Gå til innhold

Ettermontering av hengerfeste

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Ønsker å montere avtagbart hengerfeste på min bmw f30 316d 2013mod. Noen som har erfaring med det å dele? Må vell trekkes ledningsnett helt frem til dashen?

Gjerne legg ved link til gode avtagbare hengerfester som er skjult når det er avkoblet:)

Skrevet

Du må lage gjennomføring i batterikassen bak, og så må du trekke ledningsnett fra tilhengermodulen (som er en del av settet) til hengerkontakt. Modulen sitter vel i bagasjerom et eller annet sted.

Videre må det kodes inn.

Westfalia har greie avtagbare kroker. BMW sitt OEM svingbare kit koster vel 12k eller deromkring.

Skrevet

Jeg har fikset OEM avtagbart på min F48. Utstyrskode S235A som er manuelt. For F30 finnes også elektrisk versjon som er selvfølgelig dyrere.
Jeg kjøpte selve hengerfeste + styreenhet fra opphugger og så kjøpte  jeg offisielle  BMW retrofit kittet. I BMW kittet sitter alt av ledninger og instrukser. 

På F48 måtte jeg trekke helt til fotbrønn til passasjer siden sikringsboksen sitter der, men det er ikke alltid nødvendig på F30 da den har 2 seperate sikringsbokser og om du har riktig forsikringsboks bak trenger du ikke trekke ledning til dashen :) 

Skrevet

Uansett hva du gjør så MÅ du kjøpe originalt ledningsnett. Forrige eier har kjøpt noe billige greier å montert på min F31 og det registrerer ikke at det er henger på. Sykt irriterende når man skal rygger eller man har feltskifte varsling.

Jeg kommer til å installere originalt ledningsnett på min..

Skrevet
1 time siden, mr.pingu skrev:

Jeg har fikset OEM avtagbart på min F48. Utstyrskode S235A som er manuelt. For F30 finnes også elektrisk versjon som er selvfølgelig dyrere.
Jeg kjøpte selve hengerfeste + styreenhet fra opphugger og så kjøpte  jeg offisielle  BMW retrofit kittet. I BMW kittet sitter alt av ledninger og instrukser. 

På F48 måtte jeg trekke helt til fotbrønn til passasjer siden sikringsboksen sitter der, men det er ikke alltid nødvendig på F30 da den har 2 seperate sikringsbokser og om du har riktig forsikringsboks bak trenger du ikke trekke ledning til dashen :) 

Vil du da anbefale å kjøpe burkt elektronisk svingbart hengerfeste, og nytt ledningsnett?

Vet du hvordan det blir med tanke på diffusor? Må det kappes litt, men at det ikke vises alikevell?

Skrevet (endret)
44 minutes ago, Anders GB said:

Vil du da anbefale å kjøpe burkt elektronisk svingbart hengerfeste, og nytt ledningsnett?

Vet du hvordan det blir med tanke på diffusor? Må det kappes litt, men at det ikke vises alikevell?

Ja kan anbefale det ja.

Usikker på diffusor men på min (F48)sitter den bak / under diffusoren trengte ikke å tilpasse diffusoren, eneste måtte tilpasse litt var varmeskjold men bestemte meg å kjøpe riktig versjon ny.  Du får sjekke på realoem om du trenger det, vet ikke hvilken versjon av F30 du har; 

https://www.realoem.com/bmw/enUS/showparts?id=8F71-EUR-02-2016-F30N-BMW-335dX&diagId=51_8677

Se her for 2 pdf ettermonterings instrukser; begge versjoner elektrisk svingbart og avtagbart. 

https://f30.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=2004991

Endret av mr.pingu
Skrevet
57 minutter siden, mr.pingu skrev:

Ja kan anbefale det ja.

Usikker på diffusor men på min (F48)sitter den bak / under diffusoren trengte ikke å tilpasse diffusoren, eneste måtte tilpasse litt var varmeskjold men bestemte meg å kjøpe riktig versjon ny.  Du får sjekke på realoem om du trenger det, vet ikke hvilken versjon av F30 du har; 

https://www.realoem.com/bmw/enUS/showparts?id=8F71-EUR-02-2016-F30N-BMW-335dX&diagId=51_8677

Se her for 2 pdf ettermonterings instrukser; begge versjoner elektrisk svingbart og avtagbart. 

https://f30.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=2004991

Tusen takk for gode svar!

Regner med at det på kodes inn til slutt hos et verksted?

Trenger ikke å godkjenne til vegvesenet da bilen er typegodkjent med det, eller tar jeg feil? 

Skrevet (endret)
2 timer siden, Øyvind L. skrev:

Uansett hva du gjør så MÅ du kjøpe originalt ledningsnett. Forrige eier har kjøpt noe billige greier å montert på min F31 og det registrerer ikke at det er henger på. Sykt irriterende når man skal rygger eller man har feltskifte varsling.

Jeg kommer til å installere originalt ledningsnett på min..

Monterte Steinhof hengerfeste på min 2013 E70 for et par år siden. Ledningsnett fra Brink/ECS og medfølgende canbus-boks fikser jo alt når det kommer til det elektroniske.

ecs.thumb.jpg.b835ab9c5f854e9e462d11d07a84c4f4.jpg

steinhof.thumb.jpg.cd0443d5cd573e90ac4270eeb7d88b1b.jpg

Endret av teerex
Skrevet
24 minutes ago, Anders GB said:

Tusen takk for gode svar!

Regner med at det på kodes inn til slutt hos et verksted?

Trenger ikke å godkjenne til vegvesenet da bilen er typegodkjent med det, eller tar jeg feil? 

Ja det må kodes inn etterpå. trenger ikke være nødvendigvis verksted finnes flere her på forumet og der ute som kan kode evt for deg. 

Ja det stemmer, sjekket det med vegvesenet den gangen og :)

Skrevet
47 minutter siden, teerex skrev:

Monterte Steinhof hengerfeste på min 2013 E70 for et par år siden. Ledningsnett fra Brink/ECS og medfølgende canbus-boks fikser jo alt når det kommer til det elektroniske.

Det som står på min F31 nå er i alle fall noe billig dritt når det kommer til det elektriske.

PXL_20250401_173000904.jpg

Skrevet (endret)
1 time siden, teerex skrev:

dette så ut som en ekstremt dålig løsning sammenlignet med det originale ! er det permanent fast montert ? 

min mors e70 var faktisk på storjobb hos bmw før den ble kjøpt pga uoriginalt elektrisk opplegg for hengerfeste, mange rare feil så der ble alt gjort om til originalt for å få bilen frisk igjen :P ble faktisk brukt 15-20k i feilsøking før det ble byttet ledningsnett. 

originalt ledningsnett for henger koster så lite at jeg skjønner ikke hvorfor folk sparer penger der ? får du tak i elektrisk utsvingbart brukt så er det faktisk veldig rimelig totalkostnad.

Endret av Ingvaldsen
Skrevet
26 minutes ago, Ingvaldsen said:

originalt ledningsnett for henger koster så lite at jeg skjønner ikke hvorfor folk sparer penger der ? får du tak i elektrisk utsvingbart brukt så er det faktisk veldig rimelig totalkostnad.

Støtter den 100%! 

Skrevet (endret)
1 time siden, Ingvaldsen skrev:

dette så ut som en ekstremt dålig løsning sammenlignet med det originale ! er det permanent fast montert ? 

Skjønte ikke helt hva du tenkte på som ser ekstremt dårlig ut. Tenkte du på kroken eller ledningsnettet?

Ja det er naturligvis fast montert 😄 Ingen koding eller noe. Funket fint med campingvogn med LED-lys.

Ja det var billig, betalte drøyt 4000 for alt nytt for ca 3 år siden.

Endret av teerex
Skrevet
10 hours ago, teerex said:

Skjønte ikke helt hva du tenkte på som ser ekstremt dårlig ut. Tenkte du på kroken eller ledningsnettet?

Ja det er naturligvis fast montert 😄 Ingen koding eller noe. Funket fint med campingvogn med LED-lys.

Ja det var billig, betalte drøyt 4000 for alt nytt for ca 3 år siden.

Jeg betalt 2500 for brukt OEM hengerfeste + modulen og 2000kr for Retrofit kittet ny. Ikke så mye dyrere. Annet bil så muligens det påvirker det priser litt men synes det var ikke ille.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...