Gå til innhold

Hertz høyttaler .


Anbefalte innlegg

Jeg skal på sikt bytte ut mine høyttalere i e34en etter 32 år .

Jeg har jo tilholdt på Pioneer og Alpine bestandig .

Desverre så vet jeg at nyere Pioneer ikke er det det engang var .

Ser GS har grei pris på Hertz ,noen som her som har erfaringer med dette merket ?

Er ikke ute etter mest mulig høy lyd ,likevel bedre enn det jeg har.

Tenkte på disse :

IMG_9332.thumb.png.8eaac8f020c00d24b98b5f8eb7e79160.png

Kom gjerne med erfaringer .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring og delvis mening er ikke at høytalere fra BMW er dårlig men forsterkeren samt dårlig crossover på HK-diskanter. Eller bedre sagt, 1 kondensator for å filtre ut alle høye toner, ikke noe filter på mellomtone i det hele tatt. Med mindre du har den minste audio-pakke (ikke HiFi eller HK) da lønner nesten ikke å oppgradere høytalere uten å gjøre noe med forsterkeren eller crossoveren.

største forskjell i lydkvaliteten var når jeg byttet forsterkeren til en Match UP7 BMW samt en ordentlig crossover for å skille ut mellomtone og diskant bedre.
 

jeg fatter ikke hva BMW har tenkt, sette diskant på sammen kanal som mellomtone og uten noe bra crossover.

Eneste systemet som har separat kanal for diskantene er B&O og B&W systemet som finnes i BMW’er. Alle andre systemer bruker sammen signal for diskant og mellomtone. 
 

men igjen, spesielt HK høytalere er bra med materialvalg og i kvalitet men dårlig filter og forsterker trekker ned hele lydkvaliteten. Så om du er ute etter bedre lydkvalitet vil jeg anbefale enten finne HK høytalere fra opphuggern om du ikke har allerede.

Ellers er der mest markedsføring siden audio er jo veldig subjektivt. 


kjapt søk og fant Hertz rett fra Kina: https://a.aliexpress.com/_Evs1Nfb

Så regner ikke med det er noe særlig kvalitet. Samt for eksempel Bavsound, om du leter litt på AliExpress finner du helt like og. 
 

det er god business, fin en litt grei høytaler i Kina. Sett sammen en pakke for spesifik bilmodell, markedsføre det litt og få god margin rett i lomma :) 

 

 

om du vil oppgradere høytalere vil jeg anbefale å se på morell eller focal.

Endret av mr.pingu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info her .

Når det er sagt så snakker vi her om et anlegg fra 92 og på en bil som ikke har original forsterker .

Jeg ønsker bare og oppgradere sånn at jeg får mer klar lyd kontra papplyd som er nå .

Skal forøvrig ha i en Kicker 12 som står i kasse og .

Focal er noe jeg og kan ha ,hadde dette i x5 og det var der var det din lyd .Høy og klar .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutes ago, sveigis said:

Takk for info her .

Når det er sagt så snakker vi her om et anlegg fra 92 og på en bil som ikke har original forsterker .

Jeg ønsker bare og oppgradere sånn at jeg får mer klar lyd kontra papplyd som er nå .

Skal forøvrig ha i en Kicker 12 som står i kasse og .

Focal er noe jeg og kan ha ,hadde dette i x5 og det var der var det din lyd .Høy og klar .

Ja jeg gikk ut fra BMW nyere E og Fseries hvor det er egentlig brukt ganske grei kvalitetshøytalere men flaskehalsen ligger langt før det. Med andre ord; Forsterkeren og egentlig hvordan hele greia er bygd. 

I din tilfelle kan Hertz allerede være enn oppgradering avhengig hva slags material de har brukt (har ikke lest meg opp i det). Kommer litt an på hvor du kommer fra. Om du har billig papp høytalere fra en Toyota fra 92 vil nesten alt være enn oppgradering.

Anbefaler uansett hvis du eventuelt skal legge nye ledninger og sant, bruke separate kanaler/ledninger for bass, mellomtone og diskanter. Om du velger å ta mellomtone og diskant sammen kan det gjøres i nærheten av forsterker i steden i nærheten av mellomtone. da skaper du deg mulighet til å oppgradere til en fler kanals forsterker senere om du er ute etter det eller sette inn en passiv crossover.

Endret av mr.pingu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, mr.pingu skrev:

din tilfelle kan Hertz allerede være enn oppgradering avhengig hva slags material de har brukt (har ikke lest meg opp i det). Kommer litt an på hvor du kommer fra. Om du har billig papp høytalere fra en Toyota fra 92 vil nesten alt være enn oppgradering.

Tenker det samme at alt er bedre uansett og er ikke storforlangende mtp hvordan det er i den nå .😩😊.

Mener høyttalere som står i nå er av merket Nokia fra februar 1992 .

Uansett takk for tips her .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det settet i min E39, fungerer helt ok og for pengene er det ganske god lyd.

Det er dog i bil med HI-FI pakke, separate kanaler for hver høyttaler, men klar oppgradering fra det som kom fra fabrikk. Finnes så klart bedre, men da må man som alltid opp i pris.

Endret av Vegard_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Vegard_ skrev:

Jeg har det settet i min E39, fungerer helt ok og for pengene er det ganske god lyd

Takk for svar Vegard.

Tenker dette vil funke for meg,samtidig sitter jeg på Finn og ser etter ubrukte sett av andre merker ,helst eldre Pioneer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte også ett eller annet billig fra GS til å putte inn i E39-en for ca. 5 år siden. Bilen hadde noe gammelt Nokia-papp i fremdører og hattehylla. Det ble noe bedre, men ikke natt og dag. Monteringen var heller ikke 100% da det var litt bøying og drilling som måtte til for å få de til å passe. En forsterker eller (en mer) moderne 1 DIN spiller må nok også på plass om man skal løfte lyden. I min E36 fikk jeg veldig god match med en Alpine-spiller. De oransje fargene i knapper gled perfekt inn med resten av interiøret, så det var jeg godt fornøyd med.

Når det gjelder å ha separate kanaler til bass, mellomtone og diskant så er det overkill etter min mening. Det er klart at om delefilteret består av kun en liten kondensator eller motstand så er ikke det mye å prate om, men det er mulig å få til gode resultater fra samme signal om et brukbart delefilter brukes. Jeg har kun én ledning med to ledere til hver full-range høyttaler i anlegget i stua og det er ikke akkurat sånn at lyden er dårlig. Mange dyre Hi-Fi-anlegg til bruk hjemme har kun én utgang per kanal fra forsterker.

Høyttalere er gjerne noe som faller fort ned i pris så jeg tror at det som regel lønner seg å kjøpe brukt. Lurer på om jeg har et sett 6x9 fra Alpine liggende et sted som var til overs. Hvilke størrelser er det du skal ha? Det er også mulig å kjøpe løse Logic 7 fra E-serien, tror ikke de er noe verre enn billige eksemplarer fra diverse nettbutikker. Eller HK/B&O fra nyere biler som nevnt over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, mr.pingu skrev:

Anbefaler uansett hvis du eventuelt skal legge nye ledninger og sant, bruke separate kanaler/ledninger for bass, mellomtone og diskanter. Om du velger å ta mellomtone og diskant sammen kan det gjøres i nærheten av forsterker i steden i nærheten av mellomtone. da skaper du deg mulighet til å oppgradere til en fler kanals forsterker senere om du er ute etter det eller sette inn en passiv crossover.

Det du sier her er jo bare tull og uansett ikke relevant til spørsmålet i tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, sveigis skrev:

Ser GS har grei pris på Hertz ,noen som her som har erfaringer med dette merket ?

Har montert Hertz som ren erstatning for ting som har blitt spilt i filler i noen kundebiler, min erfaring er at det er helt kurant og i den grad jeg har tenkt på å sammenligne en oppgradering ift originalt. Dette stort sett i biler med medium stereo fra før og sikkert relevant å sammenligne med din. 

Ellers er jeg også fan av Focal, men skal man den veien begynner kronene å renne for å rettferdiggjøre de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@E.C. og @Kvasi da takker jeg for svar og jeg tenker at til mitt bruk så er jeg hvertfall ikke redd for å teste Hertz til mitt bruk om noe annet ikke dukker opp .

Det viktige her for meg ,er jo at det skal fungere til det vanlige og erstatte papp fra 1992 ,dvs all oppgradering er god oppgradering .

Ser forresten nevnte høyttalersett selges for 895 en annen plass på nettet her .

men det dukket jo opp et komponent sett fra Pioneer på Finn og nå selvsagt …

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Kvasi said:

Det du sier her er jo bare tull og uansett ikke relevant til spørsmålet i tråden.

Gidder du å utdype hva av hva jeg sier er tull? 

Som sagt det er helt avhengig hva du er ute etter, men BMW systemet har sine svakheter og de har jeg påpekt.

Jeg sier også HVIS man skal trekke nye ledninger å gjøre det sånn fordi da skaper man muligheter til ytterligere oppgraderinger. 
 

men som jeg forstår nå er @sveigis ute etter enn oppgradering uten alt for mye arbeid og da kan de Hertz være helt kurante med tanke på hvor han kommer fra. Jeg har ikke erfaring med disse men du og andre har og sier at de er kurante for pengene. 
 

igjen alt i forhold til budsjettet og forventninger. Jeg bare gikk litt høy inn fordi jeg trodde det var snakk om enn nyere bil og høyere krav siden det var ikke nevnt i startposten. Jeg prøvde bare å påpeke at flaskehalsen på BMW sitter i mangel / dårlig  filtering. Det er ikke sånn at BMW systemene er ukurant, men det er andre ting enn høytalere som står i veien for bedre lydkvalitet.

men subjektivitet eller bedre sagt Placeboen er stor så alle de som brukte  flere tusenlapper på høytaler synes det høres bedre ut. I beste fall er det litt bedre og men bare tenk om det var satt inn enn passiv eller aktiv filter da kommer disse dyre høytalere virkelig til rette.

 

Endret av mr.pingu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, E.C. said:

 

Når det gjelder å ha separate kanaler til bass, mellomtone og diskant så er det overkill etter min mening. Det er klart at om delefilteret består av kun en liten kondensator eller motstand så er ikke det mye å prate om, men det er mulig å få til gode resultater fra samme signal om et brukbart delefilter brukes. Jeg har kun én ledning med to ledere til hver full-range høyttaler i anlegget i stua og det er ikke akkurat sånn at lyden er dårlig. Mange dyre Hi-Fi-anlegg til bruk hjemme har kun én utgang per kanal fra forsterker.

 

Ja det er det jeg mener. Deler du opp signale er det mye å hente og HVIS man skal dele opp signalen er det mest praktisk å gjøre det i nærheten av forsterker så du kan enkelt oppgradere til flere kanals forsterker og bestemme helt hvor delefrekvens er senere. Ofte hvor forsterker er det mer plass å bygge delefiltere inn enn i døra for eksempel.

forskjellen i stua er ofte det er god plass til en god delefilter i høytaleren :)

I tillegg er stua en mye renere omgivelse for å høre på musikk og i tillegg er forsterkerene mye kraftigere og klare å drive tyngre høytalere uten forvrenging.

 

 

Endret av mr.pingu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...