Gå til innhold

Prisantydning på ettermontere avtagbart hengerfeste, F11 535D.


Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann. Har ein 2015 F11 535D. 

Har bestilt BRINK 604100, avtagbart hengerfeste. Samt BRINK 703374 ledningsnett. Vurderte å montere dette selv, men ble anbefalt ett verksted til å gjøre det for meg. Fikk prisantydning på 12 740,- ved lokalt verksted. Dette er uten deler, kun arbeid. 

Er dette ein OK pris? Eller er det overkommelig å montere dette selv?

Skrevet

Det er vel ikke så ille om de regner inn at det fort kan gå en hel dag på jobben, men det er jo en del billigere å få hele greia gjort i Sverige: https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=75684947&ci=6

Avtagbart hengerfeste til F11 inkl. arbeid og ledningsnett til 8500 kr (usikker på om det er SEK eller NOK)

Jeg personlig hadde montert slikt selv, men det kommer jo an på ferdighetsnivået til en selv og hva man er komfortabel med. Det mekaniske er ikke all verden, men ledningsnett og evt. koding kan fort bli mer krevende mtp. kompetanse og utstyr for å få det gjort ordentlig. Skulle jeg hatt et verksted til å gjøre det for meg så hadde jeg gått for noen som spesialiserer seg på dette, da de trolig vil være både billigere og bedre mtp. jobben, ettersom de gjør det samme hele tiden.

Skrevet
4 timer siden, E.C. skrev:

Det er vel ikke så ille om de regner inn at det fort kan gå en hel dag på jobben, men det er jo en del billigere å få hele greia gjort i Sverige: https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=75684947&ci=6

Avtagbart hengerfeste til F11 inkl. arbeid og ledningsnett til 8500 kr (usikker på om det er SEK eller NOK)

Jeg personlig hadde montert slikt selv, men det kommer jo an på ferdighetsnivået til en selv og hva man er komfortabel med. Det mekaniske er ikke all verden, men ledningsnett og evt. koding kan fort bli mer krevende mtp. kompetanse og utstyr for å få det gjort ordentlig. Skulle jeg hatt et verksted til å gjøre det for meg så hadde jeg gått for noen som spesialiserer seg på dette, da de trolig vil være både billigere og bedre mtp. jobben, ettersom de gjør det samme hele tiden.

Jeg brukte han her dragkulan.se på min 1 serie F20, betalte 9500 sek for avtagbart og han måtte sveise bakpotta også pga plass. Han har en verkstedplass ved Liertoppen som han bruker når han har nok oppdrag i Norge.

Skrevet

Hadde prøvd å ungått å bruke noe annet en originalt ledningsnett, koster ikke så mye nytt fra bmw for ettermontering

kan bli mye trøbbel med uoriginale løsninger på det elektriske 

Skrevet

Anbefaler ledningsnett nytt og selve hengerfeste brukt om man vil spare noen kroner.

Dette var en av de første ettermonteringer jeg gjorde selv uten noe særlig erfaring fra før. betalte totalt +- 5000kr for deler og var en god lørdag arbeid :) Men det er litt av en læringskurve. Om du leser i tråden min (første sidene) får du inntrykk om arbeidet. 
Det er ganske likt for alle BMW’er.

Skrevet (endret)

Monterte uorginalt feste og ledningsnett på min F46. Var ikkje noko sak, alt passa perfekt og detaljerte instruksjoner. 

Bilen kjente umiddelbart igjen når eg kobla til henger. Koda ikkje noko i bilen. 

Kosta nesten ingenting i forhold til orginalt. Kjøpte fra haagen.no

Endret av TurboJens
Skrevet
10 hours ago, TurboJens said:

Monterte uorginalt feste og ledningsnett på min F46. Var ikkje noko sak, alt passa perfekt og detaljerte instruksjoner. 

Bilen kjente umiddelbart igjen når eg kobla til henger. Koda ikkje noko i bilen. 

Kosta nesten ingenting i forhold til orginalt. Kjøpte fra haagen.no

Kobler uorginalen også  parkeringssensorer bak ut når du har koblet til henger / vogn?

Skrevet

Takker for mange gode svar! Vurderer å gi det ett forsøk selv, vanligvis gjere eg det meste av bil skruing sjølv. Men tanken på at eg ødelegger noko elektrisk gir meg frysninger! Såg i instrusjonane på nett at ein må trekke kabel fram til fotbrønnen, samt venstre bakdør. 

Skrevet

Koble løs batteri før du setter i gang hjelper mye med forebygge at man  ødelegger noe. Noen ganger har jeg ikke gjort det og da kom ved uhell plus og minus sammen og da røyk noen sikringer 😅

Skrevet

https://www.haagen.no/auto-hak-tilhengerkobling-fastmontert-inkl-trail-tec-e-sett-13polet-bilspesifikk-211345-13830-1.html

Meinar det var dette eg kjøpte, altså elsettet er Trail-Tec E-sett 13polet bilspesifikk.

Det står riktignok at det må kodast i bilen, men det er eg nesten 100% sikker på at eg ikkje gjorde. Det er riktignok nokre år sidan eg monterte det. Uansett om det skulle måtte kodast noko så blir det uansett billigare.

Skrevet
5 hours ago, mr.pingu said:

Koble løs batteri før du setter i gang hjelper mye med forebygge at man  ødelegger noe. Noen ganger har jeg ikke gjort det og da kom ved uhell plus og minus sammen og da røyk noen sikringer 😅

Har fått med meg dette. Dette er den første BMWen i mitt eige, å eg har hørt at det ikkje er rett fram å kobla av batteri over lengre tid. Stemmer dette?

Skrevet
42 minutes ago, Ingvaldsen said:

må nok legge inn hengerfeste i VO for at ryggekamera skal kunne få hengermodus.

Ikke nødvendig. Kan også bare FDL kodes i Headunit. 

HU
MACRO_TRAILER_COUPLING = Aktiv (01)


Men det er en del andre ECUer som også er berørt bl.a. DSC så beste er vel VO kode. 
FRM, TRSVC, HU, ICM, PMA, KOMBI og DSC.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...