dopus Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden (endret) Jeg har en 2013 520DAT. Denne er nå begynt å dra på åra, men fortsatt en god bil. Bilen er nå kjørt ca 155000 km. Nå er bilen såpass gammel, at jeg egentlig har bestemt meg for å ta servicen selv denne gang. ( Ingen garantier igjen på bilen...til og mer rustgarantien er gått ut) Blir en bestilling fra Autodoc. Bosch diesel, olje og luft filter. Skfitet kupefilter i sommer så det blir ikke byttet på nytt nå. Blir også bestilling av et ZF service kit til automatkassen. Men det jeg lurer på er hvilke erfaringer folk har med forskjellige oljer/ oljemerker på denne motoren (N47D20C) Fannt en online brukermanual for bilen, men her var det vel egentlig bare oppgitt LL-04 godkjenning og 0-5W30-40. . Her har man jo oljer fra 450kr for 5 liter opp til 11-1200kr for 5 liter (bilen skal ha 5.2, så det blir handlet inn 6l) er det bare å gå for en rimelig olje eller er det noe merkbar forskjell mellom rimelige og dyre oljer,som begge har rett viskositet og ll-04 godkjenning. Er alle LL-04 oljer ok for biler med DPF? Endret 3 timer siden av dopus
E.C. Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden 44 minutes ago, dopus said: Er alle LL-04 oljer ok for biler med DPF? Ja, det er hele poenget med godkjenninga. Har du plass så er det bare å kjøpe 20L dunk. Da havner man under 100 spenn literen for f.eks. Castrol. Riktignok må du vente ut tilbud hos Autodoc for å få så god pris. Otis og dopus reagerte på dette 2
Otis Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Jeg kjøper Mannol til rundt 900-1000 for 20 liter, med LL04. E.C. og dopus reagerte på dette 2
dopus Skrevet 2 timer siden Forfatter Skrevet 2 timer siden (endret) Ser jeg kan få Mannol til under 100 pr liter . 5l dunk koster 426 på autodoc. Mannol legend 0w30 c3 ll-04 👍 Endret 2 timer siden av dopus
Øyvind L. Skrevet 52 minutter siden Skrevet 52 minutter siden Hadde aldri kjørt tynnere enn 5-40 olje på den motoren. Og byttet på 10 tusen.
dopus Skrevet 33 minutter siden Forfatter Skrevet 33 minutter siden Den har jo gått på BMW orginal olje fram til nå, og den er vel 0w30. 5W blir vel tykkere enn 0w når det er skikkelig kaldt? både 0 og 5W 30 eller 40 er vel alle viskositeter som er i henhold til spesifikasjoene til BMW. Men hva er grunnen til å velge en annen viskositet enn det Bmw merkeforhandler vanligvis fyller??
dopus Skrevet 32 minutter siden Forfatter Skrevet 32 minutter siden Kan legges til at bilen ikke bruker en dråpe olje mellom skiftene. Peiler av og til og ligger alltid på samme nviå på peilepinnen. Rett under max
E.C. Skrevet 31 minutter siden Skrevet 31 minutter siden 9 minutes ago, Øyvind L. said: Hadde aldri kjørt tynnere enn 5-40 olje på den motoren. Og byttet på 10 tusen. Nå må du snart gi deg med å alltid dra inn vinterviskositeten i alle eksemplene dine. Det eneste du gjør er å forvirre folk. Jeg har ikke noe problem med at du anbefaler folk å kjøre mer viskøs olje, men oppgi i det minste ting korrekt. 40 er 40 og den verdien er et spenn. Så 0W-40 kan være mer viskøs enn 5W-40 ved arbeidstemperatur, så hvis du er så kjempespesifikk bør du heller oppgi en faktisk visc. verdi ved arbeidstemperatur som du mener folk skal se etter, slik at folk kan sjekke den opp. Ikke sånn opplegg der man later som at 5w-40 alltid er mer viskøs ved arbeidstemp enn 0w-40.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå