Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Sikkert blitt gammel og synes lysene på min E87 118i er for dårlig 

Ønsker å sette inn Xenon, men finner ingen tråd om akkurat dette. 

Prøvde dette på min Mondeo uten hell da ledningsnett var totalt forskjellig. Hvordan er dette på E87? 

Noen som kan noe om dette som kan gi meg noen tips? Mvh 

P

Endret av pedro
Glemte å huke av for mail
Skrevet (endret)

Hvis du har halogenlykter og vil ha xenon så er det litt jobb om du skal gjøre det lovlig og etter boka.
Men det finnes jo ettermonterings xenonkit som er pnp på alle lykter. Anbefales ikke dog.

Endret av Reef89
Skrevet

Osram har LED-pærer som er godkjent for e8x. Tror heller jeg hadde tatt den ruten.

Skrevet

Ledningsnett er forskjellig så må nok trekke ledninger her og der om man skal ha offisiele BMW upgrade med xenon-ballast.
Desidert peneste løsning spør du meg, men @awt sin løsning er vel lettest

Skrevet
7 timer siden, pedro skrev:

Sikkert blitt gammel og synes lysene på min E87 118i er for dårlig 

Ønsker å sette inn Xenon, men finner ingen tråd om akkurat dette. 

Prøvde dette på min Mondeo uten hell da ledningsnett var totalt forskjellig. Hvordan er dette på E87? 

Noen som kan noe om dette som kan gi meg noen tips? Mvh 

P

LED er ett godt tips, men husk at det også er snakk om lykter som nærmer seg 20 år så kan jo hende at reflektorene ikke bidrar slik de var tiltenkt lenger. (Men ikke bytt originale lamper med ettermarkeds ræl)

Skrevet

Hvis du vil bytte til xenon på E87 uten koding, så finnes det plug-and-play kit som kan funke, men det er ikke alltid så rett frem som folk tror. BMW er litt kresen på strømforbruket til pærene, så selv med et canbus-kit kan du ende opp med feilmeldinger. Noen slipper unna, andre må legge til motstander eller bruke eksterne bokser.

Et annet problem er at halogen-reflektorene ikke er laget for xenon, så lysbildet kan bli ganske rotete og blende andre. Noen syns det funker greit, men det er verdt å vite at det kan skape trøbbel, spesielt hvis du blir stoppet eller må på EU-kontroll. For at det skal være helt lovlig, trenger du også automatisk høydejustering og lyktespylere, men hvor strengt det håndheves kommer helt an på hvem som ser over bilen.

Hvis du bare er ute etter bedre lys uten stress, kan gode LED-pærer være et enklere alternativ. De gir mye bedre lys enn halogen, ingen feilmeldinger, og du slipper å styre med ekstra moduler eller koding. Hvis du derimot vil ha xenon og gjøre det skikkelig, er den beste løsningen å finne originale xenon-lykter og kode bilen riktig.

Så ja, xenon med canbus-ready modul kan funke, men det er ikke nødvendigvis plug-and-play. Spørs hvor mye tid og penger du vil legge i det.

Skrevet

Tanken var å sette originale Xenon i bilen. Har aldri eiet en E87 uten lyktespylere når j tenker meg om. Hatt en del. Det min ikke har er automatisk lykteregulering framme og bak som er ett PKK Kontrollpunkt på biler med Xenon. 

Hva sjekkes på PKK?
PKK kan deles i to deler, en trafikksikkerhetsdel og en miljødel. I trafikksikkerhetsdelen kontrolleres blant annet lys, sikt, hjul, belter og bremser. 
I miljødelen måles støy og avgasser. Det sjekkes ikke driftssikkerhet og begynnende skader utenom faste sjekkpunkter.
Skrevet

Hva er best av LED og xenon?

Den beste måten å oppgradere originale hovedlys er å bytte til xenon. Dette gir uten tvil beste effekt og det mest riktige lysbilde. I hovedlys på bil er xenon absolutt å foretrekke fremfor LED. Dette har med hvordan halogenpæren konsentrerer lyset inn i reflektoren.Feb 3, 2022

https://www.ekstralys.no/blogg-om-lys/bilbelysning-fa-best-lys-med-xenon/#:~:text=bilbelysning med xenon-,Den beste måten å oppgradere originale hovedlys er å bytte,konsentrerer lyset inn i reflektoren.

Skrevet

En del av "kunnskapsartiklene" på ekstralys.no er skrevet med såpass mye faktafeil og begrepsforvirring at det er egentlig ikke vits å lese der. Som i setningen over. "Xenon er bedre enn LED, fordi halogen fokuserer strålen annerledes".

Utfordringen med ettermontering av originale xenon-lamper er ikke litt forskjell i ledningsnett mellom modul og lykt og kodingen av disse. Det er å trekke ledningsnett til høydejusteringenssensorene foran og bak, samt legge opp til lyktespylere, men lyktespylere hadde du allerede sier du?

Enkleste er vel å kjøpe en subtil lysplanke som ikke ødelegger utseendet på bilen for mye og evt. noen bra halogenpærer til nærlyset.

Skrevet
2 hours ago, pedro said:

Tanken var å sette originale Xenon i bilen. Har aldri eiet en E87 uten lyktespylere når j tenker meg om. Hatt en del. Det min ikke har er automatisk lykteregulering framme og bak som er ett PKK Kontrollpunkt på biler med Xenon. 

Hva sjekkes på PKK?
PKK kan deles i to deler, en trafikksikkerhetsdel og en miljødel. I trafikksikkerhetsdelen kontrolleres blant annet lys, sikt, hjul, belter og bremser. 
I miljødelen måles støy og avgasser. Det sjekkes ikke driftssikkerhet og begynnende skader utenom faste sjekkpunkter.

Ja, det stemmer, PKK er delt i to – trafikksikkerhet og miljø. Når det gjelder lys, så sjekker de at de fungerer som de skal, har riktig innstilling og ikke blender møtende trafikk. Biler med original xenon fra fabrikk må ha automatisk høydejustering og lyktespylere for å være godkjente, men når det kommer til ettermontering, er det litt mer tilfeldig hvordan dette håndheves i praksis.

Hvis bilen din aldri har hatt xenon fra fabrikk, kan det være at den mangler både høydejustering, spylere og riktig FRM-modul. PKK-kontrollen vil i utgangspunktet ikke fange opp manglende koding eller FRM-modul, men de vil sjekke lysbildet og om lyktene er riktig justert. Hvis du monterer xenon i halogenreflektorer, risikerer du at lysene spres feil, og det kan føre til mangellapp.

Har du sjekket hva som står i vognkortet ditt? Hvis det står halogen som originalt lysoppsett, kan du få problemer ved etterkontroll eller hvis Statens vegvesen tar en grundigere sjekk. Hvis du vil gjøre dette helt riktig, bør du se på muligheten for å kode inn original xenon og sørge for at alle nødvendige komponenter er på plass.

Hva tenker du å gjøre? Skal du gå for full OEM-konvertering eller prøve et ettermarkedskit?

Skrevet
2 hours ago, pedro said:

Hva er best av LED og xenon?

Den beste måten å oppgradere originale hovedlys er å bytte til xenon. Dette gir uten tvil beste effekt og det mest riktige lysbilde. I hovedlys på bil er xenon absolutt å foretrekke fremfor LED. Dette har med hvordan halogenpæren konsentrerer lyset inn i reflektoren.Feb 3, 2022

https://www.ekstralys.no/blogg-om-lys/bilbelysning-fa-best-lys-med-xenon/#:~:text=bilbelysning med xenon-,Den beste måten å oppgradere originale hovedlys er å bytte,konsentrerer lyset inn i reflektoren.

1 hour ago, E.C. said:

En del av "kunnskapsartiklene" på ekstralys.no er skrevet med såpass mye faktafeil og begrepsforvirring at det er egentlig ikke vits å lese der. Som i setningen over. "Xenon er bedre enn LED, fordi halogen fokuserer strålen annerledes".

