B. Sveigdalen Skrevet August 23 Forfatter Skrevet August 23 Post 31 En liten oppdatering, siden AC Schnitzerfelgene endelig er på plass, blitt kjørt litt med, og til og med har vært på et treff. Etter at den ene bakfelgen var testet på bilen, som jeg skrev om i forrige innlegg, fikk jeg tatt av igjen det ene dekket, og begynte på oppgaven med å få fuget skjøten inni felgene. Det gikk bra, og utover i juli ble dekkene montert, og jeg fikk felgene endelig montert på bilen. Det var en stor dag, og det hadde da tatt litt over et halvt år fra jeg kjøpte felgene til de faktisk satt på bilen. Noen bilder som ble tatt rundt i nærmiljøet på den første turen. Det var imidlertid litt komplikasjoner igjen. Da jeg skulle ut og kjøre igjen to dager etterpå, var det ene bakhjulet helt flatt. Litt prøving med vann avslørte bobling rundt deler av skjøten, så her var det bare å få av igjen dekket, skåret ut tetningsmassen og lagt den inn på nytt. Jeg fant ikke noen hull i den, men jeg mistenker at noe felglakk som ble lagt innvendig på den ene kanten kanskje hadde sluppet litt under tetningsmassen. Denne gangen fikk diverse husprosjekt ha prioritet over jobbing med bil, så det gikk til uti august før alle felgene nok en gang satt på bilen og var klare til å brukes uten noe tull. Jeg har nå fått kjørt litt med dem og prøvd til dels frisk kjøring i sving, men det ser ut som om ting holder seg der de skal og det har ikke subbet en eneste gang. Så alt mens det ikke subber, så er jeg storfornøyd med sluttresultatet og med de breddene jeg valgte. Det ble så bred kant bak som det er plass til, og den ligger så nær skjermkanten som jeg tror det går an uten at jeg måtte valse. Stancemiljøet har sikkert et begrep for dette. Ellers er haugevis av deler innkjøpt for registerkjedeprosjektet, og overhalte Vanoser er nå tilbake fra Beisan i USA. Så denne jobben går jeg i gang med når jeg tar sommerferie i september. Dette blir spennende, og jeg skal skrive en post om dette – når bilen starter igjen. På BMWCCN Innlandet-treff på Hunderfossen. viggo E34, sveigis, E.C. og 6 andre reagerte på dette 8 1
RF91 Skrevet August 23 Skrevet August 23 3 timer siden, B. Sveigdalen skrev: Post 31 En liten oppdatering, siden AC Schnitzerfelgene endelig er på plass, blitt kjørt litt med, og til og med har vært på et treff. Etter at den ene bakfelgen var testet på bilen, som jeg skrev om i forrige innlegg, fikk jeg tatt av igjen det ene dekket, og begynte på oppgaven med å få fuget skjøten inni felgene. Det gikk bra, og utover i juli ble dekkene montert, og jeg fikk felgene endelig montert på bilen. Det var en stor dag, og det hadde da tatt litt over et halvt år fra jeg kjøpte felgene til de faktisk satt på bilen. Noen bilder som ble tatt rundt i nærmiljøet på den første turen. Det var imidlertid litt komplikasjoner igjen. Da jeg skulle ut og kjøre igjen to dager etterpå, var det ene bakhjulet helt flatt. Litt prøving med vann avslørte bobling rundt deler av skjøten, så her var det bare å få av igjen dekket, skåret ut tetningsmassen og lagt den inn på nytt. Jeg fant ikke noen hull i den, men jeg mistenker at noe felglakk som ble lagt innvendig på den ene kanten kanskje hadde sluppet litt under tetningsmassen. Denne gangen fikk diverse husprosjekt ha prioritet over jobbing med bil, så det gikk til uti august før alle felgene nok en gang satt på bilen og var klare til å brukes uten noe tull. Jeg har nå fått kjørt litt med dem og prøvd til dels frisk kjøring i sving, men det ser ut som om ting holder seg der de skal og det har ikke subbet en eneste gang. Så alt mens det ikke subber, så er jeg storfornøyd med sluttresultatet og med de breddene jeg valgte. Det ble så bred kant bak som det er plass til, og den ligger så nær skjermkanten som jeg tror det går an uten at jeg måtte valse. Stancemiljøet har sikkert et begrep for dette. Ellers er haugevis av deler innkjøpt for registerkjedeprosjektet, og overhalte Vanoser er nå tilbake fra Beisan i USA. Så denne jobben går jeg i gang med når jeg tar sommerferie i september. Dette blir spennende, og jeg skal skrive en post om dette – når bilen starter igjen. På BMWCCN Innlandet-treff på Hunderfossen. Fitment, min gode mann. Fitment 😄 B. Sveigdalen reagerte på dette 1
B. Sveigdalen Skrevet August 23 Forfatter Skrevet August 23 12 minutes ago, RF91 said: Fitment, min gode mann. Fitment 😄 Takk! Hadde en mistanke, men tør ikke kaste om meg med begrep jeg ikke kjenner noe særlig til. 😅 RF91 og Ingvaldsen reagerte på dette 2
B. Sveigdalen Skrevet 8 timer siden Forfatter Skrevet 8 timer siden Post 32 Så ble det høst igjen, og også i år hadde jeg lagt sommerferien til september. To av ukene var satt av til bil, nærmere bestemt til å gjøre et fremstøt med å bytte registerkjedene. Jeg hadde studert både TIS og diverse videoer og lagt en detaljert plan så jeg ikke skulle bruke for mye tid underveis på å måtte stoppe og sjekke ting. Jeg byttet kjeder på begge 24-ventils Opelsekserne mine i sin tid, men M62TU er utvilsomt noe mer komplisert. Det som gjorde jobben enda litt mer omfattende var at jeg bestemte meg for å ta ut den øvre bunnpanna. Det nedre registerdekselet ligger an mot den øvre bunnpanna og bunnpannepakninga, så der må man montere tilbake ting mot den gamle pakningen hvis man lar bunnpanna sitte. Hvis man ikke ødelegger pakningen når man demonterer, vel å merke. En kamerat kjøpte nylig en 540i, hvor kjedene var byttet av forrige eier. Der var denne biten av pakningen under registerdekselet erstattet med silikon. Åpenbart en dårlig ide, da forskjellen i tykkelse mellom pakning og silikon (≤ ingenting) gjorde at bunnpanna hadde sprukket da det ble strammet til. Så noe slik ville jeg ikke gi meg ut på, og bestemte meg derfor for å senke traversen, ta av oljepumpa, og dra ut øvre bunnpanna så jeg kunne bytte hele pakningen. Oljedistribusjonslokkene ble tatt av, og både tilbakeslagsventilen og de tre såkalte rectanringene på hver innsugskam ble byttet. Alt av spesielt verktøy måtte kjøpes inn, siden jeg ikke jobber på verksted mer, og dermed ikke har tilgang til å låne alt mulig. Inkludert seriøs ¾″ latmannsarm og motholder til veibolten, verktøysett til kammer, GAS innstilingsmaler for vanos pluss et sett med vanoser som hadde vært til overhaling hos Beisan i USA. Mye annet av deler var også innkjøpt, som ikke var relatert til registerkjedene, men som var greie å bytte da jeg først var inni der. Første helga i ferien gikk jeg så i gang med å demontere. Kjeder og føringer ble tatt ut, motoren ble hengt opp motoråk, traversen ble senket 10-12cm og den øvre bunnpanna ble tatt ut. Øvre bunnpanna ute. Med ny pakning, klar for montering. Låst i null, og kammer og triggerhjul innstilt korrekt. Oljepumpa fikk også en ny fjær til trykkregulatoren. Alt gikk greit, og de andre delene jeg hadde kjøpt inn ble også byttet. Men hverken doren for å låse motoren i null eller verktøyene som skulle låse kammene passet helt, så her kom den vanskelige vurderingen: når skulle man slutte å stole på verktøyene, og heller stole på seg selv, og gå løs og slipe og modifisere dem. Ikke engang hylsa for vanos solenoidene passet over solenoidene, og låseklipsene for sekundærstrammmerne knakk, så verktøysettet var i realiteten søppel. Men magefølelsen stemte, og modifikasjonene mine ble riktige, så dette også gikk bra. Nye kjeder, føringer og strammere ble montert, timingen ble dobbel og trippelsjekket, og motoren ble etter hvert komplett igjen. Innsuget ble også tatt ut. Det ene røret til vannpumpa løsnet i bakkant, så greit å ha dette ute uansett. Til slutt kom det spennende øyeblikket kom da motoren skulle startes opp igjen. Jeg plugget ut veivsensoren, og kjørte den på starteren til det ble oljetrykk, og så fyret jeg den opp. Suksess! Ingen ulyder og ingen motorlampe. Motoren gikk til og med litt roligere enn den gjorde før, og det ser så langt ikke ut til at det lekker hverken olje eller vann. Komplett og klar for oppstart. Lista over deler som ble byttet endte på: kjeder og føringer/strammeskinne, primær og sekundærstrammere, rectanringer og tilbakeslagsventiler, kjede for oljepumpe, overhalte vanoser, vanos-solenoider, toppdeksler i aluminium, varmeveksler og tilhørende rør for oljekjøling til girkassa, motorfester, alle kjølevæskeslangene bakpå motoren, reguleringsventil for varmeapparatet, og viftedeksel. Så både litt forebyggende og litt for utseendet. De gamle føringene og strammeskinna var for øvrig nesten ikke slitt i det hele tatt, og plasten var fleksibel og bøybar. Så i teorien kunne jeg nok ventet en stund til med denne jobben. Men.. «I could have left this alone - but I also couldn’t», som Sreten sa om disse delene i Alpina B10’n sin. 😄 Jeg ble nesten skeptisk på at ting kanskje kunne ha vært byttet tidligere, men alt var datostemplet 01 og 02. Første prøveturen opp forbi skistadionen på Lillehammer. Sesongen er nå på det nærmeste over, så det som står igjen i år er å få ferdig den ene 17″ AC Schnitzer Type 2 felgen som skal bli reservehjul. Jeg sitter i verkstedbua mi og poster dette, og nå etterpå skal jeg seale denne felgen. Hovedsylinderen fra E65 ble ikke byttet inn i år heller, men i år har jeg til gjengjeld fått gjort unna stoore ting jeg har tenkt på i årevis. Og noen prosjekter må jeg ha i behold til neste år. Jeg har også sett på noe artig for baksetet som er et fint vinterprosjekt, men dette får vi komme tilbake til hvis det blir noe av. sveigis, Sverre 2468, ///M-ini95 og 5 andre reagerte på dette 8
sveigis Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Er så morro å se denne tråden her . Flott arbeid på en nydelig e39 😊 B. Sveigdalen reagerte på dette 1
Ingvaldsen Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Fantastisk flott arbeid ! B. Sveigdalen reagerte på dette 1
sveigis Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden 1 minutt siden, Ingvaldsen skrev: Fantastisk flott arbeid ! Denne tråden og din tråd @Ingvaldsen er det som gjør at jeg har lyst på e39 😊 Dere er flinke ! B. Sveigdalen reagerte på dette 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå