på Bosch batteri, er det kanskje merker / typer som er like bra? 
Er Biltema sin AGM å stole på? 





 

Skrevet

Jeg bruker Biltema og har gjort det før, og er fornøyd med det. De er billigst og har lengst garanti. Jeg bruker AGM typen.

Skrevet

Har Biltema sitt sølv-kalsium og det holder koken fortsatt (6år?). Det har vært litt inn og ut av to biler. Veldig lav selvutlading. Ladet det opp da jeg tok det ut av "sommerbilen" og målte det til 12,7V nå 2,5 mnd etterpå, med -10 på gradestokken. Ellers har jeg AGM fra Exide som sitter i min hovedbil, de havner på tilbud hos Thansen her og der, funker greit det også.

Går egentlig mer på å ikke tømme batteriet for ofte og for lenge under 50 % av kapasitet, samt kode inn på biler der slikt er aktuelt.

Skrevet (endret)
18 minutes ago, E.C. said:

Har Biltema sitt sølv-kalsium og det holder koken fortsatt (6år?). Det har vært litt inn og ut av to biler. Veldig lav selvutlading. Ladet det opp da jeg tok det ut av "sommerbilen" og målte det til 12,7V nå 2,5 mnd etterpå, med -10 på gradestokken. Ellers har jeg AGM fra Exide som sitter i min hovedbil, de havner på tilbud hos Thansen her og der, funker greit det også.

Går egentlig mer på å ikke tømme batteriet for ofte og for lenge under 50 % av kapasitet, samt kode inn på biler der slikt er aktuelt.


Min har stått i bilen siden 07-2017 (original batteri) og hvilespenning har vært lav det siste (12.1V - 12.2V) så jeg viste den var på vei ut. 
Fikk også av og til opp feil 8011F9: Electric Auxiliary heater: Reduction of heating output due to power management. Så det er vell ikke noe rart den har gitt seg nå.

Nå får jeg opp denne samtidig jeg skrur av motoren etter en halv times tur till jobb

Forresten: Fant ut at Exide var tidligere OE til BMW i E46 tiden :) 
 

3ff75fcf-7099-4a57-88f2-ab6e075c51a4.jpg

Endret av mr.pingu
Skrevet

Biltema AGM, dei er bra og fornuftig prisa. Brukt det som startbatteri å mange mange år på en mengde ulike bilar. Ingen problemer :)

  • 2 weeks later...
Skrevet

Kjøpte batteri no til min E87 no. Biltema var tomme (for 80Ah AGM til kr 2.199,-) i mitt område (Sørlandet), og Romnes var tomme. Kjøpte derfor Exide (82Ah AGM) frå thansen til kr 2.480,-.

Meca har villedande pris på rundt 6.400,- for same batteriet. Sjølv med ok rabatt kom dei dårleg ut ift andre forhandlarar.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...