E.C. Skrevet Desember 21, 2024 Share Skrevet Desember 21, 2024 Lite mer irriterende enn koblingsskjemaer som ikke stemmer. Da jeg satt inn speil på E91 fant jeg ut at rekkefølgen av pins ikke stemte med det som var oppgitt på connector view i TIS. Gikk for det som var stemplet på den fysiske koblingen, men det kan fort bli en del ekstra jobb om man demonterer noe og ser at det man trodde på forhånd ikke stemmer og at man kanskje må måle mot den andre enden for å undersøke hva som er hva. mr.pingu reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mr.pingu Skrevet Desember 28, 2024 Forfatter Share Skrevet Desember 28, 2024 (endret) On 12/21/2024 at 12:51 PM, E.C. said: Lite mer irriterende enn koblingsskjemaer som ikke stemmer. Da jeg satt inn speil på E91 fant jeg ut at rekkefølgen av pins ikke stemte med det som var oppgitt på connector view i TIS. Gikk for det som var stemplet på den fysiske koblingen, men det kan fort bli en del ekstra jobb om man demonterer noe og ser at det man trodde på forhånd ikke stemmer og at man kanskje må måle mot den andre enden for å undersøke hva som er hva. Ja TIS er noen ganger ikke å stole på, dessverre har jeg ikke tilgang til AIR lenger og ISTA er for treg for min del 🙈 Update angående forkjølelse på bilen. Noen som har bedre peiling mener det er 1 diesel-dyse på vei ut. Så ved høyt gir/lavt turtall går den på 3 sylindre. Bilen har gått 125k km. Skal jeg bytte alle 4 eller bør de å holde lenge og skal jeg bytte til brukte? Får nesten 4 brukte rundt 50k km for sammen pris av en ny. Bilen skal til bilia for bekrefte eller avkrefte mistanken men det er stor sannsynlighet at det er 1 dyse som tuller. Endret Desember 28, 2024 av mr.pingu Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mr.pingu Skrevet Januar 2 Forfatter Share Skrevet Januar 2 (endret) I romjula kom det en 10DSP for riktig pris på Finn så kunne jeg ikke la være handle det. I dag kom den i posten Som mellomløsning skal kjøre bare 7 kanaler til jeg får tid og varme til trekke ledninger til alle dørene. Si ha det til senterkanalen, si hei til aktiv styrt diskanter på dørene foran og bak Noen interessert i en 7BMW haha? 😇 Blir litt mye prosjekter på gang men gleder meg til våren. - Adaptive frontlykter - 10-kanals forsterker - Ambient belysning oppgraderinger - Komfort seter - Ekstra USB-A inngang - 12V til USB-C For nå er stortsett forberede så mye jeg kan samt handle inn alle små komponenter jeg trenger Endret Januar 2 av mr.pingu E.C., Larssoyl, sveigis og 3 andre reagerte på dette 6 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CHNilsen Skrevet Januar 3 Share Skrevet Januar 3 Mange spennende prosjekter du har gående, dett må jo ble en ganske så unik F48. Spesielt med de comfortstolene! Hvordan er passform med tanke på bredden mellom dør og midtkonsoll? Har selv match up7bmw i alle våre tre biler og har vært superfornøyd med disse. Er ikke helt i mål på @idapederse sin e60 enda. Min bror har en F48 xdrive20d som har bruker som skolebil, den har gått 315k km nå uten de store utfordringene. Så tydelig at bmw har gjort endel rett her. idapederse reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sveigis Skrevet Januar 3 Share Skrevet Januar 3 Ja liker denne tråden her med masse moddinger osv . Og ikke minst gøy å se noen som går all in på bilene sine noe som du gjør .😊 En annen ting er jo at det er uhyre kjekt å vite om noe går feil for oss vanlige og kan spørre om tips . Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olaandref Skrevet Januar 3 Share Skrevet Januar 3 På 13.12.2024 den 22.37, mr.pingu skrev: I mellomtiden fikk jeg også nåd en milepæl: 123456km ---- Med ditt øye for detaljer hadde jeg nesten forventet at triptelleren fortsatte med 7,8,9,1,0 😉👌 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mr.pingu Skrevet Januar 3 Forfatter Share Skrevet Januar 3 6 hours ago, CHNilsen said: Mange spennende prosjekter du har gående, dett må jo ble en ganske så unik F48. Spesielt med de comfortstolene! Hvordan er passform med tanke på bredden mellom dør og midtkonsoll? Har selv match up7bmw i alle våre tre biler og har vært superfornøyd med disse. Er ikke helt i mål på @idapederse sin e60 enda. Min bror har en F48 xdrive20d som har bruker som skolebil, den har gått 315k km nå uten de store utfordringene. Så tydelig at bmw har gjort endel rett her. Jeg går for verdens beste utstyrte F48, utenom motor da. Noen frivillige som tilbyr å ettermontere panorama tak 😛 Om jeg har målt riktig er x5 setene bare 2cm bredere enn X1 sport seter men med deksler og runde former er det litt vanskelig å måle helt nøyaktig men kom fram der også til 2-3cm. Totale bredden på X1 seter 52cm. Totale bredden på X5 54/55cm. Fra midtkonsoll til B-stolpe: 60cm Krysse fingre at jeg har ikke bommet der. F10 har samme deksler og setebunn som F15 og det ligger et bilde fra @Saltkjelen I tråden her som viser F10 setene i F48 så har egentlig ganske tro på at det går. Grunn at jeg gikk for F15 seter er at F15 har skinn sømmene i sammen retning som X1. Og at memory-knappene sitter på selve sete og ikke i døra. Har litt problemer med som vi tror er en dieseldyse som tuller litt men det er med 125k km litt uflaks men ellers er det egentlig ganske og deilig bil. Det er vel ikke en ekte BMW med sin FWD men fortsatt har den masse fine ting som gjør at det føles premium. Planen med den er vel å beholde den så lenge vi kan og håper vi rekker også 300 000km med den. Match/helix er nok beste bil-audio forsterkere spør du meg og det er veldig vanskelig å slå den 7BMW forsterkeren som er satt inn på 10 minutter og fungerer på de fleste. 10DSP er en hakk opp i alt, DSP tool 5 som har ganske mye forbredringer som input analyzer, 3 ekstra kanaler. Men krever derimot at man legger innsats i det og der er 7BMW hvor virkelig skinner. Den er satt inn på 10 minutter og gir den løften i lydkvaliteten… lite som gir så mye utbytte for penger og innsats. 7 hours ago, sveigis said: Ja liker denne tråden her med masse moddinger osv . Og ikke minst gøy å se noen som går all in på bilene sine noe som du gjør .😊 En annen ting er jo at det er uhyre kjekt å vite om noe går feil for oss vanlige og kan spørre om tips . Takk for fin tilbakemelding. Altid gøy å faktisk høre at andre også liker hva jeg holder på med Jeg trenger også litt tips fra de «vanlige» som dere så god jeg er på elektronikk så dårlig er jeg på motor osv. 5 hours ago, Olaandref said: Med ditt øye for detaljer hadde jeg nesten forventet at triptelleren fortsatte med 7,8,9,1,0 😉👌 Det burde jeg ha tenkt på sommeren 😂 så slurvete av meg. — Ny dag, ny del, da kom inn LCI koppholderen. Som har noen forbedringer: 1. Tar også mindre kopper med innvendige «klemmer» 2. Har en USB-A kontakt som kan plugges inn på USB2 til EntryNAV2 HU jeg har som er ikke i bruk. 3. Den er del av planlagte ambient oppgraderinger: Ringen rund 12V kontaktet finnes både med og uten LED. Kobles bare på 58g terminal (grå/rød ledning) Med «klemmer» for å holde mindre kopper også stabil. her vises ringen jeg snakker om. Her var det tomt, ikke noe LED å finne. Får vente når den delen med led kommer sveigis, idapederse, ///M-ini95 og 3 andre reagerte på dette 6 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Januar 4 Share Skrevet Januar 4 Kan være en dyse du sliter med, det du kan få lest ut med en datamaskin og som kan være til hjelp er korreksjonsverdier på dysene. Se om noen skiller seg ut, ISTA har vel et oppgitt intervall de skal være innenfor. Nyere piezo-dyser er det ikke like enkelt å måle retur på, da disse må ha en restriksjon på returen for at målinga skal gi mening, men det er også en mulighet om man kjøper utstyr til dette. Siste tiltak er å ta ut alle dysene og sende alle inn til test i benk, så får man et svar på hvordan det ligger an, men det krever litt mer innsats og potensielt litt spesialverktøy for demontering. På en såpass ny bil sitter de kanskje ikke helt forjævlig enda. Om den der up7'en ryker særdeles billig en dag