Gå til innhold

Olje anbefalinger til en 2013 BMW 520D kjørt ca 155k km

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har en 2013 520DAT. Denne er nå begynt å dra på åra, men fortsatt en god bil. Bilen er nå kjørt ca 155000 km.

Nå er bilen såpass gammel, at jeg egentlig har bestemt meg for å ta servicen selv denne gang. ( Ingen garantier igjen på bilen...til og mer rustgarantien er gått ut)

Blir en bestilling fra Autodoc. Bosch diesel, olje og luft filter. Skfitet kupefilter i sommer så det blir ikke byttet på nytt nå.

Blir også bestilling av et ZF service kit til automatkassen.

Men det jeg lurer på er hvilke erfaringer folk har med forskjellige oljer/ oljemerker på denne motoren (N47D20C)

Fannt en online brukermanual  for bilen, men her var det vel egentlig bare oppgitt LL-04 godkjenning og 0-5W30-40. .

Her har man jo oljer fra 450kr for 5 liter opp til 11-1200kr for 5 liter (bilen skal ha 5.2, så det blir handlet inn 6l)

er det bare å gå for en rimelig olje eller er det noe merkbar forskjell mellom rimelige og dyre oljer,som begge har rett viskositet og ll-04 godkjenning.

Er alle LL-04 oljer ok for biler med DPF?

Endret av dopus
Skrevet
44 minutes ago, dopus said:

Er alle LL-04 oljer ok for biler med DPF?

Ja, det er hele poenget med godkjenninga.

Har du plass så er det bare å kjøpe 20L dunk. Da havner man under 100 spenn literen for f.eks. Castrol. Riktignok må du vente ut tilbud hos Autodoc for å få så god pris.

Skrevet (endret)

Ser jeg kan få Mannol til under 100 pr liter . 5l dunk koster 426 på autodoc. Mannol legend 0w30 c3 ll-04 👍

Endret av dopus
Skrevet

Den har jo gått på BMW orginal olje fram til nå, og den er vel 0w30. 5W blir vel tykkere enn 0w når det er skikkelig kaldt?

både 0  og 5W 30 eller 40 er vel alle viskositeter som er i henhold til spesifikasjoene til BMW. Men hva er grunnen til å velge en annen viskositet enn det Bmw merkeforhandler vanligvis fyller??

Skrevet

Kan legges til at bilen ikke bruker en dråpe olje mellom skiftene. Peiler av og til og ligger alltid på samme nviå på peilepinnen. Rett under max :)

Skrevet
9 minutes ago, Øyvind L. said:

Hadde aldri kjørt tynnere enn 5-40 olje på den motoren. Og byttet på 10 tusen. 

Nå må du snart gi deg med å alltid dra inn vinterviskositeten i alle eksemplene dine. Det eneste du gjør er å forvirre folk. Jeg har ikke noe problem med at du anbefaler folk å kjøre mer viskøs olje, men oppgi i det minste ting korrekt. 40 er 40 og den verdien er et spenn. Så 0W-40 kan være mer viskøs enn 5W-40 ved arbeidstemperatur, så hvis du er så kjempespesifikk bør du heller oppgi en faktisk visc. verdi ved arbeidstemperatur som du mener folk skal se etter, slik at folk kan sjekke den opp. Ikke sånn opplegg der man later som at 5w-40 alltid er mer viskøs ved arbeidstemp enn 0w-40.

Skrevet (endret)
50 minutter siden, E.C. skrev:

Nå må du snart gi deg med å alltid dra inn vinterviskositeten i alle eksemplene dine. Det eneste du gjør er å forvirre folk. Jeg har ikke noe problem med at du anbefaler folk å kjøre mer viskøs olje, men oppgi i det minste ting korrekt. 40 er 40 og den verdien er et spenn. Så 0W-40 kan være mer viskøs enn 5W-40 ved arbeidstemperatur, så hvis du er så kjempespesifikk bør du heller oppgi en faktisk visc. verdi ved arbeidstemperatur som du mener folk skal se etter, slik at folk kan sjekke den opp. Ikke sånn opplegg der man later som at 5w-40 alltid er mer viskøs ved arbeidstemp enn 0w-40.

Oi oi. Beklager at jeg ikke var 1500%(som Trump ville sakt) nøyaktig og perfekt.. Var ikke meningen å tråkke deg på foten. Skal selvfølgelig aldri skje igjen. Er jo selvfølgelig din mening som er den mest korrekte her inne.(Hvor dum kunne jeg være )👌👌 Man skal alltid kjøre med olje som BMW anbefaler. Alt annet er ikke spesielt smart.. 👍

Endret av Øyvind L.
Skrevet

Jeg har ikke noe i mot din mening om å kjøre på med mer viskøs olje, jeg kan faktisk være tilbøyelig til å si meg enig. Jeg ville bare påpeke at det er unødvendig at folk til stadighet drar inn irrelevant vinterspec i regnestykket og skaper forvirring. Du som har så mye meninger på området kunne kanskje bidra til å oppgi ting på en mer korrekt måte? 

Jeg presenterer som regel bare faktiske forhold mtp. hvordan oljespec, deriblant viskositeter settes etter f.eks. SAE. Jeg vil ikke si at jeg har så mange meninger som jeg påtvinger andre. Trenger ikke å dra ned kvaliteten på diskusjonen og bruke barnslige uttrykk fordi noen korrigerte deg litt.

Skrevet

Viktig å få fram at om du skal bytte dieselfilter selv må du sørge for å kjøre luftesyklus via obd før du prøver å starte bilen, vist ikke blir det veldig dyrt.

Dette gjøres via Ista men mulig mer universale program også har den funksjonen?

Skrevet (endret)
11 minutter siden, Ingvaldsen skrev:

Viktig å få fram at om du skal bytte dieselfilter selv må du sørge for å kjøre luftesyklus via obd før du prøver å starte bilen, vist ikke blir det veldig dyrt.

Dette gjøres via Ista men mulig mer universale program også har den funksjonen?

Takk for info. Har ista, og kabel, så kommer til å kjøre lufteprosedyren et par ganger før oppstart, etter bytte av filter. (tror den kjører tank pumpen et par minutter, hver gang man kjører prosedyren i ISTA. )

Endret av dopus

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

• Opprett ny...