Gå til innhold

Transmission Erorr etter å skiftet girkasseolje


Timas1
 Share

Anbefalte innlegg

Etter å ha tømt ut den gamle oljen av kassa skrudde jeg av bunnlokket og tok så ned ventilhuset. Skiftet de 5 gummipakningene der og skrudde på plass igjen ventilhuset (koblet til kontakten). På med nytt bunnlokk og så fylte jeg på ca 3 liter olje til det begynte å sile ut olje, da skrudde jeg igjen fylleskruen. Startet bilen og lot den bli varm for så og gå igjennom alle gir og når temperaturen på oljen i kassa nærmet seg 40 grader, krøp jeg under bilen igjen å fylte på rundt 3.8 liter før det begynte å sile ut olje og jeg skrudde igjen påfyllingskruen. Jeg hadde da fulgt alle instruksjoner jeg hadde sett på en youtube film. Men, til min store opplevelse dukker det opp "transmission error" når jeg starter bilen igjen. Prøvde å slette kodene med min x-tool a30m kodeleser, men til ingen nytte. Prøvde samme prosedyre igjen med oljen og klarte å fylle på 2,5 liter til, da mens bilen sto i gir mens jeg fylte på. men koden er dr åkke som. Noen som har tips eller triks til å få det ordnet igjen? Bilen går i limpmode. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Målte du sånn ca hvor mye du tappet av? Hvis du plutselig kunne fylle på 2,5L ekstra så virker det ikke helt som at du har kontroll over hvor mye som gikk ut og som skal inn igjen. For lite olje vil fort føre med seg mye rart.

Ellers er jo eventuelle feilkoder kjekt å vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk lest ut ferske feilkoder nå og de er 

CD99 og CD9D

Bilen kjøpte jeg i januar og egentlig siden jeg tok over bilen har den drevet å tullet med giringen så jeg bestemte meg for å skifte olje og pakninger over ventilhuset. Mistenker at det var lite olje på kassa da jeg tok over bilen fordi det var ikke mye mer en sånn at det fylte hele bunnlokket når jeg tok av det. Det vil si at det ikke var mere olje enn det som var i bunnlokket + det som dryppet ned fra ventilhuset, men det var ikke mye. Jeg fylte på de 7 litersflaskene som kom i pakken jeg kjøpte med bunnpanne + to liter jeg kjøpte med som ekstra. 

 

Mener du jeg skal prøve å fylle på mer olje? 

PXL_20240425_203900226.jpg

PXL_20240425_204100183.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du tar ut ventilhuset, så trenger du minst 7L. Om du brukte 9 flasker, så er det iallefall ikke for lite olje i girkassen nå. 

Utifra feilkodene virker det som det mangler kommunikasjon mellom motorstyreenheten og girkassestyreenheten. 

Jeg ville startet med å sjekke ledningsnettet som går til girkassen. Sjekk at denne sitter ordentlig i kassa, eventuelt sjekk etter bøyde "pins" som fort kan oppstå om man monterer den skjevt. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...