Eystein Ose Skrevet Mai 8 Skrevet Mai 8 Hei Svigerinnen sin X1 har en kraftig vibrasjon under nedbremsing. Jeg bytta skiver og klosser rundtom i fjor, så tar utgangspunkt i at det ikke er det. Merker vibrasjonen mest ved lett nedbremsing fra typ 80. Ikke typisk risting i ratt som det er ved skeive bremser, men mer risting i selve bilen. Hva tenker vi? Casterstag? 14 mod X1 18d
linnikrieg Skrevet Mai 8 Skrevet Mai 8 Hadde sjekket casterstag, men også om det eventuelt er kast i nav😋
sveigis Skrevet Mai 8 Skrevet Mai 8 Sjekk foringer /stag så finner du feilen. 80% av årsaken til dette er somregel foringer i stag om ikke det er skivene .
Otis Skrevet Mai 8 Skrevet Mai 8 Om det rister i bilen, så er det ikke foran. Da er det bak, som er problemet. Typisk da skjeve skiver.
Eystein Ose Skrevet Mai 8 Forfatter Skrevet Mai 8 Måtte dele filmen i to siden den ble for stor. Synes det er en del slakk her ja, indre foring i casterstag. Er dette synderen mon tro? IMG_0984.mov
Otis Skrevet Mai 8 Skrevet Mai 8 Så ikke ut som det var slakke i den, men mer at den flekset pga for mye kraft?
Eystein Ose Skrevet Mai 8 Forfatter Skrevet Mai 8 Mulig. Men finner ikke noen andre kuler med slark i
Eystein Ose Skrevet Mai 8 Forfatter Skrevet Mai 8 Hva sier du @Ingvaldsen? Du er vell selvutnevnt konge av slarkette forstilling 😂 Otis reagerte på dette 1
Ingvaldsen Skrevet Mai 8 Skrevet Mai 8 (endret) 1 time siden, Eystein Ose skrev: Hva sier du @Ingvaldsen? Du er vell selvutnevnt konge av slarkette forstilling 😂 vanskelig å se på filmen, det er jo gummi så den skal jo flekse. er det sprekkdannelse i gummi så er den defekt, selv om den returnerer til rett posisjon som er eu kravet. innbiller meg at slakke casterstag som regel fører til risting i rattet, ikke i pedal. men du sier at det ikke er pulsering i ratt og mer i hele bilen ? da regner jeg med det er pulsering i pedal også. minner meg om slik 550'n jeg hadde oppførte seg med hella pagid klosser. ser skivene fine ut eller har den rare farger eller flekker ? hvilke klosser å skiver ble brukt ? ble glidere honet ? smurt eller ikke og med hva evt ? Endret Mai 8 av Ingvaldsen
*MrB* Skrevet Mai 8 Skrevet Mai 8 (endret) Husker jeg hadde risting i bilen under pådrag (av alle ting) samt litt under brems på en gammel E34 jeg hadde. Det viste seg å være casterstagene, så det kan ikke utelukkes. Men generelt skal disse først og fremst gi vibrasjon i ratt ja. Har du prøvd å endre hastighet på cruisekontroll? Mener å ha lest noe om at denne bruker bakbremsene ganske aktivt. Edit: Det er heller ikke alltid så lett å se om den indre foringen der er dårlig før hele armen er ute. Noen ganger revner de gradvis mellom OD og senter, mens andre ganger delamineres gummien delvis fra ytterhylsen. Endret Mai 8 av *MrB*
Eystein Ose Skrevet Mai 8 Forfatter Skrevet Mai 8 1 time siden, Ingvaldsen skrev: vanskelig å se på filmen, det er jo gummi så den skal jo flekse. er det sprekkdannelse i gummi så er den defekt, selv om den returnerer til rett posisjon som er eu kravet. innbiller meg at slakke casterstag som regel fører til risting i rattet, ikke i pedal. men du sier at det ikke er pulsering i ratt og mer i hele bilen ? da regner jeg med det er pulsering i pedal også. minner meg om slik 550'n jeg hadde oppførte seg med hella pagid klosser. ser skivene fine ut eller har den rare farger eller flekker ? hvilke klosser å skiver ble brukt ? ble glidere honet ? smurt eller ikke og med hva evt ? Kjenner det i rattet og, men ikke så markant som med kast i bremseskiver. Lite til ingen vibrasjon i pedal, mer i selve bilen. Ble brukt Zimmermann skiver og Bosch klosser. Alt ser helt fint ut her. Gjor rene glidere og smurte med ATE sitt calipperfett. Ristingen var der før skifte av skiver og klosser, men ble muligens litt bedre etter bytte. Finner ikke noe åpenbart annet som er slitt, så frister litt å ta en sjangs å skifte casterarm + kule å se..
TurboJens Skrevet Mai 8 Skrevet Mai 8 Er det ulikt på varm/kald bil? Altså rista det når bilen har stått mange timar og alt er kaldt eller kjem det snikande etter litt køyring? Om det kjem snikande sjekk temp. på bremseskiver etter 20km køyring uten bruk av bremser. Dei skal vere tilnærma like kalde som felgane. Prøv å bruk cruicekontrollen til å bremse litt, den trur eg brukar bakbremsene og då vil du få en litt anna opplevelse. Eg har innimellom litt vibrasjon/pulsering ved bremsing som eg kurerar med å bruke cc til å bremse ned nokre gongar. Det er egentlig ikkje noko gale, berre eit resultat av køyrestilen der bakbremsene må truast i bruk litt innimellom samt at bilen ofte står parkert 10-14dg i regn og bremseskivene ser ut deretter.
Eivind320x Skrevet Mai 8 Skrevet Mai 8 Min gamle 2016 320d spiste bremser til morgen, middag og kveld. var igjennom tre sett med bremser før 120000km. Den jeg har nå fikk nye Bosch bremser før ferien i 2023. Det tok bare 3000km før de var søppel. Jeg skal ALDRI ha Bosch bremser på mine biler igjen. Zimmermann er det som er vits å kjøpe til BMW.
E.C. Skrevet Mai 8 Skrevet Mai 8 Tja, har Zimmermann skiver og Bosch klosser på min E39 siden 2016. Bil gått 40k km siden da. Perfekt pedal med 0 vibrasjon. Slitt ut to sett med dekk siden da. Eneste "negative" er at de støver en del, men sånn blir det om man bruker pedalen mer enn en gang per kjøretur.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå