Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Har ein 540 2019 modell der adaptive fjernlys sensor har begynt å tulle. Slår seg av uten at det kommer biler imot eller er noen annen grunn til at den skulle dimme. Av og til går det ikke an å slå den på igjen. Fryktelig irriterende å ha det sånn. Tenkte at her må sikkert sensor byttes men eg vett ikkje kor den er plassert. Noen som vet og kan gi noen tips?? har time på verksted da dette ble påpekt på garantiutløps test også men den gangen sa BMW at feieln var forsvunnet igjen. Mener at dette bør tas på garanti men usikker på om det lar seg gjøre. Men BMW skal jo ha 1500 kr bare for en diagnose også så det er kanskje like greit å skifte selv dersom det ikke er alt for avansert å gjøre.

Takk på forhånd for svar.

Skrevet

Høres ut som at feilen har oppstått i garantitiden, så jeg hadde kanskje spurt hvordan de forholdt seg til det, ettersom de ikke ønsket å bruke tid til å feilsøke en "intermittent" feil den gang. Nå som den er permanent så viser det seg at det ikke var noe som fikset seg selv allikevel.

Du kan bytte ting selv, men du må uansett ha egnet programvare til både feilsøking og montering av nye komponenter, så det høres ikke ut som at 1500kr i feilsøk er så dum investering i ditt tilfelle. Det er mange ting man fortsatt kan bytte selv, men å begi seg ut på delebytting på det meste av bilene produsert de siste 20 årene uten å ha koblet til en PC først er en mindre god ide.

Skrevet

Ja feilen oppstod garantert i garantitiden men det er fremdeles en periodisk feil. De sa den var avlest som feil men gått i normal igjen. Men det hjelper jo ikkje meg med å få fjernlys som er brukbare ved mørkekjøring. Nå er jo feilen oftere til stede også då. Jeg har sånn billig kodeleser fra biltema men den er jo ikke akkurat veldig bra. Ser bare ikke poenget med å feilsøke på en feil som jeg vet er der? Hva får en ut av det? Mest sannsynlig ligger den inne med samme kode som sist? Ser ikke poenget med å betale 1500 kr for det liksom?

 

Skrevet
21 minutter siden, Gusken skrev:

De sa den var avlest som feil men gått i normal igjen

En sånn feil går ikke over av seg selv så da snakket de svada. 

Dette er en periodisk feil de selv har loggført innenfor garantitiden og det kan du definitivt kreve å få fikset gratis. 

Skrevet
27 minutter siden, mr.pingu skrev:

Om det er BMW-spesifik utleser fra biltema burde du nok få BMW-spesifik feilkode på det. 
Så kan du bruke BMW Fault Code Lookup - BMWFaultCodes for å få litt mere info på det. 

 

Ett lite innspill om dette: prøvde å lese ut feilkode på motoren på en G31 med en BMW-spesifikk julaleser. Den registrerte at det var en feilkode, men ikke med en beskrivelse av feilkoden som ga mening. 
 

Nærmeste BMW-forhandler kunne fjerndiagnostisere bilen over telefon/nett og fortelle hva slags feilkode bilen har. 

Skrevet (endret)
33 minutes ago, wSax said:

Ett lite innspill om dette: prøvde å lese ut feilkode på motoren på en G31 med en BMW-spesifikk julaleser. Den registrerte at det var en feilkode, men ikke med en beskrivelse av feilkoden som ga mening. 
 

Nærmeste BMW-forhandler kunne fjerndiagnostisere bilen over telefon/nett og fortelle hva slags feilkode bilen har. 

Beskrivelse er vel ikke nødvendig så lenge man får ut en tall/kode, regnet egentlig med at sånn leser rettet mot en merke fra Biltema/Jula osv,  kunne få ut 'koden' uten beskrivelse.  Om  disse  ikke klarer det er ikke noe vits med sånn leser nei. Nå har jeg ikke erfaring med sånne lesere da jeg bruker stortsett ISTA og BimmerLink 

Men der sier du noe, fjerndiagnose over nett.  :) 
Man kan også hente feilkoder selv, om de er registrert på BMW-servere. Ligge bare litt skjult i en XML fil. Om man ber om CarData  DataArkiv innen på BMW.no får du en zip-fil med litt forskjellig data. Innenfor den filen ligger også registrerte feilkoder som er lastet opp til BMW-servere :) 
image.thumb.png.79b8046d569f001a8098f4edc71d70f8.png



PS: Morsomt og se at bilen min har nå endelig fått nye felger og sota ruter innenfor bmw.no. :) 

Edit: Så fort jeg har mottatt linken kan jeg vise hvor de ligger i .xml filen :) 
 

Endret av mr.pingu
Skrevet
1 time siden, mr.pingu skrev:

Om det er BMW-spesifik utleser fra biltema burde du nok få BMW-spesifik feilkode på det. 
Så kan du bruke BMW Fault Code Lookup - BMWFaultCodes for å få litt mere info på det. 

 

Ja det er jo det men syns den er vanskelig å tolke. Kan prøve den filen men uansett så bør jo BMW ta dette på garanti da. Får ta ein diskusjon med dei om det. Men hvis ikkje så er det ikkje anbefalt å bytte denne sensoren selv altså? Noen som har ide om pris på noe slik?

 

 

Skrevet (endret)
3 minutes ago, Gusken said:

Ja det er jo det men syns den er vanskelig å tolke. Kan prøve den filen men uansett så bør jo BMW ta dette på garanti da. Får ta ein diskusjon med dei om det. Men hvis ikkje så er det ikkje anbefalt å bytte denne sensoren selv altså? Noen som har ide om pris på noe slik?

 

 

Selve sensoren er kamera i frontruten ;) Så sikkert 10k ++ med arbeid.

Så som @E.C.sa: 

2 hours ago, E.C. said:

Det er mange ting man fortsatt kan bytte selv, men å begi seg ut på delebytting på det meste av bilene produsert de siste 20 årene uten å ha koblet til en PC først er en mindre god ide

Endret av mr.pingu
Skrevet
1 hour ago, Gusken said:

Ja feilen oppstod garantert i garantitiden men det er fremdeles en periodisk feil. De sa den var avlest som feil men gått i normal igjen. Men det hjelper jo ikkje meg med å få fjernlys som er brukbare ved mørkekjøring. Nå er jo feilen oftere til stede også då. Jeg har sånn billig kodeleser fra biltema men den er jo ikke akkurat veldig bra. Ser bare ikke poenget med å feilsøke på en feil som jeg vet er der? Hva får en ut av det? Mest sannsynlig ligger den inne med samme kode som sist? Ser ikke poenget med å betale 1500 kr for det liksom?

 

Jeg vil si at det er litt uheldig at feilsøking og utlesing av feilkoder stadig blir likestilt. Jeg tenker at om man først fakturer en time arbeid så kan man inspisere ledningsnett/koblinger, lese ut live-data og ta relevante tester. Lyssensorer er det enkleste å lure, bare legg hånda over, se om noe skjer. Kan være bulletin om kjente feil på systemet. Klart, er det bare utlesing til 1500kr du får er det en dårlig deal.

Jeg tenker det lureste er å forsøke å få verkstedet til å se på det som restarbeid ifm. garanti enn å tenke på å fikse det selv, sånn i 1. omgang.

Vask også frontruta rundt sensor.

 

Skrevet
5 timer siden, E.C. skrev:

Jeg vil si at det er litt uheldig at feilsøking og utlesing av feilkoder stadig blir likestilt. Jeg tenker at om man først fakturer en time arbeid så kan man inspisere ledningsnett/koblinger, lese ut live-data og ta relevante tester. Lyssensorer er det enkleste å lure, bare legg hånda over, se om noe skjer. Kan være bulletin om kjente feil på systemet. Klart, er det bare utlesing til 1500kr du får er det en dårlig deal.

Jeg tenker det lureste er å forsøke å få verkstedet til å se på det som restarbeid ifm. garanti enn å tenke på å fikse det selv, sånn i 1. omgang.

Vask også frontruta rundt sensor.

 

Ja enig i det men ka e behovet for feilsøking når eg vett ka som e feil?? Vasking av frontrute ja. Det huske eg dei påstod kunne ver grunnen når eg klaget på dette første gong og. Problemet var bare at bilen var nyvasket og blir jevnlig vasket minst 1 gong i uken. Så det e litt tynn grunn syns eg. Då e det vertfall ikkje mye som skal til før den blir for skitten. 

 

Skrevet

Skulle til å skrive det samme. Flust av eksempler på folk som er skråsikre på ting og tang som lader delekanonen og kaster bort masse penger. 

Skrevet
23 minutter siden, Otis skrev:

Du vet hva som er problemet, men ikke årsaken. 

Neida men siden dette er ein feil som kommer og går ser eg ikkje for meg at det skal være mulig å "fikse" denne sensoren. Sjelden at det er så enkelt å utbedre sensorfeil. 

Skrevet

Husk at du har antatt en del ting her, uten å lese deg opp på komplett system- og funksjonsbeskrivelse. For alt du vet så har du feil på en datalinje mellom sensoren og en modul, kanskje noe kabel som har fått seg litt medfart som har nok kontakt når den ligger den ene veien, men ikke den andre. Så går det litt av og på når du kjører. Eller så er det en annen modul på samme datalinje som føkker opp signalet fra kameraet. Sånn som på andre biler der både glødeplugg, oljenivåsensor og dynamo deler databuss. Vært nok folk som har bytta dynamo, så er det oljenivåplugg som lager kvalme.

Du kan for all del begynne med å bytte komplett kameramodul og få den kodet og programmert/kalibrert til bilen for noen tusen ekstra, men kan jo være kjipt å punge ut 5-10-15-20k og sitte der med samme feil. Attpåtil når det er en feil som burde vært dekka på garanti.

Det er jo ikke sånn at folk på forumet her prøver å holde deg unna å fikse bilen din, vi prøver bare å gi noen tips så du ikke kaster penger i dass.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...