Gå til innhold

BMW 730D xdrive 265hk

RM90
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg vurderer kjøp av en 730d xdrive 265hk 2016 mod. Den jeg har testet har gått nærmere 200k, fulgt alle servicer på merke verksted og ingen kjente feil. Denne er topputstyrt. 

Har noen her erfaring med denne modellen? Bør jeg bekymre meg for km standen? Eller er det visse deler som anbefales og byttes for og unngå store uventede kostnader. 

På forhånd takk!😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatt min F01 siden feb 2019 og har intet annet å si at det er et veldig bra chassi. Nå er riktig nok "din" mye nyere enn min 09, men F01 generelt er en bra bil på alle måter.
Slite deler kommer en jo ikke unna uansett bil, som en gjerne må regne med kommer når en bil passerer 200kkm.
Kjede er jo nevnt på 730, men ikke i så stor grad.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Reef! 

Slitedeler kommer man ikke unna. Men tenkte mer på girkasse, diesel pumpe osv. 

Burde man overhale eller bytte noe i girkassen eller holder den en stund til?

Og Hvor langt har din 09 gått?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aller viktigste her er service historikk, det trumfer det meste på en en luksusbil som begynner å trekke på åra. G11 fikk B57 motoren og denne så langt ikke vært plaget med register slik N57 i noen tilfeller var. Alt i alt så har B57 vist seg å tåle tidens tann og høyere kjørelengde bra. Det er en pågående recall på EGR kjøler så sjekk ut om dette er utført, hvis ikke så tar du kontrakt med BMW og får satt deg i kø for bytte. G11 er ett fantastisk chassis, nydelig komfort og linjer som er en luksusbil verdig. I mine øyne er dette den siste ekte 7-serien ettersom dagens nye modell åpenbart er designet av og for smakløse kinesere. 

Men en ting vil jeg si, og dette er litt direkte. Hvis du vurderer en G11 730d med 200 000 km på telleren fordi det er så langt du greier å strekke deg økonomisk så skal du heller styre unna. Aldri, jeg gjentar aldri kjøp gammel tysk luksusbil for alle pengene du har. Kjøp gjerne en gammel bil med lang kjørelengde, men ha ett romslig budsjett til vedlikehold…ikke til styling og kinafelger men riktig vedlikehold av bil og drivlinje. Vedlikehold uten snarveier, for begynner du å kjipe på dette så kan du gå på en smell. Det er så mange halvgamle 7-serier der ute som er så dårlige fordi folk har hatt råd til å kjøpe bilen men ikke til å holde den vedlike slik en bil av dette kaliber krever. Dette er ett velmenende råd 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk for direkte svar😁

Akkurat derfor jeg spør, og sånne svar jeg er ute etter. Jeg spør for og høre om noen har erfaring, eller kanskje vært uheldig og gått på en smell med en G11 og høy km. 

I mine øyne så får man mye bil og komfort for penga. Men jeg har også budsjettert inn at det kan/vil komme løpende kostnader utenom vanlige slitedeler. Prøver bare og finne ut av om det er noe jeg bør bytte preventivt for og minimere risikoen for større skade/kostand i fremtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, RM90 skrev:

Og Hvor langt har din 09 gått?

Bil 270 motor og gir 170.

For øvrig så har Fredrik svart mtp. G11.
Var litt kjapp på årsmodellen her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær raus med oljeskift på motor, servo om du har med olje, girkasse, differensialer og fordelingskasse.  Få det gjort av noen som vet hva de holder på med og bruk olje som holder riktig spec.  Bmw sin servicehistorikk er ikke nok over tid når det kommer til drivlinja og den er tvilsom på motorolje også. En billig forsikring for din egen del om du har tenkt å ha bilen lenge. 

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, laffe said:

@RM90 er det denne du vurderer? https://www.finn.no/282758162

Synes i såfall prisen var veldig høy når man får fine biler med halve kilometerstanden til 50 000,- mer.  Selv synes jeg biler med høy km stand noen ganger er kunstig høyt priset. 

Om det er den, så har den ligget ute lenge. Minst siden våren 2023. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, laffe skrev:

@RM90 er det denne du vurderer? https://www.finn.no/282758162

Synes i såfall prisen var veldig høy når man får fine biler med halve kilometerstanden til 50 000,- mer.  Selv synes jeg biler med høy km stand noen ganger er kunstig høyt priset. 

Ja stemmer, det er den. Likte utstyrspakken på den, men må selvfølgelig ta med andre viktigere ting i betraktning, som f.eks KM stand den er på. 
Var heller ikke klar over at den har vært ute til salgs siden april 2023. Må høre med de hvilken pris de er villig til og gå ned på i og med at den er tungsolgt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bildene til finn annonsen ble lastet opp i november 2022, så er nok veldig tungsolgt. Men ser km stand i juni 2022 var 127k km, mest sannsynlig er vel denne i daglig bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...