dopus Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden (endret) Jeg har en 2013 520DAT. Denne er nå begynt å dra på åra, men fortsatt en god bil. Bilen er nå kjørt ca 155000 km. Nå er bilen såpass gammel, at jeg egentlig har bestemt meg for å ta servicen selv denne gang. ( Ingen garantier igjen på bilen...til og mer rustgarantien er gått ut) Blir en bestilling fra Autodoc. Bosch diesel, olje og luft filter. Skfitet kupefilter i sommer så det blir ikke byttet på nytt nå. Blir også bestilling av et ZF service kit til automatkassen. Men det jeg lurer på er hvilke erfaringer folk har med forskjellige oljer/ oljemerker på denne motoren (N47D20C) Fannt en online brukermanual for bilen, men her var det vel egentlig bare oppgitt LL-04 godkjenning og 0-5W30-40. . Her har man jo oljer fra 450kr for 5 liter opp til 11-1200kr for 5 liter (bilen skal ha 5.2, så det blir handlet inn 6l) er det bare å gå for en rimelig olje eller er det noe merkbar forskjell mellom rimelige og dyre oljer,som begge har rett viskositet og ll-04 godkjenning. Er alle LL-04 oljer ok for biler med DPF? Endret 7 timer siden av dopus
E.C. Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden 44 minutes ago, dopus said: Er alle LL-04 oljer ok for biler med DPF? Ja, det er hele poenget med godkjenninga. Har du plass så er det bare å kjøpe 20L dunk. Da havner man under 100 spenn literen for f.eks. Castrol. Riktignok må du vente ut tilbud hos Autodoc for å få så god pris. dopus og Otis reagerte på dette 2
Otis Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden Jeg kjøper Mannol til rundt 900-1000 for 20 liter, med LL04. E.C. og dopus reagerte på dette 2
dopus Skrevet 6 timer siden Forfatter Skrevet 6 timer siden (endret) Ser jeg kan få Mannol til under 100 pr liter . 5l dunk koster 426 på autodoc. Mannol legend 0w30 c3 ll-04 👍 Endret 6 timer siden av dopus
Øyvind L. Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden (endret) Slettet siden svaret ikke passet inn. Beklager til medlemmene på Bimmers. Endret 2 timer siden av Øyvind L.
dopus Skrevet 4 timer siden Forfatter Skrevet 4 timer siden Den har jo gått på BMW orginal olje fram til nå, og den er vel 0w30. 5W blir vel tykkere enn 0w når det er skikkelig kaldt? både 0 og 5W 30 eller 40 er vel alle viskositeter som er i henhold til spesifikasjoene til BMW. Men hva er grunnen til å velge en annen viskositet enn det Bmw merkeforhandler vanligvis fyller??
dopus Skrevet 4 timer siden Forfatter Skrevet 4 timer siden Kan legges til at bilen ikke bruker en dråpe olje mellom skiftene. Peiler av og til og ligger alltid på samme nviå på peilepinnen. Rett under max
E.C. Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden 9 minutes ago, Øyvind L. said: Hadde aldri kjørt tynnere enn 5-40 olje på den motoren. Og byttet på 10 tusen. Nå må du snart gi deg med å alltid dra inn vinterviskositeten i alle eksemplene dine. Det eneste du gjør er å forvirre folk. Jeg har ikke noe problem med at du anbefaler folk å kjøre mer viskøs olje, men oppgi i det minste ting korrekt. 40 er 40 og den verdien er et spenn. Så 0W-40 kan være mer viskøs enn 5W-40 ved arbeidstemperatur, så hvis du er så kjempespesifikk bør du heller oppgi en faktisk visc. verdi ved arbeidstemperatur som du mener folk skal se etter, slik at folk kan sjekke den opp. Ikke sånn opplegg der man later som at 5w-40 alltid er mer viskøs ved arbeidstemp enn 0w-40.
Øyvind L. Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden (endret) 50 minutter siden, E.C. skrev: Nå må du snart gi deg med å alltid dra inn vinterviskositeten i alle eksemplene dine. Det eneste du gjør er å forvirre folk. Jeg har ikke noe problem med at du anbefaler folk å kjøre mer viskøs olje, men oppgi i det minste ting korrekt. 40 er 40 og den verdien er et spenn. Så 0W-40 kan være mer viskøs enn 5W-40 ved arbeidstemperatur, så hvis du er så kjempespesifikk bør du heller oppgi en faktisk visc. verdi ved arbeidstemperatur som du mener folk skal se etter, slik at folk kan sjekke den opp. Ikke sånn opplegg der man later som at 5w-40 alltid er mer viskøs ved arbeidstemp enn 0w-40. Oi oi. Beklager at jeg ikke var 1500%(som Trump ville sakt) nøyaktig og perfekt.. Var ikke meningen å tråkke deg på foten. Skal selvfølgelig aldri skje igjen. Er jo selvfølgelig din mening som er den mest korrekte her inne.(Hvor dum kunne jeg være )👌👌 Man skal alltid kjøre med olje som BMW anbefaler. Alt annet er ikke spesielt smart.. 👍 Endret 3 timer siden av Øyvind L.
E.C. Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Jeg har ikke noe i mot din mening om å kjøre på med mer viskøs olje, jeg kan faktisk være tilbøyelig til å si meg enig. Jeg ville bare påpeke at det er unødvendig at folk til stadighet drar inn irrelevant vinterspec i regnestykket og skaper forvirring. Du som har så mye meninger på området kunne kanskje bidra til å oppgi ting på en mer korrekt måte? Jeg presenterer som regel bare faktiske forhold mtp. hvordan oljespec, deriblant viskositeter settes etter f.eks. SAE. Jeg vil ikke si at jeg har så mange meninger som jeg påtvinger andre. Trenger ikke å dra ned kvaliteten på diskusjonen og bruke barnslige uttrykk fordi noen korrigerte deg litt. ///M-ini95, Øyvind L. og mr.pingu reagerte på dette 3
Ingvaldsen Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Viktig å få fram at om du skal bytte dieselfilter selv må du sørge for å kjøre luftesyklus via obd før du prøver å starte bilen, vist ikke blir det veldig dyrt. Dette gjøres via Ista men mulig mer universale program også har den funksjonen? dopus reagerte på dette 1
dopus Skrevet 58 minutter siden Forfatter Skrevet 58 minutter siden (endret) 11 minutter siden, Ingvaldsen skrev: Viktig å få fram at om du skal bytte dieselfilter selv må du sørge for å kjøre luftesyklus via obd før du prøver å starte bilen, vist ikke blir det veldig dyrt. Dette gjøres via Ista men mulig mer universale program også har den funksjonen? Takk for info. Har ista, og kabel, så kommer til å kjøre lufteprosedyren et par ganger før oppstart, etter bytte av filter. (tror den kjører tank pumpen et par minutter, hver gang man kjører prosedyren i ISTA. ) Endret 58 minutter siden av dopus Ingvaldsen reagerte på dette 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå