Karine Skrevet Søndag kl. 20:39 Share Skrevet Søndag kl. 20:39 Hei! Jeg vil bare starte med å si at jeg er svært lite bilkyndig, men da jeg opplever at det er lite hjelp å få hos verkstedene jeg har oppsøkt så håper jeg kanskje noen her har noe fornuftig å si. Jeg har over en tid opplevd rykk og napp i giringen og periodevis dårlig drivkraft. Har ved er par anledninger fått opp feilmelding som sier «redusert drivkraft», men denne forsvinner fort igjen. Hadde feilsøking på verksted uten å få så mye ut av det. De sier at det kan være olje, men at bilen var for varm til å sjekke dette, ellers må girkasse byttes.. Bilen har gått 60 000 og er 6 år! Etter å ha lest diverse tråder her inne føler jeg meg ganske sikker på at det er fordelingskassa som er problemet. Noen tanker om hva jeg kan gjøre med det? Vil det hjelpe å bytte olje eller er det for sent? Virker ikke som «vanlige» verksteder (bilia og motorteknich Skien som jeg har brukt) driver med reparasjon av denne? Føler jeg bare bruker mange tusen på feilsøking uten at det hjelper, bilen har jo ingen feilmeldinger engang.. Alle råd taes imot med takk! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Søndag kl. 20:49 Share Skrevet Søndag kl. 20:49 Du må sjekke rulleomkrets på alle hjul. De må være innenfor 0,5% av maks til minimum. Ellers kan det bli slik du opplever det. Det er det første du sjekker, når du opplever dette. Nå forutsetter jeg at det var feilkoder på fordelingskasse og ikke noe annet. EGR ventil kan også gi noe lignende symptomer, men siden du har fått beskjed om girkasse, så regner jeg med det er fordelingskasse. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Karine Skrevet Søndag kl. 21:04 Forfatter Share Skrevet Søndag kl. 21:04 Takk! Jeg har også skjønt at xdrive er meget sensitiv ang rulleomkrets. Jeg kan ikke forstå at det skal være problemet her, men vil absolutt sjekke det opp. Om det skulle være problemet, vil det virkelig bli bra ved f.eks bytte dekk? Eller er skaden allerede gjort? Jeg tenkte også først at det var EGR, men det nevnte de ikke engang på verksted så får vel regne med at det ikke er det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hpi Skrevet Søndag kl. 21:13 Share Skrevet Søndag kl. 21:13 Hvis feilen skulle vise seg å være fordelingskasse så driver i hvert fall automatkasseverksteder og reparerer disse til en helt annen pris enn en ny. Det kan hjelpe å skifte dekk, har du kjørt lenge med feil dekk så kan det hjelpe med oljeskift på fordelingskassen. Det som skjer ved feil dekk er at fordelingskasse hele tiden prøver å kompensere for forskjellen i rulleomkrets. Til slutt blir olja i fordelingskasse varm og det blir etterhvert skade på innmaten. Otis reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Søndag kl. 21:24 Share Skrevet Søndag kl. 21:24 Mål omkrets først, som sagt. Deretter kan du evt melde tilbake her, så kan vi synse litt i lag. Vi er ganske mange her inne som etterhvert begynner å kunne endel ting, uten at vi skal skryte for mye. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Karine Skrevet Søndag kl. 21:29 Forfatter Share Skrevet Søndag kl. 21:29 Det skal jeg gjøre! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Karine Skrevet Søndag kl. 21:47 Forfatter Share Skrevet Søndag kl. 21:47 225/40 R20 står det på dekkene jeg kjører med i dag. Er det det vi skal fram til? Hilsen en som ikke skal skryte på seg kunnskap hvertfall😅 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Søndag kl. 21:58 Share Skrevet Søndag kl. 21:58 Nei, det er ikke noe relevant enda. Nå må dere først måle omkrets på dekkene. Enten med målebånd eller en hyssing/tau eller noe. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
540is Skrevet Søndag kl. 22:09 Share Skrevet Søndag kl. 22:09 Siden det er snakk om X2 så vil jeg si at tidligere x-drive problematikk ikke er noe tema her da denne har Haldex system. Rykking fra 4wd systemet er ihvertfall for meg ukjent fra andre merker som bruker Haldex. ( Volvo, VAG) Men X2 har en Aisin automatgirkasse som er laget av Stratos sjokolade.. https://www.bimmerforums.co.uk/threads/f48-x1-xdrive-2018-aisin-gearbox-problems.588507/ Werther, Hpi, laffe og 1 annen reagerte på dette 4 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Søndag kl. 22:19 Share Skrevet Søndag kl. 22:19 Dæggern, det hadde jeg glemt å tenke på, at X2 bruker haldex. Meget bra at noen her inne kan noe! Men søren klype det var mange i England som hadde defekt girkasse, også med så lav kilometer! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Karine Skrevet Søndag kl. 22:31 Forfatter Share Skrevet Søndag kl. 22:31 Se det, enda litt ny informasjon. Takk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Krisfje Skrevet Mandag kl. 07:15 Share Skrevet Mandag kl. 07:15 Har en X1 selv, F48. Aisin-problemene gjelder i hovedsak kun 2018 og noen 2019 modeller, men jeg vet ikke hvilken årsmodell du har. mr.pingu reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mr.pingu Skrevet Mandag kl. 07:34 Share Skrevet Mandag kl. 07:34 14 minutes ago, Krisfje said: Har en X1 selv, F48. Aisin-problemene gjelder i hovedsak kun 2018 og noen 2019 modeller, men jeg vet ikke hvilken årsmodell du har. X2, så godt mulig den faller i en av de årstallene. Den ble jo lansert i 2018 om jeg husker rett. Angående Aisin problemene; jeg har også sett det er mest UK, har ikke hørt så mye om det utenfor UK. Jeg har forresten 2018 modell selv og X1(men produsert i 08/2017) vet tilfeldigvis om den muligens faller i denne dårlige batchen? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Makky123 Skrevet Mandag kl. 09:23 Share Skrevet Mandag kl. 09:23 12 timer siden, Karine skrev: Hei! Jeg vil bare starte med å si at jeg er svært lite bilkyndig, men da jeg opplever at det er lite hjelp å få hos verkstedene jeg har oppsøkt så håper jeg kanskje noen her har noe fornuftig å si. Jeg har over en tid opplevd rykk og napp i giringen og periodevis dårlig drivkraft. Har ved er par anledninger fått opp feilmelding som sier «redusert drivkraft», men denne forsvinner fort igjen. Hadde feilsøking på verksted uten å få så mye ut av det. De sier at det kan være olje, men at bilen var for varm til å sjekke dette, ellers må girkasse byttes.. Bilen har gått 60 000 og er 6 år! Etter å ha lest diverse tråder her inne føler jeg meg ganske sikker på at det er fordelingskassa som er problemet. Noen tanker om hva jeg kan gjøre med det? Vil det hjelpe å bytte olje eller er det for sent? Virker ikke som «vanlige» verksteder (bilia og motorteknich Skien som jeg har brukt) driver med reparasjon av denne? Føler jeg bare bruker mange tusen på feilsøking uten at det hjelper, bilen har jo ingen feilmeldinger engang.. Alle råd taes imot med takk! Har du maksdekning på forsikring? Defekt girkasse kan være dekket, verdt å sjekke ut. laffe reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Karine Skrevet Mandag kl. 20:19 Forfatter Share Skrevet Mandag kl. 20:19 13 timer siden, Krisfje skrev: Har en X1 selv, F48. Aisin-problemene gjelder i hovedsak kun 2018 og noen 2019 modeller, men jeg vet ikke hvilken årsmodell du har. TS her. Bilen er 2019 modell produsert i 2018.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå