Gå til innhold

Ombygging 520d f11 til m550d


achbarrow
 Share

Anbefalte innlegg

Hei! Har en bmw 520d (skiltnr: nf55161) som jeg skal bygge om til m550d (skiltnr: vh98966) og har fått godkjent søknad av vegvesent så lenge karrosseriene er like. Vegvesent stiller krav til at avstivningene i karrosseriene er like. Noen som vet hvor man kan få tak i slik informasjon eller vet om det er likt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, Enes Yakici said:

BMW 

Regner med at du nå følger opp med en oppskrift på hvordan man som simpelton skal gå frem for at BMW Norge eller BMW i Tyskland skal gidde å bistå deg med tekniske data for å hjelpe med din søknad om ombygging? Ettersom alle andres erfaring er at de ikke gidder å hjelpe med noe som helst av slik art.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merk at vanlig bakstilling ikke er lagd for den effekt med bare baktrekk vist du planlegger det, da må du opp på 760i diff og akslinger slik som alpina gjør. De bruker også drexler diffbrems

 

evt m5 bakstilling da men det blir feil utveksling å tviler på at dieselprogramnet snakker med den elektroniske diffbremsen.

 

egentlig litt feil at den med baktrekk er godkjent i det heletatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.9.2024 den 17.47, E.C. skrev:

Regner med at du nå følger opp med en oppskrift på hvordan man som simpelton skal gå frem for at BMW Norge eller BMW i Tyskland skal gidde å bistå deg med tekniske data for å hjelpe med din søknad om ombygging? Ettersom alle andres erfaring er at de ikke gidder å hjelpe med noe som helst av slik art.

Er ingen oppskrift jeg henviser til. 
Kommentaren var rettet mot at eneste løsning jeg kommer på er BMW. Men jeg er helt oppdatert på at de som oftest ikke er behjelpelige og at de ikke gidder å hjelpe oss privat personer med dette. 
derfor ikke noe fortsettelse på kommentaren og dermed ingen løsning å komme med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Enes Yakici skrev:

Er ingen oppskrift jeg henviser til. 
Kommentaren var rettet mot at eneste løsning jeg kommer på er BMW. Men jeg er helt oppdatert på at de som oftest ikke er behjelpelige og at de ikke gidder å hjelpe oss privat personer med dette. 
derfor ikke noe fortsettelse på kommentaren og dermed ingen løsning å komme med. 

Jeg har hørt litt, rundt eneste jeg har snakket med som kanskje kunne være behjelplige er bilia (mot betaling) og har hørt med koed og de sa at det ikke er samme karroseri, bmw norge var helt ubruklige.😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, achbarrow skrev:

Jeg har hørt litt, rundt eneste jeg har snakket med som kanskje kunne være behjelplige er bilia (mot betaling) og har hørt med koed og de sa at det ikke er samme karroseri, bmw norge var helt ubruklige.😅

Ja, som jeg sa i en kommentar litt ovenfor så ser du at jeg skriver at det ikke er samme karosseri.

Delenummer for ditt karosseri er 41002180237 (For biler med Panoramatak)

Og delenummer for 550D er 41002180239 (For biler med Panoramatak)

Regner med at forskjellen har med impress og gjøre bak eller noe siden 550D er firehjulsdrift, det siste delenr der passer også 520D og opp med 4 hjulsdrift, så vil nesten tro at biler med XDrive er lettere og bygge om, da kan man nok bare henvise til delekatalog.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vegvesenet bryr seg om styrke i karosseriet. Dette er jo ikke vanskelig en gang (selv om xdrive karosserier faktisk i gamle dager iallefall også var stivere, men det er det ingen som vet).

De forskjellige karosseriene representerer primært forskjellige tilvalg som panorama og xdrive (hull i tak, plass til transferkasse). Din 520d har samme karosseri som de kraftigst motorsiserte rwd bilene, som tilfeldigvis er m550i. M550d kom kun med xdrive, men deler til gjengeld karosseri med 520d xdrive. Enkel sak å argumentere for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, TRF skrev:

Vegvesenet bryr seg om styrke i karosseriet. Dette er jo ikke vanskelig en gang (selv om xdrive karosserier faktisk i gamle dager iallefall også var stivere, men det er det ingen som vet).

De forskjellige karosseriene representerer primært forskjellige tilvalg som panorama og xdrive (hull i tak, plass til transferkasse). Din 520d har samme karosseri som de kraftigst motorsiserte rwd bilene, som tilfeldigvis er m550i. M550d kom kun med xdrive, men deler til gjengeld karosseri med 520d xdrive. Enkel sak å argumentere for.

Hei! Takk for svar, men jeg vet ikke helt om jeg skjønnte hva du mente, mener du at det går ann å bygge om med det karroseriet jeg har? Jeg har ikke xdrive på 520, så betyr vell kanskje at jeg må får tak i et annet karrosseri?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, achbarrow skrev:

Hei! Takk for svar, men jeg vet ikke helt om jeg skjønnte hva du mente, mener du at det går ann å bygge om med det karroseriet jeg har? Jeg har ikke xdrive på 520, så betyr vell kanskje at jeg må får tak i et annet karrosseri?

Det han mener er vel at 550I med bakhjulsdrift har samme karosseri som din 520D, 550I ble levert med 407hk og 550D har 381hk, så motor messig burde det gå greitt, sansynligvis derfor den ombygde ovenfor her er godkjent som M550D med kun bakhjulsdrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når bilen med størst motor på xdrive har samme karosseri som bilen med minste motor levert på xdrive og minste motor på rwd har samme karosseri som største motor med rwd så er det åpenbart ikke noen vesentlige forskjeller i karosseristyrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...