kan den sikkert finne et hjem i en viss E91, men da må det byttes i skjul slik at samboeren ikke får det med seg 😆 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mr.pingu Skrevet Januar 4 Forfatter Share Skrevet Januar 4 (endret) 10 hours ago, E.C. said: Kan være en dyse du sliter med, det du kan få lest ut med en datamaskin og som kan være til hjelp er korreksjonsverdier på dysene. Se om noen skiller seg ut, ISTA har vel et oppgitt intervall de skal være innenfor. Nyere piezo-dyser er det ikke like enkelt å måle retur på, da disse må ha en restriksjon på returen for at målinga skal gi mening, men det er også en mulighet om man kjøper utstyr til dette. Siste tiltak er å ta ut alle dysene og sende alle inn til test i benk, så får man et svar på hvordan det ligger an, men det krever litt mer innsats og potensielt litt spesialverktøy for demontering. På en såpass ny bil sitter de kanskje ikke helt forjævlig enda. Om den der up7'en ryker særdeles billig en dag kan den sikkert finne et hjem i en viss E91, men da må det byttes i skjul slik at samboeren ikke får det med seg 😆 Skal få lest det ut med ISTA da Ellers har jeg diagnosetime hos Bilia for det om 2 uker. Også helt inn litt tunap 989 i tanken for å se om det er noe å hente der. Frister ikke å skru på bilen selv nå. Selv om jeg er mer fan å bruke de pengene på verktøy så keg kan gjøre det selv. Angående 7BMW’en: Kommer an på hva du anser som billig, ulempen er at min har også BT HD tillegskort så det har litt verdi og. Men litt forumrabatt kan vi ordnes Annet ting vet du tilfeldigvis vilken type han-pins det er på de store av forsterker-kontakten? De mindre er vanlig MQS han men sliter med finne de store. Snakker om disse store da: Endret Januar 4 av mr.pingu Larssoyl reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Januar 4 Share Skrevet Januar 4 Vil tro det er noe Kina-pin som skal passe overens med MPQ 2.8, som sikkert er billigere enn å kjøpe og sette sammen originale TE-kontakter (som i tillegg kan ha en restriksjon på å selge kun til BMW). Normalt kombineres jo MQS sammen med (M)PQ der man har både signal og trenger mer tverrsnitt på enkelte kabler for tilførsel av strøm: mr.pingu reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mr.pingu Skrevet Januar 4 Forfatter Share Skrevet Januar 4 8 minutes ago, E.C. said: Vil tro det er noe Kina-pin som skal passe overens med MPQ 2.8, som sikkert er billigere enn å kjøpe og sette sammen originale TE-kontakter (som i tillegg kan ha en restriksjon på å selge kun til BMW). Normalt kombineres jo MQS sammen med (M)PQ der man har både signal og trenger mer tverrsnitt på enkelte kabler for tilførsel av strøm: Du altså ☺️ Helt konge. Riktig angående tverrsnitt, både 12V+ og jording og subwoofere L+R går på de store pins Kontakter som er medlevert fra Match / Audiotec Fischer er produsert av TS CN som navnet sier er Kina-greier. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mr.pingu Skrevet Fredag kl. 21:49 Forfatter Share Skrevet Fredag kl. 21:49 (endret) Kom ny pakke i dag og var hjemme alene så fikk alt tid å fikle med 12V uttaket med belysning. De andre to deler er Ambient belysning til dørlommene som har blitt fjernet på alle F48 produsert etter 2016/03 😠 Prøvde og prøvde og etter 45minuter og 1 øl var jeg helt ferdig med dritten fordi den var fortsatt ikke ut. Da er det bare 1 måte å få vilje si. Grovt vold! Så inn med nye 12 volt kontakten, lysringen og siste plasten ringen for låse hele. Det var ikke lett å få den inn heller. Men gikk raskere enn ut. F Nå har den LED bak: Kjapt test med annet rød-led for se hvordan det kommer til å se ut. Noenlunde da, BMW 605nm oransje er mye bedre enn rød. 🧡 Endret Fredag kl. 21:50 av mr.pingu ///M-ini95, Krisfje, Otis og 2 andre reagerte på dette 5 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Darudevampire Skrevet 19 timer siden Share Skrevet 19 timer siden Kult, som Angel Eyes for 12V-forsyningen din Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå