olagronas Skrevet Lørdag kl. 12:23 Skrevet Lørdag kl. 12:23 Heisann. Har ein 2015 F11 535D. Har bestilt BRINK 604100, avtagbart hengerfeste. Samt BRINK 703374 ledningsnett. Vurderte å montere dette selv, men ble anbefalt ett verksted til å gjøre det for meg. Fikk prisantydning på 12 740,- ved lokalt verksted. Dette er uten deler, kun arbeid. Er dette ein OK pris? Eller er det overkommelig å montere dette selv?
E.C. Skrevet Lørdag kl. 12:36 Skrevet Lørdag kl. 12:36 Det er vel ikke så ille om de regner inn at det fort kan gå en hel dag på jobben, men det er jo en del billigere å få hele greia gjort i Sverige: https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=75684947&ci=6 Avtagbart hengerfeste til F11 inkl. arbeid og ledningsnett til 8500 kr (usikker på om det er SEK eller NOK) Jeg personlig hadde montert slikt selv, men det kommer jo an på ferdighetsnivået til en selv og hva man er komfortabel med. Det mekaniske er ikke all verden, men ledningsnett og evt. koding kan fort bli mer krevende mtp. kompetanse og utstyr for å få det gjort ordentlig. Skulle jeg hatt et verksted til å gjøre det for meg så hadde jeg gått for noen som spesialiserer seg på dette, da de trolig vil være både billigere og bedre mtp. jobben, ettersom de gjør det samme hele tiden.
Lars S Skrevet Lørdag kl. 17:30 Skrevet Lørdag kl. 17:30 4 timer siden, E.C. skrev: Det er vel ikke så ille om de regner inn at det fort kan gå en hel dag på jobben, men det er jo en del billigere å få hele greia gjort i Sverige: https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=75684947&ci=6 Avtagbart hengerfeste til F11 inkl. arbeid og ledningsnett til 8500 kr (usikker på om det er SEK eller NOK) Jeg personlig hadde montert slikt selv, men det kommer jo an på ferdighetsnivået til en selv og hva man er komfortabel med. Det mekaniske er ikke all verden, men ledningsnett og evt. koding kan fort bli mer krevende mtp. kompetanse og utstyr for å få det gjort ordentlig. Skulle jeg hatt et verksted til å gjøre det for meg så hadde jeg gått for noen som spesialiserer seg på dette, da de trolig vil være både billigere og bedre mtp. jobben, ettersom de gjør det samme hele tiden. Jeg brukte han her dragkulan.se på min 1 serie F20, betalte 9500 sek for avtagbart og han måtte sveise bakpotta også pga plass. Han har en verkstedplass ved Liertoppen som han bruker når han har nok oppdrag i Norge.
Ingvaldsen Skrevet Lørdag kl. 17:37 Skrevet Lørdag kl. 17:37 Hadde prøvd å ungått å bruke noe annet en originalt ledningsnett, koster ikke så mye nytt fra bmw for ettermontering kan bli mye trøbbel med uoriginale løsninger på det elektriske olagronas reagerte på dette 1
mr.pingu Skrevet Lørdag kl. 19:16 Skrevet Lørdag kl. 19:16 Anbefaler ledningsnett nytt og selve hengerfeste brukt om man vil spare noen kroner. Dette var en av de første ettermonteringer jeg gjorde selv uten noe særlig erfaring fra før. betalte totalt +- 5000kr for deler og var en god lørdag arbeid Men det er litt av en læringskurve. Om du leser i tråden min (første sidene) får du inntrykk om arbeidet. Det er ganske likt for alle BMW’er. olagronas, E.C. og Makky123 reagerte på dette 3
TurboJens Skrevet Søndag kl. 22:06 Skrevet Søndag kl. 22:06 (endret) Monterte uorginalt feste og ledningsnett på min F46. Var ikkje noko sak, alt passa perfekt og detaljerte instruksjoner. Bilen kjente umiddelbart igjen når eg kobla til henger. Koda ikkje noko i bilen. Kosta nesten ingenting i forhold til orginalt. Kjøpte fra haagen.no Endret Søndag kl. 22:06 av TurboJens olagronas og mr.pingu reagerte på dette 2
mr.pingu Skrevet Mandag kl. 08:42 Skrevet Mandag kl. 08:42 10 hours ago, TurboJens said: Monterte uorginalt feste og ledningsnett på min F46. Var ikkje noko sak, alt passa perfekt og detaljerte instruksjoner. Bilen kjente umiddelbart igjen når eg kobla til henger. Koda ikkje noko i bilen. Kosta nesten ingenting i forhold til orginalt. Kjøpte fra haagen.no Kobler uorginalen også parkeringssensorer bak ut når du har koblet til henger / vogn? olagronas reagerte på dette 1
TurboJens Skrevet Tirsdag kl. 06:40 Skrevet Tirsdag kl. 06:40 21 hours ago, mr.pingu said: Kobler uorginalen også parkeringssensorer bak ut når du har koblet til henger / vogn? Ja 😊 mr.pingu reagerte på dette 1
olagronas Skrevet Tirsdag kl. 06:54 Forfatter Skrevet Tirsdag kl. 06:54 Takker for mange gode svar! Vurderer å gi det ett forsøk selv, vanligvis gjere eg det meste av bil skruing sjølv. Men tanken på at eg ødelegger noko elektrisk gir meg frysninger! Såg i instrusjonane på nett at ein må trekke kabel fram til fotbrønnen, samt venstre bakdør.
mr.pingu Skrevet Tirsdag kl. 08:33 Skrevet Tirsdag kl. 08:33 Koble løs batteri før du setter i gang hjelper mye med forebygge at man ødelegger noe. Noen ganger har jeg ikke gjort det og da kom ved uhell plus og minus sammen og da røyk noen sikringer 😅 olagronas reagerte på dette 1
TurboJens Skrevet Tirsdag kl. 13:47 Skrevet Tirsdag kl. 13:47 https://www.haagen.no/auto-hak-tilhengerkobling-fastmontert-inkl-trail-tec-e-sett-13polet-bilspesifikk-211345-13830-1.html Meinar det var dette eg kjøpte, altså elsettet er Trail-Tec E-sett 13polet bilspesifikk. Det står riktignok at det må kodast i bilen, men det er eg nesten 100% sikker på at eg ikkje gjorde. Det er riktignok nokre år sidan eg monterte det. Uansett om det skulle måtte kodast noko så blir det uansett billigare. olagronas reagerte på dette 1
olagronas Skrevet Tirsdag kl. 13:54 Forfatter Skrevet Tirsdag kl. 13:54 5 hours ago, mr.pingu said: Koble løs batteri før du setter i gang hjelper mye med forebygge at man ødelegger noe. Noen ganger har jeg ikke gjort det og da kom ved uhell plus og minus sammen og da røyk noen sikringer 😅 Har fått med meg dette. Dette er den første BMWen i mitt eige, å eg har hørt at det ikkje er rett fram å kobla av batteri over lengre tid. Stemmer dette?
Ingvaldsen Skrevet Tirsdag kl. 15:36 Skrevet Tirsdag kl. 15:36 må nok legge inn hengerfeste i VO for at ryggekamera skal kunne få hengermodus.
mr.pingu Skrevet Tirsdag kl. 16:27 Skrevet Tirsdag kl. 16:27 42 minutes ago, Ingvaldsen said: må nok legge inn hengerfeste i VO for at ryggekamera skal kunne få hengermodus. Ikke nødvendig. Kan også bare FDL kodes i Headunit. HU MACRO_TRAILER_COUPLING = Aktiv (01) Men det er en del andre ECUer som også er berørt bl.a. DSC så beste er vel VO kode. FRM, TRSVC, HU, ICM, PMA, KOMBI og DSC.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå