dopus Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden (endret) Jeg har en 2013 520DAT. Denne er nå begynt å dra på åra, men fortsatt en god bil. Bilen er nå kjørt ca 155000 km. Nå er bilen såpass gammel, at jeg egentlig har bestemt meg for å ta servicen selv denne gang. ( Ingen garantier igjen på bilen...til og mer rustgarantien er gått ut) Blir en bestilling fra Autodoc. Bosch diesel, olje og luft filter. Skfitet kupefilter i sommer så det blir ikke byttet på nytt nå. Blir også bestilling av et ZF service kit til automatkassen. Men det jeg lurer på er hvilke erfaringer folk har med forskjellige oljer/ oljemerker på denne motoren (N47D20C) Fannt en online brukermanual for bilen, men her var det vel egentlig bare oppgitt LL-04 godkjenning og 0-5W30-40. . Her har man jo oljer fra 450kr for 5 liter opp til 11-1200kr for 5 liter (bilen skal ha 5.2, så det blir handlet inn 6l) er det bare å gå for en rimelig olje eller er det noe merkbar forskjell mellom rimelige og dyre oljer,som begge har rett viskositet og ll-04 godkjenning. Er alle LL-04 oljer ok for biler med DPF? Endret 17 timer siden av dopus
E.C. Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden 44 minutes ago, dopus said: Er alle LL-04 oljer ok for biler med DPF? Ja, det er hele poenget med godkjenninga. Har du plass så er det bare å kjøpe 20L dunk. Da havner man under 100 spenn literen for f.eks. Castrol. Riktignok må du vente ut tilbud hos Autodoc for å få så god pris. Otis og dopus reagerte på dette 2
Otis Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden Jeg kjøper Mannol til rundt 900-1000 for 20 liter, med LL04. dopus og E.C. reagerte på dette 2
dopus Skrevet 16 timer siden Forfatter Skrevet 16 timer siden (endret) Ser jeg kan få Mannol til under 100 pr liter . 5l dunk koster 426 på autodoc. Mannol legend 0w30 c3 ll-04 👍 Endret 15 timer siden av dopus
Øyvind L. Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden (endret) Slettet siden svaret ikke passet inn. Beklager til medlemmene på Bimmers. Endret 12 timer siden av Øyvind L.
dopus Skrevet 14 timer siden Forfatter Skrevet 14 timer siden Den har jo gått på BMW orginal olje fram til nå, og den er vel 0w30. 5W blir vel tykkere enn 0w når det er skikkelig kaldt? både 0 og 5W 30 eller 40 er vel alle viskositeter som er i henhold til spesifikasjoene til BMW. Men hva er grunnen til å velge en annen viskositet enn det Bmw merkeforhandler vanligvis fyller??
dopus Skrevet 14 timer siden Forfatter Skrevet 14 timer siden Kan legges til at bilen ikke bruker en dråpe olje mellom skiftene. Peiler av og til og ligger alltid på samme nviå på peilepinnen. Rett under max
E.C. Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden 9 minutes ago, Øyvind L. said: Hadde aldri kjørt tynnere enn 5-40 olje på den motoren. Og byttet på 10 tusen. Nå må du snart gi deg med å alltid dra inn vinterviskositeten i alle eksemplene dine. Det eneste du gjør er å forvirre folk. Jeg har ikke noe problem med at du anbefaler folk å kjøre mer viskøs olje, men oppgi i det minste ting korrekt. 40 er 40 og den verdien er et spenn. Så 0W-40 kan være mer viskøs enn 5W-40 ved arbeidstemperatur, så hvis du er så kjempespesifikk bør du heller oppgi en faktisk visc. verdi ved arbeidstemperatur som du mener folk skal se etter, slik at folk kan sjekke den opp. Ikke sånn opplegg der man later som at 5w-40 alltid er mer viskøs ved arbeidstemp enn 0w-40.
Øyvind L. Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden (endret) 50 minutter siden, E.C. skrev: Nå må du snart gi deg med å alltid dra inn vinterviskositeten i alle eksemplene dine. Det eneste du gjør er å forvirre folk. Jeg har ikke noe problem med at du anbefaler folk å kjøre mer viskøs olje, men oppgi i det minste ting korrekt. 40 er 40 og den verdien er et spenn. Så 0W-40 kan være mer viskøs enn 5W-40 ved arbeidstemperatur, så hvis du er så kjempespesifikk bør du heller oppgi en faktisk visc. verdi ved arbeidstemperatur som du mener folk skal se etter, slik at folk kan sjekke den opp. Ikke sånn opplegg der man later som at 5w-40 alltid er mer viskøs ved arbeidstemp enn 0w-40. Oi oi. Beklager at jeg ikke var 1500%(som Trump ville sakt) nøyaktig og perfekt.. Var ikke meningen å tråkke deg på foten. Skal selvfølgelig aldri skje igjen. Er jo selvfølgelig din mening som er den mest korrekte her inne.(Hvor dum kunne jeg være )👌👌 Man skal alltid kjøre med olje som BMW anbefaler. Alt annet er ikke spesielt smart.. 👍 Endret 13 timer siden av Øyvind L.
E.C. Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden Jeg har ikke noe i mot din mening om å kjøre på med mer viskøs olje, jeg kan faktisk være tilbøyelig til å si meg enig. Jeg ville bare påpeke at det er unødvendig at folk til stadighet drar inn irrelevant vinterspec i regnestykket og skaper forvirring. Du som har så mye meninger på området kunne kanskje bidra til å oppgi ting på en mer korrekt måte? Jeg presenterer som regel bare faktiske forhold mtp. hvordan oljespec, deriblant viskositeter settes etter f.eks. SAE. Jeg vil ikke si at jeg har så mange meninger som jeg påtvinger andre. Trenger ikke å dra ned kvaliteten på diskusjonen og bruke barnslige uttrykk fordi noen korrigerte deg litt. mr.pingu, Øyvind L. og ///M-ini95 reagerte på dette 3
Ingvaldsen Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden Viktig å få fram at om du skal bytte dieselfilter selv må du sørge for å kjøre luftesyklus via obd før du prøver å starte bilen, vist ikke blir det veldig dyrt. Dette gjøres via Ista men mulig mer universale program også har den funksjonen? dopus reagerte på dette 1
dopus Skrevet 10 timer siden Forfatter Skrevet 10 timer siden (endret) 11 minutter siden, Ingvaldsen skrev: Viktig å få fram at om du skal bytte dieselfilter selv må du sørge for å kjøre luftesyklus via obd før du prøver å starte bilen, vist ikke blir det veldig dyrt. Dette gjøres via Ista men mulig mer universale program også har den funksjonen? Takk for info. Har ista, og kabel, så kommer til å kjøre lufteprosedyren et par ganger før oppstart, etter bytte av filter. (tror den kjører tank pumpen et par minutter, hver gang man kjører prosedyren i ISTA. ) Endret 10 timer siden av dopus Ingvaldsen reagerte på dette 1
dopus Skrevet 9 timer siden Forfatter Skrevet 9 timer siden Endte opp med å bestille castrol edge LL, C3 og LL-04 godkjent 0w30 olje Differansen når man må ha en 5l og en 1l var ikke så stor. Tror det kun var snakk om en hundrings i forskjell mellom castrol edge og for eksempel Total Quarts long life. Hadde vist en opptjent bonus på 240kr hos autodoc, som ble trukket av totalbeløpet 😁 Filter prisene har ikke variert mye (har fulgt med på autodoc appen ca en uke), men ZF kittet varierte veldig i pris. Fra 2762, som det koster i dag, og helt opp i 3600kr Eneste jeg ikke bestilte er Bremsevæske dot 4 LV. Det har dem rimeligt her hvor jeg bor. Delene jeg bestilte: Bosch luftfilter Bosh drivstoff filter Bosch oljefilter ZF service kit for 8HP castrol edge ll c3 ll-04 0w30 6l oljeplugg kobber pakning alt til den nette sum av 4453NKR Grei pris. Det går vel en uke før delene dukker opp. Men er det fint vær en ettermiddag så kan ma jo alltids starte med å bytte bremsevæske, men man venter på deler. mr.pingu og E.C. reagerte på dette 2
E.C. Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden Pleier å være kobberpakning til oljeplugg sammen med de fleste oljefiltre, men det ser du fort. dopus reagerte på dette 1
mr.pingu Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden 8 minutes ago, E.C. said: Pleier å være kobberpakning til oljeplugg sammen med de fleste oljefiltre, men det ser du fort. Hvertfall på Mahle og Mann oljefiltere Prisene varierer sinnsykt. Sitter og venter på en god pris for en stor service + bremsene framme her og men laveste jeg har sett var ned på 3800kr men i dag ligger den sammen handlekurven på 4700kr. dopus reagerte på dette 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå