mr.pingu Skrevet Onsdag kl. 17:47 Forfatter Skrevet Onsdag kl. 17:47 (endret) Da har bilen fått både girkasse flush og en motorrens samt en «italiensk service». Usikker om dette er en begrep på Norsk men hvor jeg kommer fra betyr det en kjøretur med veldig tungt høyre fot og veldig lat høyre hånd (med andre ord i 3. gir over E18). Uansett, virker som veldig dyktige folk hos smørepunkt. Når jeg leverte bilen ble det gode 20 minuter med teknisk snak om girkasser og fortalte litt om problemene mine. De skulle se nærmere på det og se litt på live verdier, dessverre så de ikke noe avvik heller men hyggelig at de tenker med og ikke minst at men trenger ikke betale noe for det Da det var ingen kunder etter meg kjørte de motorrens til jeg kom inn og hente bilen, så den den har stått en time lenger en avtalt. Så hvertfall fornøyd med kundebehandling Dessverre… det har ikke løst problemene jeg opplever. Fortsatt risting ved belastning / opppover bakken. Hva har vi prøvd hittil - Ny EGR - Rens av innsug - Enkel diagnose (ikke noe avvik å finne med tester) - Girkasse flush / motorrens / italiensk service Hva som står igjen å prøve / bytte - 1 eller flere diesel-dyser Noen som vet om 20D dyser er plug&play? Endret Onsdag kl. 17:48 av mr.pingu CHNilsen reagerte på dette 1
E.C. Skrevet Onsdag kl. 18:45 Skrevet Onsdag kl. 18:45 Kjøp "riktige" dyser i denne omgang, når du feilsøker. Trolig ikke store jobben å få 20d til å passe (uten at jeg har sjekket ETK), men da er du fort over på remapping og bør helst betale noen med litt peiling for å få dette gjort helt korrekt. Skal du videre på et verksted for feilsøk med "feil dyser" kan det hende de blir vrange, basert på hva man leser om Bavaria og slikt. Med 18d ordner du alt selv, bare trykke inn korreksjonsverdier etterpå. mr.pingu reagerte på dette 1
540is Skrevet Onsdag kl. 19:29 Skrevet Onsdag kl. 19:29 1 time siden, mr.pingu skrev: Rens av innsug Blåste du ren innsugskanalene i toppen med granulat? Er de for trange så kan det bli fjusk mr.pingu reagerte på dette 1
Maverick2002 Skrevet Onsdag kl. 19:41 Skrevet Onsdag kl. 19:41 Høres ut som problemer med konverter i girkassa. mr.pingu reagerte på dette 1
Maverick2002 Skrevet Onsdag kl. 19:41 Skrevet Onsdag kl. 19:41 (endret) Dobbelpost. Endret Onsdag kl. 19:42 av Maverick2002
mr.pingu Skrevet Onsdag kl. 20:04 Forfatter Skrevet Onsdag kl. 20:04 49 minutes ago, E.C. said: Kjøp "riktige" dyser i denne omgang, når du feilsøker. Trolig ikke store jobben å få 20d til å passe (uten at jeg har sjekket ETK), men da er du fort over på remapping og bør helst betale noen med litt peiling for å få dette gjort helt korrekt. Skal du videre på et verksted for feilsøk med "feil dyser" kan det hende de blir vrange, basert på hva man leser om Bavaria og slikt. Med 18d ordner du alt selv, bare trykke inn korreksjonsverdier etterpå. Du har nok rett og det er fornuftige valget. Kjøper bare de 4 for 300 EUR og henter dem i Nederland Så får jeg de ut selv og ser om det hjelper noe. Tenkte å hente litt ekstra HK til senere tidspunkt men kan heller ta det når den tiden kommer. Turboen må også byttes for å hente de ekstra 20D hester. Likevel synes jeg det er spennende det tema Er det bare at dyser har større maks åpning eller er det andre saker jeg som ikke-ekspert glemmer nå? De passer fysisk om man tar sammen motor, det wil si dyser B47C20Axx og ikke B47C20Bxx 18D B47C20AU0 20D B47C20AO0 Liten leksjon hvor motorkode hos BMW fungerer: B47 motortype, C betyr at den ligger over tvers, 20 betyr 2L, A betyr første revisjon, U/O betyr Unter og Ober som igjen er 18D (nedre) og 20D (øvre) Selv dysene har følgende delenummere (ikke tatt med Bosch sine reviserte delenummere som begynner på 09) 20D: BOSCH: 0445110743 / 0 445 110 570 / 0 445 110 712 BMW: 13538514148 18D: BOSCH: 0445110613 / BMW: 13538514146 Jeg kan hvertfall bekrefte med ESYS at DDE må flashes men sammen har sammen HWEL, så DDE trengs ikke å bytte men software er annerledes. Blå er nåværende 18D i-step 21-11, rødt er 20D istep 24-07 Så 18D har SWFL 28AC 20D har SWFL 28B8 Just now, 540is said: Blåste du ren innsugskanalene i toppen med granulat? Er de for trange så kan det bli fjusk Innsug i toppen av motor har jeg bare skrapet forsiktig med skrutrekkeren og har hatt bilen inn på Hydrocarbon rens hos Smørepunkt tidligere i dag. Kommer nok ikke helt ned til ventilene men det er vel vanskelig uten å ta ut motor eller? Selve plastinnnsugen som kommer av har jeg brukt Biltema ovnrens og HT i vaskehallen, den er helt ren. Delte litt flere bilder her i tråden min. 3 minutes ago, Maverick2002 said: Høres ut som problemer med konverter i girkassa. Min tanken/følelse var også mer mot girkassa enn motoren. Jeg har ikke noe harde bevis for det men bare måten det kjennes på. Er det typisk at konverteren sliter ved belastning og oppoverbakken? Noen måte å avdekke det? Hos BMW var de ganske overbevist at det var ikke noe med girkassen, jeg har spurte flere ganger om det ikke kan være noe med girkassa og påstår at det fortsatt kan være en dyse.
540is Skrevet Onsdag kl. 20:19 Skrevet Onsdag kl. 20:19 11 minutter siden, mr.pingu skrev: Kommer nok ikke helt ned til ventilene men det er vel vanskelig uten å ta ut motor eller? Neida, med riktig utstyr blir det helt blankt inni der, men den som gjør jobben blir litt sort... Søk på youtube på bmw walnut blasting
Maverick2002 Skrevet Onsdag kl. 20:20 Skrevet Onsdag kl. 20:20 Mener å ha lest at dårlig konverter kan skape slike symptomer. Men om verkstedet mener det ikke er girkasse relatert har de sikkert rett. Merker du noe når du stopper i feks lyskryss med bilen i drive og foten på bremsen?
CHNilsen Skrevet Onsdag kl. 20:21 Skrevet Onsdag kl. 20:21 Synd det ikke har hjulpet med alle tiltakene dine, men nå har du fått tatt unna mye vedlikeholds jobb som er fornuftig om du skal ha den i lang tid. Merket du ingen forskjell på bilen etter disse jobbene?
mr.pingu Skrevet Onsdag kl. 20:51 Forfatter Skrevet Onsdag kl. 20:51 (endret) 35 minutes ago, 540is said: Neida, med riktig utstyr blir det helt blankt inni der, men den som gjør jobben blir litt sort... Søk på youtube på bmw walnut blasting Skal lese litt opp på det men er det på måte verdt det på en vanlig bruksbil? Har hørt/sett om/på det før men ikke satt meg inni det siden det var altid i sammenheng med en eller annet kul motor. B47 18D er absolut ikke i den kategorien. 34 minutes ago, Maverick2002 said: Mener å ha lest at dårlig konverter kan skape slike symptomer. Men om verkstedet mener det ikke er girkasse relatert har de sikkert rett. Merker du noe når du stopper i feks lyskryss med bilen i drive og foten på bremsen? Nei, ikke da men noen veldig få ganger merker jeg en liten hakk når kommer fra sirka 80 og bremser ned for en rundkjøring men da må det sies at du må nesten kjenne etter og kommer ikke aldri. Samboer hadde ikke lagt merke til det for å si det sånn. På grunn av at motoren er helt fin på tomgang og merker ikke noe i gir 1-3 så. Annet ting som jeg tror faktisk er at det kan være konverter om jeg har fortstått det riktig, det er verre når bilen er varm... Jeg vet ikke heller på hvilken måte jeg kan stole på BMW heller. De overbeviser meg ikke med kunnskap. Det er også litt sånn, om jeg gjør jobben selv betaler jeg like mye for å bytte delene som jeg kan betale en verksted for kjøre en dypgående diagnose. 33 minutes ago, CHNilsen said: Synd det ikke har hjulpet med alle tiltakene dine, men nå har du fått tatt unna mye vedlikeholds jobb som er fornuftig om du skal ha den i lang tid. Merket du ingen forskjell på bilen etter disse jobbene? Jo alt kjennes smoothere ut men det er ikke den store forskjellen jeg hadde håpet å merke.. Vanlig giring kjenner smoothere ut sammen at jeg føler at bilen er litt mer på. Jeg vil også påstå at symptomene har lindret litt men de har ikke blitt borte. Så det er egentlig ulempe... Men nå har jeg både gjort en motorrens og girkasse flush, så kan fortsatt ikke si hvem av de 2 har forårsaket lindring. Hva jeg ikke helt skjønner om det skulle være en dyse, jeg kjenner egentlig ikke at bilen drar dårlig med høye omdreninger, var ingen problem for å komme opp nærmere 150 når jeg tok den italienske service på E18 i dag. Endret Onsdag kl. 20:55 av mr.pingu
540is Skrevet Onsdag kl. 21:07 Skrevet Onsdag kl. 21:07 11 minutter siden, mr.pingu skrev: Skal lese litt opp på det men er det på måte verdt det på en vanlig bruksbil? Er innsuget først av så tar det kanskje 1-2 timer å blåse rent innsugskanaler og ventiler med granulat. Disse er i faresonen til å kokse ned etter BMW PuMA : Validity information Model series:[E84, F60, E83, E88, F21, F20, E87, E46, F23, F22, F25, G02, G01, F26, R61, G05, R60, E91, E90, E93, E92, F30, E53, F32, F31, G11, F34, F33, F36, F35, G12, F39, E60, E61, E64, E63, G20, E66, E65, F45, F01, F46, F02, F49, F48, F07, E71, E70, G31, F54, F10, G30, F12, F56, F11, G32, F55, F57, F13, E39, F16, F15, E38, R56, R55, R58, R57, R59, E82, E81] Engine range:[B47U, M47DO2, B37K, N57, M57X, M57, N57Z, N47S, B47O, N57S, M57/TU, B37A, N57T, N47, M57/T2, B47E, M47, N57X, M57Y, B57O, M47/TU, B57S, B47F, N47T, M47DO1, B47K, N47DK0, B47T, B37, N47C, M47DU1, B37U, B47D, B47B, M47/T2, B57T, B47A, B37B] mr.pingu reagerte på dette 1
