Gå til innhold

530e anbefalt motorolje? Sinnsyke intervaller?!

MTech86
 Share

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, mr.pingu skrev:

Morsomt… Her på Bilia Vestfold (BMW avdeling) står til og med utstilt girkasse olje i flasker.
1 Ny og en som har kjørt 100 000. Dere kan gjette at det er ganske tydelig forskjell. 

De skulle gjerne ta jobben for å flushe girkassen og. 6000 skulle de ha, er det egentlig grei pris? Jeg har ikke spurt rundt hos andre enda. Tenkte egentlig å ta det på neste service da er jeg på ca 110k km. Får høre om diffen med 1 gang og.

Som UX-designer kan man vel ta en jobb hos alle bildeler sider omtrent. GS-bildeler ser 1999 ut, sammen for KOED og Schmiedmann er ikke noe bedre heller 😅 Kanskje du kan begynne hos en av de og skaffe oss litt ekstra rabatt? 😛

Rart å stor forskjell det er på merkeverksteder... Gjør meg ikke akkurat veldig confident på Sulland Fredrikstad sin kritiske tenking det der.

Damn, bare 6k? På Sulland skulle de ha 15k+ for min, og bilXtra rundt 11k... Kanskje jeg bør spørre litt rundt om hva andre verksteder tar for jobben.

Helt enig, alle de nettsidene har grusomt gammelt design. Det er sånne nettsider som foreleserne våres i datasikkerhet anbefalte oss å være forsiktig hos haha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, MagnusAG99 skrev:

Yep... BMW liker virkelig ikke når man spør om å få skifta girkasseolje og differensialolje. Sulland Fredrikstad sa at det "aldri trenges å skiftes", og at de sjeldent faktisk tar sånne jobber, mens AS Elektro / bilXtra som jeg bruker bare ler av hvor tåpelige utspillene til BMW / Sulland er. Jeg kan ikke skjønne at de bare godtar alt BMW sier til dem, til og med ZF sier at alle girkassene demmes har et anbefalt intervall på 150 000km. BMW burde nesten gi livstids garanti på girkassene sine også når de ikke har noe problem med å påstå at oljen aldri trengs å skiftes. Som nevnt tidligere så er det jo bare en lurete måte å komme unna med lavere servicekostander på papiret i tester.

UX designern i meg hadde veldig ønsket en søkefunksjon på nettsida der, men CTRL F får vel funke haha. Kan ikke si jeg ser AS Elektro / bilXtra der. Så jeg bør nok begynne å ta hver service hos BMW for å få det loggført, så ta mellomservicer hos bilXtra.

Høres ut som det kan være litt kommunikasjonsproblemer mellom ZF og BMW? 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, ///M-ini95 said:

Dere må tenke på begrepet "lifetime" på en annen måte. Når den girkassen har gått til helsikke, så har den endt sin lifetime. Dermed har oljen sånn sett gjort jobben sin 😅

Lifetime er vel når garantien er utløpt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, mr.pingu skrev:

Lifetime er vel når garantien er utløpt

Som egt er en gigantisk scam, "vi garanterer at bilen virker helt til vi ikke garanterer at den virker lenger"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må huske på at det er kun i Norge vi beholder bilene i evigheter. En amerikansk bil er laget for og holde i 6 år, Europeiske litt lenger men det er slutt på den tiden en kunne regne med problemfritt bilhold i 15-20 år når man kjøpte en E34.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, Rune-K said:

Må huske på at det er kun i Norge vi beholder bilene i evigheter. En amerikansk bil er laget for og holde i 6 år, Europeiske litt lenger men det er slutt på den tiden en kunne regne med problemfritt bilhold i 15-20 år når man kjøpte en E34.

Vi er under europeisk gjennomsnitt alder…

https://www.aut.fi/en/statistics/international_statistics/average_age_of_passenger_cars_in_european_countries

og i USA har der økt de siste årene og:

https://finance.yahoo.com/average-age-vehicles-u-roads-130300453.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg meina det på F45/46 med 8trinns automat så var prisen for oljebytte rundt 8000kr hos BMW, men eg hugsar ikkje summen heilt, ei heller om det var med eller uten mva det må eg sjekke.

Har utført det to ganga no, og det kostar jo pengar - men eit girkassebytte er på ingen måte gratis heller. Min bil har gått aaalt for langt til å ha maskinskadeforsikring og så billigaste forsikringa eg kan ha er vedlikehold og atter vedlikehold.

Så langt har det fungert utmerket. *bankibordet*

Diffolje skifta eg forresten i fjor, det virka nesten litt meiningslaust for eg sleit med å sjå forskjell på den nye og den gamle. Men det gjorde uansett godt i sjela å ha ny olje på :) Og ja, min bil har jo Haldex.. den og måtte til pers etter vel 300.000km. Då var det meste utslitt. Aldri bytta olje, og enkelte plassar så er det anbefalt oljeskift ned mot 60.000km intervall... Så måtte til med pumpe, lamellar og olje for å få det på stell igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, mr.pingu skrev:

Takk, glemte og tenke på øst Europa, interessant det med USA men egentlig forståelig når det blir flere fattige der borte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, TurboJens said:

Eg meina det på F45/46 med 8trinns automat så var prisen for oljebytte rundt 8000kr hos BMW, men eg hugsar ikkje summen heilt, ei heller om det var med eller uten mva det må eg sjekke.

Har utført det to ganga no, og det kostar jo pengar - men eit girkassebytte er på ingen måte gratis heller. Min bil har gått aaalt for langt til å ha maskinskadeforsikring og så billigaste forsikringa eg kan ha er vedlikehold og atter vedlikehold.

Så langt har det fungert utmerket. *bankibordet*

Diffolje skifta eg forresten i fjor, det virka nesten litt meiningslaust for eg sleit med å sjå forskjell på den nye og den gamle. Men det gjorde uansett godt i sjela å ha ny olje på :) Og ja, min bil har jo Haldex.. den og måtte til pers etter vel 300.000km. Då var det meste utslitt. Aldri bytta olje, og enkelte plassar så er det anbefalt oljeskift ned mot 60.000km intervall... Så måtte til med pumpe, lamellar og olje for å få det på stell igjen.

Jeg har jo sammen girkasse (F48), skal spørre igjen og også spørre om de bytter filter eller ikke.

Jeg har jo maskinskade forsikring til 200k men der er jeg i 3 år (kjører 30k årlig) men meningen er å ha bilen lengre siden vi sparer til bolig. Så å satse på at ting går i stykker for jeg har nådd 200k føles litt som lotto. Fleste km er jo også langtur kilometere so den sliter nok ikke så fort regner jeg med…Men jeg hadde ikke klaget om motor havarerer rett før 200k :P

Ja den Haldexen skal jeg spørre om og. Noe mer som burde byttes / skiftes rundt 110k om det er ikke gjort?

På F4x er vel høyre/øvre motorfeste som går ofte i stykker men det får jeg ikke gjort så mye med. 

1 hour ago, Rune-K said:

Takk, glemte og tenke på øst Europa, interessant det med USA men egentlig forståelig når det blir flere fattige der borte. 

Ja Norge har vel høyeste alder av rike europeiske land. Bare Nederland, Sverige og Finland har litt eldre biler igjen. (Og tviler å kalle Finland rik)

Endret av mr.pingu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, mr.pingu skrev:

Jeg har jo sammen girkasse (F48), skal spørre igjen og også spørre om de bytter filter eller ikke.

Jeg har jo maskinskade forsikring til 200k men der er jeg i 3 år (kjører 30k årlig) men meningen er å ha bilen lengre siden vi sparer til bolig. Så å satse på at ting går i stykker for jeg har nådd 200k føles litt som lotto. Fleste km er jo også langtur kilometere so den sliter nok ikke så fort regner jeg med…Men jeg hadde ikke klaget om motor havarerer rett før 200k :P

Ja den Haldexen skal jeg spørre om og. Noe mer som burde byttes / skiftes rundt 110k om det er ikke gjort?

På F4x er vel høyre/øvre motorfeste som går ofte i stykker men det får jeg ikke gjort så mye med. 

Ja Norge har vel høyeste alder av rike europeiske land. Bare Nederland, Sverige og Finland har litt eldre biler igjen. (Og tviler å kalle Finland rik)

Slik som med maskin/drivverk skade forsikring, den gjelder jo i meste tilfeller til bilen er 10 år, eller 200.000km. Er det praksis og få forlenget denne hos noen selskap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, ///M-ini95 said:

Jeg lurer på om girkasseflushen som Bilia tilbyr ikke inneholder skift av filter. Mener å ha lest det på forumet tidligere. 

Nei, det sitte iflg. RATS inni girkassen, så for å komme til det så må girkassen demonterast frå bilen og kløyvast. Så dei sa fortsett å skift olje og kryss fingrane for at det varer. Men dette er åpenbart ei veldig god girkasse, eg har vore borti mykje verre.

59 minutes ago, mr.pingu said:

Filter, nei. Sjå over...

Haldex, eg veit ikkje om du bør sette BMW til det, for den framgangsmåten dei følger er ganske håplaus. Om du kan skru litt på egenhånd ville eg heller gjort det sjølv. Mykje billigare :)

Ja, det motorfestet er dårleg. Men BMW er endå dårlegare for eg klaga på det før garantien gjekk ut men dei hadde sjekka det og det var OK. Når eg nokre veker etterpå skifta det i forbannelse så datt det ut i to delar.....

Olje på vinkelgiret. Men eg trur ikkje det er mulig å tappe av olje, hugsa ikkje om det var tappeplugg på det. Eg skifta mitt og sette på et brukt og då passa eg i alle fall på å tømme ut oljen å ha på nytt. Det var riktignok ikkje vinkelgiret innvendig som var gåent men splinsa på inngåande til vinkelgiret var rett og slett utslitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutes ago, TurboJens said:

Nei, det sitte iflg. RATS inni girkassen, så for å komme til det så må girkassen demonterast frå bilen og kløyvast. Så dei sa fortsett å skift olje og kryss fingrane for at det varer. Men dette er åpenbart ei veldig god girkasse, eg har vore borti mykje verre.

Å så det er ingen som bytter filter?

snakker du nå om ZF eller Aisin girkasse forresten? 
Vi har jo Aisin girkasse men fleste BMW’er har en kasse fra ZF 

1 hour ago, TurboJens said:

Ja, det motorfestet er dårleg. Men BMW er endå dårlegare for eg klaga på det før garantien gjekk ut men dei hadde sjekka det og det var OK. Når eg nokre veker etterpå skifta det i forbannelse så datt det ut i to delar.....

Ja min er fortsatt bra men har allerede kjøpt meg Powerflex inserts når jeg var i Tyskland i tilfelle den ryker en dag. I tillegg skal jeg kjøpe meg den feste som er brukt i JCW GP3 i steden for som står i vår ETK (22118835566).

Haldex, eg veit ikkje om du bør sette BMW til det, for den framgangsmåten dei følger er ganske håplaus. Om du kan skru litt på egenhånd ville eg heller gjort det sjølv. Mykje billigare :)

Har du litt mer info på hvordan man gjør det? Pleier å sette bort alle sølejobber til verksted… Litt kranglete når man har leilighet og har  i Tønsberg sentrum men må nok få det til en dag det er fint vær på bygården. Kan jeg samtidig gjør en oljeskift selv for førstegang.

og hvorfor er håpløst hos BMW, hva tuller de med? 

Olje på vinkelgiret. Men eg trur ikkje det er mulig å tappe av olje, hugsa ikkje om det var tappeplugg på det. Eg skifta mitt og sette på et brukt og då passa eg i alle fall på å tømme ut oljen å ha på nytt. Det var riktignok ikkje vinkelgiret innvendig som var gåent men splinsa på inngåande til vinkelgiret var rett og slett utslitt.

Vinkelgiret hvor sitter den på våre biler? Når det kommer til drivverk osv har jeg egentlig 0 erfaring.  Min kompetanse ligger mer på elektronikk og BMW koding. Men har gjerne lyst å gjøre også litt mer vedlikehold selv og. 

1 hour ago, MTech86 said:

Slik som med maskin/drivverk skade forsikring, den gjelder jo i meste tilfeller til bilen er 10 år, eller 200.000km. Er det praksis og få forlenget denne hos noen selskap?

Ikke at jeg vet om. Jeg ser nå at sparebank1 har 10 år / 250.000km, kan vurdere å bytte til de etter jeg har bikket 200 000, bikker forbi 200000 når bilen er ca 9 år. Men jeg husker de var ellers veldig dyre ifh til Storebrand som jeg har nå.

Som sagt hadde vært fint med ny motor før den blir 10 😅 Så noen ganger tenker jeg, er det vits å ta mellomskifter så lenge jeg har maskinskadeforsikring? På annet side, hvis den ikke rykker før maskinskadeforsikringen er forbi da har jeg en bedre vedlikehold motor som burde klare seg fint til 300 000 (håper jeg da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutes ago, mr.pingu said:

Å så det er ingen som bytter filter?

snakker du nå om ZF eller Aisin girkasse forresten? 
Vi har jo Aisin girkasse men fleste BMW’er har en kasse fra ZF 

Ja min er fortsatt bra men har allerede kjøpt meg Powerflex inserts når jeg var i Tyskland i tilfelle den ryker en dag. I tillegg skal jeg kjøpe meg den feste som er brukt i JCW GP3 i steden for som står i vår ETK (22118835566).

Smart tips :)

Har du litt mer info på hvordan man gjør det? Pleier å sette bort alle sølejobber til verksted… Litt kranglete når man har leilighet og har  i Tønsberg sentrum men må nok få det til en dag det er fint vær på bygården. Kan jeg samtidig gjør en oljeskift selv for førstegang.
Er fullt mulig å gjere det enklare, eg gjorde det på smøregrav, senka eksosen ned og lot den henge på grava. Mellomakselen må av bak, men den kan ikkje bøyast meir enn 15gr i leddet iflg. BMW så den la eg på noko plank på grava. Så er det ut med pumpe og kompett Haldex, gjere reint alle krikar og krokar med bremserens, må og ta av "bunnpanna" som henge på sida og gjere reint, der er mykje drit. Så på med bunnpanna, flytande pakning, montere sammen Haldex klumpen og pumpa og fylle olje. Sikkert like greitt å skifte pumpa og, for du må demontere heile driten for å skifte den seinare. Så kjør bleeding og kalibrering.

Slik gjorde eg det --> 

og hvorfor er håpløst hos BMW, hva tuller de med? 
Eg hugsar ikkje i detalj, men dei løyser heile klumpen bak og svingar den ned.

BMW måten under her, frå ca 14:00

Vinkelgiret hvor sitter den på våre biler? Når det kommer til drivverk osv har jeg egentlig 0 erfaring.  Min kompetanse ligger mer på elektronikk og BMW koding. Men har gjerne lyst å gjøre også litt mer vedlikehold selv og. 
Sitter på høgre side av girkassen, under turboen. Er det som vinklar rotasjonen så det passar med mellomaksling på en bil med motoren feil veg.

Ikke at jeg vet om. Jeg ser nå at sparebank1 har 10 år / 250.000km, kan vurdere å bytte til de etter jeg har bikket 200 000, bikker forbi 200000 når bilen er ca 9 år. Men jeg husker de var ellers veldig dyre ifh til Storebrand som jeg har nå.

Som sagt hadde vært fint med ny motor før den blir 10 😅 Så noen ganger tenker jeg, er det vits å ta mellomskifter så lenge jeg har maskinskadeforsikring? På annet side, hvis den ikke rykker før maskinskadeforsikringen er forbi da har jeg en bedre vedlikehold motor som burde klare seg fint til 300 000 (håper jeg da)

No spora jo detta av noko voldsomt.. beklager til TS :)

Endret av TurboJens
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...