Utfordringen med ettermontering av originale xenon-lamper er ikke litt forskjell i ledningsnett mellom modul og lykt og kodingen av disse. Det er å trekke ledningsnett til høydejusteringenssensorene foran og bak, samt legge opp til lyktespylere, men lyktespylere hadde du allerede sier du?

Enkleste er vel å kjøpe en subtil lysplanke som ikke ødelegger utseendet på bilen for mye og evt. noen bra halogenpærer til nærlyset.

Xenon og LED har begge sine fordeler, men det kommer helt an på hva du er ute etter. Xenon gir ofte bedre lysbilde i linsebaserte lykter fordi det sprer lyset mer kontrollert, men LED har fordelen av å være mer strømgjerrig, tenne umiddelbart og vare lengre.

Hvis bilen din kom med halogen fra fabrikk, er det ikke bare å smelle inn xenon og forvente perfekt lysbilde. Halogenreflektorer er ikke laget for xenon, og du kan ende opp med spredt lys og blending. I så fall er LED et enklere alternativ, siden de moderne LED-pærene er laget for å etterligne halogenens lysbilde.

Når det gjelder artikkelen på Ekstralys, så tar de nok utgangspunkt i originale xenon-oppsett, men det er sant at ettermontering kan være et helt annet dyr. Hvis du ikke vil styre med ombygging av ledningsnett og koding, ville jeg heller sett på gode LED-pærer.

Skrevet

Du kan fint montere xenonlykter og flytte rundt på et par ledninger i kontakten. Trenger bla. en ekstra jord på hver lykt men den kan du ta fra punktet bak lykta på innerskjermen. Ellers så er det bare snakk om å muligens flytte noe ledninger i kontakta på lykta. Vil du ha det mer skikkelig kan du bytte FRM til en som støtter xenon og kode dette skikkelig.

Jeg fikk god nytte av denne tabellen her når jeg bygde om mine. Ellers er der mye info på babybmw formumet om ombygging og slikt.

En annen ting å tenke på er at vis du kjøper orginale xenonlykter så er det relativt stor sansynelighet at reflektoren på disse enten er helt brent eller delvis som igjen gjør at lyset blir rimelig dårlig. Dette var tilfelle på mine gamle lykter, var så dårlig lys at jeg så min egen skygge rett forran meg når jeg hadde bil bak meg. Bytta pærer til ingen nytte.
Jeg enda med å kjøpe noen krasja knuste LCI adaptiv xenon lykter som jeg reiv glasset av og bytta prosjektorer til Morimoto mini D4 eller noe slikt, limte dem sammen og monterte nye glass. Flytta en del pinner og ledninger både på lykta å på FRM, samt bytta FRM til nyeste sort som støtta adaptiv lys og kodet det hele til bilen.

Lyser MEGET godt nå! Men det var litt jobb.

Jeg har pre LCI xenonlykter + tilhørende FRM fra min 11/2006 modell E87 liggende host host, dog med dårlige reflektorer.

Skrevet

Hei og takk for svar.

Jeg har på hånden ett sett Xenon med gode reflektorer og lav km som min egen LCI, men jeg orker ikke stor ståhei for å bygge om ledningsnettet og flytte mye pinner osv. Koding av FRM er en ting, men mye styr med ledningsnett er ikke noe jeg har tid til eller ork til å sette meg inn i. Det blir for mye.

Vurderer da enten kraftigere nye pærer eller LED da dette virker enklere og gjör kjöring på mörke veier på kveld og natt bedre. Tips til pærer tas imot.

Iom at jeg skal bytte register på begge pre LCIene og har mye annet fore i garagen før cab sesongen starter, tror jeg at LED eller pærebytte er enklest.

Litt höljregn er nå ønsket for å få spylt saltet av veiene. Ser de djerveste har tatt ut syklene. God Vår ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...