Gå til innhold

Problemer med BMW 225XE?


Flæske
 Share

Anbefalte innlegg

Hei

 

Har vært på utkikk etter en ladbar hybrid med ok plass i baksetene og bagasjerom. Jeg ble helt solgt når jeg testa en BMW 225XE. Men etter kjøp (fra forhandler) har det kommet opp feilmelding etter feilmelding. Er disse bilene mye feil på? Bilen det er snakk om er en 2019 mod med 46k på telleren. Jeg tenkte at en bil som var gått såpass lite skulle bare dure og gå.

Mvh Mats

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.
Jeg har samme type bil, men 2017 modell.
Dessverre, så har den vært svært ofte på verksted. Liker bilen svært godt, men vurderer nå å bytte til et annet merke 🤔
 

Det er flere på forumet med en del problemer når det gjelder 225XE.

Under ser du noen innlegg. Lykke til med bilen 😊

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er lite detaljer fra dere to om hva som er feil.

At det er knekte fjær på en såpass ny bil er kjipt. Men såvidt jeg forstår så vil nye fjær fikse problemet permanent/ til rusta kommer. Og dette kan skje med alle biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte tidligere leasingbil (2019-mod.) da den var kjørt 45000. Nå passert 65000 og ingen registrerte feil i mitt eie. Så langt en god og fleksibel bil.

Kunne tenkt meg noen flere km på strøm, men alt i alt et lite kinderegg med tanke på hybrid, 4x4 og plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har eid to stk: en 2018 med større batteri og en 2017.

Den siste av de var preget av mange feilmeldinger (drivverk), mistet varmeeffekt (måtte kjøres på bensin) og brukket fjær.

Fjæra røk foran på 90.000, i oppkjørselen heldigvis. 
 

Utover dette var det en veldig praktisk bil for vår lille familie, men styr unna de leasingspecca bilene er mitt tips. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At fjærene knekker er jo generelt en BMW klassiker, så dette er ikke unikt med 225Xe.

Ville vært mer bekymret/fokusert på drivlinje ifht garanti.
Generelt opplever vel hybrid generøse verditap, så det er vel også en ting. Ellers, tja 40e opplever jo ymse trøbbel, også motorras, usikker hvordan det er med den lille 3 sylinderen på 225?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
På 5.2.2024 den 18.43, Hallgrim86 skrev:

Har eid to stk: en 2018 med større batteri og en 2017.

Den siste av de var preget av mange feilmeldinger (drivverk), mistet varmeeffekt (måtte kjøres på bensin) og brukket fjær.

Fjæra røk foran på 90.000, i oppkjørselen heldigvis. 
 

Utover dette var det en veldig praktisk bil for vår lille familie, men styr unna de leasingspecca bilene er mitt tips. 

Ser ut som fjærer framme på F45 er en gjenganger. Vet ikke om dette kun gjelder F45 eller flere modeller. Det som skremte meg litt er at fjæra ikke bare knakk, men den tredde seg nedover fjærbenet og kunne lett ha skadet bremserøret. På E46 Touring, så knakk færene bak i utide, men disse holdt seg innenfor sitt området og gjorde ikke store skader annet enn at bilen blir noe lavere på en side bak. Skålene framme på F45 er alt for liten, så knekkes siste vikling, så skytes fjæren nedover fjærbenet.
Jeg fikk byttet fjær på garantien uten spørsmål.

Hadde en feil til og det var dørlås aktuator på passasjerdøren framme. Dette er vist også ganske normalt på BMW. Fikk denne også byttet på garanti, men nå har jeg ikke lenger garanti på bilen. Ergo har jeg lyst å bytte den med nyere.
Faktisk er jeg veldig fornøyd på min da den er spekket med utstyr. Eneste jeg savner er litt mer batteri-rekkevidde. Ellers har jeg ikke hatt noe problemer. Alt fungerer (Knock on wood).

Dette med varme har jeg lurt litt på. Er det noe forbindelse mellom bensinmotor og batteri eller er dette separate kjøle-/varmesystem? Vil bensinmotoren varme batteriet og motsatt? Kupeen blir vel varmet av en varmepumpe da den blir varm veldig fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2stk F46 her, begge brukt som taxi så anseleg med kilometer tilbakelagt. (Rundt 250.000km og 335.000km)

Alle fjører knekke, og dette er diesel så ikkje noko spesielt for hybrid. Riktignok så holdt fjærene på den eine over 300.000km men då skifta eg alle for å sleppe at dei knekke sidan den andre knakk fjærene foran før 140.000km og ei bakfjær litt seinare. Skifta då bak på begge sider før den siste knakk, men berre eit tidsspørsmål.

Utenom det så er dette altså det mest velsammenskrudde bilproduktet eg har eigd nokon gong. Langt mindre feil enn forventa frå en "billig-BMW". Så om det er noko svakhetar her så må det evt. vere opp mot kompleksiteten i hybriddrivlinja.

Ting eg har skifta, alle hjullager (må nesten forvente det), ei bærekule (som betyr at eg har bærekuler foran som har gått 335.000km og er like gode endå....), fjærer rundt heile på en og komplett med dempera på den andre, vinkeldrev (kjøpt brukt), overhalt Haldex på den eine etter 318.000km, skifta dieselrør i motorrommet (begge, lek diesel til ledningsnettet), dynamo (begge). Utenom vanleg vedlikehald som bremser. Eine settet med kalippera bak holdt 320.000km og eg skifta dei berre fordi eg var lei av å ha liggande nye på lager. Ganske imponert over holdbarheten på desse med elektrisk P-brems baki alt saltdritet...

Eg ville anbefalt dieselversjonen til alle som kan køyre diesel, kan du skru litt sjølv så får en billige deler hos autodoc ex. og kan ha tilnærma gratis bil. Ser ut til å holde seg svært godt i pris også desse på bruktmarkedet.

Eg har 1.6km til jobb, burde sikkert gått eller kjøpt elbil, men denna eg har er så billig at eg går aldri i pluss på å kjøpe ny bil for å spare pengar. Og el/hybrid trur eg er svært skummelt å eige etter garantiens utløp...

Endret av TurboJens
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.2.2024 den 19.29, TurboJens skrev:

2stk F46 her, begge brukt som taxi så anseleg med kilometer tilbakelagt. (Rundt 250.000km og 335.000km)

Alle fjører knekke, og dette er diesel så ikkje noko spesielt for hybrid. Riktignok så holdt fjærene på den eine over 300.000km men då skifta eg alle for å sleppe at dei knekke sidan den andre knakk fjærene foran før 140.000km og ei bakfjær litt seinare. Skifta då bak på begge sider før den siste knakk, men berre eit tidsspørsmål.

Utenom det så er dette altså det mest velsammenskrudde bilproduktet eg har eigd nokon gong. Langt mindre feil enn forventa frå en "billig-BMW". Så om det er noko svakhetar her så må det evt. vere opp mot kompleksiteten i hybriddrivlinja.

Ting eg har skifta, alle hjullager (må nesten forvente det), ei bærekule (som betyr at eg har bærekuler foran som har gått 335.000km og er like gode endå....), fjærer rundt heile på en og komplett med dempera på den andre, vinkeldrev (kjøpt brukt), overhalt Haldex på den eine etter 318.000km, skifta dieselrør i motorrommet (begge, lek diesel til ledningsnettet), dynamo (begge). Utenom vanleg vedlikehald som bremser. Eine settet med kalippera bak holdt 320.000km og eg skifta dei berre fordi eg var lei av å ha liggande nye på lager. Ganske imponert over holdbarheten på desse med elektrisk P-brems baki alt saltdritet...

Eg ville anbefalt dieselversjonen til alle som kan køyre diesel, kan du skru litt sjølv så får en billige deler hos autodoc ex. og kan ha tilnærma gratis bil. Ser ut til å holde seg svært godt i pris også desse på bruktmarkedet.

Eg har 1.6km til jobb, burde sikkert gått eller kjøpt elbil, men denna eg har er så billig at eg går aldri i pluss på å kjøpe ny bil for å spare pengar. Og el/hybrid trur eg er svært skummelt å eige etter garantiens utløp...

Diesel-versjonen er vel med B47? Har ikke hørt noe spesielt negativt etter at B-serien av motorer kom ut. N-versjonen bør noe de fleste styr unna. Disse er for lunefull. Kan fungere feilfritt, men kan også bli et mareritt.
Men hva er dette mer fjærer som hele tiden knekkes? Dårlig kvalitet eller er det rett og slett bare at bilene har blitt for tunge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutes ago, Mons1 said:

Diesel-versjonen er vel med B47? Har ikke hørt noe spesielt negativt etter at B-serien av motorer kom ut. N-versjonen bør noe de fleste styr unna. Disse er for lunefull. Kan fungere feilfritt, men kan også bli et mareritt.
Men hva er dette mer fjærer som hele tiden knekkes? Dårlig kvalitet eller er det rett og slett bare at bilene har blitt for tunge?

B47 ja, fantastisk maskin. Mangla berre eit par sylindra for å bli nærmast perfekt. N-motoren kallar eg berre for Nei motor... Risikoen for problem er ikkje såå stor, men det er lite intressant å ha ei slik tikkande utgiftsbombe. Kostar jo ein del å skifte registeret.

Eg trur det ligg i overflatebehandlinga, når fjærene blir pulverlakkert må dei hengast opp i ein krok. Når pulverlakken har herda og fjæra hektast av kroken blir det eit lite sår inn på metallet. Det er det på dei fleste (alle?) nye fjærer eg har sett. Når det då er bart metall så vil det begynne å ruste, det virkar som at fjærstål er følsomt for rust og at sjølv om det ikkje er gravrust langt inn så har det lett for å knekke der. Ut i frå dei knekte fjærene eg har sett så kan det virke så det samsvara ganske bra med plasseringa i forhold til dette såret.

Så sist eg skifta fjærer tok en bit med krympestrømpe med lim og forsegla dette partiet på alle fjærene. Blir spennande å sjå om det varer. Faren er jo at resten av bilen blir oppbrukt før fjærene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...