mr.pingu Skrevet Onsdag kl. 21:18 Forfatter Skrevet Onsdag kl. 21:18 5 minutes ago, 540is said: Er innsuget først av så tar det kanskje 1-2 timer å blåse rent innsugskanaler og ventiler med granulat. Disse er i faresonen til å kokse ned etter BMW PuMA : Validity information Model series:[E84, F60, E83, E88, F21, F20, E87, E46, F23, F22, F25, G02, G01, F26, R61, G05, R60, E91, E90, E93, E92, F30, E53, F32, F31, G11, F34, F33, F36, F35, G12, F39, E60, E61, E64, E63, G20, E66, E65, F45, F01, F46, F02, F49, F48, F07, E71, E70, G31, F54, F10, G30, F12, F56, F11, G32, F55, F57, F13, E39, F16, F15, E38, R56, R55, R58, R57, R59, E82, E81] Engine range:[B47U, M47DO2, B37K, N57, M57X, M57, N57Z, N47S, B47O, N57S, M57/TU, B37A, N57T, N47, M57/T2, B47E, M47, N57X, M57Y, B57O, M47/TU, B57S, B47F, N47T, M47DO1, B47K, N47DK0, B47T, B37, N47C, M47DU1, B37U, B47D, B47B, M47/T2, B57T, B47A, B37B] Har du mer informasjon om innholdet av den PuMA du referer til?
540is Skrevet Onsdag kl. 21:21 Skrevet Onsdag kl. 21:21 Complaint: Various customer complaints. Rough engine running after a cold start, engine has no power, jerking, does not increase in speed or stops. The emissions warning lamp (MIL) may light up, failed emissions test (AU). The vehicle has increased fuel consumption. The following faults can be stored: 4AD6, 4AF6, 4B16, 4B06, 4AE6, 4B26, 3FF0, 3FF1, 4DFF, 4E09, 4E0E, 4E0F, 4868, 41AB 24C100, 24C200, 24C300, 24C200, 24C500, 24C300, 24C600, 24C400, 24C500, 24C400, 24C600, 24CE00, 24CF00, 253400, 278F00, 279000, 279100, 290B00, 2AB500 Cause Inlet ports on the cylinder head and intake manifold coked.Inlet ports on the cylinder head and intake neck coked The ingress of oil (over the crankcase ventilation) and soot (over the EGR) in the fresh air drawn in can cause the intake area to become blocked. This severely reduces the intake area cross section, which has an equally negative impact on the air-mass flow. Long periods of idle operation (stopping and starting in urban traffic) or long periods with low engine revs may lead to more pronounced oil mist in the engine's intake system Measure +++ Revisions to the last version: Further models and power trains added. Notes on cleaning the intake manifold and for invoicing updated. +++ In the event of a customer complaint, proceed as described below: Perform diagnosis with ISTA. N47N57B37B47B57 Select the ABL in the function selection manually under: 01 Drive – DDE – Air mass system – Sooting of the intake ports If coking of this is detected, perform cleaning of the intake pipe (intake plenum) as well as the intake ports in the cylinder head according to the repair instructions 11 12 800 "Clean cylinder head intake ports and intake plenum M47 and M57: Select the ABL in the function selection manually under: Drive – DDE – Air mass system – Swirl flaps Adopt the ABL in the test plan and perform the functional check. During this, you must carry out a visual inspection to ensure that the swirl flaps close quickly and completely. If the swirl flaps only close slowly or do not close completely, this indicates that there is coking. If no swirl flaps are fitted, possible coking can only be detected by carrying out a visual inspection of the intake manifold. In the event of coking clean the intake pipe (intake plenum) and the inlet ports in the cylinder head in accordance with Repair Instructions 11 12 800 "Clean the cylinder head inlet ports and intake plenum. Attention: A parts replacement of the intake pipe due to contamination is therefore not necessary, nor does it provide a solution. In very rare cases of damage to the intake pipe, part exchange is recommended. In the event of a warranty claim in cases where it is necessary to replace the intake line, up-to-date photos of the line (with the intake ports and damage clearly visible) and the vehicle identification number must be added to the vehicle records and attached to the claim. The special case MINI models R5x and R6x with engine N47C up to production 09/2015: For N47C the above-mentioned causes can lead to a FEW cases of increased entry of oil mist in the intake area and therefore additionally to stiff intake valves. In the case of a customer complaint it is necessary to clean the intake pipe (intake plenum) as well as the intake ports and valves in the cylinder head in accordance with the REP 11 12 800 "Clean cylinder head intake ports and intake plenum (M47, M57, N47, N57)". There is also an exchange of the cylinder head hood to be undertaken (only for MINI models R5x and R6x with engine N47C up to production 09/2015 !) with an altered oil separator (TN11 12 8 589 943). The altered oil separator in the cylinder head hood prevents increased entry of oil into the intake area. ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ Important: The zero-quantity correction values (NMK) of the injectors must be reset as a result. To do this manually select the following ABL: Service function – 01 Drive – DDE – Adjustment function – Injection quantity compensation. Concerning the ABL: -Read off the current quantity comparison values (IMA values) of the injectors, compare and note them -Replace all IMA values of the individual cylinders with the universal IMA –reset code and program: Piezo - injector AAAAA5G solenoid valve - injector AAAAAEA (background: Reset the injector adaptations for all cylinders) -Again program/enter the original IMA values and then allow the vehicle to go to sleep Attention: • The piezo injector is recognisable on the connection for the high pressure line. This is screwed to the head of the injector, see attachment – image 1. • On the solenoid valve injector, the connection for the high-pressure line is screwed at an angle on the side of the injector, see attachment – image 2. Clear the fault memory and re-evaluate the vehicle. Invoicing: Processing and invoicing should take place subject to currently valid warranty terms. Recommended defect code for GWK cases: 11 12 03 76 00 Cylinder head soiled/clogged The flat rate unit numbers and flat rates are saved in the Commercial Service Data (KSD) / AIR systems. Hint: In the event of a warranty claim, the walnut granulate can be billed at the net price under outside service code 04. Validity information Model series:[E84, F60, E83, E88, F21, F20, E87, E46, F23, F22, F25, G02, G01, F26, R61, G05, R60, E91, E90, E93, E92, F30, E53, F32, F31, G11, F34, F33, F36, F35, G12, F39, E60, E61, E64, E63, G20, E66, E65, F45, F01, F46, F02, F49, F48, F07, E71, E70, G31, F54, F10, G30, F12, F56, F11, G32, F55, F57, F13, E39, F16, F15, E38, R56, R55, R58, R57, R59, E82, E81] Engine range:[B47U, M47DO2, B37K, N57, M57X, M57, N57Z, N47S, B47O, N57S, M57/TU, B37A, N57T, N47, M57/T2, B47E, M47, N57X, M57Y, B57O, M47/TU, B57S, B47F, N47T, M47DO1, B47K, N47DK0, B47T, B37, N47C, M47DU1, B37U, B47D, B47B, M47/T2, B57T, B47A, B37B] Body style:[ALL] Fault codes:[4E09, 3FF0, 3FF1, 4AE6, 41AB, 2AB500, 4DFF, 4B26, 4B06, 290B00, 24C500, 24C600, 24C300, 24C400, 4868, 24C100, 24C200, 278F00, 4AF6, 4AD6, 279100, 24CE00, 24CF00, 4B16, 279000, 253400, 4E0E, 4E0F] Production period:- Otis, ///M-ini95 og mr.pingu reagerte på dette 2 1
540is Skrevet Onsdag kl. 22:25 Skrevet Onsdag kl. 22:25 I 2019 jeg lastet ned denne, muligens nyere utgaver nå Otis reagerte på dette 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå