Gå til innhold

BMW’s M Performance Limited Slip Differential (LSD) 340i


John_Harald
 Share

Anbefalte innlegg

BMW’s M Performance Limited Slip Differential (LSD)

Hei kjøpte en BMW 340i 2016 med manuell og bakhjulsdrift i går. 
Ønsker å ha mer kontroll når jeg drifter.
Fra hvilken forhandler bestiller man BMW’s M Performance LSD billigst?
Hvem kan montere denne? Bor på Østlandet og kan reise et stykke hvis det trengs.

2115037160_Skjermbilde2024-05-28kl_16_53_44.png.de3ce5754bdddfef494ec4bca8492414.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp heller innmat fra limitedslip.de slik eg gjorde til 530dn. 

Han selger masse til folk med nyere bmw med den bremsa levert org som m4, men som vil ha noe skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, hsd skrev:

Kjøp heller innmat fra limitedslip.de slik eg gjorde til 530dn. 

Han selger masse til folk med nyere bmw med den bremsa levert org som m4, men som vil ha noe skikkelig.

Vil selvfølgelig ha noe skikkelig!
Kan du fortelle om:
Forskjellen fra M Performance LSD?
Hvordan er monteringsprosessen?
Må jeg sende den gamle differensialen til Tyskland, eventuelt kjøre dit?
Ca hva koster det i innkjøp og montering?
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, hsd skrev:

Kjøp heller innmat fra limitedslip.de slik eg gjorde til 530dn. 

Han selger masse til folk med nyere bmw med den bremsa levert org som m4, men som vil ha noe skikkelig.

ser faktisk ut som den ettermarked m performance diffen til f22/f30 osv er mekanisk kløtsjbasert sperrediff uten noe elektronisk jalla. 

ivertfall det jeg klarer å skjønne ut ifra litt googling og fant denne tråden her : https://www.2addicts.com/forums/showthread.php?t=1811139

viste ikke at man fikk mulighet å kjøpe dette fra bmw, helt merkelig at de ikke kan levere dette originalt på motorsterke biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I beste fall så selger bmw samme diff som alpina bruker i sine f30, da er det jo drexler kløtsjbasert innmat samme som limitedslip.de forhandler

 

edit:  ser ut til at det er bra greier det bmw selger:

F2FD56E1-3BD7-40BA-B4BF-8AE842385D82.png

Endret av Ingvaldsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, John_Harald skrev:

+ Har noen av dere erfaring med hva dette koster?

20K?30K?40K?50K eller 60K?

delen koster 45k fra koed, så blir det pluss montering om du ikke gjør det selv. men med litt googling så er det alt mellom 15k og 30k ettersom hvor i verden et 3. parts firma selger originaldelen

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjå der ja, det finnes faktisk håp i verden. 😁

 

Men kjøp fra limitedslip, blir ca 20 pluss mva k for selve klumpen med 4 clutch 40% brems som holder til det meste. Da kan du få satt den opp til det du skal bruke den til med. 

Eg monterte selv, men du bør nok få noen til å hjelpe deg litt om du ikkje har styrt med differ før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

1877168599_Skjermbilde2024-06-04kl_20_56_24.thumb.png.ac0e9eff34d5181269dd2958dc900098.png2024-HAG Typ 215KL LSD.pdf

Hei!

Hvilken diff skal jeg velge og med hvilken spec?

Har ikke montert dette selv før og trenger hjelp av noen som kan dette!

Hvordan foregår prosessen? Må jeg sende inn den gamle eller kan jeg få noen i Norge til å montere den nye.

Clutch-type LSD cores:
limitedslip.de „basic“ => 25%, 2-way 2 clutchpacks EUR 1.650,-
limitedslip.de „allround“ => 45%, 2-way 4 clutchpacks EUR 1.750,-
limitedslip.de „drift“ => 65%, 2-way 6 clutchpacks EUR 1.850,-
limitedslip.de „performance“ => 55/40%, 1.5- way 6 cp, Drexler pressure rings EUR 1.950,-
limitedslip.de „race“ => 75/55%, 1.5- way 6 cp, Drexler pressure rings EUR 1.950,-
limitedslip.de „GT race“ => 70/50%, 1.5 way 8 cp, drilled, Drexler pressure r. EUR 2.150,-
Drexler „allround“ => individual setup 4 clutchpacks EUR 2.050,-
Drexler „performance“ => individual setup 6 clutchpacks EUR 2.150,-*
Drexler „GT track“ => individual setup 6 clutchpacks, drilled clutches EUR 2.250,-*
* only available for welded ringgear diffs with i=3.08 fd ratio
Depending on your fd ratio we have four different rinngear offsets available. Let us know what fd ratio you have and we will
choose the right lsd core type for you.
Installation service:
If you deliver your OEM Rear Axle Differential we can install one of the above LSD cores for you.
Installation service includes installation of lsd core and new side shaft seals.
Installation in screwed ringgear differential EUR 450,-
Installation in welded ringgear differential EUR 700,-

All prices net plus VAT and shipping!
As of 01.2024, offer not binding. Prices valid until the appearance of the following price list.

 

Endret av John_Harald
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal den brukes til? Bare bane og drifting? Eller er tanken forutsigbar oppførsel og lek på trackdays?

Har du ikke gjort det før, så vil jeg absolutt anbefale å få litt hjelp. Viktig at forspennet blir rett, hvis ikke ødelegger man fort kronhjul og pinjongen.

 

Personlig er jeg tilhenger av clutchbasert 45% på rask gate, og at den er 2 veis. Det vil si at du har lik sperre når du bremser på gir, som når du akser. Går man fra åpen diff, til LSD (selv 25% gjør mye) så er det natt og dag på bil med litt motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar, det setter jeg pris på 😀

Den nye bilen skal absolutt ikke kun brukes til bane! 

Min erfaring med litt motorsterke biler er BMW 325D 2007 E90 med Steg 2 ESS. 
Skulle gi 285 hk, men TRF dokumentert at det kun var 265 hk. Denne kjørte jeg ca 60000 km med og jeg syns den var fin å fin å kontrollere i sladd på alt fra tørr asfalt til vår vei og snø med en åpen drift. Men med åpen diff krevde bilen en bestemt kjørestil/teknikk og provosering for å få begge hjulene til å spinne. Jeg angrer på at jeg ikke ordnet en LSD til denne og alle andre BMWer jeg har hatt!

Bruksområdet nå er stort sett til og fra jobb, med ønske om full kontroll på drift når jeg føler for det og hele året.
Hvordan oppleves forskjellen på 2 veis clutchbasert 45% kontra 25%

hvordan oppleves det å å lik brems på gass og motorbrems? Er det noen ulemper i det daglige?

@Ron788m Hva mener du med rask gate?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner bruken, og det er noen ting å tenke på.

45% vil «bryte» noe og du vil merke og høre det på god friksjon mot underlaget. Den aksepterer ikke stor hastighetsforskjell på hjulene.

25% vil være tilnærmet stille. Her vil du klare å få den til å spinne på ett hjul, hvis du har relativt stor friksjonsforskjell på høyre og venste.
 

Med 45% vil du kunne spinne piruetter på nesten alle underlag, uten å måtte bruke bilen spesielt hardt. Den vil oppleves forutsigbar og lik hver gang.

MEN.. Blir sperren bak for stram (høyt tall) så vil det kunne gjøre at den enten understyrer (dytter bilen rett frem i kurve) og / eller at man får sladden litt brått.

Når det gjelder forskjellen på 25 og 45 på f.eks motorbrems, så kan man risikere at det tar lengre tid før man oppnår friksjon mellom dekk og underlag med stram sperre - etter en sladd f.eks. Det fordi sperren ikke tillater hastighetsforskjell på hjulene. Samtidig er det jævlig kult å gire ned på litt løst underlag, og bilen setter seg litt sidelengs..😁

Uansett er begge deler et stort løft, og lammelbrems er forutsigbart og fint.

Vanskelig å gi en klart svar, uten å kjenne bruken din så godt.

Jeg har dog tatt meg i å savne noe mer sperre hver gang jeg kjører rwd med 25%..

Jeg ser dog på 4x4 BMW nå som stort sett bare skal gå på is og bane, og den får 25%.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt mer safe i dag å gå for litt høyere brems % enn det var før. Man kan nå samme bremseffekt med enten få clutcher og slakke ramplevinkler ( som var vanlig før ) men i dag er det mer vanlig med flere clutcher og mer normale ramplevinkler da det fungerer bedre til det meste. Det gir langt mer progressiv bremseffekt og lite/ingenting av den gamle følelsen av at det er av og på. Eg har 45% i e39n fra limitedslip, den er satt opp nesten uten forspenn ( kan faktisk turne ene hjulet når det er jekka opp mens motsatt står på bakken) men den oppfører seg veldig bra i praksis. Er du usikker så anbefaler jeg 45%, den er satt opp med 4 clutch og 45 graders rampevinkler så i daglig drift vil den oppføre seg veldig fint samtidig som du har mer enn nok å gå på når du begynner å laste på litt.

Står litt i tråden min om når eg bygde om til lsd i e39n, er vell også ett par diff bygg i e30 tråden der det viser litt mer av selve enheten innvendig og ombygg der.

https://bimmers.no/forums/topic/814641-530d-ufamiliebil/?page=11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...