Gå til innhold

Kjøp av ICOM clone

Makky123
 Share

Anbefalte innlegg

15 minutter siden, Makky123 skrev:

Høres nesten ut som man bare burde fortsette med Esys for flashing 😅

Esys og enet kabel kan jo brukes til det meste på F serie og nyere. :)

Med ICOM og ISTA så er det viktig å bruke en router i tillegg hvis man skal programmere og kode. Det trenger man ikke med Enet og Esys. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, E.C. skrev:

Router til hva da? Hvis man ikke har RJ45-plugg på laptopen tenker du?

Du må ha pc koblet til en router og ICOM koblet i router. Med RJ45 kabel. Dette skriver BMW også at du skal ha når du skal kode eller programmere med ISTA og ICOM. Du kan gjøre det uten, men er ikke å anbefale. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Øyvind L. skrev:

Du må ha pc koblet til en router og ICOM koblet i router. Med RJ45 kabel. Dette skriver BMW også at du skal ha når du skal kode eller programmere med ISTA og ICOM. Du kan gjøre det uten, men er ikke å anbefale. :)

Jeg oppdaterte Programvaren i hele bilen min (F11) med orginal Icom Next og laptop, brukte ikke noe router, tror den lå ute i bilen i ca 45 min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, E.C. skrev:

Uff, ja, ser Koed har listepris på 14 000 kr på den nye: 81315A78EF6

Jeg fikk min NEXT med det gamle delenummeret 81312360883 for ganske nøyaktig 4 år siden for den nette sum av 4200 kr, fra GS. Ganske drøy oppgang får en si.

Ser jeg betalte 4627,- med 20% rabatt i desember 2022

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Haug530D skrev:

Jeg oppdaterte Programvaren i hele bilen min (F11) med orginal Icom Next og laptop, brukte ikke noe router, tror den lå ute i bilen i ca 45 min.

Her er grunnen til hvorfor man bør/må ha en router mellom PC og ICOM. 

Ja du kan gjøre den oppdateringen uten router, men du lever farlig. :)

ICOM switches between different IP addresses and therefore loses sync with the computer. In order to resolve this issue, there needs to be a DHCP server between the ICOM and PC, which redirects any traffic on the selected MAC address (in this case the ICOM’s MAC address) to a specified IP address.

All three connected devices (PC, ROUTER and ICOM incl. icom a1, icom a2, icom next) need to be set to DHCP.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Øyvind L. said:

ICOM switches between different IP addresses and therefore loses sync with the computer. In order to resolve this issue, there needs to be a DHCP server between the ICOM and PC, which redirects any traffic on the selected MAC address (in this case the ICOM’s MAC address) to a specified IP address.

All three connected devices (PC, ROUTER and ICOM incl. icom a1, icom a2, icom next) need to be set to DHCP.

Det er vel ikke værre enn å sette opp PCen til å være DHCP server?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Otis said:

Det kan jo ikke windows ut av eska?

Har ikke prøvd på nyere versjoner enn Windows XP, men regner med at man fremdeles kan aktivere "internet connection sharing" for å sette opp PCen som DHCP server.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Øyvind L. skrev:

Ser jeg har bokmerket denne siden

http://blog.obdii365.com/2017/09/04/set-up-dhcp-server-on-external-router-for-bmw-icom/

Men lurer på om jeg ikke brukte TFTPD64, når jeg oppgraderte modulene, er en stund siden jeg gjorde det nå.

Men nei, jeg brukte ikke Windows direkte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Øyvind L. Hvor skriver BMW (ikke obd2-365-blogg) at du må bruke router? Og er dette overførbart til offline-versjon folk kjører med kabel rett inn i PC-en? Eller er det noe for dealerships med 10x ICOM's som surrer på nettverket samtidig og som kobler seg tli AOS?

Nå er det riktignok 3,5 år siden jeg satte opp ISTA, men det var en del innstillinger på det dedikerte nettverkskortet med RJ45-port på laptopen som jeg satte opp. Jeg ser også at f.eks. M.Ovidiu på Youtuben kjører ISTA/P rett fra tablet via USB-C til RJ45, og han er over snittet oppdatert på programvaren for å si det sånn. Jeg skal sjekke litt innstillinger på mitt oppsett ved anledning, men jeg er ikke helt solgt på at man krever en router for koding og programvareoppdatering. At man ikke kan kode eller oppdatere software via WLAN er greit nok, men at kablet oppsett må ha ruter i tillegg kjøper ikke jeg like lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...